huhtikuu 19, 2024, 23:21:32 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Rocotojen erot?

Aloittaja Pentu, syyskuu 20, 2012, 23:13:31 ip

« edellinen - seuraava »

Pentu

En nyt tiedä, että olisiko tätä kysymystä varten tarvinnut aloittaa uusi topicci.. Melkoisen tyhmä kysymyskin kyseessä..

Eli mitä eroa on Rocoto Red Peruvian -lajikkeella ja Rocoto Red -lajikkeella.. Vai ovatko sama lajike? Chiliwikissä ne ovat ainakin listattu erikseen.. Ja vain toisesta löytyy tietoa.

Hommasin tuoreena yhden kappaleen tuota lajiketta, ja otin siemenet tottakai talteen. Nyt minulla on tuolla tallessa n. 50 siementä tätä lajiketta. Siemenet olivat mustia ja "hedelmälihaa" podissa oli paljon, joten voinen olettaa että lajike on ainakin rocoto. Ainakin niiden tietojen perusteella mitä olen tähän mennessä lueskellut.

Pari siementä laitoin itämään kokeeksi alkukuusta. Näistä toinen puski niskalenkkinsä 8:ntena päivänä, ja toisen itämistä vielä odotellaan. Olen kyllä ollut siinä käsityksessä että rocoto on suht hidas itämään ja kasvamaan. Ainakin kuvittelisin että 8pv on melko nopea rocotoksi.

chilimieli

syyskuu 20, 2012, 23:57:20 ip #1 Viimeisin muokkaus: syyskuu 21, 2012, 00:01:13 ap käyttäjältä chilimieli
Kyseisten lajikkeiden eroista en osaa sanoa, mutta esimerkkinä olen kasvattanut ja syönyt hyvinkin erolaisia rocotoja. Osassa hedelmäliha on paksumpaa ja pehmeää, osassa ohuempaa ja rapeaa.
Kaikilla rocotoilla ei ole samankaltaista pehmeyttä maussa , vaan esimerkiksi heinänpuutarhan punaisessa rocotossa (yllätys yllätys mainitsemasi rocoto red) oli sitruksista kirpeyttä. Liha oli ohuempaa ja rapsakkaa. Vastaavasti turbopubessa olen huomannut olevan poikkeuksellisen paksu, sekä pehmeä hedelmäliha ja maku on makeampi, vaikka polte osin sen peittääkin.


Kyllä rocotoissakin on eroja. :)

Aji Inferno

Näistä voi lukea esim. Infernon sivuilta lisätietoa, mutta tässä jotain:

Rocoto on c.pubescens -paprikalajin karkea yleisnimi, joka kattaa periaatteessa kaikki pubescensin lajikkeet Meksikosta Boliviaan. Se ei siten ole lajikenimi, vaan tuota chililajia kuvaava muotonimi, jonka alta löytyy lukematon määrä enemmän tai vähemmän erilaisia lajikkeita. Rocoton alatyypeistä tunnetuin ja merkittävin on keltainen/oranssi muoto, joka tunnetaan laajalti nimellä "Canario". Monissa paikoin Etelä-Amerikkaa nämä nimet, Rocoto ja Canario ovat arkipäiväisessä käytössä esim. vihannestoreilla. Usein niistä käytetään myös paikallisesti omia nimityksiään, kuten "Locoto, Locato, Aji Caballo", yms.

Niinpä jokin nimike "Rocoto Red Peruvian" kertoo vain sen, että kyseessä on punainen Rocotopaprika (todennäköisesti) Perusta. Se ei ole "oikea" lajikenimi, vaan jonkun siemenkauppiaan keksimä nimi. Tuon ei kuitenkaan pidä masentaa!! ;)  Sillä vaikka noilla lajikkeilla ei olekaan mitään järjellistä yksilöllistä nimeä (esim. Rocoto Red -nimisiä Rocotoja on varmasti satoja), ne ovat silti usein paikallisesti erityisiksi jalostettuja, erilaisia lajikkeitaan.

Suosin itse yleensä USDA:n PI-luokiteltuja lajikkeita, koska ne ovat melko suurella varmuudella aina jotain tiettyä, tarkasti kuvailtua, tietystä paikasta peräisin olevaa lajiketta. Esim. "Rocoto Red" -nimellä myytävä, USDA:n geenipankissa tunnuksella PI-999999 tallennettu ja luokiteltu lajike on aina sitä, mitä odotatkin sen olevan. :)  Tuo tunnus on toki kuvitteellinen, vain esimerkkinä...

Infernon sivustolta löytyy kuvauksia useasta USDA:n luokittelemasta rocotopaprikasta.

P.s - sama "ongelma" on monilla muillakin chilipaprikoilla, kuten Habanerolla, Jalapeñolla, useilla Aji-tyypeillä, ja nykyään jopa Naga Morichillakin. Niistä on tullut tavallaan kaupallisia markkinointinimiä, joiden alla myydään turhan usein melkein mitä tahansa. :(

Pentu

Ok, eli ovat ainakin eri lajikkeita kaikella todennäköisyydellä :P Varsinaista lajiketta tarvinnee yrittää arvuutella sitten kun (jos) tuo(/nuo) on kasvanut hiukkasen enempi. Vaikka nyt ei kovin paljon merkitystä ole lajikkeella, niin olisi tietty silti mukava tietää tulisuudesta jotain. Ja muutenkin vähän, että mitä odottaa :D Mut eiköhän nuokin seikat selviä ajan mittaan.

Tosiaan muutamasta tuore chilistä olen siemeniä (vähän, yli 500 siementä pussitettu) napannut itselle jotta pääsen alkuun harrastuksessa. Ei ole kyä ollut ihan kaikkein paras mahdollinen vuodenaika aloittaa tätä harrastusta :P

Muista lajikkeista olenkin itse löytänyt tietoa. Naga Morich on melko varmuudella juuri itseään.. Myös Lemon Dropista olen suht varma, etten saanut jotain muuta.. Aji Fantasy onkin varmuudella itseään, jollei Fatalii myy "mikä vain samalta näyttää" -tyylillä :P

johniemi

Jatketaan "hieman" subjektiivisella kysymyksellä mutta mikä on mielestänne paras Rocoto? Paras tarkoittaa tässä tapauksessa makua, ei tulisuutta - ja itseasiassa olisikin hyvä että tulisuutta olisi mahdollisimman vähän. Jos saadaan rivarinpätkä myytyä niin muutetaan aika piankin omakotitaloon jossa valmius saada chilit lasiterassille, kasvihuoneeseen sekä erilliseen kasvatushuoneeseen keinovalon alle niin muuton kunniaksi ja puolison iloksi voisi yhden lajikeen ainakin ottaa täksi kesäksi lisää :) En ole koskaan Rocotoja maistanut, Rocoto Riesen Gelb on kasvamassa kuitenkin jo.

PP

En osaa sanoa varmasti, mikä on miedoin, koska samalla nimellä kulkevat tuntuu vaihtelevan. Montufar on rocotoksi korkeintaan keskitulinen ja erittäin hyvän makuinen.