maaliskuu 29, 2024, 06:41:07 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hämähäkit kasvattajan kavereina

Aloittaja Whili, huhtikuu 10, 2012, 20:00:40 ip

« edellinen - seuraava »

Whili

Onkos kukaan seurannut pienten ystäviemme kasvien hoitotyötä ?

Elikkäs popsivatko hämpit ripsiäisiä, punkkeja ja kirvoja ?

Mielummin sitä kasvariin keräilisi luonnon omia torjunta-aineita kuin ruiskuttelisi päättömästi myrkkyjä jotka tappavat kaikki kengurua pienemmät siivekkäät ja paljon muitakin.
Itse ainakin viimmekesänä kuljettelin kaikki tappajan näköiset örkit chilien sekaan ja ilman suurempia tuhoja säilyi puskat..

Kokemuksia  ??

Aku

Minua kiinnostaisi myös, että syövätkö hämähäkit tuhohyönteisiä, kuten kirvoja. Kasvihuoneessani on onneksi runsaasti hämähäkkejä, etenkin niitä kengurun kokoisia ;)

Siku

Mulla eleli viime kesänä ulkona kasvaneissa Aji Cristalleissa pari hämistä. Mitään näyttöä ei niiden toiminnasta ole, mutta ainakin sain nauttia tuholaisvapaasta kaudesta.
Kovin olen pitänyt hämisten ja leppisten ansiona. Saattaahan se olla, että kävi vain tuurikin.

KP78

Kirvoja vastaan ei äkkiseltään tule mieleen muita luonnon apureita kuin leppäkertut...
"Leppäkerttulajeja löytyy Suomesta 62. Yleisin leppäkerttu Suomessa on seitsenpistepirkko. Se on puutarhurin hyvä ystävä, koska se käyttää ravinnokseen kirvoja. Yksivuotisen elämänsä aikana se syö noin 5000 - 6000 kirvaa." http://www.nicehouse.fi/puutarha/hyoty/pirkot.htm

PP

Hämähäkit taitaa jahdata kasvituholaisia paljon isompia hyönteisiä (osittain mutua). Varsinaiset punkkien tuhoajat on itsekin punkkeja, tuolla on lisätietoa.

SK

Nyt kun toista kunnon kautta kasvatan niin molempina vuosina on muutama hämähäkki kotiutunut talvikasvattamoon.
Olen niiden antanut olla rauhassa, kun ei mitään häiritsevän suurta seittiä tee.
Ei ole tuholaisia näkynyt. Mutta kait kasvattamossa on jotain hyönteisä ollut, kun uskoisin että ruuan perään ne hämiksetkin on.

Jos joku nyt aikoo kesällä tuoda jokaisen löytämänsä hämähäkin kasvihuoneeseen, niin kannattaa muistaa että hämähäkkejä on useita eri lajeja.
Jotkin hämikset vartioivat reviriään tarkkaan, eikä epäröi käydän toisen hämiksen kimppuunkaan. Joten voivat syödä toisiaan.

Lillen

Leppäkerttuja olen itse kasvien lähelle kuljetellut kesäisin. Hämähäkkien tuonti kasvariin saattaa olla vaikeampaa kun minulla jostain syystä on sellainen mukava araknofobia, eli hämähäkki fobia.

Kaipa siitä on pikkuhiljaan kasvettava pois...

KP78

Araknofobiaakin on monenlaista. Itselle on epämiellyttävää ottaa hämähäkkejä käteen, ja yleensä tulee äkkiä pyyhkäistyä pois esim. vaatteilta, mutta on noita pieniä mustia tullut silti käsiteltyä toisin kuin ruskeita, joita jostain syystä kammoan erityisesti (niistä jää myös epämiellyttävä märkä läiskä, yleensä erittäin näkyvään paikkaan), puhumattakaan vikkelistä pitkäjalkaisista....

Whili

..Suomessa SAK on WTO:n suositusten mukaisesti kieltänyt hämähäkkien käytön työvoimana..

..että silleen   8)

calm

Lainaus käyttäjältä: Whili - huhtikuu 10, 2012, 20:00:40 ip
Onkos kukaan seurannut pienten ystäviemme kasvien hoitotyötä ?
Elikkäs popsivatko hämpit ripsiäisiä, punkkeja ja kirvoja ?


Mitä lie popsivat, mutta toissakesänä kun kasvarissa oli kirvoja ihan kamalasti, niin viime keväästä asti hämähäkkejä oli kasvari pullollaan. Eikä yhtä ainoaa kirvaa näkynyt viime kesänä (eikä muitakaan tuholaisia). Nyt olin jo huolissaan, että missä hämikset piilee, mutta kyllä niitä näyttää taas vipeltävän menemään aina kun kasvariin menee. Seittejä eivät kutoneet vasta kuin ihan loppukesästä, vissiin saivat ruokansa ilmankin pyydystettyä.


Aku

Kasvihuoneessa majailee hämähäkkejä melkoinen liuta. Tälläinen pikkukaveri oli tänään kasvarin seinällä. Tunnistaako joku tämän lajin? Kokoa tällä oli noin/alle 1 cm.


ChIlIDoG


TunturiTiger

Kasvariin tuli järjetön määrä hämppyjä tänä kesänä. Samalla muut öttiäiset, joista oli hieman jo haittaakin, joutui siirtymään ravintoketjussa pykälää alemmas.

papereeka88

Omana kokemuksena voin kertoa seuraavaa.Viime vuonna kasvari kuhisi hämähäkkejä eikä ollut kirvoja.Tänä kesänä hämppyjä ei ole kasvarissa näkynyt ja puskat koki sen sortin kirva invaasion,että egyptin heinäsirkka vitsaus oli pientä sen rinnalla...
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Whili

Hämähäkkien vuosi täälläkin. Alkukesästä oli mustia, keltaisia, ruskeita ja perusleppäkerttuja ja niitten toukkia kasvarissa,
mutta sitteen kaverit häipyi. Hämppejä vilistää, pitkäjalkaisita koikkalaisista aina pieniin punaisiin ikiliikkujiin (hyrräpunkki),
eikä ole kirvoja, eikä paljoa muitakaan tuholaisia näkynyt kasvien seassa. Joitakin perhostuokkia ja etanoita on tullut vastaan,
mutta nekin ovat saaneet häädön aina kun ovat tulleet näkösälle. Eipä taida etanat maistua hämpeille.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 28, 2012, 07:27:35 ap
Hämähäkkien vuosi täälläkin. Alkukesästä oli mustia, keltaisia, ruskeita ja perusleppäkerttuja ja niitten toukkia kasvarissa,
mutta sitteen kaverit häipyi. Hämppejä vilistää, pitkäjalkaisita koikkalaisista aina pieniin punaisiin ikiliikkujiin (hyrräpunkki),
eikä ole kirvoja, eikä paljoa muitakaan tuholaisia näkynyt kasvien seassa. Joitakin perhostuokkia ja etanoita on tullut vastaan,
mutta nekin ovat saaneet häädön aina kun ovat tulleet näkösälle. Eipä taida etanat maistua hämpeille.


Etanat ovat muuten hyviä paistettuna valkosipulivoikastikkeen kera :)

Whili

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 28, 2012, 09:32:54 ap

Etanat ovat muuten hyviä paistettuna valkosipulivoikastikkeen kera :)


Jep, chilietanat  ;)

Tunari

Lainaus käyttäjältä: ABK - heinäkuu 10, 2012, 19:51:02 ip
Kasvihuoneessa majailee hämähäkkejä melkoinen liuta. Tälläinen pikkukaveri oli tänään kasvarin seinällä. Tunnistaako joku tämän lajin? Kokoa tällä oli noin/alle 1 cm.




Vastaus näin reilusti jälkikäteen:

Hyppyhämämäkkeihin (Salticidae) kuuluva kaveri, omasta mielestäni Salticus scenius (voin olla väärässä, mutta lajipari S. cingulatus / scenius kuiteskin...
scenius = Seeprahyppijä
cingulatus = ei tietääkseni suomenkielistä nimeä

Hyppyhämähäkit ovat pääasiassa lihansyöjiä (kaikki kirvoista kärpästen ja hyttysten kautta koppiksiin ja toisiin hämiksiin menee; jotkin lajit käyttävät ravinnoksi myös kasvien kukkien mettä (kotimaisista lajeista ei kait mikään; en osaa saksaa/norjaa/ruotsia viel tarpeeks ett ton saisin selvitettyä)...

Biotorjunnassa nimenomaan hyppyhämähäkit ovat arvostettuja (näitä on käytetty mm. moskiittojen torjuntaan onnistuneesti tuolla välimeri/Afrikka -suunnalla...
Jos tuollaisia löytyy, niin antakaa pesiä vain; ei noista kasveille haittaa ole; hyötyä vain...

Tunari

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - heinäkuu 10, 2012, 20:48:10 ip
Omassa kasvarissa asustaa tällanen




Tämä on juoksuhämähäkkeihin (Lycosidae) kuuluva hämis; ei siis tee pyydysverkkoa vaan saalistaa juoksemalla... Ei näistäkään haittaa chileille ole; lentäviä haitakkeita eivät oikein torju, mutta muut öttiäiset päätyvät kyllä näiden ateriaksi..

Aku

Hämis salvian lehdellä. Kivoja vekkuleita.