maaliskuu 29, 2024, 14:11:53 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilin endofyytti, onko niitä?

Aloittaja miemsl, tammikuu 30, 2011, 23:18:30 ip

« edellinen - seuraava »

miemsl

Katsoin äskettäin japanilaisen dokumentin endofyyteistä Aomori alueen omenan kasvatuksessa. Ja väite kuului että huolehtimalla omenatarhan maaperän hyvin monipuolisesta bakteeri / sieni / pieneliökannasta päästään tilanteeseen jossa omenapuut kasvavat erittäin hyvin ilman väkilannoitusta ja pysyvät vapaana kasvitaudeista ja tuholaisista täysin ilman kemiallisia torjunta-aineita. Tutkija selitti kuinka ko. tarhan omenapuista löytyy tiettyjä endofyyttejä jotka tämän mahdollistavat, eli tietty paikallisesti kehittynyt endofyytti-fauna omenapuissa elää symbioottisesti.

Suomen tiedekentästä katselin ja ainoastaan yhden julkaisun löysin;
http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/n/NT000036F2.html

Jenkkilandiassa ja monessa muussa maassa asiaa on jo pitkään tutkittu lähinnä tiettyjen nata- heinässä kasvavien karjalle myrkyllisten endofyyttien aiheuttamien myrkytysoireiden takia.

Onkos kukaan muu tähän aiheeseen törmännyt ja mitenkä mahtaisi toimia chilin kasvatuksessa?

papereeka88

Mitään tieteellistä pohjaa ei itsellä ole,mutt aolisi myös kiva tietää oliko tuolla omenatarhalla erilajikkeita sekaisin vain vaan yhtä lajiketta?Käsittääkseni metsän kasvatuksessa seka metsä on siitä turvallisempi ratkaisu,että eri puulajien kyky vastustaa eri tauteja ja tuholaisia on erillainen?Samanlainen ajatus tapa pätee käsittääkseni myös luomu kasvatuksessa,jossa "auttavat kasvi" suojaavat itse satokasveja taudeilta ja tuholaisilta (tästä on ihan käytännön kokemusta,kun olen kerran ollut luomutilalla töissä keräämässä sipuleita ja ensimmäinen kysymys siellä pellolla oli,että missä ne sipulit on :D ).
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Proudfoot

Olen itsekin tutustunut jonkin verran aiheeseen juurikin omenapuiden kasvatusta silmälläpitäen. Ajatuksena olisi luomuomenatarhan perustaminen tulevaisuudessa, jopa (alkuun pientä) kaupallista tarkoitusta varten. Olen lukenut alan kirjallisuutta, ja ehdottomasti Michael Phillipsin teos The Apple Grower - A Guide for the Organic Orchardist on kattavin teos mikä omasta hyllystä löytyy. Kaveri taitaakin olla ihan niitä kovimpia jamppoja alallaan ja vaikka kirjassa esimerkit painottuvat Pohjois-Amerikkaan, on mielestäni homma sovellettavissa tänne pohjolaankin. Etenkin monet Kanukkilajikkeet kasvavat samankaltaisessa ilmastossa. Mutta joo, Phillips uskoo juurikin siihen, että hyvässä kunnossa oleva maaperä takaa terveet puut. Terve maaperä tuleekin hänen mukaansa juuri monipuolisesta puutarhasta, eli siis jos kasvattaa yhtä lajia, saati lajiketta homma menee liian homogeeniseksi. Metsässähän lajit ovat aina kasvaneet sekaisin ja siihen pitäisi pyrkiä luonnottoman yhden lajin suosimisen sijaan. Lajit tukevat toisiaan hyvin monella tapaa ja aiemmin mainitut pieneliöt, bakteerit ja sienet ovat moninkertaisia. Tietenkin tuholaisten luonnolliset viholliset, pedot (linnut, petopunkit yms) tulevat tällöin mukaan, ihan luonnostaan. Loppujen lopuksi ihan maalaisjärkiasiaahan tämä on.

Tottakai tämä on varmasti täysin sovellettavissa myös chileihin, mutta koska chilit eivät Suomessa taida juurikaan talvehtia aihetta ei voitane kovinkaan tarkasti tai ainakaan isosti tutkia. Mutta ehkäpä pienimuotoisemmin? Olen itseasiassa miettinyt, että voisi tutustua lajeihin, jotka haittaavat joidenkin chilien tuholaisten lisääntymistä tai jopa karkoittavat niitä. Yksittäistapauksien kautta saattaisi olla mahdollistakin..