piri piri mausteen siemenet

Aloittaja Petsku 123, tammikuu 27, 2014, 14:16:27 ip

« edellinen - seuraava »

Petsku 123

Löysin piri piri mausteen sisältä piri pirin siemeniä. Voisivatkohan ne vielä itää? Mauste on siis kuiva mauste ;)
En pidä chileistä mutta kasvatan niitä...hmm

kasvattaja

miksipä ei? Jos podit ovat loppuun asti kypsyneet niin todennäköisesti simput itävät.  :)
   
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Habanervous

Hyvä sattuma. Mietin eilen ihan samaa kun katselin kuivattuja kaupasta ostettuja piripirin marjoja. Kyseessä siis Capsicum frutescens..Taidampa laittaa kokeeksi itämään. Kerro jos omasi lähtee tulille, teen samoin.

Petsku 123

Okei, ilmoittelen jos pirit itää ;)
En pidä chileistä mutta kasvatan niitä...hmm

Habanervous

Infernochili.net sivustolta lainattua:

"Valtaosa frutescenseiksi väitetyistä chileistä on väärin tunnistettuja, mistä syystä harrastajan kannattaa olla näiden suhteen terveen epäluuloinen. Jos kukka ei ole kuvan (oikealla) kaltainen, vihreänsävyinen, violetein hetein, silloin kyseessä ei ole frutescens vaan lähes varmasti jalostettu annuum. Chinenseen frutescensia on jo vaikeampi sekoittaa ensiksimainitun kellomaisen, lyhytterälehtisen kukan ja muutoinkin hyvin erilaisen kasvutavan vuoksi. Risteytymät näiden kaikkien kolmen lähisukulaisen välillä voivatkin sitten olla hyvinkin hämmentäviä..."

Eli mahdollisuus on että kaupataan "pilipilinä" mutta kyseessä onkin jalostettu annuumi. Mielenkiinnolla jään seuraamaan...

unenkuva


Minulla kasvaa PiriPiri, joten äkkiäkös kypsästä podista siemenet talteen otan. Jos siis kokeilunne epäonnistuu :)

Habanervous

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 27, 2014, 22:52:52 ip

Minulla kasvaa PiriPiri, joten äkkiäkös kypsästä podista siemenet talteen otan. Jos siis kokeilunne epäonnistuu :)


Noniin.:) Pistän yv:tä jos omani menee mehtään. Onpahan muuten pirullisen hyvä chili kanaruuissa.

mikkoha

Isäukolta kuulin, että portugalissa ehkäpä suosituin mauste kanalle piri piri. Pitää seuraavalla kauppareissulla katsoa maustehyllyä, löytyykö testille

unenkuva


Kuivattuna aivan loistavaa, sopii hyvin vain :)  ja sitä myös laitankin paljon :)  Usein kun teen jauhetta, niin sekoitan PiriPiriä Herculenaum Pompeiin kanssa, toimii!

Habanervous

Santa Marian purkista löytyy kuivattua Piripiriä. Kanakeittoon kun tuota läppää niin avot. Suosittelen myös koittamaan tuota.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Habanervous - tammikuu 28, 2014, 12:28:30 ip
Santa Marian purkista löytyy kuivattua Piripiriä. Kanakeittoon kun tuota läppää niin avot. Suosittelen myös koittamaan tuota.


Niin tekee, ihan Prismasta löytyy

Petsku 123

Mulla iti jo yksi piri pirin siemen  :P
En pidä chileistä mutta kasvatan niitä...hmm

Michilin

Onko piri piri tuoreena mistään kotoisin? Tai frutet yleensä?
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Michilin - helmikuu 05, 2014, 09:34:52 ap
Onko piri piri tuoreena mistään kotoisin? Tai frutet yleensä?


Itse olen käyttänyt pataruuissa ja kastikkeissa. Minusta kyllä hyvää.

Habanervous

Lainaus käyttäjältä: Petsku 123 - helmikuu 04, 2014, 22:09:35 ip
Mulla iti jo yksi piri pirin siemen  :P


Sama juttu ja pistän kolmella paremmaksi :)

Petsku 123

En pidä chileistä mutta kasvatan niitä...hmm