Viestinnästä ja suomalaisesta chilimeiningistä

Aloittaja Aji Inferno, elokuu 25, 2010, 02:47:07 ap

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

En, kuten moni täällä tietää, kannata chiliharrastuksen keinotekoista jakamista eri foorumeihin. En siksi kannata esim. chiliyhdistyksen omaa keskustelupalstaa. Miksi? Koska sille ei ole todellista tarvetta.

Meillä on yhteinen harrastus, yhteinen kiinnostus joka on vetänyt meidät tekemään näitä asioita. Tapaamisemme ovat osoittaneet, että chiliväki on aivan helvetin hienoa porukkaa, ikään, sukupuoleen, kaikkeen riippumatta.

Tällä hetkellä keskustelu esim. Naga 2010 tapahtumasta tapahtuu kahdella eri foorumilla, ilman yhteyttä toisiinsa. Siinä ei ole mitään järkeä. Chiliyhdistyksen sivuilta ei ole linkkiä tänne, Infernon foorumille tai tietosivuille (Infernon sivut kylläkin linkkaavat chiliyhdistyksen sivuille).

Jokin tässä ei vain kohtaa. Eikä siinä ole järkeä.

Mitä tehdä?

calm

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 25, 2010, 02:47:07 ap
En, kuten moni täällä tietää, kannata chiliharrastuksen keinotekoista jakamista eri foorumeihin. En siksi kannata esim. chiliyhdistyksen omaa keskustelupalstaa. Miksi? Koska sille ei ole todellista tarvetta.

Jokin tässä ei vain kohtaa. Eikä siinä ole järkeä.

Mitä tehdä?


Jospa nyt sen alkuperäisen jaottelun isä ja kannattaja huomaisi, että se ei toimi. Perusteluhan on ollut siinä, että pitää saada yhdistyksen sivuille kävijöitä, että saadaan uskottavuutta yhteistyökumppanien silmissä. Naga2010:n massiivisuuden jälkeen voisi kuvitella uskottavuutta tulevan jo muutenkin kuin keinotekoisesti kävijöitä omille sivuille haalimalla.

Yhdistyksen sisäisille asioille toki on hyvä olla olemassa oma suljettu fooruminsa, mutta ei tämä toiminta (vielä) Suomessa kuitenkaan niin isoa ole, että väkeä kannattaisi keinotekoisesti jakaa useammalle keskustelufoorumille. Maailmassa on vielä kuitenkin muutakin elämää netin ulkopuolella, joten yksisilmäinen jonkun saitin kävijämäärään tuijottaminen on melko kummallisen tuntoista puuhaa..

(Jätän avautumatta enempää kyseisen foorumin teknisen puolen viemästä työmäärästä)

Hombre

Tuo on totta. Keskustelufoorumin sijaan keskittyisin parantamaan esim. chilitietokantaa, joka näyttää keskeneräiseltä aina vaan.
Minä ainakin ihmettelen, kun tietokannassa on vain jokunen Annuum ja muutama Baccatum, joissa lisäksi on kirjoitusvirheitä.
Frutescenseille, Pubeille jne on tila valmiina, mutta niihin ei ole kuukausien aikana tehty mitään.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Macc

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 25, 2010, 02:47:07 ap
En, kuten moni täällä tietää, kannata chiliharrastuksen keinotekoista jakamista eri foorumeihin. En siksi kannata esim. chiliyhdistyksen omaa keskustelupalstaa. Miksi? Koska sille ei ole todellista tarvetta.


Tästä olen täysin yhtä mieltä. Chiliyhdistyksellä voisi olla oma keskustelupalsta yhdistyksen sisäisille asioille, mutta on aivan turhaa koettaa väkisellä porukkaa hajauttaa kahdelle foorumille keskustelemaan samoista asioista. Yksinkertaisesti ottaen eivät ihmiset viitsi kirjoitella mielipiteitään kahteen paikkaan - etenkään kun molemmilla palstoilla väännetään samoista asioista pääosin samojen ihmisten kanssa.

Ajatus yhdistyksen sivujen kävijämäärän kasvattamisesta on ok, mutta ei se näin onnistu...

MikaK

Äkkisältään väittäisin, että 97% suomalaisesta chilikeskustelusta tapahtuu tällä foorumilla. Yhdistyksen foorumilla kirjoitetaan vissiin viesti kahdessa viikossa. Turha samoja juttuja on vääntää kahdella foorumilla, mutta yhdistyksen foorumille on paikkansa jäsenistön sisäiseksi tarkoitetuille keskusteluille yhdistyksen tekemisistä. Tietysti samanlainen suljettu keskustelualue olisi mahdollinen täälläkin ( softasta riippuen ), mutta se aiheuttaisi tämän foorumin ylläpidolle turhaa lisätyötä, kun heidän pitäisi huolehtia kuka on ja kuka ei ole yhdistyksen jäsen.

Yhdistyksen sivuilla voisi hyvin olla linkki Infernon sivuille, mutta sivujen päivitys nyt ei muutenkaan tunnu olevan kovin vauhdikasta.

Yhdistyksen sivuille houkuttelisi kävijöitä, jos sivuille tulisi esim. kopiot haastatteluista tai artikkeleistä mitä yhdistyksen jäsenet ovat tuottaneet.


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Hombre - elokuu 25, 2010, 08:34:44 ap... Keskustelufoorumin sijaan keskittyisin parantamaan esim. chilitietokantaa, joka näyttää keskeneräiseltä aina vaan.
--- niihin ei ole kuukausien aikana tehty mitään.

Oletko itse yrittänyt korjata tilannetta?
Ei ne tiedot sinne sivuille ilmesty ilman inhimillistä ponnistusta.

Jaa, ne taitavat olla ulkopuolisilta (yhdistyksen jäseniltäkin) suljettu tietokanta. Siinä on vain liian suuri pala haukattavaksi yhdelle tai muutamallekin vapaaehtoiselle, kuten nykytilanne osoittaa. Työn organisointi ei toimi.

Xbow

Minä voisin tässä jossain vaiheessa laittaa niitä tsilejä sinne kantaan. Työtä on kyllä ihan riittävästi muutenkin, mutta jotain aikaa varmaan voisi olla. Olen aika-ajoin sql:lläkin tehnyt asioita ( mySQL, solid, oraakkeli ), skeemat, taulut jne järjestyy jos ei jo kannassa ole. Tiedostohakemisto + oma moottori ( pitää sit koodata jos ei oo ) järjestynee myös juu. php:tä en ole käyttänyt, mutta eiköhän joku hakuvalikkokin järjesty aikanaan.

Alustavasti valokuvapolitiikka voisi olla = ne kuvat, joihin lupa tulee. Myöhemmin niitä voisi päivitellä kun parempia / yhtäläisempiä kuvia saadaan?

Privaa saa lähettää tilanteesta, jos kiinnostusta on siihen että saisi jotain kantaa aikaiseksi. Tai edes ottaa kantaa :p
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Tomppa

Itse olen vähän sitä mieltä että chiliyhdistys tavoittelee kuuta taivaalta..tolla foorumilla..

Sinänsä olisi ihan ok jos siellä olisi äärettömän kattava osio eri lajikkeille ja tiettyjen chilien alkuperää yms...

mutta olen samaa mieltä että olisi kaikkien kannalta paras jos olisi yksi ja ainoa iso foorumi.

täältä olen itsekkin saanut ihan kaikki tiedot mitä tarvitsen. Kiitos siitä kuuluu ylläpitäjille ja selkeälle sivustolle.

toki lisää väriä kaivattaisiin tännekkin.. mutta 10+ annan...

Itse en ole käynyt kertaakaan tuossa chiliyhdistyksen foorumissa ja sivuillakin vain pari kertaa..

todetakseni että joo...  samaa kaavaa edelleen..

Miksi?  koska jotenkin tuo on kuivaa tekstiä ja sivut eivät ole niin houkuttelevan näköiset..

eli Suomeksi sanottuna sivut karkoittaa kävijät ensiksi jumalattoman hitaasti latautuvalla iisolla kuvalla..

ja sivujen toteutus on mielestäni...niin... minun kieltäni käyttäen... perseestä..

toki moni viisas vastaa tähän että tee itse paremmat..  jos osaisin niin tekisinkin..

ja jos voisin niin hahmottelisin sivut houkuttelevimmiksi.. enemmän väriä ja selkeyttä..

toki pitäähän yhdistyksellä olla omat sivut..   ::)

Mutta miksi ei laitettaisiin tänne noita samoja asioita omalle osiolle...

onko yhdistyksen sisällä/jäsenillä ollut jotain juttua miksi tarvitsee omat sivut..


Chilivaari

elokuu 26, 2010, 14:31:40 ip #8 Viimeisin muokkaus: elokuu 26, 2010, 14:36:49 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - elokuu 26, 2010, 13:51:18 ipItse en ole käynyt kertaakaan tuossa chiliyhdistyksen foorumissa ja sivuillakin vain pari kertaa..

todetakseni että joo...  samaa kaavaa edelleen..
----
sivut karkoittaa kävijät ensiksi jumalattoman hitaasti latautuvalla iisolla kuvalla..

ja sivujen toteutus on mielestäni...niin... minun kieltäni käyttäen... perseestä..

Tämä jo melkein voittaa Aamulehden pääkirjoituksen.
Sivustoa voi raskaastikin arvostella käymättä sillä? Kuulopuheiden perusteella? Aamulehden pääkirjoittaja sentään luki lehdistä.  ;D

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - elokuu 26, 2010, 13:51:18 ip... onko yhdistyksen sisällä/jäsenillä ollut jotain juttua miksi tarvitsee omat sivut..


Jäsenille aukeaa ihan omia osioita tuolta sivustolta, samoin keskusteluista. Kaikki ei ole satunnaisen vierailijan luettavissa. Siemenpankkikin on vain jäsenille, samoin erilaiset alennukset.

linker



EI MUUTA KUN aktivoimaan yhdistyksen foorumia elävämmäksi. Mutta mitään värikkyyttä sinne ei tarvittane. Kylmä ja kuiva asiakin riittää.

Asiasta erääseen:
Ja jos mode ja tai muuta vastaavaa apua tarvitaan (yhdistyksen tai tämän sivuston sisällä), niin olen käytettävissä.
Latasin chilitietokanta php.html:n koneeni työpöydälle täydellisenä, ja avasin cs4 dreamweaveriin:
Ei vaikuttanut ylivoimaiselta täydentää/päivittää tällaisen itseoppineen ikääntymässä olevan wannabe-webdesignerinkään järkimäärälle.
Istun työni puolesta kolmen tietokoneen äärellä ma-pe klo 9-17 ja la 9-13, odottaen usein videon koodaantumista ja siinä tulee tehtyä vaikka mitä.

"go adead - make my day"

...

Tomppa

Tarkoitin VÄREJÄ.

Tiedätkö  8)    sininen punainen vihreä keltainen oranssi esmim..

ne ovat värejä.. tarkoitin asian niin..

toisaalta hyvä kun löytyy porukkaa jolla on taitoa muokata sivua ja koodata uutta ja kivaa..

vai meinasitko moderaattoriksi?

linker


Tomppa

Mitähän sinä teet modeoikeuksilla?  ???

arvaan kyllä että melko monien viestiketjut lähtisivät menemään yms..(niinkuin muutama käyttäjä, minä mukaanlukien)

vai meinastiko jatkaa ihan samalla linjalla kuin nykyiset moderaattorit vai miten?

tarkenna hieman..   ;D

linker


MikaK

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - elokuu 27, 2010, 00:14:54 ap
arvaan kyllä että melko monien viestiketjut lähtisivät menemään yms..(niinkuin muutama käyttäjä, minä mukaanlukien)

Taitaa harvalla foorumilla modeilla olla mahdollisuus tehdä käyttäjille mitään tai reagointi jää mahdollisuuteen laittaa jäähylle.

Kukin foorumi heijastelee ylläpitäjänsä halua ja mielikuvaa mitä foorumiltaan ylläpitäjä haluaa. Joku haluaa tiukempaa linjaa, joku sallii vapaamman temmeltämisen.

Useimmissa harrastuksissa, missä olen foorumeihin törmännyt on se yksi Suuri Foorumi, mutta sen olemassa olo ei ole esteenä esim. alueellisille pienemmille foorumeille, missä puidaan alueellisia asioita. Moni käyttäjä kuitenkin foorumille tullessaan klikkaa nappia, minkä jälkeen he näkevät uudet viestit sitten viime visiittinsä. Mitä vähemmän tätä kautta tulee sellaista juttua, mikä ei itseä vähäänkään kiinnosta, niin sen parempi. Uskoisin useimpien valikoivan mitä lukevat, eikä selaavan kaikkia uusia viestejä läpi.

Chiliyhdistyksen foorumi palvelee tässä tarkoituksessa hyvin. En näe tarvetta ruotia esim. uutta flyeria Chilifoorumilla vaan sellainen luomistyö löytää luonnollisen paikkansa yhdistyksen omalta foorumilta. Samoin esim. tulevien messujen ja niihin osallistuvien ihmisten määrä sekä työpanos sopii paremmin yhdistyksen foorumille.

Infernon sivuilla on valtava määrä tietoutta ja on omituista ettei esim. Yhdistyksen chilitietokanta-puolella ole linkkiä tähän tietomäärään. Onko kyseessä puhdas huolimattomuus vaiko jotain henkilökohtaista ihmisten välillä en voi tietää. Ainekaan Aji Infernon kommentit eivät ole antaneet viitteitä, että hän paheksuisi linkkien laittamsita yhdistyksen sivuille.

chilimieli

Tämä uutinen oli varmaan jo täällä, mutta:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Chilinsy%C3%B6nti+on+suomalaisten+uusi+enn%C3%A4tyslaji/1135260071104

Naga Morich -lajikkeen hedelmä on chileistä tulisin.

Suomessa on innostuttu tehtailemaan yhä uusia ennätyksiä tulisten chilien syömisessä. Lauantaina Tampereella järjestetyssä ennätyskokeessa tamperelainen Kari Vainio popsi 15 minuutissa 87,5 grammaa Naga Morich -chiliä. Entinen, elokuussa tehty ennätys oli 82 g.

Naga Morichia pidetään maailman tulisimpana chilinä. Chilien tulisuutta mittaavalla Scovillen asteikolla sen tulisuus on pitkälle toista miljoonaa. Esimerkiksi yleisesti tunnetun Tabasco-maustekastikkeen tulisuus on asteikolla 2 500-5 000.

Scovillen asteikon lukema saadaan, kun laimennetaan murskattua chiliä sokerivedellä, kertoo Suomen chiliyhdistys. Kun testiraati ei enää havaitse tulisuutta, sokeriveden määrä suhteessa chiliin osoittaa tulisuusasteen.

Herra 47

missä todisteet tuosta.. onko olemassa jotain dokumentoitua tietoa jolla tuon voi varmistaa
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Tomppa

Tuosta ei ole todisteita!!!

saakelin huijari!!!

myönnän että oma toleranssini ei kestä tuota määrää...(kuulin huhun että noi oli oikeasti habaneroja eikä nagaa..)

nyt herpiili treenaamaan!!    ja herra 47 ..  nyt vedät sen 100g todistetusti niin loppuu nämä "kovat jätkät"

ja ennätykset....prk.





Herra 47

sit pitäis tehdä pikku oikaisu tuonne hs:miin
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Kärsä Babar

Se oli kaupasta ostettua fassen nagaa mitä Kari söi 87,5g noin viiteentoista minuuttiin. Minä ja eukkoni punnittiin ne. Suorituksen aikana ei juotu eikä syöty muuta kuin nagaa. Kyllähän tuosta jollain on videonauhakin mutta tuskin sen kuvaaja on edes kuullut chilifoorumista niin voin olettaa ettei sitä välttämättä heti netistä löydy. Lehden toimittajat ovat ilmeisesti käyneet katsomassa videon paikanpäällä suorituksen jälkeen ennen jutun tekoa. Paikalle ei lehdistö kuitenkaan ollut vaivautunut seuraamaan suoritusta.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903