toukokuu 14, 2024, 16:06:28 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ei-tavallisia huonekasveja?

Aloittaja ottulo, syyskuu 06, 2009, 18:56:20 ip

« edellinen - seuraava »

ottulo

syyskuu 08, 2009, 19:49:34 ip #20 Viimeisin muokkaus: syyskuu 08, 2009, 20:04:33 ip käyttäjältä Noseless
Lainaus käyttäjältä: Noseless - syyskuu 07, 2009, 21:30:50 ip
Lainaus käyttäjältä: axo - syyskuu 07, 2009, 07:56:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Hombre - syyskuu 06, 2009, 21:17:24 ip
Ja lukemaan "Ikkunallani kasvaa sitruuna ja taatelipalmu"
Kirjoittaja on Richard W Langer. Kirja on erittäin mielenkiintoinen.

Toi on kyllä pätevä opus, suositukset myös täältä.


Hain kirjastosta mukaan, katsotaan, josko sen ehtisi selailla läpi lähiaikoina. Kiiveja tuli myös otettua kaupan puolelta, vielä kun olisi joku sopiva idätyspurkki/paikka...



"Selailla" tosiaan. Tänään oli luppoaikaa päivällä niin luin tuosta noin puolet. Tänään/huomenna varmaan loppuun.

Yhdyn kyllä aikaisempiin, todella "hauska" kirja siinä mielessä, että toi sopii juurikin mun tilanteeseen aika hyvin. Hieman on eroja siinä, minkälaiseen lopputulokseen pyrkii, mutta tuosta on kyllä huomattavasti apua, kun miettii mitä haluaisi kasvattaa ja miten se voisi parhaiten onnistua.

Tarvitseeko tuo kiivi välttämättä sen pitkän viileän kauden ennen kuin se itää? Luin nimittäin satunnaiselta aussifoorumilta jonkun vain kuivattaneen siemeniä pari päivää, sitten liottanut niitä päivän-pari ja sitten siirtänyt multiin. Olisi mukava tietää miten muilla on onnistunut.

E: Vastaanpa itse omaan kysymykseeni. Amerikkalaisella foorumilla näyttäisivät suosittelevan tuota jääkaappikautta kiiville. Vaihtoehtoisesti suosittelevat 8/16h rytmillä joko 10/21C tai vähän alempia lukemia. Tuo ilmeisesti vastaa jokseenkin päivärytmiä niihin aikoihin vuodesta, kun kiivi luonnollisesti itää. Aion kokeilla siis idätystä parvekkeella, ja siirtää sitten chilien kanssa samoihin aikoihin sisälle. Laitan väliaikatietoja sitten chilipäiväkirjan yhteyteen - eihän siellä kielletä muista kuin chileistä kertomasta...

axo

Mulla kasvo viime kesänä kiiwi parvekkeella, ja isoks kasvokin. En muista ainakaan mitään kylmää sille antaneeni, siemenet vaan t-paperin päällä kuiviks ja multaan.

miikkaj

Lainaus käyttäjältä: Noseless - syyskuu 08, 2009, 19:49:34 ip

Tarvitseeko tuo kiivi välttämättä sen pitkän viileän kauden ennen kuin se itää? Luin nimittäin satunnaiselta aussifoorumilta jonkun vain kuivattaneen siemeniä pari päivää, sitten liottanut niitä päivän-pari ja sitten siirtänyt multiin. Olisi mukava tietää miten muilla on onnistunut.

E: Vaskaanpa itse omaan kysymykseeni. Amerikkalaisella foorumilla näyttäisivät suosittelevan tuota jääkaappikautta kiiville. Vaihtoehtoisesti suosittelevat 8/16h rytmillä joko 10/21C tai vähän alempia lukemia. Tuo ilmeisesti vaskaa jokseenkin päivärytmiä niihin aikoihin vuodesta, kun kiivi luonnollisesti itää. Aion kokeilla siis idätystä parvekkeella, ja siirtää sitten chilien kanssa samoihin aikoihin sisälle. Laitan väliaikatietoja sitten chilipäiväkirjan yhteyteen - eihän siellä kielletä muista kuin chileistä kertomasta...


Mä tökkäsin kiivin siemenet suoraan hedelmästä multaan ja iti nnoin viikossa, eli (yllättäen) pidän noita jääkaappihommia ihan turhina.

Joku kirjoitteli tuolla aikaisemman linkin takana olevalla forumilla että kiivi  keräisi punkkeja puoleensa, mutta en ole itse ainakaan huomannut mitään. Sinällään tietysti kannattaa tarkkailla erityisesti jos samassa tilassa on chilejä yms.

Herra 47

syyskuu 08, 2009, 21:33:08 ip #23 Viimeisin muokkaus: syyskuu 09, 2009, 16:08:34 ip käyttäjältä herra 47
Lainaus käyttäjältä: ottoboi - syyskuu 08, 2009, 14:29:35 ip
no nyt on laitettu kolme sitruunan siementä multiin, sekä muutama tamarillon(?) siemen, toivottavasti joku edes itäisi :)

pari tamarilloa :) tän vuoden kasveja.. ensi vuonna voi jo satoakin tulla

hessin


ja oma... oma on ollut ulkona lähes koko kesän ja hessin on saanut hyvä kasvarin ;) siittä tuo koko ero



edit hiukan uudempi kuva omasta tamarillosta
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

miikkaj

Unohtui muuten esitellä tuo meidän lihansyöjäkasvi Nepenthes. Omasta mielestä ainakin todella mielenkiintoista seurattavaa sekä kasvaminen että saalistus :)

Kukkakaupan omistaja varoitteli pari vuotta sitten että Nepenthestä on todella vaikea saada pysymään hengissä kovinkaan pitkään... mutta mutta... kaks vuotta menty ja alkaa olemaan aika komea rehu.

Kannut ovat meillä n. 5-13 cm korkeita, ja niitä on tällä hetkellä n. 25-30 kpl. Kannujen pohjalla on 1-2 cm ilmeisesti makeaa nestettä, johon kärpäset sitten erehtyvät sukeltamaan. Näin kesän lopulla kun kannun sisälle katsoo, siellä on mustaa ötökkämössöä aika reippaasti :) Hajua tai muuta ei kuitenkaan ole. Kasvatusvinkkejä voin antaa jos joku haluaa moista kokeilla. Pitää jossain vaiheessa ottaa myös pistokkaita.

Tässä kuvia meidän yksilöstä:
http://to.pic.fi/kuvat/Chilit/Lihansyoja/IMG_0467.JPG

Ja tässä lihikset.netin tietoisku:
http://www.lihikset.net/kasvit/nepenthes/index.htm (Huom. Esim tuo terraariovaatimus ei pidä paikkaansa, amppelissa tuo roikkuu...)

Kävin itseasiassa tänään ostamassa Kärpäsloukunkin (Dionaea) vielä, jos siitä saisi toisen liha-ahmatin kasvatettua. http://www.lihikset.net/kasvit/dionaea/index.htm

Niin, ja ihan oikeasti kärpäsiä ei pyöri kämpässä ollenkaan, kyllä nuo nimensä mukaisesti kaikki lentävät ötökät syövät. Banaanikärpäsiä kun rupeaa joskus kesäisin pörräämään keittiössä ja laittaa tuollaisen tiskipöydälle päiväksi tai kahdeksi niin katoavat tehokkaasti :)

ottulo

Mua kiinnostaisi kyllä nuo lihikset. Yritin viime keväänä idättää itse just noita Kärpäsloukkuja mutta eipä sieltä mitään tullut. Jos meinaat ottaa pistokkaita, niin olisikohan sieltä mahdollista saada tähän suuntaan 1-2 pientä korvausta vastaan?

Linda

^ Mistä noita siemeniä ylipäätään saa?

Mä kattelin yhessä vaiheessa (olikohan jossain lähikaupassa) noita lihansyöjäkasveja, mutta ne oli kaikki niin ryytyneen näkösiä, etten sitten viittiny maksaa melkein 5€/kpl...Mullekin kyllä pistokkaat kelpais ;D
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Linda - syyskuu 09, 2009, 22:33:11 ip
^ Mistä noita siemeniä ylipäätään saa?

Mä kattelin yhessä vaiheessa (olikohan jossain lähikaupassa) noita lihansyöjäkasveja, mutta ne oli kaikki niin ryytyneen näkösiä, etten sitten viittiny maksaa melkein 5€/kpl...Mullekin kyllä pistokkaat kelpais ;D


Tällainen sivusto löytyi aika nopeasti Googlen avustuksella: http://www.rarexoticseeds.com/
Myyvät maailmanlaajuisesti, esim. PayPal-tilin avulla voi maksaa. Minimitilaus on 15$, mutta ehkä kimppatilauksena tuo voisi olla hyvä vaihtoehto, jos haluaa vain parin lajikkeen siemeniä.
Postimaksutkaan eivät ole pahat, muutaman dollarin jos ostaa vähän. Jos jotakuta kiinnostaa, voidaan tehdä kimppatilaus jossain vaiheessa. Privaa mulle ja lajikkeet/määrä tuolta sivuilta, niin voin toimia ns. toimihenkilönä eli tilata ja postittaa edelleen siemenet halukkaille.

Linda

^ Okei, kiitos linkistä!! Ja kyllä mä ainakin ihan mielellään lähtisin kimppatilaukseen mukaan, kunhan vähä perehdyn ensin tarjotaan :) Ja tietenkin sillä periaatteella, että maksan oman osuuteni postikuluista + sen mitä Suomessa lähetys maksaa :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

miikkaj

Tuo meidän kannukasvi on kasvatettu pienestä taimesta, eli siemenestä asti se ei ole meillä ollut. Pistokkaita voin toki ottaa keväällä ja kattoa miten lähtee juurtumaan, katotaan mitä käy :) Talveksi oon ihan suosiolla antanut kannujen kuivua (eikä niitä sitten ennen kevättä uusia tulekaan) ja useita puoliruskeita lehtiäkin leikellyt aina pois, mutta kasvu on aika kovaa kun kevätaurinko koittaa.

On kyllä karuja noi kärpäsloukut, äsken muutaman muurahaisen sille syötin pinseteillä. En voi käsittää miten kasvi voi tehdä noin nopean liikkeen, en mä ainakaan kerkeä ottamaan ees pinsettejä pois leukojen välistä kun "suu" on jo kiinni :)

Tohon em. linkin siementen tilaukseen mäkin voisin lähteä mukaan, kattoo jos sieltä jotain kivaa löytyy  ;)

Ryhis

Nostetaas vanhaa aihetta kohti pintaa.

Ajatuksissa on muunmuassa pyörinyt idea kasvattaa herneenversoa.  Onko kellään kokemusta? Papukaijapalstalla joku arveli ihan hernerokkaherneiden tuuttavan versoja kun aikansa idättää. Täytyy paneutua aiheeseen.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

ottulo

Edellisellä sivulla kyselinkin jo kiinnostuneita kimppatilaukseen http://www.rarexoticseeds.com -sivulta. Voisin tehdä tilauksen ja lähettää sitten siemenet eteenpäin. Postituskulut jaettaisiin tietysti tasan, ellei parempia ehdotuksia tule.
Mielelläni tekisin tilauksen jo tänään, joten nopeat ehtivät mukaan. YV:tä mulle, siihen halutut siemenet+määrät (linkki ko. siemeniin olisi tosi kiva, niin et tarvitse metsästää). Ja sitten tietty omat osoitetiedot. Ilmoitan sitten takaisin, kun siemenet tulee mulle, ja annan oman tilinumeroni maksuja varten. Turusta nouto onnistuu myös, jolloin ei tule Suomen sisäisiä postimaksuja.

Quini

tammikuu 06, 2010, 16:08:58 ip #32 Viimeisin muokkaus: tammikuu 06, 2010, 16:26:22 ip käyttäjältä Quini
Sitruuna nyt ainakin tuottaa syötävää hedelmää ihan kivasti olohuoneessa. Nuori kasvi vielä mutta tähän mennessä olen saanut natusteltavakseni 2 kypsää hedelmää ja tulossa on 5 lisää. Hidasta hommaa sitruunoiden kasvatus on, eli kasvi kukki kesällä 2008 (ei kukkinut viime kesänä ollenkaan) ja siitä kukkimisestaan lähtien on sitten rakentanut noita muutamaa sitruunaa. Lajikkeesta minulla ei ole harmainta aavistusta, mutta sitruunoiden kuori on aika ohut, ja maku kaupan sitruunasta ehkä vähän limen suuntaan. Ja siis ei niin hapan etteikö voisi ihan sellaisenaan popsia. Tosi hyviä ja raikkaita mun mielestä. Sitruunoista tulee sellaisen nyrkin kokoiset suunnilleen. Helppohoitoinen.

Lisäksi minulla kasvaa oliivipuu. Se on tuottanut tähän mennessä muutaman oliivin, mutta mutta niitä ei kyllä riitä säilöttäväksi asti (ja sellaisenaanhan niitä ei syö erkkikään). Muuta si sitten mahdu - loppu tila kun on kuin onkin varattu chileille  ;)

Aloe vera kiinnostaisi... En ole vain löytänyt mistään. Eli: Hombre...Mistä hommasit omasi?

MUOKS: PS. Sitruuna on sitten piikikäs - piikit on useamman cm pitkät, suorat, kovat ja terävät (vähän niinkuin orapihlajalla, mutta lyhyemmät) - eli lapsi- ja lemmikkiperheille tiedoksi. Meillä koirat osaa jo varoa, mutta on noi piikit silti vaaralliset kun ovat koirien silmien korkeudella. (Olen yrittänyt niistä pahimmat katkoa - ovat muuten aika kovia - eli joku työkalu tarvitaan siihen hommaan). Eli tämä pikkisyys on syytä tiedostaa.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - tammikuu 06, 2010, 14:48:51 ip
Nostetaas vanhaa aihetta kohti pintaa.

Ajatuksissa on muunmuassa pyörinyt idea kasvattaa herneenversoa.  Onko kellään kokemusta? Papukaijapalstalla joku arveli ihan hernerokkaherneiden tuuttavan versoja kun aikansa idättää. Täytyy paneutua aiheeseen.

Mulla on idätysboxi mm.mungpapujen, mailasen ja vihanneskrassin idätykseen. Viime talvena kokeilin siinä hernettä idätää ja kyllähän ne itämään sai mutta mätänemisprosentti oli n.85. Eli itää senverran hitaasti verrattuna mungpapuun että ehtii hapantua. Normaali kylvö multaan tai turpeeseen ja sadonkorjuun yhteydessä vaan hyvä pesu jotta turvehiput saa pois. Boxissa ei ole riittävää tuuletusta suurille siemenille.

Ryhis

Mungpapu, mailanen ja vihanneskrassi.

Nyt tais se herneenverso unohtua!

Noitahan voisi kasvattaa, herneenversoahan saa joka alepasta!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Ryhis

Luin tällaista huuhaa sivustoa asian tiimoilta ja siellä kerrottiin liotusliemen olevan hyvää kasteluvettä kasveille. Kokemuksia?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: Noseless - tammikuu 06, 2010, 15:29:24 ip
Edellisellä sivulla kyselinkin jo kiinnostuneita kimppatilaukseen http://www.rarexoticseeds.com -sivulta. Voisin tehdä tilauksen ja lähettää sitten siemenet eteenpäin. Postituskulut jaettaisiin tietysti tasan, ellei parempia ehdotuksia tule.
Mielelläni tekisin tilauksen jo tänään, joten nopeat ehtivät mukaan. YV:tä mulle, siihen halutut siemenet+määrät (linkki ko. siemeniin olisi tosi kiva, niin et tarvitse metsästää). Ja sitten tietty omat osoitetiedot. Ilmoitan sitten takaisin, kun siemenet tulee mulle, ja annan oman tilinumeroni maksuja varten. Turusta nouto onnistuu myös, jolloin ei tule Suomen sisäisiä postimaksuja.


On tuolla kyllä vähän liikaa kaikennäköstä kasvia... Tämmöne englantia (liian) vähän ymmärtävä kattelee vain kuvia ja valittee niistä...  ;D
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

jla1710

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - tammikuu 06, 2010, 18:29:11 ip
Luin tällaista huuhaa sivustoa asian tiimoilta ja siellä kerrottiin liotusliemen olevan hyvää kasteluvettä kasveille. Kokemuksia?


Olen muutaman kerran idätellyt herneitä. Ei muuta kuin pussista suoraan mullan päälle ja kastelee mullan märäksi. Itävät muutamassa päivässä eikä ole ollut ongelmia homehtumisen kanssa. Niitä voisi koittaa idättää tuolla Chilivaarin talouspaperilautalla niin uskon, että homma toimisi vieläkin paremmin. Niitä kannattaa laittaa niin paljon kuin mahtuu, ei kuitenkaan päällekäin :)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

TunturiTiger

sepä se onkin joka kesäinen ongelma.. aina kyyhkyille haetaan hernettä muutamia säkillisiä. niitä täytyy käydä levittelemässä pellolle lähes päivittäin ku ne pirut itää liika nopeesti ja pulut ei tykkää sitte niistä enää.

Hapa_Nero

Lainaus käyttäjältä: Noseless - tammikuu 06, 2010, 15:29:24 ip
Edellisellä sivulla kyselinkin jo kiinnostuneita kimppatilaukseen http://www.rarexoticseeds.com -sivulta. Voisin tehdä tilauksen ja lähettää sitten siemenet eteenpäin. Postituskulut jaettaisiin tietysti tasan, ellei parempia ehdotuksia tule.
Mielelläni tekisin tilauksen jo tänään, joten nopeat ehtivät mukaan. YV:tä mulle, siihen halutut siemenet+määrät (linkki ko. siemeniin olisi tosi kiva, niin et tarvitse metsästää). Ja sitten tietty omat osoitetiedot. Ilmoitan sitten takaisin, kun siemenet tulee mulle, ja annan oman tilinumeroni maksuja varten. Turusta nouto onnistuu myös, jolloin ei tule Suomen sisäisiä postimaksuja.

Tämä lienee jo vanhentunut juttu? Mutta jos vielä mahiksia keretä kyytiin, niin tuollainen kärpästörppö kiinnostaisi kyllä.