toukokuu 12, 2024, 11:00:09 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Polkupyörä-topic

Aloittaja masaiman, huhtikuu 28, 2013, 22:04:45 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

huhtikuu 29, 2013, 22:11:57 ip #20 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 29, 2013, 22:13:55 ip käyttäjältä Jarok
Laitanpa kuvan koko pyöräkolmikosta:

Yks mummonpyörä, en muista merkkiä, yks hybridi, en muista merkkiä ja tuo Tunturi.

Mulla oli joskus myös Tunturi Pop -merkkinen mummonpyörä, mutta se piru varastettiin vappuna 2003. :|

Mustaksi maalattu runko, lakka kultahileellä. Kullan väriset vanteet ja yksityiskohdat. Koko vehjes läpikäytynä kunnolla. Tarakalla "mustekalat", johonkinhan se laukku piti aina paiskata matkan ajaksi. :D

JaloPena

"Lehmä" puutuu listasta.

Nykyinen pyöräni on 18-vaihteinen Inseran maastopyörä ja välillä ajalen pojan 24-vaihteisella Trekillä. Peugeotin -76 PX8E-retkipyörää parempaa fillaria ei minulla kuitenkaan ole ollut koskaan.

Pieni pyöräanekdootti: Olin Tukholmassa -77 kesällä pyörällä ja silloin melkein kaikki retkipyörätkin olivat max 5-vaihteisia. Kyllä hiveli finskitsuhnan mieltä, kun herrakansan pikkupojat kerääntyivät silloisen Pösön 10-vaihteisen retkipyörän ympärille ihastelemaan. "Titta, tio-växlande".
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

akselsson1

Noniin, vihdoin UUDE RENKKA alla pyörässä  ;)
Samalla hoivasin vähän rakasta nishikiä, ketjujen rasvaus, jarrujen säätö jne.
Kirosin kun mittari lakkasi taas toimimasta, ja sitten löysinkin syyn siihen, johto ihan paskana  >:( (n79% poikki)
Kaksi pirun ohutta lankaa meni sisällä, eikun irti ja pöydälle, kolvasin yhteen, laitoin toisen päälle pienen kutistesukan, lämmittelin kolvilla sen kiinni, ja sitten isompi, musta sukka molempien päälle, ja sama homma. Tsädääm kukaan ei huomaa mitään korjausta, ja sigma lähti taas pelittämään, oi ilon päivää :)
lähikuva renkkaast

ja kuva vielä koko fillarista

Tämän laitteen uskon palvelevan minua uskollisesti vielä vuosia, vaikka aika rankassa käytössä onkin aina silloin kun on  ::)
ehtooksi sovittiin serkun kanssa koeajolenkki uusilla klemmeillä, katotaas kuinka hyvin pitää maastossa, odotukset on korkealla ainakin :)
Btw kun oli noista runkojen kokojutuista puhetta aiemmin, niin nyt kun katsoin niin tossa on 22" runko  ;D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

mohla

Jokunen pyörälenkki on nyt tullut tehtyä Sigman langattoman nopeus- ja kadenssimittarin kanssa. Hyvä ja laadukkaan oloinen peli. Hintakaan ei ollut paha, kun lapinpolttajien verkkokaupasta löysin n. 50e hintaan.

Oma kadenssin ka. tuntui olevan aina jossain 80 rpm tienoolla lenkeillä. Nyt olen testaillut, millaista olisi pitää se vähän korkeammalla 90 - 95 tuntumassa. Ilmeisesti siellä olisi hyötysuhteeltaan parempi polkea, mutta hieman outoa se ainakin alkuun tuntuu olevan.

Jani M

Mulla on kadenssit monesti hupilenkeillä jossakin 40-50rpm tienoilla. Ajan yleensä melkeinpä poikkeuksetta isoimmalla vaihteella. Ketjut venyy, perhana.

JaloPena

Lainaus käyttäjältä: Jarok - toukokuu 03, 2013, 19:24:00 ip
Mulla on kadenssit monesti hupilenkeillä jossakin 40-50rpm tienoilla. Ajan yleensä melkeinpä poikkeuksetta isoimmalla vaihteella. Ketjut venyy, perhana.


Isoimmalla vaihteella ja tulisinta chiliä, prkl. Vähemmät on lapsille tai niille joilta puuttuu voimaa  ;D
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

Jani M

Lainaus käyttäjältä: JaloPena - toukokuu 03, 2013, 22:39:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Jarok - toukokuu 03, 2013, 19:24:00 ip
Mulla on kadenssit monesti hupilenkeillä jossakin 40-50rpm tienoilla. Ajan yleensä melkeinpä poikkeuksetta isoimmalla vaihteella. Ketjut venyy, perhana.


Isoimmalla vaihteella ja tulisinta chiliä, prkl. Vähemmät on lapsille tai niille joilta puuttuu voimaa  ;D


No kyllä! Eiku, pitäis opetella pois pahoista tavoista. Oon vaan niin laiska vaihteleen vaihteita, ellei ole aivan pakko.

akselsson1

mimmossias paineita porukka on pitäny renkaissaan? laitoin nyt taakse ja eteen 3bar. laskin edestä paineita kesken metsän ku oli liian kova. uudet renkaat on superit verrattuna vanhoihin 8)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

masaiman

3 kiloo on mulla molemmissa, toimii ihan kohtuu hyvin, ei liian lussut ja noillakin paineilla saa jyrkässä mäessä nousukahvoja vasten oikeen rykiessä sutimaan. Renkaiden ohjepaine 2,5-5. Kuvio on aika samanhenkinen kun noissa viksuissa sameissa paitti että ei oo ristiä vaan enemmän vuorotellen oikeella ja vasemmalla.

Toby

Jututhan pomppaa jo melkein fillarifoorumin puolelle!

mut joo, itelllä on jo neljättä vuotta tällaanen jamis. Ei oo yhtä hyväkuntoinen ku kuvassa :D . Eturapakaari puuttuu, ketjusuoja puuttuu, ketjut vaihdettu, jarruvaijerit vaihdettu, muovipolkimien tilalle sain Afasalta rautapolkimet, etuhaarukan kiinnityspultti on hukkunu ja korvattu tee-se-itse-versiolla...
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 04, 2013, 00:00:13 ap
mimmossias paineita porukka on pitäny renkaissaan? laitoin nyt taakse ja eteen 3bar. laskin edestä paineita kesken metsän ku oli liian kova. uudet renkaat on superit verrattuna vanhoihin 8)


2-4bar ne taitaa Smart Samin minimi ja maksimirajat olla, suunnilleen. Talvisaikaan pidin 2,5barissa tai vähän yli, nyt olen nostanut 3 tienoille. Joskus jos on tähtäimessä reippaampaa pyöritystä ja ajoalustat suht kovat ja vain vähän irtainta materiaalia riesana, olen pistänyt ennen lähtöä 3,5 tasolle.

Nyt kun olen muutaman lenkin ajanut lumesta vasta avautuneilla pienemmillä metsäväylillä, on tullut semmoinen tuntuma, että renkaiden uusinta taitaa olla muutaman sadan kilometrin päässä. Sen verran turhan paljon taitolajiksi meinaa muuttua jyrkkien pehmeällä hiekalla ja irtokivellä olevien jyrkkien kinkamien nousu, kun renkaan keskimmäinen kuviorivistö on jo aika matala.

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: mohla - toukokuu 03, 2013, 18:58:36 ip
Oma kadenssin ka. tuntui olevan aina jossain 80 rpm tienoolla lenkeillä. Nyt olen testaillut, millaista olisi pitää se vähän korkeammalla 90 - 95 tuntumassa. Ilmeisesti siellä olisi hyötysuhteeltaan parempi polkea, mutta hieman outoa se ainakin alkuun tuntuu olevan.


Olen Polarisoinut omat pyöräni, molemmissa Polarin nopeusanturit ja maantiekalustossa myös Polarin kadenssianturi. Niin, ja onhan tuossa jälkimmäisessä sitten vielä Shimanon Flight Deck Monitor - mittaria on enemmän, kuin mitä niitä maantiellä on välttämättä terveellistä alvariinsa vilkuilla.

Ensimmäisten maantieajojen kadenssit ovat keskiarvona olleet 85 ja 90 välillä, tarkoitus on saada niitä kohotettua 90 yläpuolelle. Siihen tasoon koitin talvisella sisäharjoittelullakin tähdätä.

GynZi

Omavalmiste-työmatkakulkine, 16v vanhan kona fire mountainin rungon ympärille rakennettu:


Ja tämä kaikkeen muuhun ajoon:
Artesaanirakastelija

ChiliChillailija

Olisiko jollakin suositella hyvää ketjurasvaa pyörälle.

Nykyinen on melko paksua ja sitä ei pysty laittaa kovin paljoa, minkä seurauksena ketjut eivät "öljyty" (voiko noin sanoa  ??? ) kunnolla. Lisäksi öljyä täytyy näin ollen laittaa useammin.

PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

masaiman

Osta moottoripyörän ketjuvahaa, ite käytän Castrolia. Ensin kaikki kakka ja vanha rasva vex ketjuista asianmukaisella aineella, sit pistä kaveri pyörittää kammesta kun ite pidät ketjun takana rättia ja spreijjaat ne kunnolla vahalla, sit pyörität siihen rättiin ylimääräiset veke, moni ei tee tota viimestä joka abaut yhtä tärkeetä kun autovahan kiillotus, ylimääräinen turha vaha ketjuissa vaan kerää sontaa. Eikä muuten tartte fillariin koko ajan olla hölväämässä kerta prätkässäkin pysyy ~500km vaikka sitten oullo vähän maksaakin.

Kaisuli-Haisuli

Itsellä kulkupelinä 7-vaihteinen Tunturi Parkcafé, ostettu joskus 2005 tms. suurella rahalla. Ennen käytetty koulumatkoihin, nyt työmatkoihin. Ihan jees pyörä.

Ryhis

Fillareita on parikin...vielä kun ehtisi niitä polkea..

- Crescent Världmästercyckel. Iloiselta 60-luvulta? Löysin roskiksesta, etuhaarukka oli vääntynyt tuhannen solmuun, mutta onneksi samalla lavalla oli myös joku saman ikäluokan Helkama jossa ehjä haarukka. Oli sattumalta työkalut mukana, niin tein kahdesta kolmesta fillarista yhden toimivan.

- Maastopyörän runkoja taitaa olla kolmisen kappaletta. Felt, Focus ja Raleigh M-80. Focuksessa on tällä hetkellä kaikki palikat kiinni, muut rungot ovat kellarissa. Keuloja olen noihin yhdistellyt käyttötarkoituksen mukaan. Focuksessa taitaa olla joku Manitoun reverse-arch-keula tällä hetkellä, Raleighiin ostin aktiivivuosina Marzochhin jonkun mallin, korvaten RockShoxin ensiasennuskeulan. Kaikki pitäisi olla tallella.

- Pohjantähti BMX, olkatoppausten ja ABBAn vuosikymmeltä, päätyi lopulta roskakoriin jonkun toisen poljettavaksi ja korjattavaksi. Maailman rumin pyörä oli hän, edessä 3" leveä kanarialinnunkeltainen nakkirengas, taakse hain tarjoustalosta aivan stanallisen ruman ja kolme kertaa kapeamman renkaan joka oli tarkoitettu lastenfillariin, ei jonkun satakiloisen urpon rangaistavaksi. Apehanger stånga aivan helvetin isoilla ja keltaisilla gripeillä ja kuolemanharmaa sohvan kokoinen mummofillarin satula á la 50-luku. HYÄÄÄÄÄRGH!

- Kellarissa lisäksi Bianchin Thomisus ysärimaastopyörä joka oli pakko ottaa roskiksesta talteen koska siinä oli aidot ja alkuperäiset Shimanon "thumb shifterit", eli peukkuvaihteet. Lisäksi tuon ajan japsierikoisuus; ovaalit eturattaat.

- Radius C4 nojapyörä jolla en ole kelannut kilsaakaan pariin vuoteen.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

masaiman


Ryhis

toukokuu 12, 2013, 12:49:40 ip #38 Viimeisin muokkaus: toukokuu 12, 2013, 12:54:38 ip käyttäjältä Räyhis
Jep. Shimanon pojat yrittivät hävittää ylä- ja alankuolokohdat.

Mutta unohtivat pyörityksen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Biopace
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

ChiliChillailija

Jyväskylässä alkoi eilen pyöräilyviikko. Sen yhteydessä pidettiin pyörämessut Jyväskylän kävelykadulla eilen.
Siellä oli eri valmistajien omia kojuja ja pyöriä pääsi testaamaan.
Erikoisuutena eräässä kojussa myytiin puurunkoisia pyöriä :D . Olivat melko erikoisen näköisiä, kun näkyivät syyt ja kaikki.

Pääsipä myös testaamaan kaikkia esillä olevia pyöriä ja täytyy todeta, että on kyllä uskomatonta polkea 3500€ kilpamaantiepyörällä. :) ...kun joskus sellaisen saisi. *kuolausta*
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi