huhtikuu 26, 2024, 00:17:51 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Led valaistuksesta

Aloittaja petri78, huhtikuu 27, 2007, 00:48:18 ap

« edellinen - seuraava »

turaukko

Onko kukaan ehtinyt testaamaan Saksan ebaysta esim. tätä lediä.

Hinnan puolesta tuolta Saksasta voisi harkita tilaamista..

niko.m

Pari sivua taaksepäin niin löytyy minkä tilasin. Muistaakseni 88.48€ + 10€ postit. Nimellisteho 300w ja oikea teho 180w.

sorrii

helmikuu 12, 2015, 17:29:49 ip #862 Viimeisin muokkaus: helmikuu 12, 2015, 17:39:01 ip käyttäjältä sorrii
LainausPari sivua taaksepäin niin löytyy minkä tilasin...


Onko jo kokemusta tuosta Saksan kiinaledistä?
Hinnaltaan on tosiaan ihan kiinnostava ...

Lukaisin sen valmistajan paasaukset valkoisen valon hyödyttömyydestä ja liian sinisen valon haitallisuudesta ja tuli vähän luottamaton olo  ::)
Itsellä on 4kpl[!!] 120W Ledfinlandin akvaarioledejä, joista 2 on ihan sinisiä [sini+valko] ja 2kpl on makeanveden akvaarioon tarkoitettuja ja niissä on vähän reilummin punaistakin. Yhden kevään kokemuksella uskallan väittää ettei sininen valo ainakaan haitallista ollut  8) 8)

Mä en kuitenkaan edes yrittänyt ihmeemmin satoa tuottaa noilla sisällä, vaan kasvattelin taimia ulkokasvatukseen ja kasvihuoneisiin.
Mulla on ollut tähän asti myös natikka digi-virtalähteellä ja oon sitä käyttänyt syksyllä myöhästyneiden kasvien sadon kypsyttelyssä. Ja loppukevään jättitaimivaiheessa MH-lampun kanssa kun kaikki valot on ollut käytössä ennen ulkokauden alkua.
Käy nyt mielessä josko hommaisi tuollaisen saksanihmeen korvaamaan natikkaa kun noin halavalla saa. Sen kaverina sininen akvaarioledi voisi toimia ainakin sisustuksellisesti ... Varmaan hyvästä digitaalisesta poverista ja hyvästä [Diamond] heijastimesta tuon ledin hinnan saa käytettynäkin ... hmmm ...  :) ..mietitään.

PS. Huomasinpa että tuo "300W" ledi on 10cm lyhykäisempi kuin esim. Ledfinlandin 120W ledi. Siinä 2kpl tuulettimia ...
Herää pieni epäilys tuon laadusta ja siitä kuinkahan onnistuu läähdytys noinkin pienessä kotelossa. En tilaisi ennekuin joku kehuu enemmänkin kuin kerran ensivaikutelmaansa ... Yksittäisiä ledejähän alkaa jokatapauksessa ajan kanssa pimenemään. Yleensä takuuajan jälkeen, tietysti ..  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

niko.m

helmikuu 12, 2015, 22:35:41 ip #863 Viimeisin muokkaus: helmikuu 12, 2015, 22:38:16 ip käyttäjältä niko.m
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 12, 2015, 17:29:49 ip
LainausPari sivua taaksepäin niin löytyy minkä tilasin...


Onko jo kokemusta tuosta Saksan kiinaledistä?
Hinnaltaan on tosiaan ihan kiinnostava ...

Lukaisin sen valmistajan paasaukset valkoisen valon hyödyttömyydestä ja liian sinisen valon haitallisuudesta ja tuli vähän luottamaton olo  ::)
Itsellä on 4kpl[!!] 120W Ledfinlandin akvaarioledejä, joista 2 on ihan sinisiä [sini+valko] ja 2kpl on makeanveden akvaarioon tarkoitettuja ja niissä on vähän reilummin punaistakin. Yhden kevään kokemuksella uskallan väittää ettei sininen valo ainakaan haitallista ollut  8) 8)

Mä en kuitenkaan edes yrittänyt ihmeemmin satoa tuottaa noilla sisällä, vaan kasvattelin taimia ulkokasvatukseen ja kasvihuoneisiin.
Mulla on ollut tähän asti myös natikka digi-virtalähteellä ja oon sitä käyttänyt syksyllä myöhästyneiden kasvien sadon kypsyttelyssä. Ja loppukevään jättitaimivaiheessa MH-lampun kanssa kun kaikki valot on ollut käytössä ennen ulkokauden alkua.
Käy nyt mielessä josko hommaisi tuollaisen saksanihmeen korvaamaan natikkaa kun noin halavalla saa. Sen kaverina sininen akvaarioledi voisi toimia ainakin sisustuksellisesti ... Varmaan hyvästä digitaalisesta poverista ja hyvästä [Diamond] heijastimesta tuon ledin hinnan saa käytettynäkin ... hmmm ...  :) ..mietitään.

PS. Huomasinpa että tuo "300W" ledi on 10cm lyhykäisempi kuin esim. Ledfinlandin 120W ledi. Siinä 2kpl tuulettimia ...
Herää pieni epäilys tuon laadusta ja siitä kuinkahan onnistuu läähdytys noinkin pienessä kotelossa. En tilaisi ennekuin joku kehuu enemmänkin kuin kerran ensivaikutelmaansa ... Yksittäisiä ledejähän alkaa jokatapauksessa ajan kanssa pimenemään. Yleensä takuuajan jälkeen, tietysti ..  ::)

Tuo valo on siis sinertävä. Samassa huoneessa sitä ei oikein huomaa, mutta aamulla kun lähtee töihin ja katsoo  ulkoa sisälle, näkyy sininen loiste. Ei tuon ledin sivuillakaan kyllä sinistä haukuttu, mistä olet mahtanut katsoa?

Ja tuuletuksessa ei ollut muuta ongelmaa kuin ääni, se ratkesi 3kpl lämpötila-anturilla varustetuilla tuulettimilla (5€ kipale). Pysyy hiljaisena eikä lämpene (16h päivässä päällä). Sisältä tuon laatu oli erittäin hyvä, eikä mitään viitteitä "kiinan oikaisusta" löytynyt.

Sitten kasvatustehosta, (kirjoitin jo toiseen ketjuun siitä) kaksi kasvia vielä ollut tuon alla (sekä taimia muovimukeissa). Kasvu on ollut tuuheaa ja ei-niin-korkeaa, kukkiminen on räjähtänyt kasvuun ja podin alkuja on kahdessa kasvissa n. 20. Kukkia ja nuppuja varmaan yli viisikymmentä. Jouduin toista myös vähän karsimaan ettei leviäisi niin paljon leveyssuunnassa, noiden taimien päälle (nuo kaksi ovat chinensejä, joten annuum-kasvulla ei tuota voida selittää). Eikä yksikään ledi ole vielä palanut. Melkeimpä parempi tuloksia kuin viime kesänä parvekkeella auringossa, ei kuitenkaan ihan  ;)

Tuo oma mallini oli siis varustettu 3kpl tuulettimia. tälläinen siis.

Voi tietenkin olla että nuo suomiledit peittoaisivat tämän puhtaasti joka osa-alueella ja tämä pimahtaa huomenna, polttaen koko kerrostalon (myös betonin) ja pari lähintä naapurikerrostaloa. Mutta itse olen enemmän kuin tyytyväinen ja jos toinen ledi pitäisi hommata, tilaisin samanlaisen. Ja tuo on siis oikeasti 180w ledi, joka kyllä mainitaan tuolla sivulla. Mitatkin kyllä täsmäävät tuohon Ledfinladin valoon, kahdessa kaksi milliä heittoa, muuten samat. Jos tuo ledfinlandin on punapainotteinen, tämä on sinipainoitteinen eikä aiheuta hellasäröä.

Pakko sanoa että ellen paremmin tietäisi, luulisin että olet sidoksissa Suomen ledikauppiaisiin  ;) Mutta kun hinta 180w ledillä on 50% pienempi kuin kotimaisella 120w ledillä ja mitään haukuttavaa en itse tuotteesta löydä (Huru-ukkokin taisi muuten tilata tuollaisen, jos luet tämän, voisit kertoa omia kokemuksiasi), niin ei tarvitse kauheasti miettiä kumman tilaisin itse ensi kerralla (jos tarve tulee).

Ja selitäppä nyt nuo toinen ja neljäs kappale, kun kummallista tietoa mitä itse en löytänyt  ???

edit. Jaa, nyt tajusin, puhuit tuosta turaukon ledistä, et siitä minkä itse tilasin. Sorri mee nou speek finland

Pihvi

Pikakysymys noista E27-kannalla olevista ledeistä, nuo isommat taitaa olla aika härskin kokoisia halkaisijaltaan eikä jokaiseen pöytälamppuun  sovi. Tilailin pari tuollaista "36w" lediä ja tupsahtanevat muutaman viikon kuluttua maahan niin olisi aikaa kehitellä ratkaisuja.

Yksi tietty on vetää pari kantaa laudasta läpi ja koittaa taiteilla siitä olohuonekelpoinen mutta tuohon ongelmaan lienee moni jo törmännyt niin onko jotain mallia mielessä pöytä-/lattia/katto-malleissa?

Ongelmaa ei auta se, ettei tuon mittoja ole tarjolla sivuilla. Kokeilumielellä liikkeellä.

sorrii

niko.m'lle: Puhuttiin näköjään ihan eri lampuista! Mä katselin tuon lampun tietoja, johon linkkaa Turaukko tuolla neljä viestiä ylöspäin [ja sinä vastasit siihen  ::)]
Siinä jutussa kehuttiin että on tosi punainen; todellinen teho ~165W ... Ja kuvassa 2 tuuletinta; mitat ~20x30x6cm ...
http://www.ebay.com/itm/300W-LED-Grow-Light-9-Band-Really-3W-leds-IR-for-Indoor-Flower-Veg-plants-Grow-/181535758573#&panel1-6

Omia akvaarioledejänihän oon kehunut, ja ehkä sikäli olen kotimaisen kauppiaan kanssa yhteistyössä, että oon ostanut nuo pilkkahintaan vähänkuin "outletista"  8)
Mä en ole suuri ledifani sinällään. Käytän taimilla nyt rinnakkain 9500K putkia [T-Neon 2x55W]; Akvaariolediä [sini-valko] sekä sinipunalediä ... myöhemmin vielä mainittua monimetalliakin varmaan, kun taimet alkavat viedä kaiken tilan, niinkuin aina käy keväällä.
Sähkölaskut ovat olleet sitä luokkaa, että etsin aktiivisesti keinoja säästää. Siinä haluaisin uskoa tuohon "valikoitujen aallonpituuksien" teoriaan. OMA kokemus kuitenkin näyttäisi että siniset rulaa .... Ehkä lopullisen sadon tuotossa nuo punapainotteiset ovat tehokaampia, kun kaikki [myyjät] niin kerran jaksaa väittää ...

Sato sinällään ei ole mulle edes tavoite  8) 8) 8) ... Sehän aiheuttaa vaan stressiä loppukesästä ja syksyllä kun pitää taas pähkäillä mitä v___ua mä teen 20 kilolla chilejä ...

Pihvi: 36W ledit [par38 - e27] on halkaisijaltaan etuosasta ~120mm. Pituus kannasta ~130mm. Parhaiten toimii valasimessa jossa on pelkkä kanta. Yleensä noissa on aika tiukasti suuntaavat linssit päässä, ja valokeila alle 60 astetta. Toisinsanoen ne voi pitää aika kaukana kasvista, eli vähintään 60cm latvasta ...
Mulla on ollut noita jokunen: olen ripustellut johdon varassa kattokoukuista tai verhotangosta. Yksi jalkalamppu on, jossa taipuva pää "suihkuletkusta" ilman varjostinta.
Niiden 36-wattisten todellinen teho on 12W luokkaa. Mittasin 45-wattiselle 17W todellista tehoa  ;) ... On ne silti hintansa väärtejä ...
Valokeilassa on hyvä puoli sekin ettei hajavaloa leviä paljoa. Sen saa suunnattua aika tarkkaan juuri kohteeseen ... Jokainen on mulla erilainen, ja laadussa on eroja.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Pihvi

Joo, aika varauksella suhtaudun noihin watteihin 50% verran mutta jos sillä joko pari taimea tai sitten yhden talvehdittavan, kun nyt ensin päästäisiin kevääseen. Kapeassa keilassa on tietty se hyvä, ettei tee samaa kuin nykyinen Kiinan paneeli, eli valaisee kaiken sivusuunnassakin ja voi sijoittaa näkyvillekin. Katsotaan kun saapuu, joku kompromissi pitänee saada ettei tule sanomista, ehkä sitten ottaa ylimääräiset irti seinälampusta tms ja katsoo kuinka käy. Tuota vähän silti pelkäsinkin, kunhan nyt ajavat asiansa toukokuun puoliväliin kun aikanaan saapuvat. Kiitti.

Pihvi: 36W ledit [par38 - e27] on halkaisijaltaan etuosasta ~120mm. Pituus kannasta ~130mm. Parhaiten toimii valasimessa jossa on pelkkä kanta. Yleensä noissa on aika tiukasti suuntaavat linssit päässä, ja valokeila alle 60 astetta. Toisinsanoen ne voi pitää aika kaukana kasvista, eli vähintään 60cm latvasta ...
Mulla on ollut noita jokunen: olen ripustellut johdon varassa kattokoukuista tai verhotangosta. Yksi jalkalamppu on, jossa taipuva pää "suihkuletkusta" ilman varjostinta.
Niiden 36-wattisten todellinen teho on 12W luokkaa. Mittasin 45-wattiselle 17W todellista tehoa  ;) ... On ne silti hintansa väärtejä ...
Valokeilassa on hyvä puoli sekin ettei hajavaloa leviä paljoa. Sen saa suunnattua aika tarkkaan juuri kohteeseen ... Jokainen on mulla erilainen, ja laadussa on eroja.
[/quote]

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 12, 2015, 23:27:30 ip
OMA kokemus kuitenkin näyttäisi että siniset rulaa .... Ehkä lopullisen sadon tuotossa nuo punapainotteiset ovat tehokaampia, kun kaikki [myyjät] niin kerran jaksaa väittää ...


Taimikasvatuksessa on tullut täälläkin hyvät kokemukset sinisistä akvaarioputkista ja sinisestä ledistä.

turaukko

Juu, tuo niko.m valo oli eri spekseillä kuin tuo minun linkin. niko.m paljon kiinnostavampi ja laitan sen tilaukseen. Katsotaan mitä tuleman pitää.

Huru-ukko

helmikuu 13, 2015, 10:07:47 ap #869 Viimeisin muokkaus: helmikuu 13, 2015, 10:14:36 ap käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: Pihvi - helmikuu 12, 2015, 23:02:55 ip
Pikakysymys noista E27-kannalla olevista ledeistä, nuo isommat taitaa olla aika härskin kokoisia halkaisijaltaan eikä jokaiseen pöytälamppuun  sovi. Tilailin pari tuollaista "36w" lediä ja tupsahtanevat muutaman viikon kuluttua maahan niin olisi aikaa kehitellä ratkaisuja.

Yksi tietty on vetää pari kantaa laudasta läpi ja koittaa taiteilla siitä olohuonekelpoinen mutta tuohon ongelmaan lienee moni jo törmännyt niin onko jotain mallia mielessä pöytä-/lattia/katto-malleissa?

Ongelmaa ei auta se, ettei tuon mittoja ole tarjolla sivuilla. Kokeilumielellä liikkeellä.


Kokeilumielessä tilasin täältä luullakseni tarkoittamasi; ainakin lähellä, olevan lampun. Linkissä mitat. Lux-mittailu kännykällä kertoi sen olevan aika heikkotehoinen verrattuna esm. isompiin ledeihin. 25 cm päästä 3000 luxia.

Yrittäkää edes saada ne lainaukset osumaan; ei ole iso vaiva painaa "esikatsele" ja korjata jos näkee itsekkin että jotain on erilailla kuin pitäisi  ;)..

Huru-ukko

Omana käyttökokemuksena on että kasvaa hyvin ledin alla. Sitä taas tällä hetkellä kuinka hyvin kasvaa esim. lositeputkiin verrattuna ei pääse vertailemaan kuin vasta sitten kun ne on liian isoja tuonne pieneen tilaan.
Silloin pannaan osa taimista loisteputkien alle.
Ledin väripainotteisuudesta että sinisiä ledejä laskin siellä olevan noin arviona 34, valkoisia liki 20 ja jtn keltaisia hmm 17...... loput 30 punapainotteisia. Siis tuotteesta laskettu, ei tuotekuvasta.

Jalien

Lainaus käyttäjältä: Pihvi - helmikuu 12, 2015, 23:02:55 ip
Pikakysymys noista E27-kannalla olevista ledeistä, nuo isommat taitaa olla aika härskin kokoisia halkaisijaltaan eikä jokaiseen pöytälamppuun  sovi. Tilailin pari tuollaista "36w" lediä ja tupsahtanevat muutaman viikon kuluttua maahan niin olisi aikaa kehitellä ratkaisuja.

Yksi tietty on vetää pari kantaa laudasta läpi ja koittaa taiteilla siitä olohuonekelpoinen mutta tuohon ongelmaan lienee moni jo törmännyt niin onko jotain mallia mielessä pöytä-/lattia/katto-malleissa?

Ongelmaa ei auta se, ettei tuon mittoja ole tarjolla sivuilla. Kokeilumielellä liikkeellä.


Itselläni katosta roikkuva par38-e27 Ikean Nymö varjostimessa (vähän eri mallia kuin nykyiset, mutta koko sama), istuu kuin nenä päähän.

niko.m

Eikös tuo punapainotteinen ole hampun kasvatuksessa kova sana, eikä niinkään chilien. Itse väittäisin että sini-valko toimii itsellä parhaiten (sinipunaviher ja sinipuna spottien kokemuksella mutuna). Ei tule kasvuspurtteja ylöspäin ja sadon tuotto toimii sinisellä. Kunnollista vertailua en viitsi tehdä kun siihen vaikuttaa sitten moni asia (siis ledi vastaan loistari). Tuo ledi toimii itsellä ainakin helvetin hyvin ja satoa taitaa tulla hyvin ennen kesää.

sorrii

LainausLux-mittailu kännykällä kertoi sen olevan aika heikkotehoinen verrattuna esm. isompiin ledeihin. 25 cm päästä 3000 luxia.


???
Mä olen saanut ledeistä yleensäkin hirmulukemia lux-mittarilla, verrattuna muihin putki- ja jopa purkauslamppuihin.
Jopa mun pyöränlamppuni, jossa on 2 lediä ja 4x 18650 Li-ion-patterit, antoi metrin päästä ~20000lux lukemia; tietysti valokeilan keskeltä, joka oli halkaisijaltaan siinä kohtaa alle 10cm. Nekin ledit, joissa ei ole varsinaista linssiä edessä suuntaavat valon aika vahvasti eteen ja lukema heikkenee heti kun vie mittarin vähän sivuun. 250W monimetallilampulla muuten tuo 20000 luxia vaati ½m etäisyyden  :o

Näissä par38 -ledeissä on yleensä ne linssit, ja niissäkin kahta "tyyliä": osassa on alumiininen etulevy; toisissa yhtenäinen pleksi, jossa kiinteinä ne linssit.
Omissa lampuissa paras valokeila oli yhdellä 36W lampulla jossa on tuo yhtenäinen pleksi: Siinä valokeila on hyvin tasainen violetti ja siinä metrin päässä halkaisijaltaan ~60cm. Alumiinisissa valoissa on tyypillisesti kirjavampi se valokeila, mutta eri lampuissa silti erilainen: Ensimmäinen tämän typpinen ledi tuli tilattua jo monta vuotta sitten VP-Luxilta ~60€ -hintaan. Sen luvattu teho oli 12W. Mitattu todellinen myös 12W. Ledejä on 4 eri väriä ja valokeila kohtuullisen tasainen.
Yhdessä 36 wattisessa, jonka tilasin tarkoituksella malllina jossa on se yhtenäinen pleksi etulevy, kun aikaisempi oli niin hyvä. Nyt tässä uudemmassa kuitenkin valokeila onkin erilainen: siinä on selvä punainen hotspot keskellä valokeilaa ja isompi ~60cm [1m päässä!] himmenee selvästi reunoja kohden...  >:(

Noissa kahdessa eri myyjältä ostetussa lampussa siis nimellinen teho 36W ja todellinen taisi olla vajaa 20W. Niitä kun katsoo rinnakkain ja vertaa valokeilaa, näkee laatueron: toisen valo on tasainen ja toisessa kirkas spotti ja valokeila muutenkin kirjava ...

Mainitaan vielä 21W ledi jonka tilasin VP-luxilta vuotta myöhemmin kuin sen ekan hyvän 12 wattisen. Tuo uusi "tehokkaampi" olikin pienemmällä koteloinnilla: siinä vain 7kpl ledejä [arvattavasti 3W] Sen valokeila on paljon leveämpi, eli ei toimi sellaisena spottina mitä hain: tämä täytyy tuoda lähelle kasvia. Todellinen mitattu teho on 9W  :-\  ja hinta oli samaa luokkaa eli ~55€  :(

Noita isompia [36w ja 45W] tilasin alunperin kahdelta myyjältä eBayssa. Kun sain lamput mittasin niiden tehot. Lähetin sitten sähköpostia myyjälle ja kohteliaasti kerroin että mitattu teho on niinkin paljon heikompi, kuin luvattu. En esittänyt mitään vaatimuksia ...  ;)
Ensimmäinen myyjä vastasi: "sorry to hear ... jne..." ja lupasi rahat takasin! (palautti paypaliin)
Toinen myyjä vastasi samoin, mutta lupasi vain 50% hyvityksen  :D ... ja palautti paypaliin ..
Tilasin sitten vielä yhden samanlaisen kuin tuo ensimmäinen 17W [36W] ledi, jossa kuitenkin hyvin puhdas valo. En välttämättä osunut samalle myyjälle, mutta samoilla tiedoilla tilasin toisen hintaan ~25€
Se lamppu sitten viipyi postissa. Kirjoitin parin kuukauden päästä myyjälle ja ilmoitin ettei lamppua ole tullut. Myyjä lupasi lähettää uuden. Parin viikon päästä tuli uusi lamppu kuriiripostilla ja parin päivän kuluttua se etanapostin hukkaamakin ...
Sain siis 4 isoa spottia lopulta ~40€ -hintaan, ja päätin lopettaa sen leikin  8) 8) 8)

Noiden tehosta en tarkempaa tietoa osaa antaa, mutta kokemuksesta tiedän että esim. ikkunalla toimivat yksittäiselle isollekin kasville hyvänä lisävalona. Teho varmasti samaa luokkaa kuin jollain 30W päivänvalo-esl'lla. Yhdet pikkutaimet valasin yhdellä tuollaisella alkuun ja terveitä taimia ainakin tuli.
Mä näen näiden spottien käyttötarkoituksen olevan ikkunalautakasvatuksessa jossa voi lampun jättää kauemmaksi kasvista. Samanlaista suuntaavuutta ei saa itkemälläkään jollekin eslille: Artco -valaismessa oon käyttänyt Motonetin 36W [6400K] työvalolamppua: sekin levittää valoa niin laajalle [=harakoilla ja torakoille] että täytyy pitää max 30cm päässä kasvista. Sensijaan 3kpl tällaisia käytännössä 20W spotteja valaisee yhden ikkunan ikkunalaudan kokonaan ja voi pitää ne lamput lähes verholaudan takana piilossa.

Värien suhteen oma uskontoni on tällä hetkellä se, että ikkunalla johon tulee luonnonvalokin on hyvä lisävalo sellainen tavallinen punapainotteinen valo. Sisällä auringon ja taivaan näkymättömissä käytän hyvin sinisiä valoja. Viime vuoden tulokset olivat rohkaisevia.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 12, 2015, 23:27:30 ip
Niiden 36-wattisten todellinen teho on 12W luokkaa. Mittasin 45-wattiselle 17W todellista tehoa  ;) ... On ne silti hintansa väärtejä ...


Miten te mittaatte ledien "todellisen" kulutustehon? Onko jossain osoitettu että mittaustapa on oikein ja antaa luotettavampaa tulosta kuin valmistajan ilmoittama? Ledi ei ymmärtääkseni yleisesti ottaen ole hyvin käyttäytyvä täysin resistiivinen vastus (kuten hehkulamppu) ja HiFi-puolella opin aikoinaan, että ainakin normaalit kulutusmittarit voivat antaa hankalimmille vastustyypeille (kuten hakkurivirtalähteille) hyvinkin poikkeavia tuloksia - nimenomaan alaspäin.

Ei siitä, toivottavasti loppu kohta koko hehkutus Ledien virrankulutuksella, ja siirrytään oikeasti keskustelemaan lumeneista wattien sijasta. Watteja voidaan sitten haukkua jos jokin lamppu on tehoton ja kuluttaa enemmän sähköä kuin tarpeellista.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Chilivaari

Luotettavalla kulutusmittarilla minä noita olen mittaillut, eikä niissä suuria virheitä pitäisi olla.
Kun tutkin ledien kulutusta, myös eräiden Ebay-myyjien sivuilla oli tietoa todellisesta kulutuksesta ja se oli usein puolet ledien nimellistehosta. Niitä siis ajetaan pienemmällä teholla ihan kestävyyden lisäämiseksi. Ei tuossa pitäisi mitään mystistä olla ja Suomessa monet myyjät ilmoittavatkin todellisen tehon.
Lumenien mittaus on hankalampaa ainakin kotikonstein.

sorrii

LainausMiten te mittaatte ledien "todellisen" kulutustehon?


Clas Ohlsonin 10€ mittarilla ..  ;)
Kyllä lukemat ovat johdonmukaisia ja osuvat samoihin lukuihin esim. isoilla ledeillä joiden "tedellisen tehon" olen saanut valmistajalta.

Sellaiseen epäjöhdonmukaisuuteen en ole saanut vastausta, että miksi VA ja W lukemat ovat joissain lampuissa eri [eroa jopa puolet] ja toissa noin samat. Mun ymmärrykseni sähköopista perustuvat käytännön kokeiluihin 5v ikäisenä ja siitä eteenpäin sekä lukion fysiikantuntien hälinään. Mä oon luullut ennen että W on sama kuin V*A ..  ???

Eivät ne lumen-arvot ole juuri parempia vertailuun, koska eri värien lumen-arvot ovat painotettuja. Juurikin nuo "turhat" aallonpituudet keltaisen ja vihreän alueella nostavat lumen arvoja kun taas sinipainotteisella lumenit menee alakanttiin. Tunnettujen isojen valmistajien ledeillä kait hyötysuhteet ovat senverran samaa luokkaa että watti-teho on ihan hyvä tapa verrata ja siinä ne erot on suuria kuinka suurella kuormalla ledejä poltetaan ... Tuo lumen/W on kait aika vakio: wattimittarin saa Clas Ohlsonilta halvalla; lumenmittaria ei taida mistää edes saada. Lux-mittari mittaa valon vain tietyssä pisteessä, eli kohteen saaman valotehon - ei valonlähteen koko tehoa ..

Jos mitattaisiinkin kasvilamppujen tehoa kasvun mukaan:
-Kg/kk ?!? -Joku saa lehtimassaa 10kg; toinen podeja 1kg ..
-podia/kk -Joku saa 100kpl bolivian ranbowta ja toinen kymmenen 200g rocotoa ..

;D ;D .. Watti on aika hyvä ja joka jampan mitattavissa kohtuukustannuksilla. Luxikin toki toimii, mutta sekin aiheuttaa väittelyn väreistä ja erilaisista heijastimista ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

helmikuu 13, 2015, 12:50:05 ip #877 Viimeisin muokkaus: helmikuu 13, 2015, 12:52:30 ip käyttäjältä Huru-ukko
Minä tilasin Paratronic Oy:ltä Cost Control merkkisen sähkönkulutusmittarin........ Valaistuksen aloittamisen jälkeen sähkölaskuun tuli melkein 50 euron lisä, kun laskennallinen kulutus jää alle 15 euron.
Kulutusmittareiden testissä olikohan 2. tai 3. Virhemarginaali oli 2%.
Hintaa 15.90. Pakkauskulut 10.90.

Minun on myös helppo seurata vaikka sen 180/300w ledin oikea kulutus, koska saan kytkettyä kaiken muun ylimääräisen kuorman lukuunottamatta itse mittari tietysti.

Eli kulutuksen kertoo se mittari, omistaja Paneliankosken Voima,  jonka mukaan tulee laskukin. Se on ainoa oikea tapa mitata koska rahasta on kysymys. Se on aivan vitun sama mitä kuormaa se siitä ledistä mittaa, siitä joudut maksamaan.
Seinälle on jäänyt retrohenkisesti vanha kulutusmittari, kun tähän vaihdettiin muutama vuosi sitten etäluettava. Siitäkin saattaisi saada toimivan kulutusmittarin .......Hmmmmm  ::).....




MiM

helmikuu 13, 2015, 13:09:06 ip #878 Viimeisin muokkaus: helmikuu 13, 2015, 13:12:01 ip käyttäjältä MiM
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 13, 2015, 11:47:20 ap

Sellaiseen epäjöhdonmukaisuuteen en ole saanut vastausta, että miksi VA ja W lukemat ovat joissain lampuissa eri [eroa jopa puolet] ja toissa noin samat. Mun ymmärrykseni sähköopista perustuvat käytännön kokeiluihin 5v ikäisenä ja siitä eteenpäin sekä lukion fysiikantuntien hälinään. Mä oon luullut ennen että W on sama kuin V*A ..  ???


VA ja W ovat tasasähköllä aina samat, mutta voivat aikatekijän takia olla vaihtovirralla eri. Periaatteessa samoja tekijöitä on aiheuttamassa epävarmuutta ja virheitä mittauksiin

LainausBoth watts (W) and volt-amperes (VA) are units of measurement for electrical power. Watts refer to "real power," while volt-amperes refer to "apparent power." Usually, electronic products show one or both of these values to provide information about how much energy they will consume or how much current they will draw. Each of these values can be used for various purposes.


http://electronicdesign.com/energy/what-s-difference-between-watts-and-volt-amperes

Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

svalli

W eli watti on pätötehon (P) yksikkö. VA eli voltti-amperi on näennäistehon (S) yksikkö. Jos vaihtojännite ja -virta ovat samassa vaiheessa, pätöteho ja näennäisteho ovat yhtä suuret. Pelkästään resistiivinen kuorma ei aiheuta vaihesiirtoa, joten sillä P=S, Jos piirissä on induktanssia tai kapasitanssia, ne vaikuttavat vaihesiirtoon (vaikutus eri suuntiin) ja silloin P ja S ovat eri suuret.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...