huhtikuu 19, 2024, 02:11:14 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tunteeko kukaan ketään kehitysvammaista, joka...

Aloittaja chilifellow, marraskuu 26, 2016, 22:05:10 ip

« edellinen - seuraava »

chilifellow

marraskuu 26, 2016, 22:05:10 ip Viimeisin muokkaus: marraskuu 28, 2016, 12:29:24 ip käyttäjältä chilifellow
...harrastaa chilistelyä. Eli on aito chilipää.

Etsitään kaveria yhteen projektiin. Palkkio luvassa.

Wanted alive! 😁
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

chilifellow

Myös autistiset ja cp-vammainen persoona sopii projektiin.

Wanted. Ja pikapikaan!
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

NPhoBiaz

"Kehari" on aika epäkunnioittava sana kyseisiä ihmisiä kohtaan. Suosittelen vaihtamaan sanamuotoa, niin ehkä joku ilmoittautuukin...

chilifellow

Kehitysvamma-57 Stadissa lanseeras "keharikaveri-toiminnan" jo männä vuosina...

Vakiintunut termi. Ei haukkumasana. 😁
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: chilifellow - marraskuu 28, 2016, 12:30:45 ip
Kehitysvamma-57 Stadissa lanseeras "keharikaveri-toiminnan" jo männä vuosina...

Vakiintunut termi. Ei haukkumasana. 😁

Kerro se syntymästä saakka sokealle siskolleni, joka hapenpuutteen takia syntyessään jäi "kehariksi".

Kehä kolmosen sisäpuoli on kokemuksieni mukaan täynnä niitä myös, ja tällä foorumillakin joku eksynyt.

Hubert

Mitä tahansa nimitystä voi käyttää halutessaan haukkumasanana. Varmasti moni kehitysvammainen on tämän saanut kokea monilla eri termeillä.
Kehari-lyhenne tosiaan on pk-seudun lisäksi ainakin täällä lounaassa ihan yleinen neutraali nimitys.

Chilivaari

Slangisanat ovat ilmeisesti pakallisia.
Minä en tunnistanut keharia ollenkaan, kehonrakentaja tuli ensimmäiseksi mieleen ja kehityskeskustelu on yleisesti kehari. Slangisanakirja mainitsi tyhmä tai "kehitysvammainen" (lainausmerkeissä), kun aloin tutkia asiaa.
Wikipedia mainitsi ensimmäisenä minulle, että sillä voidaan tarkoittaa ihan oikeasti kehitysvammaista, eikä se edes ole haukkumasana. Tässäkin iässä voi ilmeisesti oppia vielä.

NPhoBiaz

Itse Pirkanmaalla kasvaneena olen kuullut monen kehitysvammaisen kohdalla, kuinka haukutaan kehariksi koulun käytävillä ja työpaikoilla. Ja se on tehnyt joka kerta kyseiselle henkilölle pahaa. Ehkä tässä tosiaan on alueellinen ero, mutta itse olen mieltänyt sen aina halventavaksi sanaksi. Siksi koin aiheelliseksi kommentoida. Pahoitteluni, mikäli olin väärässä. :(

Huru-ukko

Voi olla näin ^^  nuorison ja nuorempien keskuudessa. -77 Raumalla alkaen asuneena ja en ole kyseiseen sanaan tässä merkityksessä kertaakaan törmännyt.
Ensimmäiseksi ajattelin että haetaan itseänsä esillä pitävää henkilöä joka ei pidä kynttiläänsä vakan alla :o.........



Hubert

Kyllähän kehari-sanaa täälläkin käytetään myös haukkumasanana, mutta ihan samoin käytetään vaikkapa perinteisempää vammainen-sanaa.
Kehari on vain puhekielinen lyhenne kehityisvammaisesta.
Käyttötilanne ratkaisee, ei itse sana.

Janne

Asiaa voisi tietysti tiedustella asianosaisilta itseltään, vaikka puolestaloukkaantuminen onkin trendikästä:

http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/ihmiset/saako_kehitysvammaista_sanoa_kehariksi_pertti_kurikan_nimipaivien

Euroviisupaikkaa tavoittelevan Pertti Kurikan Nimipäivien laulaja Kari Aalto kertoi Radio Rockin haastattelussa, että monet kehitysvammaiset käyttävät sanaa kehari. Karin mielestä sanaa voivat käyttää kaikki muutkin, eikä se loukkaa ainakaan häntä.

- Saa sitä käyttää. Mieluummin kehari kuin vammainen, Kari sanoi Radio Rockin haastattelussa.

www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

chilifellow

Erinomaista mielipiteiden vaihtoa!

Mulla on useita keharikavereita. Keski-Suomessa on bestbuddies-toimintaa. Eli erityisihminen ja normaali muodostaa ystävyysparin.
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

chilifellow

WANTED special person for a magazineproggis! Kiirettä pukkaa.

Ota rohkeasti yhteyttä. Luottamuksellista.

Yv tai chilifellow ät outlook.com

😁
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

chilifellow

Löytyykö foorumilta ketään? Artikkeli tulee Selkosanomiin ja Leijaan tai Ketjuun...

Ottakaa rohkeasti yhteyttä!
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

chilifellow

joulukuu 19, 2016, 13:45:35 ip #14 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2017, 11:14:13 ap käyttäjältä chilifellow
Vielä hakusessa! Wanted alive. Reward.

Ei taida löytyä innokasta chilipäätä projektiin. Vielä on toivoa.
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #