maaliskuu 29, 2024, 09:27:44 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kurpitsat (Cucurbita)

Aloittaja Kimppu, maaliskuu 20, 2011, 17:40:48 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Kesäkurpitsoja keltaisia jäi melko monta syömättä, ja viimeöinen pieni pakkanen rypisti lehdet.
Sellainen ajatus tuli mieleen, että voiko niiden siemenet paahtaa kuten ainaskin oljysiemenkurpitsoille tehdään...
Muutenkin tämä kurpitsojen maailma on minulla hiukan lapsenkengissä. Nyt viimeaikoina olen syönyt pieniä Tromboncinoa paistinpannulle sienten ja sipulin kera.... Aromisuolaa ja herkku on valmis kun kurpitsa pehmenee.
Tromboncinosta en muuten niitä siemeniä ole vielä löytänyt yhtään...

Ja mitä oljysiemen kurpitsoja lajikkeina löytyy....??

bluesman

 Öljysiemenkurpitsaa viljellään eniten Itävallassa Steiermarkin osavaltiossa tai läänissä. Tarkoitus olis ensi kesänä käydä tutustumassa viljelmiin sekä öljynpuristukseen. Mulla on sattuneesta syystä n.3 litraa kurpitsansiemenöljyä ja pari kiloa siemeniä kuivattuna sekä parista kurpasta siemenet joita en ole vielä kerännyt talteen. Tänä vuonna kasvatetun kurpitsan siemenet taisin joko ostaa Itävallasta tai sitten tilasin Seemnemaailmasta. Taitavat olla melko samankaltaisia.
Lähetä Huru yv:llä osoitetietosi niin laitan näytteen öljystä. Hieno salaatinkastike sellaisenaan, tummanvihreää väriltään.

Huru-ukko

Juu... Kaupasta ostin eka kertaa myskikurpitsan, sen siemenissä sitä öljyä tuntuisi olevan tiedä onko tarpeeksi. Ajatus oli laittaa se ja Trombocino kurpitsapikkelsiksi samaan purkkiin vaikkapa väriensä vuoksi. En ainakaan tiedä syytä etteikö voisi ?....

Kesäkurpitsoiden siementen pesu oli yllättävän työlästä. Ja siemenet oli ohuita vielä kehittymättömiä. Mutta makuun pääsi, ei paha.
Nuo öljykurpitsoiden siemeneet juurikin tuon takia kiinnosti.

Sen myskikurpitsan lisäksi kokeilun vuoksi tilasin  Kürbis Musque de Provence ja Kürbis Butternut siemenet. Muo jättikurpitsa kasvattelut on mielenkiintoisia lukea, mutta en itse ole niitä kiinnostunut kasvattelemaan. Liikaa työtä. Tavanomaiset kurpitsat on juuri sopivat mulle, parin viikon välein vilkaisu pellolle on tarpeeksi....

Hömppä

Olisko kellään mitään hajua mistä sais tilattua/ostettua jätti kurpitsan siemeniä? Siis näitä ihan jättiläisiä, mulla on jo muutama dills atlantic giantin siemen, mutta kiinnostais siihen joku toinen jätti kurppa vielä tempasta.

svalli

Jos ihan oikeita jättiläisiä haluaa kasvattaa, niin kannattaa varmaan ottaa yhteyttä Suomen Jättikasviyhdistykseen http://www.jattikasvisyhdistys.fi/page1.php. Sen kautta saattaa löytyä siemeniäkin.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Juso

Lainaus käyttäjältä: Hömppä - huhtikuu 03, 2014, 14:37:35 ip
Olisko kellään mitään hajua mistä sais tilattua/ostettua jätti kurpitsan siemeniä? Siis näitä ihan jättiläisiä, mulla on jo muutama dills atlantic giantin siemen, mutta kiinnostais siihen joku toinen jätti kurppa vielä tempasta.



Oikeat AG:t ovat oikeastaan vain harrastajien (tai ammattilaisten) käsissä, ja tunnistaa siitä että ensin tulee joku numero (paino paunoina) ja sitten kasvattajan nimi ja ehkä vielä vuosiluku perässä. Kaikki muu on tusinakamaa, joista tuurilla voi joku 70-100 kiloinen tulla. Jättikasvisyhdistyksestä saa paketin 20€ jäsenmaksulla, mutta kokeilijoita olen auttanut alkuun ekana vuonna. Laita yksärillä osoite, niin tuikkaan muutaman siemenen. Tuolta saitilta kannattaa lukea ohjeet idätyksestä ja alkuvaiheista. Idätykset pitää tehdä noin 1-3 viikon sisällä, jos meinaa kasvin ajoissa eli toukokuun puoliväliin mennessä saada maahan. Silloin pitää tosin varautua suojelemaan kylmiltä.

Hömppä

Kiitos juso! Pistän osotetta tulemaan. Ja juu en mä ihan "tunari" ole eli oon muutamana vuonna kasvatellut just noita AG:itä... Tosin huonommalla menestyksellä. ::)

jarkjar

toukokuu 06, 2014, 12:16:35 ip #108 Viimeisin muokkaus: toukokuu 06, 2014, 12:56:57 ip käyttäjältä jarkjar
Moi,

Olen ensi kertaa kokeilemassa kurpitsan kasvatusta. Alku näyttää lupaavalta, mutta saa nähdä tuleeko siemenistä satoa. Olen nyt lukenut tämän keskustelun tekstejä ja hyviä vinkkejä on tullut jo. Kirjaan alle mitä olen tehnyt ja suunnitelmani.

Viime syksynä ostimme kaupasta punaisen hokkaidon ja keltaisen pattypanin. Otin niistä siemenet talteen ja kuivasin ne. Kolme viikkoa sitten laitoin likoamaan veteen yön yli. Sen jälkeen taittelin talouspaperista pieniä neliön muotoisia myttyjä, jotka kastelin läpimäräksi ja sen jälkeen rutistin niistä vedet pois. Avasin taitellun mytyn ja laitoin kurpitsan siemenet sisälle ja taittelin mytyn kiinni. Paperihässäkät laitoin muovipussiin, jossa oli ilmaa reilusti. Unohdin paketit aurinkoon 2-3 vrk ja kun avasin mytyt, niin ne olivat täynnä itäneitä siemeniä.Sitten laitoin taimimultaa turveruukkuun ja itänyt siemen juuripuoli alaspäin ja multaa siemen päälle 1cm verran. Ruukut jätin ikkunalaudalle ja kastelin niitä päivittäin. Nyt ruukuissa on jo parhaimillaan 13cm korkuinen taimi ja sirkkalehdet ovat saaneet seuraa. Kastelen joka päivä, muttakerran viikossa hyvin kevyesti lannoitetulla vedellä. Lannoitteena Kekkilän kastelulannoite.

Aion istuttaa ehkä parin viikon päästä nuo kasvimaalle, jossa kompostimullalla höystettyä puutarhamultaa. Olettaen, että Turun seudulle ei tule takatalvea. Muutoin jatketaan ruukussa. Kasvimaa on 30cm korkeammalla kuin ympärillä oleva maa (laatikko). Varaan taimelle noin 1m2 tilan. Ympärille ajattelin tehdä kasvutunnelin. Kastelu päivittäin koko kasvin alalta, taimen kasvaessa kastellaan maata hieman kauempaa taimesta, jotta juuret hakeutuvat kauemmaksi(?).

Onko vielä jotain mitä kannattaisi tehdä/muistaa?

Huru-ukko

Kurkut paleltuu jo +4 asteen lämpötilassa. Kurpitsoista en tiedä, mitään erikseen mainintaa ole löytänyt.

Itse en vielä ole edes aloittanut idätyksiä, normaalisti kesäkurpitsan olen kylvänyt suoraan kasvimaahan.

Nyt on kuitenkin hiukan enemmän lajikkeita, joten kaippa sitä pitäisi pian alkaa idätykset. Parin viikon päästä, koska kuitenkaan mitään jättikurpitsoja ei ole tarkoitus kasvattaa.
Musquee De Provence, Butternut, Trombocino, kaupan myskikurpitsan ja U.F.O viimeisenä kesäkurpitsaksi on kasvatuslistalla...

bluesman

 Kannattaisi kokeilla myös Japanilaisia talvikurpitsoja; Uchiki Kuri, Hokkaido. Max 4 kg ja hyvä säilyvyys esim maakellarissa. Maukkaita vielä.

jarkjar

Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 07, 2014, 00:22:34 ap
Kannattaisi kokeilla myös Japanilaisia talvikurpitsoja; Uchiki Kuri, Hokkaido. Max 4 kg ja hyvä säilyvyys esim maakellarissa. Maukkaita vielä.


Mul on nyt Hokkaidot kasvamassa ruukuissa, kuten yllä kirjoitin. Olisiko Hokkaidon siemenen voinut laittaa suoraan maahan, kuten ilmeisesti kesäkurpitsat laitetaan?

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 07, 2014, 00:22:34 ap
Kannattaisi kokeilla myös Japanilaisia talvikurpitsoja; Uchiki Kuri, Hokkaido. Max 4 kg ja hyvä säilyvyys esim maakellarissa. Maukkaita vielä.

Kiitos vinkistä, menevät heti kärkeen ensi vuoden listalle. Omaan käyttöön riittäisi ihan hyvin kesäkurpitsa ja joku talvilajike 1 kpl molempia.
Tämän vuoden kasvatukset mietin aika tarkkaan jo viime syksynä.
Myös tuo mahdollisuus säilyttää talvikurpitsoita kellarissa oli itselle aikalailla uusi asia, josta eka kertaa tiesin viime syksynä.
Jos hallat suo, niin tänä vuonna pitää yrittää joku saada sinne homehtumaan  ;D :o.

Offina:
Viime viikolla raastin viimeiset porkkanat ja juuripersiljat salaateiksi pusseihin pakkaseen. Jäljellä on vielä muutamia lanttuja ja tietysti viime ja edellisvuoden chilimössöjä ja etikkasäilykkeitä.
Hmmmm...Etikkasäilykkeet on makunsa puolesta kuin uusia, ainoa mistä huomaa etenkin isoimissa chileissä ajan hampaan on lievä pehmeneminen kudoksissa.

Chilivaari

Tulkoon nyt täälläkin mainituksi, että minulla jäi yksi jättikurpitsan taimi parvekkeelle kasvamaan ja ohjasin sen pystyyn. No, nyt siihen yrittää kasvaa kurpitsa. Tuskin siitä mitään tulee 8 cm taimiruukussa.

     

Chilivaari

Onko vinkkiä, miten pysähtyneen kasvun saisi uudelleen käyntiin? Typpikö siihen auttaisi? Hevonlanta ei oikein mahdu 8 cm taimiruukkuun.
Kysehän on tuosta huvin vuoksi parvekkeella kasvattelemastani jättikurpitsasta. Itse kurppa on kehittynyt noin 15 cm läpimitaltaan, mutta versojen kasvu on pysähtynyt. Sille taisi tulla syksy jo heinäkuussa.
http://chilivaari.blogspot.fi/2014/07/kurpitsalle-taitaa-tulla-mitta-tayteen.html


Huru-ukko

syyskuu 22, 2014, 09:21:39 ap #115 Viimeisin muokkaus: syyskuu 22, 2014, 11:36:39 ap käyttäjältä Huru-ukko
Musque de Provence on tehnyt yhden ison (noin 50cm halkaisijaltaan) mötikän, ja muutaman pienemmän.
Tämä iso on vieläkin tummanvihreä. Toivottavasti ei palellu ennen värin vaihtumista tulevina öinä....
150 vrk kasvukaudesta kypsäksi näytti olevan maininta......



Kurpitsan maistuu raakanakin makean hedelmäiselle, käyttönä vaikka salaattien sekaan tai sinälläänkin....

bluesman



Melko surkea vuosi kurpitsojen osalta. Kylmä alkukesä ja huono hoitaja varmistivat sen ettei mitään jättejä synny.
Oikeastaan yksi ilonaihe on talvikurpitsa Blue Hubbard jota sikisi puolentusinaa 4-7kg painoisia knöölejä. Kiitokset Jusolle siemenistä.
Paras Marrow eli jättikesäkurpitsa alkoi altapäin salakavalasti mädäntyä ollessaan n.25-kiloinen. Kuvassa oikeassa alalaidassa babymarroweja jotka ovat ihan toimivia ruoanlaitossa.
Isommat möllykät painavat 75kg, 64kg ja 50kg. Istutuksen jälkeen en ko.kasville tehnyt mitään paitsi peitin harsolla. Kisaamaan näillä ei ole asiaa mutta riittääpähän kurpitsaruokien raaka-aineeksi.
Vain kaksi Jussiki Kuria mutta nekin ihan mojovankokoisia.

Juso

syyskuu 26, 2014, 18:19:13 ip #117 Viimeisin muokkaus: syyskuu 26, 2014, 21:13:55 ip käyttäjältä Juso
Blue Hubbard kannattaa syödä talvella joulukuussa ja sen jälkeen. On meinaan järkyttävän kova kuori aluksi mutta jonkin verran pehmenee työstökuntoon.

Maakellarissakin saattaa säilyä mutta noin 10 astetta ja kuiva on kurpitsan säilytykseen todistetusti otollisin lämpötila. Hellä käsittely auttaa kanssa ettei pöpö pääse kuoren vauriosta sisään. BHn osalta voi katsoa rauhassa: kun alkaa pehmenemään jostain niin viikkoja yleensä on vielä syötävissä, ja pehmenemä laajenee hitaasti. Juhannuksen jälkeen syötiin viimeinen edellisen syksyn Jussiki Kuri. Tänä vuonna ei saatu niistä kuin pieniä palleroita kuivuuden takia. Pelkäsin jo että F2 vaan jää noin pieneksi, mutta jos sulla on tullut samoista siemenistä kunnon murikoita varmaan niillä voi edetä. Seuraava sukupolvi jäi tämä vuonna kehittelemättä.

bluesman

 Olen huomannut mätänemisen alkavan yleensä kannasta ja katkaisukohdasta. Juso jätätkö kahvan kiinni vai taitatko pois?
Auttaisikohan Atamonkäsittely kantaosaan säilymään yhtään paremmin?
Oletko aikeissa tehdä hapankurpitsaa?

Juso

Ohjeiden mukaan pitäisi jättää kantaa, itse jätän joku 5 cm. Kahvaa ei kannata missään tapauksessa. Anna kuivua hyvin ennen siirtoa kellariin. Atamonia en ole kokeillut, on säilynyt aika hyvin ilmankin.

Hapankurpitsa.....? aika vähän on nyt materiaalia hallussa mutta kokeillaan. Rakenteeltaan vaan saattaa mennä todella muhjuksi, nestettä toki on riittävästi. Enkä tiedä missään kulttuurissa moisen olevan mikään kansallisruoka, mutta rohkeasti täytyy avata latua. Kaikki hapatettu on toistaiseksi ollut hyvää joten miksei tuokin.