toukokuu 14, 2024, 02:44:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Onko levä vaarallista ? - Levä

Aloittaja Härtsi, huhtikuu 23, 2002, 15:38:20 ip

« edellinen - seuraava »

Härtsi

Moi !

Siemenet ovat olleet itämässä  vajaat kolme viikkoa idätysastiassa ja nyt ruukkujen pinnalle ilmestyi jotain
vihreää, ilmeisesti levää. Kuinkas vaarallista se on siemenille
ja jo nousseille taimille ?

Janne

Veikkaanpa, että on hometta. Huomasin itsellä juuri saman ilmiön. Pitää vaan yrittää taiteilla idätysvaiheessa riittävän ja liiallisen kosteuden rajalla. Paha homekasvu saattanee haitata taimienkin kasvua. Joku tietävämpi voisi kommentoida?

Jatkossa, kun kasvu on lähtenyt käyntiin, kannattaa purkkien pinta peittää kevytsoralla ja muutenkin antaa pinnan kuivahtaa välillä.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Mage

Lainaus käyttäjältä: "Janne"Veikkaanpa, että on hometta. Huomasin itsellä juuri saman ilmiön. Pitää vaan yrittää taiteilla idätysvaiheessa riittävän ja liiallisen kosteuden rajalla. Paha homekasvu saattanee haitata taimienkin kasvua. Joku tietävämpi voisi kommentoida?

Jatkossa, kun kasvu on lähtenyt käyntiin, kannattaa purkkien pinta peittää kevytsoralla ja muutenkin antaa pinnan kuivahtaa välillä.

Mullassa on mukana välillä mitä sattuu pöpöjä, kuten toki turpeissakin muttei niin paljon. Kyseiset sieni-itiöt ovat varsin ahkeria valtaamaan kosteita multapintoja. Kyllä taimet kasvavat, mutta mahdollisimman pian kannattaa vaihtaa puhtaaseen purkkiin kunnon turpeeseen. Jälkeenpäinkin varsinkin saviruukuissa valkoinen home on nopeasti nähtävissä jos ei uppohukuta purkkia ennen käyttöä. Itselläni rehotti aikoinaan varsin vihreänä idätyspurkki kun anco-siemenparat odottelivat kuukauden ennen esiinputkahtamistaan. :)

Aji Inferno

Voi muuten ollakin jotain sammalta/levää/mitälie... Omien kokemusteni mukaan sieltä tosiaan tulee homeen lisäksi myös tuonkaltaista kasvustoa, kun tarpeeksi kauan oottaa...

Fatalii

Muovikelmu idätysastian päällä lykkää homeen tuloa merkittävästi... tosin sitten kun se homehtuu niin se homehtuukin ihan kunnolla!

Mulla tuo on ollut ongelma vain hitaasti itävien kohdalla, mutta itämisen se on harvemmin estänyt.. astianvaihto vaan heti kun itäminen tapahtuu.. Esim. Tezpurissa oli tuollainen ongelma kun itäminen kesti niin tolkuttoman kauan!
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Aji Inferno

Hitaan itämisen ennätystä pitävät mm. Rocoto (no, ainakin toisilla), Tepin & Pequin, c.praetermissum sekä monet baccatumit... Ja siinähän sitä odotellaan sydän syrjällään, jotta kumpi ehtii maaliin ensiksi: Schumacher... eikun chili, vaiko Home-tallin kuski!

Miihkali

Ihmetyttää vieläkin nuo jutut Rocoton, Pequinien ja Tepinien itävyyden kanssa. Itse tyrkkäsin multaan 10 siementä kutakin lajia ja Rocotot lähtivät kasvamaan kaikki, Pequineista 8 ja Tepineistä 7 muistaakseni. En liotellut siemeniä enkä yrittänyt mitään poppakonsteja, eikä itäminen kestänyt sen kauempaa kuin muillakaan lajeilla. Voisikohan siementen tuoreus/ säilytysolosuhteet olla kyseisillä lajeilla vielä muita lajeja tärkeämpää? Itse säilytän kaikki siemeneni pakasterasiassa jääkaapissa.

Aji Inferno

No, yksi selitys eri lajien itämisen mysteeriin on siementen esikäsittelyssä ja tuoreudessa. Monet kaupallisesti myytävät siemenet on käsitelty kemiallisesti itämistä helpottamaan, siinä missä esim. kaverin puskasta otetut siemenet voivat olla jopa ratkaisevasti kovakuorisempia. Siinä mielessä esim. Tepin ja muut "bird's eye" -tyypin chilit voivat olla todellisia kiusankappaleita; luonnossa ne kulkevat lintujen ruoansulatuksen ja siellä olevien pienten kivien läpi, eivätkä välttämättä idä lainkaan ilman vastaavaa "pehmennystä".

Niabo

Jahas, nostetaanpa tää ylös.

Huomasin tänää että mulla oli kekkilän puutarhaturpeessa kasvavassa nagassa ja lemon dropissa ruukun sisäpuolella (huomasin koska ovat läpinäkyvissä ruukuissa) vihreää levää/hometta? Oon kyllä pitäny kohtuu kuivana multaa koko ajan ja muutoin samoissa kasvuolosuhteissa paitsi kukkamullassa olevat veljensä ovat pysyneet tyystin levättömänä. Lannotellu oon BioBizzeillä ja tosiaan aika yllättäen on noi levät tonne tullu.

Onko noista levistä haittaa ja miten ku oon käsittäny et noi homeet ois pinnalla mut noi on siinä puolessavälissä, ei pohjalla eikä pinnassa?... Lamppuna mulla on noilla natikka ja tosiaan läpinäkyvät ruukut.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Niabo - toukokuu 05, 2009, 21:19:38 ipHuomasin tänää että mulla oli kekkilän puutarhaturpeessa kasvavassa nagassa ja lemon dropissa ruukun sisäpuolella (huomasin koska ovat läpinäkyvissä ruukuissa) vihreää levää/hometta?

Siinäpä sen itse sanoit. Valo tuollaista aiheuttaa ja mustassa ruukussa sitä ei olisi.
Kyllä se voi juuria tuhota.

Niabo

Joo, se mullaki ekana tuli mieleen. Ihmetytti vaan ku oon noita läpinäkyviä käyttäny kukkamullan kanssa niin samaa ongelmaa ei oo esiintyny...

Niabo

Tässä muutama kuva vielä:





levää lukuunottamatta terveen näkönen chinense.

CyberDog

Tuskin tuosta levästä vaaraa on. Läpinäkyvien purkkien käyttö tosin hieman arveluttaa kun valo ei hirveen hyvää juurille tee. Jos et orkideoita kasvata. Voi myös auttaa jos päästää kuivemmaksi tuon mullan.