Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

chipe

Kiitokset vastauksista. Ehkä tuo on sitten kuitenkin syytä napata pois. Tuo on kuitenkin ainoa Red Peruvian taimeni, ellei alunperin Heinän podista peräisin oleva Rocoto Red ole ihan sama.

Hungarian Hot Waxin kanssa kävi tosiaan viime vuonna niin että se teki yhden ainoan podin heti kun suinkin pystyi ja podi oli kypsyessään osapuilleen yhtä korkea kuin kasvikin (kärki nojasi multaan). Sitten kun sen söi pois niin hyvin pian sen jälkeen oli seuraava yksinäinen podi jälleen kiinni ja sitä se sitten kypsytteli loppukesän, eikä edelleenkään kasvanut oikein miksikään. No kaksi hyvää hedelmää sentään :). Kaikki muut alunperin peltochilikokeiluiksi tarkoitetut Hungarian Hot Waxit teki ihan samaa eli yksi tai korkeintaan kaksi podia per pieni kasvi. Muissa lajikkeissa en ole huomannut yhtä radikaalia vaikutusta.

Redfox

Hei
Olen aloitteleva chilin kasvattaja (ensimmäiset siemenet laitettu tässä kuussa itämään  :) ) ja mietinkin nyt, että kun en ole tähän asti syönyt mitenkään erityisen tulisia ruokia niin minkä lajisilla chileillä olisi järkevää aloittaa toleranssin kasvatus? Entä miten paljon chiliä uskaltaa ruokaan lisätä (rkl, tl, maustemitta) jos kokeilussa olevaa lajiketta ei ole aiemmin maistanut?
Oh no of course not, after all if I were me then you would have to be you and we just can't have that.

Jame

Punaketulle sanoisin tässä tapauksessa että ei se laatu vaan se määrä. Kyllä Nagallakin voi aloittelija toleranssia kasvatella mutta sopiva annostus vaan on vaikeampaa. Kuivattu ja jauhettu on helppoa annostella. Täällä meillä kun on muutaman kerran kuullut että "Iskä pilaa aina kaikki ruuat chilillä" niin on vakiintunut käytäntö, jossa chiliä yleensä lisätään vasta omalle lautaselle.

Uusista lajikkeista kannattaa kyllä ottaa ensituntuma ihan raakana maistelemalla että saa käsityksen lajikkeen tulisuudesta. Ja tässä kohtaa on hyvä muistaa että tulisuus ei ole tasaisesti jakautunut ympäri podia.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

unenkuva

Eiku shokkihoitona kokonaisia tuoreita Jigsaweja  ;D ;D  kasvaa se toleranssi

Redfox

Jame: Kiitos vinkistä, pitää kokeilla noin sitten kun omaa satoa (toivottavasti) tulee.  :)
unenkuva: jospa ei kuitenkaan.  :D
Oh no of course not, after all if I were me then you would have to be you and we just can't have that.

Doodle


Onko kellään tietoa onko tuommoinen homeen näköinen valkoinen vaarallista bublerissa?

bobster

Tuo on varmaankin kuivuneesta vedestä jäänyttä kalkkia. Ei vaarallista.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Doodle

Seuraavaksi tulis pari kuvaa ja jos joku kokeneempi osaisi auttaa, että mikä chilejä nyt taas vaivaa, niin olis kiva :)

Tässä vesiviljelyssä oleva kasvi pitää lehtiä tuolleen alaspäin ja niissä näyttää olevan jotain viottumaa jossaikin lehdissä syystä x

Tässä on jotain ruskeaa lehden reunassa

Tässä kuvassa lehdet ovat aika vaalean vihreät ja lehden päässä on pienesti jotain valkoista

Huru-ukko

helmikuu 05, 2016, 10:29:02 ap #9368 Viimeisin muokkaus: helmikuu 05, 2016, 10:30:43 ap käyttäjältä Huru-ukko
Ylemmässä en usko olevan mitään vikaa, lajista/lajikkeesta riippuen lehdet on miten milloinkin.
Viotttumia voi tulla käsitelyssäkin, yleisin syy.
Nimet olisi aina hyvä tieto.

Keskimmäinenkin näyttää minun silmiini hyvältä, jos se ruskea leviää muihinkin lehtiin niin se on hälyttävää.

Alimmaisen vaaleus voisi viitata ravinnepuutokseen, jos siellä on taimimultaa tms. etkä ole lannoittanut yhtään...
Juuri muuta siitä osaa sanoa paitsi tietysti liika kastelu.

Liika lannoitus käpristää lehtiä offina.....

Kaikki enemmän oletuksia kuin exaktia tietoa.


NPhoBiaz

Lisään vielä sen verran että noita tummia reunoja on mulla tullut etenkin sirkkalehtiin ennenkin, ei ole vakavaa niin kauan kun ei ilmaannu muihin lehtiin. Yksittäisistä lehdistä ei yleensä kannata panikoida.

Ja jos lehdissä ilmaantuu oireita väärästä lannoituksesta tms, niin kasvin nykyisen tilan pystyy lukemaan aina uusimmista lehdistä. Eli vanhat lehdet eivät välttämättä "korjaannu", vaikka lannoitus saataisiin takaisin tasapainoon.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 05, 2016, 10:42:20 ap
Lisään vielä sen verran että noita tummia reunoja on mulla tullut etenkin sirkkalehtiin ennenkin, ei ole vakavaa niin kauan kun ei ilmaannu muihin lehtiin. Yksittäisistä lehdistä ei yleensä kannata panikoida.

Ja jos lehdissä ilmaantuu oireita väärästä lannoituksesta tms, niin kasvin nykyisen tilan pystyy lukemaan aina uusimmista lehdistä. Eli vanhat lehdet eivät välttämättä "korjaannu", vaikka lannoitus saataisiin takaisin tasapainoon.


Aivan oikein.

Faraokaktus

Moi,
Tuli pari kysymystä mieleen. Mulla alkoi Aji Fantasy keittiössä tekemään podeja joulukuussa ja nyt niitä on vähintään 18 joista yksi jo melkeen kokonaan keltainen.  (Laitoin chilit itämään hassuun aikaan, eli syksyllä). 

-Luuletteko että muuttamatta mitään nuo podit kerkeävät kypsyä esim. huhtikuuhun mennessä?
-Ajattelin semmoista, että jos kun ja jos olen ne kerännyt, leikkelisin reilusti pienemmäksi ja sitten ikkunalaudalle kesäksi.  Onko mitään mitä tulisi ottaa huomioon? 
-Jos kaikki podit eivät ole kerenneet kypsyä ja haluan silti esim. huhtikuussa leikellä kasveja pienemmiksi, onko ok että esimerkiksi leikkelen korkeimmat trimmattavat oksat vaikka niissä podeja olisikin.  Minkälaisen "viestin" se antaisi kasville? 

Täältä löytyy tämä mun koko "chilikokeilu" hieman yksityiskohtaisemmin:

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16879.0


unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Faraokaktus - helmikuu 05, 2016, 12:10:58 ip
Moi,
Tuli pari kysymystä mieleen. Mulla alkoi Aji Fantasy keittiössä tekemään podeja joulukuussa ja nyt niitä on vähintään 18 joista yksi jo melkeen kokonaan keltainen.  (Laitoin chilit itämään hassuun aikaan, eli syksyllä). 

-Luuletteko että muuttamatta mitään nuo podit kerkeävät kypsyä esim. huhtikuuhun mennessä?
-Ajattelin semmoista, että jos kun ja jos olen ne kerännyt, leikkelisin reilusti pienemmäksi ja sitten ikkunalaudalle kesäksi.  Onko mitään mitä tulisi ottaa huomioon? 
-Jos kaikki podit eivät ole kerenneet kypsyä ja haluan silti esim. huhtikuussa leikellä kasveja pienemmiksi, onko ok että esimerkiksi leikkelen korkeimmat trimmattavat oksat vaikka niissä podeja olisikin.  Minkälaisen "viestin" se antaisi kasville? 

Täältä löytyy tämä mun koko "chilikokeilu" hieman yksityiskohtaisemmin:

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16879.0


Kyllä kypsyy huhtikuuhun mennessä :)  Jos välttämättä jossain vaiheessa haluat leikellä chiliä pienemmäksi, niin leikkaa oksaa mukaan ja laita vesilasiin, kypsyy silloinkin. Jos meinaat kovalla kädellä leikata chiliä, niin trimmaa juuristoa myös vähän. Tämä siksi ettei juurien ja lehtimassan määrä ole vinksallaan. Jos juuria on valtavasti ja lehtiä vähän, ottaa chili enemmän vettä kuin kerkeää haihduttaa, ja se ei ole kiva ;)

Faraokaktus

helmikuu 05, 2016, 12:46:19 ip #9373 Viimeisin muokkaus: helmikuu 06, 2016, 13:47:36 ip käyttäjältä Faraokaktus
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - helmikuu 05, 2016, 12:31:14 ip
Lainaus käyttäjältä: Faraokaktus - helmikuu 05, 2016, 12:10:58 ip
Moi,
Tuli pari kysymystä mieleen. Mulla alkoi Aji Fantasy keittiössä tekemään podeja joulukuussa ja nyt niitä on vähintään 18 joista yksi jo melkeen kokonaan keltainen.  (Laitoin chilit itämään hassuun aikaan, eli syksyllä). 

-Luuletteko että muuttamatta mitään nuo podit kerkeävät kypsyä esim. huhtikuuhun mennessä?
-Ajattelin semmoista, että jos kun ja jos olen ne kerännyt, leikkelisin reilusti pienemmäksi ja sitten ikkunalaudalle kesäksi.  Onko mitään mitä tulisi ottaa huomioon? 
-Jos kaikki podit eivät ole kerenneet kypsyä ja haluan silti esim. huhtikuussa leikellä kasveja pienemmiksi, onko ok että esimerkiksi leikkelen korkeimmat trimmattavat oksat vaikka niissä podeja olisikin.  Minkälaisen "viestin" se antaisi kasville? 

Täältä löytyy tämä mun koko "chilikokeilu" hieman yksityiskohtaisemmin:

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16879.0


Kyllä kypsyy huhtikuuhun mennessä :)  Jos välttämättä jossain vaiheessa haluat leikellä chiliä pienemmäksi, niin leikkaa oksaa mukaan ja laita vesilasiin, kypsyy silloinkin. Jos meinaat kovalla kädellä leikata chiliä, niin trimmaa juuristoa myös vähän. Tämä siksi ettei juurien ja lehtimassan määrä ole vinksallaan. Jos juuria on valtavasti ja lehtiä vähän, ottaa chili enemmän vettä kuin kerkeää haihduttaa, ja se ei ole kiva ;)


Hyvä pointti!   Pitää ihan varata kunnolla aikaa keväällä sitten oksien ja juurien trimmailuun ja mullan ja mahdollisten ruukkujen vaihtoon. 

En ehkä ihan hirveän raskaalla kädellä rupea noita trimmaamaan, mutta ikkunalaudalla tilaa on rajoitetusti, joten jonkin verran tulis kyllä leikellä.   Tosin, voin tehdä niinkin että siirrän vähän pienempiä kasveja ikkunalaudalle ja pyhitän ton mun valonurkkauksen yhdelle isolle kasville.  (Silloin luonnon valon määrä olisi sille todella pieni).


EDIT:  Vielä yksi kysymys. 

Tässä on noista joulukuun lopulla istutetuista uusista Harold St. Bart



(Toivottavasti kuva toimii.  Esikatselussa ainakin mun selaimella pelittää).

Voinko huoletta leikata nuo ylemmät lehdet pois?  (Tämä Bart on kasvanut huomattavasti muita pikkutaimia isommaksi). 

Mä en vieläkään ymmärrä tätä teoriapohjalta.  Voiko joku valaista asiaa tyhmälle?  Parilla lauseella?

Charles D. Ward

Pistetääs hosupetterinä tännekin kysymys joka on tuolla leditopikissa...



Tämmönen! Mites etäisyys?

https://www.dropbox.com/s/ntqfu8vr446dzh0/IMG_20160208_183625.jpg?dl=0

Luurilla ja dropboxilla ei toi kuvan uppaus oikeen wörki. Tai sit en vaan osaa  :o

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Faraokaktus - helmikuu 05, 2016, 12:46:19 ip
Voinko huoletta leikata nuo ylemmät lehdet pois?  (Tämä Bart on kasvanut huomattavasti muita pikkutaimia isommaksi). 


Jos meinaat noita isoja lehtiä, niin älä leikkaa. Ottavat hyvin valoa, koska pinta-ala laaja

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - helmikuu 08, 2016, 22:20:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Faraokaktus - helmikuu 05, 2016, 12:46:19 ip
Voinko huoletta leikata nuo ylemmät lehdet pois?  (Tämä Bart on kasvanut huomattavasti muita pikkutaimia isommaksi). 


Jos meinaat noita isoja lehtiä, niin älä leikkaa. Ottavat hyvin valoa, koska pinta-ala laaja

Samaa mieltä.
Jos haluat nyt kasvua rajoittaa, niin nipsaise se kasvupiste lehtien välistä poikki kun se on niin iso (muutama milli) että sen voi tehdä.
Tosin se aiheuttaa sen että jokaisen 4 lehden tyvestä tulee uudet kasvupisteet joista muodostuu oksat. (Ja tilantarve kasvaa n. 3-4 viikon päästä.)

Lainaus teksistäsi:
"Mä en vieläkään ymmärrä tätä teoriapohjalta.  Voiko joku valaista asiaa tyhmälle?  Parilla lauseella? "

Siis selitä vielä tyhmämmälle mitä et ymmärtänyt, tuota leikkelyäkö ja typistelyä ?.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - helmikuu 08, 2016, 19:46:02 ip
Pistetääs hosupetterinä tännekin kysymys joka on tuolla leditopikissa...



Tämmönen! Mites etäisyys?

https://www.dropbox.com/s/ntqfu8vr446dzh0/IMG_20160208_183625.jpg?dl=0

Luurilla ja dropboxilla ei toi kuvan uppaus oikeen wörki. Tai sit en vaan osaa  :o


Minun mielestä nyt ihan hyvä.
Jos tulee pituuskasvua liikaa, laske alemmas.
Jos kasvit muodostavat "ruusukkeen", nosta ylemmäs.

Täältä löytyy pari threadia joissa on mittailtu ledien tehoja äly ::) kännyköillä. Niihin saa ilmaisappseja googlelta, Applelta ja muilta.
Tulokset on suuntaa-antavia aikamoisilla heitoilla.....

märkäkorva

Ensimmäinen viesti ja kysymys kuuluu:  Piment D'Espelette lajike(10l saviruukku, Allmix multa ja turve) ja miten edetä loppuun ?
N. kuukauden ollut nuo podit kiinni ja eivät vaihda väriä, vähän ödeeman oireita näyttäs olevan..?
Lannoitteena löytyy biobizz biogrow biobloom bioheaven topmax, puutarhan kesä, jaakontaika.
Valona 250w spna dualspectrum polttimolla. Mitä  kannattais antaa tästä eteenpäin?

Diego

Mahtaakohan nuo olla nupun alkuja, mitä nuo mun muutama taimi puskee tonne lehtien väliin?





Ja kun nyt näitä kuvia tuli tänne säädettyä niin kysästäämpä tämmönenkin:
Tuo Purira (alempi kuva) käpristää vähän tolleen jännästi lehtiä. Mitä luulette, kaipaisiko lannoitetta? Nyt ollut reilun viikon uudessa ruukussa, jossa turvemultaa. Ruukunvaihdon jälkeen en ole puutarhan kesää antanut, eli pelkästään turvemullan omalla lannoituksella nyt mennään.