Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.2%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19.1%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
194 (50.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 380

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Allusd - toukokuu 25, 2016, 21:26:54 ip
10 litran astia ja kasvit on n. 30cm. Sisällä ja etelänpuoleisella ikkunalla.


Aloita vaan lannoitus jos noin korkea. Laimeampaa ensin

GynZi

Jahas, tämmöinenkin ketju.

Tänä vuonna on tullut lannoiteltua kahdella eri lannoitteella; alkuvuosi Puutarhan Kesällä ja vapusta eteenpäin Advanced Hydroponics of Finlandin litkuilla (myös mullassa!). Eroa (ja hintaa) on kuin yöllä ja päivällä. Siinä missä Puutarhan Kesä oli edullinen ja helposti saatavissa joka ikisestä isommasta marketista, AHF kaikkien 7 litkun kanssa oli vähän tyyriimpi paketti (joista Final Solution selkeästi tarkoitettu hampulle, mutta ajattelin että voihan sitä silti koittaa :D). Tuosta setistä löytyy aika huonosti kokemuksia chilien kanssa, mutta ajattelin kauden jälkeen kirjoitella vähän juttua. Kasvatusalustana toimii siis EBB ja isot multalaarit, joissa lannoitteen annostus on puolitettuna.

Siinä vaiheessa kun vaihdoin lannoitteet AHF:n systeemiin, kasvu alkoi olemaan melkein silminnähtävää. Aiemmin jopa hydrossa oli kasvit kituuttaneet ja kasvaneet kovin vaivalloisesti, mutta uusien lannoitteiden myötä alkoi tosissaan tapahtumaan..
Artesaanirakastelija

miiksuli

kesäkuu 13, 2016, 12:44:12 ip #1402 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 14, 2016, 19:24:06 ip käyttäjältä miiksuli
Ite aloitin GHE Flora  3-osaisella sarjalla. Kasvualustana kookoskuitu. Paha sanoo muista kun en ole kokeillut mutta ihan tyytyväinen ollut. Hyvin on kasvanut paitsi nytten hidastunut kun siirsin kasvit ulos ja oli nuo kylmät säät. Sisällä LED lamppujen kanssa ja tuuletuksella Pasilla Bajiot kasvoi ihan hyvää vauhtia (parhaimillaan 4 mm päivässä lisää korkeutta). Nyt uudet Bhut Jolokiankin taimet saanut samaa lannoitetta. Aikalailla noudattanut pakkauksen ohjetta. Tosiaan välillä jätän pois lannoituksen jos kastelen useammin.

axo

Reilu kymppilitraset sangot, sisältönä bout 50/50 turve/puutarhamulta ja koko kesän oon antanu bio bizzin bloom/grow suhteella 6ml/3ml per litra vettä, joka kolmas kastelu pelkällä vedellä ja sillon tällöin merileväuutetta jos jaksanut vaan. Hyvin on kasvanut ja tuntuu satoavankin :)

MRgreen

kesäkuu 20, 2017, 19:45:14 ip #1404 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 20, 2017, 19:48:50 ip käyttäjältä MRgreen
Milläs suhteella kannattaa käyttää Yaran Hydro ja Calcinit-lannoitteita kukintajakson ja podituksen aikana? Tyyliin x verran tätä ja x verran tätä/10 l. Kasvit ovat Trofasteissa kasvihuoneessa, chinensejä.

Tai no reso on 100 l. Yaran sivuilla on kyllä annostusohjeet joita mukailla mutta miten yhteiskäyttö?

MRgreen


Vuorikaskas

kesäkuu 21, 2017, 09:15:09 ap #1406 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 21, 2017, 09:47:43 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - kesäkuu 20, 2017, 21:12:26 ip
Löytyikin jo :thumbup:

http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Lannoitus


No mites siinä noin on että satoa kohden typpeä vähemmän kun vertailuksi tuosta tulee toisinpäin: https://www.fataliisfinest.net/guides   (part 1/2: 14-0-0,  part 2/2: 8-6-40, harvest booster: 14-0-38)



sorrii

Voisikohan Yaran lantojen kanssa käyttää vaan vanhaa tuttua Nutriforten annostusta?? On niin selkärangassa ne Nutriforten määrät että varmasti tulisi sekaannuksia jos nyt alkaisin esim. tekemään stokkeja tuon em. ohjeen mukaan 40% ja 10%-litkuilla. Nutrifortesta oon tehnyt aina 10% -liemet molemmista niin on helppo annostella alkuperäisen ohjeen mukaan *10 ...

Alunperin keksin tuon liuottamisen itse kun en ollut mistään stokkiliuoksista kuullutkaan: motiivi oli kuitenkin se, että jauheesta on niin vaikea annostella pieniä määriä: Hyvin usein sekoitan litkuja yhden kastelukannun verran.

Nyt on kuitenkin alkamassa ulko/kasvihuoneviljelyt vähän isommin, joissa käytössä 150l ja 70l. resot. Yaran jauheita löytyy 5 + 3kg, joita en ole vielä kokeillutkaan, kun vanhaa NF'ea on jäljellä. Jos siis sekoittelen 10% stokkilitkua 1l. pulloon, niin tarvitsen yhteen täyttöön jo yli 2 pulloa ...  :-\ ...

Voipi olla että kokeilen ensin annostella jauheet suoraan resoon ja luotan että ne liukenevat kyllä parissa päivässä viimeistään kun vesi kiertää...
Mökillä kun oon täyttänyt Autopottien resoa, olen liottanut jauheet tilkkaan kuumaa vettä aina tilanteen mukaan. Viljelypalstalla ei ole kuumaa vettä käytössä, ellei sitten riittäisi liuottamiseen auringon lämmittämä vesi. Voisihan sitä pitää auringossa mustassa kanisterissa aina vettä ...  :-\ ...

Katsoos nny miten tää alkaa. Voisi mun pääni vielä omaksua vahvemmat stokkiltikutkin, mutta täytyy isolla kirjoittaa puteliin se vahvuus. Mielummin kyllä sekoittelisin itse molemmista lannoista saman vahvuisen vaikkapa 40% litkun, niin muistaa helpommin ulkoa ne annokset: Ensin kerron ohjeannoksen siis 10'llä' ja sitten jaan 4'llä ...  8) 8) 8) helppoa ..  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Näyttää muuten äkkiseltään tuo ohje Hydrolle ja Calcinitille poikkeavan aikalailla Nutriforten ohjeesta: Nutrifortella kun lisätään typpeä raakilevaiheessa, niin tässä jää typpilisä kokonaan pois!? Mun kasvithan on kotona esikasvatettu jo hyvinkin isoiksi ja suurimmassa osassa on raakileitakin. Ovat tavallaan passiivihydro-kasvatuksessa sisällä ja parvekkeella. Nyt -varmaan ensi viikolla(!)- siirrän ulos systeemiin jossa aurinkopumppu liruttaa ~8 tuntia ja muuten ovat passiivisia. Jotenkin tuntuu että siinäkin tuo vanha Nutriforten tapa toimisi, joska isotkin kasvit lähtevät hulluna uuteen kasvuun kun pääsevät kunnon aurinkoon keskelle peltoa. Typpilisä saa jäädä pois vasta elokuussa ... luulen ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ezmo

Kyllä niille typpeä kannattaa antaa ja eikö se kalsium satovaiheessa hyvä antaa, niin ei latvamätä iske.

sorrii

Kiinnostaisi tietää kenen ohje ja mistä on tuo peräisin Chiliwikissä? Ja sitten kokemuksia sekä perusteluita ...

Minähän kyllä haluaisin kokeilla ihan ohjeen mukaan ainakin ekalla kerralla! Oon kyllä käyttänyt vuosia Nutriforten settiä joka on aika samaa kuin nämä Yaran. Sato on ollut mun mielestäni ihan ok, mutta ainahan olisi varaa parantaakin. Kasvattukset (kasvihuoneessa) Autopoteissa, perliitissä tai perliitin ja kookoksen sekoitus. Kotona parvekkeella on ollut ebbi monta vuotta, mutta siinä vain baccatumeja. Lannoitus aina Nutriforten ohjeen mukaan ...

Ihmetyttää vähän ja enemmänkin vaan tuo ristiriita typpilisän käytössä! Voisin kuitenkin kuvitella että Nutriforten ohje ei ehkä olisi optimaalinen juuri paprikoille eli chileille. En muista kuulleeni että chilejä vaivaisi latvamätä. Ja oma näppituntuma on että on vähän turhaa että chilipuskat jatkavat hedelmäntuotostaan huolimatta kasvua koko kesän, niin että on kasvari aina ihan viidakkona loppukesästä.

Voisiko siis olettaa, että kasvit ehkä keskittyisivät enemmän tuottamaan hedelmää ja vähemmän lehtimassaa, jos tosiaan mentäisiin tuon Yaran/Chiliwikin ohjeen mukaan.

Mun tilanne tällä hetkellä on, että isoon vesisysteemiin menee tällä viikolla lähinnä chinensejä, jotka ovat kasvaneet passiivihydroina kotona: Istutettu kuutioineen ~2l taimiruukkuihin perliitin kera ja makaavat vesipedillä itäikkunalla jossa lisävalona 2x100W Valoyan pitkät kasviledit. Suurin osa on tehnyt jo hedelmää: Trinidad hornet, Embassy Naga sekä White Fatalii. Muissakin yksittäisiä podeja tai alkuja. Leikkaamaan oon joutunut parikin kertaa jo kun kasvavat yli metrin korkuisina ...  :-\ ... Nutriforten setillä EC 1.6 - 2.0 ohjeen mukaan ...

Nyt on palstalla keskellä peltoa pystyssä pressukasvari telinepeitteestä ja katto kasvihuonemuovia. Alustana Panda Aeron 150l reso ja 8kpl ~8l Dutch potteja joihin vedenkierto ~8t/vrk aurinkokennopumpuilla ... Vähän on myöhässä aikataulut, mutta niin on kelitkin! Aikaisempina kesinä oon saanut ihan ok satoa kun olen siirtänyt habaneeroni juhannuksen aikaan ulos eli kasvariin ...

Voisi olla aika ottaa Yaran setti käyttöön, jonka ostin viime vuonna kimppaostossa ... Tähän asti ovat riittäneet vanhat Nutriforten purkinpohjat kotona ja puutarhassa  :thumbup:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Raaka-Arska

Ootko Sorrii annostellut NF;ää ihan purkin ohjeen mukaan?
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

sorrii

Oon annostellut NF'ää vähän sinnepäin  8)
Pääasiassa suhteessa 7½g + 5g /10l. EC1.6 [ph 5,8]

Aivan pikkutaimille oon sitten laimentanut tuon puolella ja EC ~0,8
Hyvin pian kun ekat kunnon lehdet tulee oon siirtynyt tuohon mainttuun peruslitkuun.
Mainittakoon että taimet ovat kaikki alussa kuutiossa tai Jiffyissä: Osa siirtyy kookokseen sitten ja on eri lannoitteet: Atami B'Cuzz on mun lemppari. Nyt on mökillä BioiNovan setti kun ei Atamia saa enää Tampereella. [Cannaa en enää huoli kun jäi paha maku siihen - saattoi huono sato ym. johtua muustakin: En vaan tykkää siitä läpinäkyvästä 2-osaisesta putelistakaan]

Se vaihe jossa typpeä lisätään on käytännössä jäänyt mulla väliin. Alkavat ne eri lajien taimet kukkimaan ja tekemään podia niin eri aikoina etten ole viitsinyt sekoitella kaikille erikseen. Taimivaiheessa siis niin kauan kuin kasvit on sisätiloissa oon mennyt melkeinpä samalla liemellä.

Ja silloin [=yleeensä] kun sitten alkavat kasvit kasvaa liiankin isoiksi ja tulee tilanpuutetta, oon vähentänyt mutulla typpilisää ja samalla tekniikalla lisännyt 1-osaa, niin että EC on pysynyt siinä 1.6 kieppeillä. Tavallaan kasvit siis pakottavat siirtymään satolannoitukseen  :D

Kun sitten oon vihdoin saanut kasveja siirrettyä kasvihuoneeseen[=mökille] ja parvekkeelle, oon taas antanut varman päälle sitä peruslitkua [=7.5g+5g] ...

Ei siis ole mennyt mulla kasvien elinkaari ollenkaan noiden normaalien kaavojen mukaan.

Tänäkin vuonna kavattelin hyvällä valolla ja aika vahvalla peruslannoituksella taimia kunnes suurin osa alkoi jo tehdä podia sisällä, eli ennen aikoijaan.
Kesäkuussa sain vietyä mökille muutaman ajin, joista valtaosassa oli raakileita jo reilusti.
Eilen vein chinenset viljelypalstan kasvihuoneeseen ja jouduin leikkaamaan kaikista ~30cm latvoja pois, että sain kuljetettua farkkuautoni perässä. Niissäkin monissa oli jonkunlainen sato valmiina oksilla! Nyt sitten alkaa toinen kasvukausi kun pääsivät luonnonvaloon keskelle peltoa; pressukasvihuoneeseen. Tietysti aloitan lannoituksen taas perussetillä, ja siirryn siihen sato-lannoitukseen kun alkaa pukata uutta podia .... Päätin aloittaa chiliwikin ohjeella Yaran lannoilla: Isot kasvit ->kukinta -> sato ... kuukaudessa koko kierros ...  :) Kylläsesiitä  ^-^
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Raaka-Arska

Laskeeko se ph;ta esim. vesijohtovedestä, vai ootko käyttänyt ph;n alentajaa?

Meillä vesijohtovesi on noin kahdeksan paikkeilla, kun ei oo vielä kertynyt tuota sadevettä...
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

sorrii

Kyllä laskee Ph'ta, mutta ei ihan tarpeeksi. Mulla vesijohtovesi on yleensä vajaa 7. Kookoslannoitteet laskee riittävästi. Samoin Starttilannoite ...

Kokeilin muuten juuri viljelypalstallani sadeveden Ph'ta. Se oli 5,4  ??? ... Ja EC tasan nolla, kun vesijohtovedellä yleensä vajaa 0,2. Viljelypastoilla ojasta otettava vesi [=lähdevettä] on EC 0,15 ja Ph vähän yli 6 ... Mulla oli tullut sadevettä 300l tynnyri täyteen ja vielä paljon ylikin, kun täällä on satanut aikas rankasti! Toissa viikonloppuna sanottiin uutisissa että Pirkanmaalla oli satanut perjantaina 70mm joka on normaali kuukauden määrä[?] ... Mulla oli kaikki avoimet astiat puolillaan, eli yli 200mm  ???

Täytin sellaisen uuden vesiviljelystsydeemin resoon 100l sadevettä ja sekoittelin 100ml Liquid Siliconia: Sillä tuli asiallinen vähän yli 6 Ph.

*****************

Tein muuten nyt Stokkilitkut Yaran lannoitteista Chiliwikin ohjeilla: Hydrosta 40% ja Calcinitista 10%. Tein sitten litkut ohjeen mukaan, jossa piti olla EC ~1.6. Mulla se oli 1,2 !
Kokeilin tarkemmilla mitoilla vielä kotona, ja sama juttu!! Ei oikein vakuuta nyt se ohje ..  :-[ :-X :-\
Sekoittelin silloin ne stokkilitkut kiehuvalla vedellä ja lannoite liukeni hyvin. Nyt huomasin, että pullossa rahisee kuin olisi sentti hiekkaa pohjalla ... Saattaa siis olla tälle lannoitteelle liian paksua se 40% stokkilitku ... Kokeilen siis seuraavaksi vaikkapa 20% lientä: helppohan se on laskea uudet annokset.
Siltikin jos vertaan Nutriforten tuttuihin lantoihin, niin tuossa Chiliwikin ohjeessa annokset on alemmat ...

Täytynee ensi kerralla -kun on aikaa säätää- annostella vaan lisää sitä Hydroa mittarin kanssa, kunnes on toivottu EC. Calcinit kun on 10% liuos, niin siinä ei ainakaan sakkaantuminen sekoita arvoja... Yleensä mulla on tässä vaiheessa EC 1.6 - 2.1 välillä. Tuohon ekaan satsiin tuli nyt 1.2 enkä jaksanut ruveta sitä nyt korjaamaan kun oli kiire ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

kasvattaja

Hydron suhteen olen itsekkin ihmetellyt, miksi minulla jäi 40 % stokkiliemen pohjalle liukenematonta raetta.
Syyksi epäiltiin sitä, kun en ollut käyttänyt kiehuvaa vettä ravinteiden kanssa.
Tämänkertaisessa liemessä käytin kiehuvaa vettä, mutta kyllä niitä rakeita sinne pohjalle jäi anyways.. :(

Hyvä Sorrii, että olet mitannut hydron stokkiliemen EC:n. :thumbup:
Pitää muuttaa Hydron annostusta ylöspäin, kun tällä hetkellä kasvit tuntuvat kituuttavan ravinnevajareilla eteenpäin.

Eroa on kyllä kalliimpien GHE:n lienten ja Hydron/Calcinit lannotteiden suhteen kuin yöllä ja päivällä.
Tuntuu kyllä siltä, että johonkin suuntaan tuota Yaran lannoitusta pitää muuttaa..
Minulta löytyy kirjanpito sotkemista litkuista, joten hienosäädön tekeminen on helppoa, kun tiedän millä suhteilla ei einakaan kannata ruokkia kasveja.
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Vuorikaskas

heinäkuu 01, 2017, 20:03:10 ip #1416 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 01, 2017, 20:26:47 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Minulla on nyt uutena käytössä myös Ferticare Hydro - Yaraliva Calcinit yhdistelmä. Ei kylläkään hydroa nyt ole. Mutta kun muistin käyttösuhteen 2+1 noille jonkinlaisena yleisohjeena, niin laskin että siitä tulee N-P-K 9-4-17 pyöristettynä kokonaislukuihin. Siis olen laittanut jauheena mitallista Hydroa kohden puolikkaan Calsinitia.

Ferticare Hydro 6-6-25
Yaraliva Calcinit  15,5-0-0

2+1 ->   6+6+15,5 - 6+6+0 - 25+25+0 ->  9 - 4 - 17

Joo siis kanankakkaa ja tuhkaa ja sen semmoista tulee käytettyä runsaasti. Mutta tarviihan sitä mineraalilannoitteitakin. Tai siis "tarvii" eli tulee käytettyä.  Enemmän astioihin kuin penkkeihin matojen ja muun tärkeän multaelämän takia.

Sen semmoista tarkoittaa ainakin viherlannoitusta ruohosilpulla ja kompostistakin tulee jonkinverran tavaraa.  Olen funtsinut että pitäisi alkaa enemmän tehdä kompostia ihan lannoitusmielessä, esim. kalasta. Tai ehkä kalasta saa parhaiten talteen kasvuvoimat ihan omilla tekniikoillaan.  Kiinnostaa tää aihe.  Se on maan hoitoa. Mineraalilannoitus sen sijaan köyhdyttää ja humus vähenee.

Mulla oli aikoinaan  Meta Strandbergin Myrkytön puutarha ja kun nyt ostin sen takaisin hukkuneen tilalle, huomaan taas mistä olen perustietoni saanut. Ja on muuten hyödyllinen kirja! 

http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1334993

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 01, 2017, 00:39:13 ap

Tein muuten nyt Stokkilitkut Yaran lannoitteista Chiliwikin ohjeilla: Hydrosta 40% ja Calcinitista 10%. Tein sitten litkut ohjeen mukaan, jossa piti olla EC ~1.6. Mulla se oli 1,2 !
Kokeilin tarkemmilla mitoilla vielä kotona, ja sama juttu!! Ei oikein vakuuta nyt se ohje ..  :-[ :-X :-\


No ei vakuuta ei!  Ei siinäkään, että kun 2+1 suhteessa jauheita annostellen se on 9-4-17 NPK lannoitetta, niin wikiohjeen mukaan Calcinitia ei tule enimmilläänkään senkään (2+1) vertaa, koska Hydroliuos on siinä neljä kertaa vahvempaa kuin Calcinitliuos.  Näkeehän noista laskemattakin, että kun Calcinit määrä alenee, typen suhteellinen osuus alenee ja fosfori nousee.

Memsie

Mä olen käyttänyt Hydroa ja Calia about tämän ohjeen mukaisesti, vähän EC:tä fiiliksen mukaan säätäen.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=1668.msg213245#msg213245

Vuorikaskas

heinäkuu 02, 2017, 22:12:34 ip #1419 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 03, 2017, 00:08:20 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Memsie - heinäkuu 02, 2017, 01:00:01 ap
Mä olen käyttänyt Hydroa ja Calia about tämän ohjeen mukaisesti, vähän EC:tä fiiliksen mukaan säätäen.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=1668.msg213245#msg213245


Siinä näkyy tuo ohjenuora, kuinka typpi-kalium suhteella on merkitystä. Tähänkin verraten aina enemmän perusteettomalta ja virheelliseltä näyttää Chiliwikin ohje.


(Cali on mitä huonoin kutsumanimi Calcinitille, koska kaliumia kutsutaan kaliksi maanviljelyssä.  http://www.kaskistenlannoite.fi/wp-content/uploads/2016/02/Data-sheet-KALISUOLA-K-min-50.pdf )