huhtikuu 16, 2024, 07:45:44 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Toleranssi ja kapsaisinoidityypit

Aloittaja MRgreen, joulukuu 09, 2018, 12:17:05 ip

« edellinen - seuraava »

MRgreen

Toverit! Olen pohtinut aiheessa mainittua asiaa seuraavasta näkökulmasta: jos ruokavalioon kuuluu runsaasti esim. pubescens-lajin chilejä, niihin kehittyy toleranssi. Jos kuitenkaan ei pubepitoisen ruokavalion rinnalla nauti esim. chinensejä, toleranssi niille ei kehity. Ajatukseni perustuu Chilin poltteessa-lehden vuoden 2017 julkaisussa esillä olleeseen vertailevaan testiin eri lajien keskinäisistä kapsisinoidityyppien pitoisuuksien eroista sekä myös osittain omaan kokemukseen.

Mitä siis symposiumi sanoo?

MorugaReaper

Minulla on nyt mielestäni erinomainen toleranssi C.chinenseihin. Tänään smoothiessa Carolina Reaper iso jääsosekuutio. Suussa poltteli tovin, mutta vatsassa ei lainkaan. :P
Tein taannoin pikasalsan Canario jääsosekuutiosta. Se ei polttanut suussa juurikaan lainkaan, mutta vatsassa oli sellainen matala, pitkä polttelu. Ei kuitenkaan kovinkaan epämiellyttävä.
Kaverin luona olen saanut maistaa vegesapuskoissa kirpeitä annumeja. Tällöin muistan miksen niitä kasvata. Ilkeä kylmä polte. :thumbdown:


Sen myös olen huomannut, että smoothiessa olleet tulisimmatkaan eivät polta kustessa. :o  Mutta jauhe ja rouhe esim vegepizzan päällä poltteleekin kuin virtsa olisi 80 °C. :fire:
Ahterin puolella kuumottaa poikkeuksetta aina chiliaterian jälkeen.