Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Jagemon

huhtikuu 05, 2012, 15:41:51 ip #680 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2012, 15:43:48 ip käyttäjältä Jagemon
Lainaus käyttäjältä: exa - huhtikuu 05, 2012, 14:36:51 ip
Päiväkirjan puolella jo mainitsinkin mutta postataan tännekin.

En nyt aatellut pelihousuja tai ranteita mutiloida mutta olisihan se ihan mielenkiintoista tietää mikä kasvissa mättää. Vauriot muistuttavat vähän lehtiruostetta mutta kasvuolosuhteet on pikemminkin liian kuivat kuin kosteat. Painajaisissa on tietysti käynyt jokin sieni- tai kasvitauti.


Näyttää muuten melkopaljon samalta kuin tuo minun kuvani ja niissä oleva chili.

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 05, 2012, 15:41:25 ip

Oudoimmat näkemäni överioireet, jos on sitä. Chilipark osaa varmasti sanoa tähänkin hyvän veikkauksen.


Ei nuo auringossakaan ole palaneet kun ihan sisällä ovat majailleet. Kolmessa chilissä tuota samaa jälkeä on, tuossa minun esimerkissäni pahimmat oireet. Muissa vähemmän vauriota lehdissä.

Chilivaari

Kyllä noissa exan ja Jagemonin tapauksissa kannattaisi tutkia lehtien alapinnat suurennuslasilla tarkkaan. Joku punkki tai ripsiäinen voisi saada tuonkin näköistä aikaan, vaikka ne eivät ole aivan oppikirjan mukaisia vaurioita. Exan tapauksen tapaista olen saanut aikaan myös liiallisesta auringon otosta, eli voisi johtua valostakin.

yan

Ylempänä itse kysymäni jäljet näyttävät hyvinkin samalta kuin exalla! minulla on sen lisäksi vielä ruskeita jälkiä osittain.. mikähän tämä voisi olla kun liikaa valoa eivät ole kyllä voineet saada.. muissa kasveissa jälkiä siis ei ole.

Jagemon

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 05, 2012, 16:02:47 ip
Kyllä noissa exan ja Jagemonin tapauksissa kannattaisi tutkia lehtien alapinnat suurennuslasilla tarkkaan. Joku punkki tai ripsiäinen voisi saada tuonkin näköistä aikaan, vaikka ne eivät ole aivan oppikirjan mukaisia vaurioita. Exan tapauksen tapaista olen saanut aikaan myös liiallisesta auringon otosta, eli voisi johtua valostakin.


Itse katsoin aluksi että ei helvetti, taasko ripsiäisiä mutta kurkittuani noita lehtiä niin ei tuossa ole minkäänlaista ylimääräistä elämää. Sikäli epäilen että tuskin elukatkaan kyseessä ovat kun niitäkin on aikaisemmin tullut koettua. Tavallaan pisimmälle mennyt vaurio näyttää/vaikuttaa UV-valon polttamalta (lehti oli yhdeltä kohdalta kuiva, mureni helposti) mutta sisällä käyttämäni lamput eivät siihen pysty eikä aurinkokaan kykene tuota tekemään ikkunoiden läpi.

Provadoa ei ole käytetty. Itse en tiedä uskaltaako repiä nuo pahiten vaurioituneet lehdet suosiolla sitten pois.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: yan - huhtikuu 05, 2012, 16:07:41 ip... kun liikaa valoa eivät ole kyllä voineet saada..

Enpä ajatellut tätä historiallista asiaa tuoda esiin, mutta kun olet noin satavarma...
Silloin kun ledvalot olivat uutuuksia, niistä saivat muutamat kasvattajat Yanin vaurion tapaista. Valossa oli pistemäisiä kirkkaita kohtia ja ne polttivat valoon tottumattomat kasvit. Mutta eihän sitä nyt enää esiinny. Eihän sinulla ole alumiinikelmua seinillä? Se voisi tehdä hotspotteja.

yan

Ei minulla kummempia viritelmiä ole järjestetty ja lamppu on ollut käytössä aikaisemminkin (viimevuonna). Luulisi, että sama ilmiö olisi tapahtunut myös silloin. Tietenkään täysin en ole varma.

Varmaankin lienee parasta kuitenkin leikata vaurioituneet lehdet varalta pois, jos se onkin jokin sairaus. Täytyy odotella ja katsella miten asian etenee..

exa

Aika hämmentävää jos tuo liiallisesta valosta johtuu, sillä Medusa on paistatellut vain loistarin alla, eikä edes vaarazonella vaan ihan hyvällä etäisyydellä.

Tosiaan elämää (tai vastaavia vaurioita muilla) ei ole näkynyt. Lehtien alapinnoilla ei muutenkaan mitään poikkeavaa, tietty nuo päällipuolen vauriot näkyvät läpi. Senpä takia ihmettelenkin mitä mahtaa olla. No eiköhän tuo ajan kanssa parane, mitään lehtiä en kyllä turhaan lähde leikkelemään. Turha ottaa mitään paineita tuommoisesta.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Judgment



Outoa täplittymistä ilmenee baccatumeillani, mistähän lienee kyse? Samaisten kasvien uudet lehdet ovat hieman kurttuisia. Puutosoireiden mukaan voisi kyseessä olla mangaanin puute, mutta toisaalta liiallinen lannoitus?

Tällaista olen antanut kerran viikossa ohjeen mukaisesti:


sami.

Mitä nämä vaaleat läiskät Aji Fantasyn lehdissä ovat?


Kannattaisikohan tämän aiheen muuten olla "sticky" (mitenhän se suomeksi sanotaan...)?

Chilivaari

huhtikuu 05, 2012, 18:39:43 ip #689 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2012, 19:09:04 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: jörgen - huhtikuu 05, 2012, 18:17:46 ipKannattaisikohan tämän aiheen muuten olla "sticky" (mitenhän se suomeksi sanotaan...)?

Mitäpä se hyödyttäisi? Arvailusticky?
Ellette te, joilla noita pilkkuja esiintyy, löydä niihin mitään yhteistä syytä, ketjun lukemisesta seuraa vain harmeja monelle, kun "keksii", että itselläkin on "sairas" kasvi.


Puikaa nyt ainakin käytetyt lannoitteet ja myrkyt, löytyisikö mitään yhteistä. Minulla tuollaiset ovat aina johtaneet myöhemmin löytyneisiin tuhohyönteisiin tai sitten ne ovat vain menneet ohi. Tuholaisia voi esiintyä aalloissa, eli juuri nyt ne ovat lepäämässä ja lisääntymässä poissa näkyvistä.


EDIT tarkastuskierroksen jälkeen:  HAA, minäkin löysin pilkkuja.
Cajamarcan alimmilla lehdillä oli varsin samannäköisiä vaaleita värimuunnoksia. Syynkin tiedän.
Siinä oli viime syksynä ripsiäisiä parvekkeella ja sisään tuodessa myrkytin sen kahdesti ja tuholaiset hävisivät. Niiden purentajäljet ovat kuitenkin edelleen nähtävissä, sillä se ei ole pudotellut paljonkaan lehtiään.

sami.

Jos on tosiaan ripsiäisiä niin oireet kai leviävät muihinkin kasveihin? Mäntysuovalla kai niistä pääsee eroon...

Jagemon

huhtikuu 05, 2012, 20:36:32 ip #691 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2012, 20:39:00 ip käyttäjältä Jagemon
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 05, 2012, 18:39:43 ip

EDIT tarkastuskierroksen jälkeen:  HAA, minäkin löysin pilkkuja.
Cajamarcan alimmilla lehdillä oli varsin samannäköisiä vaaleita värimuunnoksia. Syynkin tiedän.
Siinä oli viime syksynä ripsiäisiä parvekkeella ja sisään tuodessa myrkytin sen kahdesti ja tuholaiset hävisivät. Niiden purentajäljet ovat kuitenkin edelleen nähtävissä, sillä se ei ole pudotellut paljonkaan lehtiään.


Nyt kun tälle linjalle lähdetään niin missään muissa kasveissani ei noita oireita ole poislukien tuota kolmen kasvin nippua joka samassa kipposessa kasvoi liian kauan. Multatilakin oli ihan olematon.

Ripsiäiset ei minulle oikein kuvioon senkään vuoksi sovi, koska kaikki kasvit on idätelty siemenestä eikä yhtäkään wanhaa rehua ole. Ainoa kasvi jossa ripsiäisiä viime vuonna oli, sijaitsi sisällä vesikasvatuksessa. Pihalla olleissa löytyi vain kirvoja joiden vuoksi lopulta talvella hävityksen tein.

Karsin kuitenkin nyt noista omista kasveistani pahimmat lehdet pois, yhteen kasviin jäi vain yksi pieni lehti mutta aika sitkeitä chilit kuitenkin on kasvamaan kunhan juuret löytyy.

sami.

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - huhtikuu 05, 2012, 20:23:49 ip
Vaaleat läiskät ovat ihan normaali kasvukauden ilmiö. Johtuisiko valon ja ravinteiden
epätasapainosta. Liikaa valoa/liian vähän ravinteita, liian vähän valoa/liikaa ravinteita.


Kiitos.

Tyttii

Yksi chileistä oli päivän aikana kellastuttanut 3 lehteään. Aloin tutkimaan kasvia tarkemmin, ja lehdellä käveli vaalea toukka!!!! Ja eikä siinä mitään, mutta mulla on mato/toukkakammo. Lapsena löysin elävän siilin, jolla oli mahanalus täysi raatomatoja.. HYI!  :-[ :-[ :-[ :'(

Huuhtelin silmät kiinni chilin lehdet juoksevan veden alla ja vein oven taakse kylppäriin. Nyt on hätä. Oliskohan harsosääsken toukka? Nyt mä mulkoilen chilejäni pelon sekaisin tuntein ja harkitsen muuttoa toiseen osoitteeseen. Saa nauraa.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Fat Ali

Ei naurata yhtään. Vaimolla on niin paha toukkakammo, ettei se pysty käyttämään edes froteepyyhkeitä. Niissä kun pinta näyttää pieniltä toukilta vaimon mielestä.

Harsosääsken toukat elelee mullassa mutustaen juuria, joten tod. näköisesti on joku muu ötö.
Tuossa on linkki Chiliwikin sivulle, jossa on kuva harsosääsken toukasta, katso näyttääkö samalta --->http://chiliwiki.fi/index.php?title=Hy%C3%B6nteiset
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Tyttii

Lainaus käyttäjältä: Fat Ali - huhtikuu 06, 2012, 00:07:45 ap
Ei naurata yhtään. Vaimolla on niin paha toukkakammo, ettei se pysty käyttämään edes froteepyyhkeitä. Niissä kun pinta näyttää pieniltä toukilta vaimon mielestä.

Harsosääsken toukat elelee mullassa mutustaen juuria, joten tod. näköisesti on joku muu ötö.
Tuossa on linkki Chiliwikin sivulle, jossa on kuva harsosääsken toukasta, katso näyttääkö samalta --->http://chiliwiki.fi/index.php?title=Hy%C3%B6nteiset


Kiitos! Näin kauheassa tilanteessa pienikin sympatia on paikallaan  :-* Täytyy huomenna ihmetellä asiaa päivänvalossa aurinkolasit päässä. Ettei näe niitä kauheita juttuja uudestaan.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

jaolsten

huhtikuu 06, 2012, 00:31:20 ap #696 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 06, 2012, 01:23:24 ap käyttäjältä jaolsten
Ymmärrän täysin kaikkia kammoisia, eihän noille tuntemuksille mitään voi. Mutta silti odotan malttamattomana, että pääsen vapattamaan chilini ulkoilmaan. Kaikenmaailman ötökät ovat silloin täysin tervetulleita niin hyvässä kuin pahassa. Kasvihuoneet ovat tietysti asia erikseen, sinne pitää keksiä vaikkapa lisävoimia petohyönteisistä.

Itse pidän kyllä kaikista luonnon pikku otuksista, tullut maalla asuttua pienen iän niin on niihin tottunut...
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Tyttii

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - huhtikuu 06, 2012, 01:16:32 ap
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - huhtikuu 06, 2012, 00:31:20 ap
Kaikenmaailman ötökät ovat silloin täysin tervetulleita niin hyvässä kuin pahassa.


Näinhän se on. Itsekin tulee kyllä ylireagoitua joskus jostain mitättömistä kirvoista.
Kesällä niitä on varmaan miljoona orapihlaja-aidassa, eikä ne siellä ketään häiritse,
eivätkä näytä vaurioittavan aitaa lainkaan.


JS


Pojat, ette te nyt ymmärrä asiaa. Ei mua kirvat haittaa, ei hämähäkit, ampiaiset, jaloissa juoksenteleva muurahainen. Kasvatusvanhemmat kasvatti mehiläisiä, ja mua. Mutta jokin madon tai toukan, pelkän sanan kirjoittaminen tekee pahaa, ulkonäön omaava otus saa mut pois raiteiltani. Niin ihanalta, kuin multa tuntuukin sormien välissä, pyörii päässä ajatus niistä lieroista sun muista. Maalla olen lapsuuteni kesät viettänyt lehmien ja hevosten keskellä. Kaupungissa meillä oli pupuja, kissoja ja erityisluvalla kanoja ja kalkkunoita. Olen juossut paljain jaloin puolipäivää vanhaan lehmänsontaläjään, josta juoksee kymmeniä sontiaisia  =) Ei haittaa.

Mut tää vähän haittaa elämää, ainakin tässä harrastuksessa. Sienestys on toinen. Silmät puoliummessa halkaisen tatin. Että näkisi, ja etten. Postimerkkien keräily ei kuitenkaan ole mun juttu. Eikä korkeat paikat. Se on tullut vasta iän myötä. Linnanmäen SpaceShot, huh huh! Kyl tää tästä. Tai sitten ei.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Fat Ali

Lombardon lehdissä tämän näköistä röppöä, myös podit kummallisen muotoisia.



virustauti ?
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Jagemon

Lainaus käyttäjältä: Jagemon - huhtikuu 05, 2012, 14:31:16 ip


Ilmeisesti överit kyseessä? Parissa muussa chilissä samaa vikaa ja yhdistävä tekijä on sama kasvualusta ennenkuin eilen siirtelin kasvit eri kippoihin uuteen multaan. Ripsiäisiä ei pitäisi olla, rehut ovat noin 10cm korkeita eikä noissa ole mitään eloa havaittavissa lehdillä.


Muistuttanee aika pitkälti eikö totta? En jotenkin silti jaksaisi kylmyyteen uskoa, vaikka pari kertaa parvekkeen ovi onkin pihalle ollut ns. selällään ja ilmaa on kierretty.