maaliskuu 29, 2024, 09:35:15 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hometta

Aloittaja Jomppe, helmikuu 28, 2007, 21:25:56 ip

« edellinen - seuraava »

Jomppe

Onko homeesta haittaa chileille? Siis kun olen laittanut siemenet itämään ja kastellut normaalisti ja lämpötila on n. 22-25, hometta pukkaa  ... Ajattelin että onko haittaa tuleville pienille taimille? Otin pois kelmun päältä ja laiton tuuletuksenkin koordilleen.. Mutta tuuletuksessakin on haittapuolet, multa kuivuu monta kertaa nopeampaan..
Oisko kellään keinoa saaha homeet kuriin?  :?

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Jomppe"Onko homeesta haittaa chileille? Siis kun olen laittanut siemenet itämään ja kastellut normaalisti ja lämpötila on n. 22-25, hometta pukkaa  ... Ajattelin että onko haittaa tuleville pienille taimille? Otin pois kelmun päältä ja laiton tuuletuksenkin koordilleen.. Mutta tuuletuksessakin on haittapuolet, multa kuivuu monta kertaa nopeampaan..
Oisko kellään keinoa saaha homeet kuriin?  :?


Home on huono homma ja siitä on melkein mahdotonta päästä eroon... Ei se välttämättä taimia tapa, mutta kannattaisin nyt hienon hiekan ripottelemista homettuneelle mullalle ja tuuletuksen jatkamista. Ilman sitä, home iskee melkein aina. Tuo idätyslämpötila muuten on liian alhainen. Pitäisi saada sinne vajaaseen kolmeenkymppiin...

tellie

Samasta aiheesta on jo keskustelu (itse asiassa lähes samalla otsikollakin, samassa osiossa pari riviä alempana... Search ja simmut kunniaan! ;) )

http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=3121

Eipä tuossa kovin ihmeesti tarinaa ole, mutta kuitenkin  :)

Jomppe

Vielä siitä lämpötilasta, niin idätin viime keväänä voisi sanoa että vielä alemmassa lämpötilassa ja hyvin itivät. Vaikkakin onhan lämpötiloissa vaikutuksia itämis nopeuteen.
Tällä hetkellä itäneet lajit ovat Habanero Red Kenya, Jalapeno ja Scoth Bonneth.

Tellie: Oho! Enpäs hoksannut.  :D

Ona P

Ite oon päässy tuosta homeesta juurikin helposti tuolla uutta päälle menetelmällä. multaa, hiekkaa. Ei ole mulla ainakaan hometta näkynyt ku on hillinnyt sitä usein hyperaktiivista kastelua. Ja yks tyyli on et jos ei kato sinnepäin ni sit sitä ei nää ja sit jos ei oo nähny ni sitä ei ole olemassa. (toimii ainakin joissain asioissa)
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Jomppe"Vielä siitä lämpötilasta, niin idätin viime keväänä voisi sanoa että vielä alemmassa lämpötilassa ja hyvin itivät. Vaikkakin onhan lämpötiloissa vaikutuksia itämis nopeuteen.
Tällä hetkellä itäneet lajit ovat Habanero Red Kenya, Jalapeno ja Scoth Bonneth.

Tellie: Oho! Enpäs hoksannut.  :D


Hyvät siemenet itävät kyllä huoneenlämmössäkin, mutta vähänkään huonommat saati vaikeammat eivät. Tuollainen +28 kohtuullisella ilmanvaihdolla on yleensä se nopein ja varmin tapa saada jotain itämään homeetta.

Espelt

Onko tämä ihan tieteellisesti todistettu seikka, että chileillä pitää olla tuo optimilämpötila? Toinen seikka mikä kiinnostaa, on se, että mitkä ovat noita vaikeampia lajeja?

Itse olen kanssa idätellyt huoneenlämmössä ja melkein tekisi mieli sanoa, että siemenet ovat itäneet jopa paremmin. Nyt kun nuo isot idätyset ovat olleet lämpimämmässä, niin idätysprosentti näyttäisi jäävän huonommaksi. Varmuudella en voi sanoa, koska lämpötila on pumpannut päivisin päälle 30 asteen. Olisi kiva vaan saada tähänkin joku varmistus.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Jomppe

Kävinpä oulussa reissun ja kas kummaa, suurin osa on jo itäny.
CGN 22798 C.Pub, Numex Svave Orange, Habanero Cappuccino, Habanero Chocolate, Aji Cristal, Thai Sun Hot Chili Pepper C.Annum ja Birds Eye ovat enää itämättä..
Itäneet lajit ovat Habanero Red Kenya, Habanero Orange, Habanero Red Uganda, Thai Rawit, Starfish, Scoth Bonneth, Jalapeno, Birds Eye Baby, Aji Cristal, Aji Benito, Aji Andean, Piri Piri, Cayenne ja Short Yellow Tabasco.

Jalapenon ja Scoth Bonnethin ensimmäiset oikeat lehdet näkyvät jo...

Pitää vain vielä hommata lisää multaa. Ajattelin hommata Pauliina ruukkujen sijasta ihan tavallisia 10-20 litran sankoja. Kuulemma toimivat samalla tavalla kuin Pauliina ruukut kunhan poraa pohjaan reikiä ja katselee sopivan kokoiset lautaset tai muuta sellaista sangon alle...
Ajattelin ostaa kaktus multaa ja turvetta ja laitan 50% kumpaakin... Ja sekaan ja pinnalle tietenkin leca soraa.
Toinen kausi menossa, ja toivottavasti tulee enemmän kuin viime vuonna. Viime vuoden tulos, n. 10 chiliä..
Syynä tietenkin se että laitoin siemenet itämään aivan liian myöhään.
(Huhtikuun lopussa)

Mut ei kait siinä, odotellaan :) :D