maaliskuu 28, 2024, 10:46:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tarvike-bongaukset

Aloittaja Ryhis, marraskuu 23, 2009, 17:55:32 ip

« edellinen - seuraava »

Trioniska

syyskuu 10, 2015, 22:05:12 ip #340 Viimeisin muokkaus: syyskuu 10, 2015, 22:27:22 ip käyttäjältä Trioniska
Jep,

Ollut nyt viikon kahden aikana jotain ihme veivausta tuon googlen kanssa, ei ensimmäinen kerta kun kuvat eivät ole tulleet lävitse... muokkasin G+ asetuksissa oikeus täppiä, mitä olikin ilmaantunut lisää sitten viimekerran...

Niin ja verkkokaupassa puuilo loistaa puutteilla, ei ole kohdillaan ei... muovi on samaa puutarha muovia mitä kaikki muutkin myyvät.

Yritän säätää nyt jälleen kuvien kanssa.

EDIT: Hmm... nyt on haettu jakolinkki tuohon kansioon, ratkaisuko vai miten kun tuli vähän höntti olo kun ei oikein omaan nuppiin ollut ok ratkaisua... toki tuli "jaettu" ilmoitus kansioon, olisiko ollut noin helppoa että kansioon piti tuo vain hakea että merkitsee kansion avoimeksi...
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Trioniska

www.pakkaustukku.fi/tuotteet.html?id=22/63

Tuolta löytyi kohtuuhintaisia salpapusseja kun chilitarvikkeella on toimitusongelmaa... piti sitten kerralla ostaa pari enemmän 22,90 maksoi kun otin noita pienimpiä 25*100 pakettia, samaa laatua oli kuin tarvikkeen pussit.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Trioniska - lokakuu 22, 2015, 07:20:38 ap
www.pakkaustukku.fi/tuotteet.html?id=22/63

Tuolta löytyi kohtuuhintaisia salpapusseja kun chilitarvikkeella on toimitusongelmaa... piti sitten kerralla ostaa pari enemmän 22,90 maksoi kun otin noita pienimpiä 25*100 pakettia, samaa laatua oli kuin tarvikkeen pussit.

Löytyy näemmä myös kuplamuovia ja paria muutakin kasvatuksessa hyvä olla juttua....
Kirjainmerkki tälle......

Äksyörkkiöä

Todennäköisesti pakkaukseen tarkoitettu kuplamuovi ei ole UV-suojattu. Haurastuu nopeasti auringonvalossa.


Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Äksyörkkiöä - lokakuu 22, 2015, 10:50:49 ap
Todennäköisesti pakkaukseen tarkoitettu kuplamuovi ei ole UV-suojattu. Haurastuu nopeasti auringonvalossa.

Kuplamuovia käytetään (jotkut,ei kaikki) kasvihuoneessa keväisin lämmöneristeenä.
Ja kasvihuoneet blokkaa UV säteilyn aika tehokkaasti.

sorrii

Ilmeisestikin kasvihuoneen sisällä...
Kätevää olisi vetää kuplamuovinen huppu koko huoneen päälle.

Mä ostin joskus Bauhausin puutarha osastolta poistohintaan 1x3 m kokoisia paloja olettaen että olisivat "säänkestäviä" Käytin niitä lähinnä syksyllä kasvutunneleiden päällä ja ovat kestäneet ainakin 2 vuotta. Pari kpl. hitsasin yhteen silitysraudalla (riman päällä - voipaperi suojana) mikä onnistui taitamattoman hyvin.

Kirkas muovi yleensä ei ole niin kovin herkkä UV-säteilylle, kun se menee vain läpi... luulen  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chiljonka

Ventipot ruukkuja ja jotain muutakin mukavaa oli ihan hyvillä hinnoilla herbert.fi:ssä. Joutu ihan tilaamaan kun 12l oli 2,50e.

Onko jollain kokemuksia kyseisestä kaupasta? Toivottavasti homma pelaa.

Chiljonka


Eli itse itselleni vastaten: näyttäis pelaavan  :thumbup:

sorrii

tammikuu 14, 2016, 21:19:59 ip #348 Viimeisin muokkaus: tammikuu 14, 2016, 21:45:32 ip käyttäjältä sorrii
Mitens Herbertin toimituskulut?? Ei ilmoiteta nettisivulla ...  :-[

Ei varmaan kannata ihan pikkutilauksilla, kun Chilitarvikkeesta saan haettua itse ...

Vastaan itse  8) 8): Postitus ~3kg paketille oli ~7€ - mennään siis Postin taksoilla ...
Säästöä ~20€ tilaukseen tuli reilut 30€ -miinus tuo 7€ =~23€

Tilasin 6kpl 7.5l. Ventipotteja sekä 13x13 h18cm taimiruukkuja [2.5l.] parikymmentä.
Oon havainnut omilla systeemeilläni erinomaisiksi Ventipottien ohella myös tuollaiset korkeat taimiruukut: Kun korkeutta on reilusti, voi pohjalle laittaa kunnon kerroksen hydrosoraa ja silloin sietävät taimet vettä alustalla vaikka jatkuvasti [=huoletonta]
Viime keväänä viritin vielä sallaisen valutuspöydän jossa lirisee vesi vähän NFT'n tyyliin: Ei tullut vesivahinkoa koko kesänä keittiössäni ...  ^-^

Olin muuten vähän epäluuloinen, kun kävi joskus vuosi sitten ZenGrow'n kanssa niin että tein ja maksoin tilaukseni yksi kaunis sunnuntai, ja näin uutisen maanantaina että ko. firma on selvitystilassa, eli konkurssissa! Olin vielä kysellyt puhelimise tilaukseeni liittyen edellisenä lauantaina, eikä ollut mitään puhetta konkurssista ...  >:D ...
Onneksi kävi myös niin, että maksoin suuremman osan tilauksesta Paypalin kautta ja vain ~20€ lisätilauksen verkkopankin kautta: Paypal palautti maksamani ~50€
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chiljonka

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 14, 2016, 21:19:59 ip
Mitens Herbertin toimituskulut?? Ei ilmoiteta nettisivulla ...  :-[

7kg paketti itse lähipostista noudettuna oli 0e.

sorrii

tammikuu 14, 2016, 22:56:46 ip #350 Viimeisin muokkaus: tammikuu 15, 2016, 03:17:13 ap käyttäjältä sorrii
Lainaus7kg paketti itse lähipostista noudettuna oli 0e.

:o
Olisko joku "Tilaa yli 100€ ilman postikuluja..."  :-\

Mulla se tilaus oli 19.00€ ja postikulu 7.10€ ... Noilla hinnoilla ei paljon harmita ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chiljonka

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 14, 2016, 22:56:46 ip
Lainaus7kg paketti itse lähipostista noudettuna oli 0e.

:o
Olisko joku tilaa yli 100€ ilman postikuluja ?!?

Mulla se tilaus oli 19.00€ ja postikulu 7.10€ ... Noilla hinnoilla ei paljon harmita ..

44e oli mun tilaus, maksoin heti nettipankista, maksutapa saattaa joskus myös vaikuttaa toimituskuluihin...
Olisin voinu vaikka pienen tk:n maksaakin mutta parempi näin :).

Memsie

Minäkin iskin herbertin edullisiin 2.5 litran ruukkuihin. 30 ruukkua maksoivat 15€, postikuluja tuli 6,5€, ei valittamista. Pakettikin tuli, ruukut ovat todella tukevia vaikka niissä olikin odottamattomat pienet reiät ruukun alareunoissa, yksi joka sivun keskellä.

sorrii

Joop. Ne Herbertin ruukut oli vähän isompia kuin olin ajatellut. Mä arvailin vaan senttimittojen mukaan, enkä ajatellut tilavuutta: Nehän on kulmikkaita ämpäreitä  ???

Täytyy vaan koulia taimet noihin pelkkään puutarhaturpeeseen. Aikaisemmin oon pienemmillä taimiruukuilla käyttänyt kookoskuitua, jotka sitten kesän tullen istutellut maahan, multakuoppaan. Taitamattoman hyvin ovat niin lähteneet heti kasvuun. Taimivaiheessa kotona on voinut kastella sitten aika suruttomasti, kun kookoksessa ei ole niin riskiä juurimädästä ... Isommassa ruukussa toisaalta taas eivät taimet pääse niin yhtäkkiä kuivumaan, jos vaikka pari päivää on joron jäljillä välillä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Ja kyllävaan kaupunkilaispuutarhuria yritetään kusettaa: Näin Bauhausissa mielenkiintoisia Neudorf -multasäkkejä: Mediterranean pflanz ja Tomaten und gemüse -multaa. "Ei sisällä turvetta - soidensuojelu on ilmastonsuojelua" ... jne.
Nähtävästikin sisältää kompostipaskan lisäksi jotain puukuituja. Hintaa oli tuolla 20l. tomaattimullalla 12.90€ Välimeren mullalla 10l taisi maksaa 6,90€

Viereisessä rivissä oli sitten Kekkilän mainiota puutarhaturvetta 65l. 6.50€ ... ja muitakin kotimaisia samaa hintatasoa .. ;)
Soidensuojelun nimissä siis maksetaan 6-kertaista hintaa ...  ??? .. Mä yrittäisin kyllä ensin lopettaa vaikkapa turvevoimalat  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

DP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 23, 2016, 16:09:15 ipMä yrittäisin kyllä ensin lopettaa vaikkapa turvevoimalat  ::)

Ja lisättäs sitten sen kivihiilen yms. käyttöä.. Turpeen yms. kotimaisten käyttöä pitäs imo vaan lisätä. Ei nuo suot nyt nykysin enää oikeestaan vesistöjä saastuta, sen verran tarkat nuo veden puhistus/suodatus/imeytys jne. systeemit ettei sitä suovettä sellasenaan pääse mihinkään vesistöihin suoraan. Turvetta kasvaa luonnollisesti huomattavan paljon enemmän mitä sitä nykyään nostetaan, aivan huoleta vois moninkertaistaa tuotannon, ja siten luoda maahan lisää työpaikkoja. Ja saaha verotuloja jäämään enemmän kotimaahan..

"Faktatietoa turpeesta:
110% kotimaista, lähes kaikki eurot jäävät kotimaakuntaa hyödyntämään.
Tehokas tuotanto, pärjää ilman verotukiaulkomaisille polttoaineille.
Lyhyet kuljetusmatkat, säästää luontoa ja on edullinen polttoaine.

Vertailua: Öljyrekka 400 Mwh öljyä / turverekka 120 MWh. 3 - 4 turverekkaa vastaa
yhtä öljyrekkaa. Öljyä kuskataan tuhansia kilometrejä, turvetta yleensä alle 100 km.
Suomen soissa on enemmän energiaa kuin Pohjanmeren öljyvaroissa.

On todella tehokasta tuotantoa: vain 2% energiasta tuotantoon ja kuljetuksiin.
Työllistää n. 12 300 htv.
Edistää / mahdollistaa puuenergian käyttöä.
Turvetuotannon kiintoainepäästöt VAIN 0.1-2% kaikista kuormittajista! (MEDIA ON ANTANUT  PALJON VÄÄRÄÄ TIETOA)
Tuotannossa vain 0.7% suo pinta-alasta.
Erittäin tehokas aurinkolämpö.  Turpeen voi säilöä varastoaumoihin ja
ottaa käyttöön talven kovilla pakkasilla.

Riittävyys
Turve 450 vuotta (Jos 10 % suo pinta-alasta tuotantoon ja nykyinen käyttömäärä / vuosi)
Öljy 20-60 vuotta (Riippuu kehitysmaiden autoistumisesta)
Maakaasu 55-60 v
Uraani 10-55 v (riippuu reaktoreiden määrästä,kuinka paljon rakennetaan)
Kivihiili 250 v

Omavaraisuus:
Olemme vain 30 % omavaraisia energiasta! Energialasku 10 Mrd eur ja siitä 7 Mrd menee ulkomaille!
Esim. Englanti lisää kivihiilen tuotantoa omavaraisuuden lisäämiseksi, Suomi toimii päinvastoin, lopettamassa
turvetuotantoa?
Esim. Saksa lopettaa oman ydinvoiman ja suunnittelee toista kaasuputkea Venäjältä, jolloin Venäjä alkaa tehdä oman
energian turvetuotannolla!

Ilmastopäästöt
Piipun nokasta mitattuna suurin
hiilidioksipäästäjä on puu, turve hyvänä kakkosena ja kivihiili kolmantena.
Mutta! Tässä otettava huomioon tuotanto, kuljetukset ja jälkikäytön hiilen sitoutuminen!
Turve varmasti parempi kuin kivihiili!

Työllistävyys
Turvetuotanto työllistää n. 12 300 htv!"
http://www.adressit.com/turve_tuotantoaturve_peltojen_raivaamista_ei_saa_lopettaa

Kesää odotellessa, että pääsee taas suolle nostamaan turvetta, että saahaan immeisille lämpöä tupaan talvella.. 8) 8)

sorrii

Joo-o ... En mä oikeesti voimaloitakaan lopettaisi. Meidän oloissa kuitenkin tuntuisi aika näpertelyltä vältellä turpeen käyttöä kasvualustana ilmastonsuojelun nimissä, kun sitä poltetaan varmasti moninkertaisia määriäö voimaloissa ...

Ja sitten se bongaus: http://www.ebay.co.uk/itm/131705768697


Löysin vahingossa yhdistelmämittarin aika kohtuulliseen hintaan! Oon joskus katsellut jotain jenkkiläistä merkki-mittaria, jossa oli myös Ph ja EC samassa, mutta hinta oli halvimmillaankin ~100€

Mulla on ihan ok kokemukset kiinan halpismittareista, joten en epäröi, kun 20€'lla saa tällaisen.
Tässä minua miellyttävä ominaisuus myös se, että kalibrointi on yhden pisteen manuaalinen, eli pikkuruuvarilla toimiva.
Meni aikanaan herrmot Subota -mittarin kanssa, kun se oli niin ronkeli nesteistä, että piti uudet ostaa joka kerta kun kalibroi!
Vanhat kiinamittarit [Ph ja PPM] toimivat melkein 5 vuotta vaikka niitä kuskailin taskussa enkä käyttänyt mitään puhdistus- tai säilytyslitkujakaan: Riitti kun kalibroinnin tarkisti "vähän sinnepäin" kerran kuussa. Ei yleensä ollut heittoa kun 2-3 desimaalia ...

Ostin muuten viime keväänä aidot Milwaukeen mittarit: vanhaa mallia manuaalisella kalibroinnilla. Tuntuu niissäkin heittävän ne arvoit enemmän kuin vanhoissa kopiomittareissa! Ja molemmat ovat menneet jumiin useamman kerran -kuten tänään- vaikkakin korjaantuneet itsestään kun annoin kuivua kotelo avattuna.
Tänään oli Ph-mittari mennyt ihan sekaisin vaikka oli ihan asiallisesti säilytyksessä, pystyssä ja tippa litkua korkissa ...

Nyt sitten kokeilen yhdistemämittaria vaikkakin taidan viedä Milwaukeen vaihtoon: onhan siinä vielä' takuu ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP



sorrii

Voi vitsi. Tätä juuri tarvitsisin. En vaan lähde yli 300km sen takia ajamaan  :-[

Titäiskö joku mistä saisi järkevään hintaan 6mm (tai 4mm) kennolevyä: tarviisin 8kpl 600*1120mm paloja. Ylöjärvellä yksi lupasi reiluun 200€ ...   ???
Koko huone maksoi 250€ ...

Bauhausissa saisi 1050*2000m ~20€ kpl. Vähän tulisi hukkaoaloja .. v**tu!!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`