toukokuu 14, 2024, 02:08:19 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Led valaistuksesta

Aloittaja petri78, huhtikuu 27, 2007, 00:48:18 ap

« edellinen - seuraava »

Tinsa

Minulla on käytössä 16w led-pöytävalaisin. On se kyllä maaginen, kasvi on tuuhea kuin mikä, haaroo koko ajan ja kukkaa puskee. Voin kyllä suositella, mutta nuo isommat lamput kun tuntuvat olevan aikas kalliita. Tuolla minun lampulla kasvattaakin enää sitä yhtä kasvia.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: Tinsa - toukokuu 10, 2010, 15:37:54 ip
Minulla on käytössä 16w led-pöytävalaisin. On se kyllä maaginen, kasvi on tuuhea kuin mikä, haaroo koko ajan ja kukkaa puskee. Voin kyllä suositella, mutta nuo isommat lamput kun tuntuvat olevan aikas kalliita. Tuolla minun lampulla kasvattaakin enää sitä yhtä kasvia.


Missä suhteessa sulla on punainen/sininen ja mitkä aallonpituudet?

Olisi tarkoitus myös kokeeksi ostaa pöytälamppuun Led polttimo.. käytän sitten taimikasvatukseen vierashuoneessa jos ei muuhun kelpaa ja valoa ei kestä katsella.

Tinsa

Tuossa on pelkkiä sinisiä. Aallonpituutta en tiedä kun on joku kodin ykkösestä ostettu.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

RakuLa

mietin ku tuommosen 90w ufon hinta on aika suolaanen vielä.
Valaisin ei valaise ilmeisesti kovin laajalle alueelle? eikö siinä käytännöllisyys vähän kärsi että kallis valaisin valaisee vain yhtä puskaa? ja jos sen nostaa korkeammalle, nii valaisuteho kärsii.
Luulis kuitenkin 250w natikan alle menevän useampi kasvi verrattuna ufoon?

Tinsa

Kyllä siihen natikan alle menee tosiaan monta kasvia enemmän kuin ledin alle. Ledit ovat sitten sanotaan vaikka 4-5 vuoden päästä, jos silloinkaan, sopivissa hinnoissa ja sopivan tehoissa Matti Meikäläiselle.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Harri1980

Itse olen pohdiskellut taimikasvatukseen LED valaisua.

Kannattaisiko tällöin tilata sinipainotteinen "UFO" tai E27 kantainen lamppu?

Olentko ymmärtänyt oikein, että punaista valoa tarvitaan sadotukseen?

Oletuksena noissa on yleensä 1:8 jako ja enemmän punaista. Sopisiko taimikasvatukseen vaikka 2:7, jossa siis kaksi punaista seitsemää sinistä kohden?

Vai pitäisikö taas unohtaa UFO ja ostaa vaikka 150W monimetalli..

Kiinnostaisi kyllä kokeeksi ostaa edes yksi E27 kantainen 15W led valo ja katsoa miten se tehoaa. Ongelma on vaan miten jaan valot, vai pitäisikö ostaa kaksi eri polttimoa ja rueta tekemään kotitestiä kahdella taimella?

Bugger

Mulla on parikin noita ledi valaisimia käytössä. Molemmat on 150w tehoisia, toinen neliömallinen Red 630nm 660nm Blue 460nm ledeillä ja toinen pitkulainen Red 630nm Blue 460nm ledeillä. Neliömallinen valaisee tällä hetkellä 130cm x 90cm aluetta, tämän kevään taimia 80cm korkeudella latvoista, ja pitempi malli on ebbin päällä valaisten 150cm x 90cm aluetta. Se on nostettuna kattoon asti, ja valotehoa on "riittävästi".

Molempien lamppujen alla kasvit tekevät podeja, ja lehvästöt ovat todella tiheitä. Taimet eivät suostu edes kasvamaan puolta metriä lähemmäs valaisinta, vanhoista kasveistakin ainoastaan Starfish kasvaa lähemmäs valaisinta, n. 20cm päähän. Suositus etäisyydet valaisimille ovat 0.5m-1.5m ja pitemmälle 0.5m-4m. Valaisin ei polta kasveja, vaikka sen laskee lähemmäksikin, (eihän se edes oikein lämmitä kättä), mutta kasvit eivät suostu kasvamaan lähemmäs lamppua, vaan koittavat kiertää sen.

Ainoa huono puoli valaisimissa on niiden jäähdytys tuulettimien ääni, jotkut ovat kai vaihtaneet niitäkin hiljaisempiin malleihin? Itse olen ollut erittäin tyytyväinen näihin, kasvit kasvavat ja tuottavat satoa läpi vuoden. Natikkaa en edes harkinnut lämpö ongelmienvuoksi.

jla1710

Lainaus
Ainoa huono puoli valaisimissa on niiden jäähdytys tuulettimien ääni, jotkut ovat kai vaihtaneet niitäkin hiljaisempiin malleihin? Itse olen ollut erittäin tyytyväinen näihin, kasvit kasvavat ja tuottavat satoa läpi vuoden. Natikkaa en edes harkinnut lämpö ongelmienvuoksi.


Minkä ihmeen lämpöongelman vuoksi? Vähemmän natikka tuottaa lämpöä ledeihin verrattuna (lumen/w on parempi natikalla).
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Bugger

Jatketaan uudella viestillä, kun tuo edellinen alkoi temppuilemaan kesken kirjoituksen..

Mitään ratkaisevaa eroa en ole huomannut kasvatus tehoissa valaisinten välillä, ja molemmat tuntuvat tuottavan satoakin yhtälailla. Yllättävän ison alueen nuo valaisevat, ja tuo, kuinka korkealla valaisimia joutuu pitämään, tuli myös yllätyksenä. Pidin noita suosituksia hieman liioiteltuina, mutta pitänevät paikkansa ainakin minimi korkeuden suhteen. Toisen valaisimen 4m. max. etäisyys kuulostaa silti hieman liioitellulta.

Foggerin ja led-valaisimen yhdistelmällä ensimmäiset podit ilmaantuivat tämän vuoden taimiin noin 2 kuukauden jälkeen, lajikkeena Early Jalapeno.  :)

Toivottavasti tämä selvensi hieman led-valaisimien ominaisuuksia? Ehkäpä muutkin käyttäjät voisivat laittaa tänne hieman kokemuksiaan näistä, nyt kun niitä on jo ehtinyt kertymään.

Bugger

Mulla on joskus ollut natikka, ja se kyllä lämmittää kämppää kiitettävän tehokkaasti, ledit eivät...

jla1710

Lainaus käyttäjältä: Bugger - toukokuu 14, 2010, 00:50:24 ap
Mulla on joskus ollut natikka, ja se kyllä lämmittää kämppää kiitettävän tehokkaasti, ledit eivät...


Tämä ei vaadi mitään edistyneempään matematiikkaa... 600w lediä lämmittää asuntoasi enemmän kuin 600w natikkaa jos ledien sähköenergiasta valoksi muuttama määrä on pienempi kuin natikalla (jota se vielä nykyään on). Sinulla vaan ei ole koskaan ollut 600w ledejä asunnossasi. (Mikä on sinänsä sinun onnesi koska natikalla olisit päässyt parempaan tulokseen :))
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - toukokuu 14, 2010, 00:38:14 ap
Minkä ihmeen lämpöongelman vuoksi? Vähemmän natikka tuottaa lämpöä ledeihin verrattuna (lumen/w on parempi natikalla).


Noilla on se ero, että siinä missä natikka kestää tuottamansa lämmön, ledit eivät. Siksi ledejä on pakko jäähdyttää. Se vaatii jo muutaman kymmenen W:n teholla ison jäähdytysrivan ja tuulettimen, jos lämpötila halutaan pitää ledille sopivana 50 asteen tuntumassa. Silloin lämpö siirtyy konvektiivisesti ilmaan, eikä säteile kasveille. Natikan ulkokuoren lämpötila voi olla 400 C ja purkausputki yli tuhatasteinen. Suurin osa lämmöstä poistuu infrapunasäteilynä, joka lämmittää kasveja. Joskin itse olen lukenut, että se olisi kasveille hyväksi. Kasvit vaativat kuitenkin tuuletuksen, ettei pintalämpö nouse liikaa.

jla1710

Sillä ei liene merkitystä miten lämpö siirtyy huonetilaan vaan lähinnä sen kokonaismäärällä. Ei kasvit mitään tuuletusta tarvitse jos etäisyys 600w natikkaan on enemmän kuin puoli metriä. Kyllä ne sen verran kestävät ja sitten ainakin tänään oli jo kasvihuoneessa niin kuuma ettei millään natikalla päästä samaan valo ja lämpömäärään kuin tuolla isolla mollukalla.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - toukokuu 15, 2010, 00:33:20 ap
Sillä ei liene merkitystä miten lämpö siirtyy huonetilaan vaan lähinnä sen kokonaismäärällä.


Tietenkin sillä on merkitystä, kulkeeko lämpö säteilynä kasviin ja siitä siirtymällä ilmaan tai sitten suoraan valaisimesta ilmaan kymmenien senttien päähän kasvista. Kasvin pintalämpötilat ovat eri valasumenetelmillä aivan eri lukemissa. Chileille normaalia huonelämpöä korkeamipi lämpötila on kuitenkin käsittääkeni vain hyväksi.

Vielä suurempi ero lämmön siirtymismekanismeilla on valaisimen kannalta. Koska ledit eivät kestä tuottamaansa lämpöä, ne vaativat väistämättä meluavia tuulettimia ja vastaavia.


Lainausainakin tänään oli jo kasvihuoneessa niin kuuma ettei millään natikalla päästä samaan valo ja lämpömäärään kuin tuolla isolla mollukalla.


Auringonpaisteen teho on noin 800 W/kohtisuora neliömetri. Ei se mahdotonta ole tuottaa keinotekoisestikaan, mutta kallista ja turhaa se on, koska fotosynteesi saturoituu (siis tuottaa maksimitehonsa) ennen sitä.

jla1710

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - toukokuu 17, 2010, 09:08:40 ap
Tietenkin sillä on merkitystä, kulkeeko lämpö säteilynä kasviin ja siitä siirtymällä ilmaan tai sitten suoraan valaisimesta ilmaan kymmenien senttien päähän kasvista. Kasvin pintalämpötilat ovat eri valasumenetelmillä aivan eri lukemissa. Chileille normaalia huonelämpöä korkeamipi lämpötila on kuitenkin käsittääkeni vain hyväksi.

Vielä suurempi ero lämmön siirtymismekanismeilla on valaisimen kannalta. Koska ledit eivät kestä tuottamaansa lämpöä, ne vaativat väistämättä meluavia tuulettimia ja vastaavia.

Auringonpaisteen teho on noin 800 W/kohtisuora neliömetri. Ei se mahdotonta ole tuottaa keinotekoisestikaan, mutta kallista ja turhaa se on, koska fotosynteesi saturoituu (siis tuottaa maksimitehonsa) ennen sitä.


Olet aivan oikeassa. En kirjoittanutkaan siitä, mikä on hyväksi chileille tai mikä on hyväksi ledeille tai mitä ne kestävät vaan lähinnä siitä, että sama wattimäärä ledejä tuottaa enemmän lämpöä kuin natikka jos ledit tuottavat vähemmän valoa. Lämpö joka tapauksessa siirtyy huonetilaan tavalla tai toisella.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Herpiili

Tämän päivän Satakunnan Kansassa oli etusivulla kasvihuoneiden led-valaistus ja lehden sisällä yhden sivun juttu aiheesta.

nakamorri


Pahavaatt

Auringonpaisteen teho on noin 800 W/kohtisuora neliömetri. Ei se mahdotonta ole tuottaa keinotekoisestikaan, mutta kallista ja turhaa se on, koska fotosynteesi saturoituu (siis tuottaa maksimitehonsa) ennen sitä.
[/quote]

Tuo 800 W per neliömetri on mahdollista kesällä kun aurinko paahtaa pilvettömältä taivaalta, mutta normaalisti puolipilvisenä päivänä valo jakautuu päivässä esimerkiksi seuraavasti:

http://pahavaatt.kuvat.fi/kuvat/Kasvit/hallintaohjelma.jpg


Mietin että jos kasvit ovat jokusen vuosituhannen tottuneet tuollaiseen rytmiin, miten se vaikuttaa niihin jos valojakso onkin kaksitoista tuntia vuorokaudessa pelkkää tauotonta paahtoa?

Ja ettei menisi offtopikiksi. Jokusesta menestyksekkäästä LED-kokeilusta olen lukenut muillakin foorumeilla, joten ei kai ihan huuhaata sitten olekaan. Valon läpäisevyys silti arveluttaa vieläkin, mtta viiden vuoden kuluttua hommat ovat varmasti taas ihan eri mallilla. Kunhan nyt halpenevat joskus, että raaskii investoida ja pääsee kokeilemaan.

bittipippuri

Itse voin nyt toistaiseksi kiinalampulla testailtuani todeta, ettei näillä hinnoilla vielä oikein kannata. Lupaavaltahan tuo pitkässä juoksussa kuitenkin vaikuttaa, joten ehkä kannattaisi sijoittaa "odota ja katso"-investointikategoriaan.

edit:
Niin siis tällä hetkellä lamppuhan punoittaa orkideoja, johon soveltuu kyllä aika hyvin, varmaan paremmin kuin chileille imo.

blarney

Mistähän saa tällähetkellä parhaan teho/hinta suhteen omaavia valkoisia ledejä? Tarkoitus olisi väkerrellä talvettamista varten muutamalle chilille kohdevalaisin, mutta punaisena hohkava kämppä ei innosta. Montakohan wattia täytyisi olla tehoa vaikkapa tuollaiselle puolimetriselle kasville, että pysyisi hengissä?