Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

J.J Chili

Ruukunvaihdosta kyselen,mulla on nyt chilit muutaman litran ruukuissa,ja kohta pitäis vaihtaa ne lopullisiin parinkymmenen litran ruukkuihin. Siirsin chilit viikko sitten sisältä kasvariin totuttelemaan uusiin olosuhteisiin,niin kysymys on että sitten kun ruukun vaihto tapahtuu,niin laitanko chilit takaisin sisälle tottumaan uusiin ruukkuihin joksikin aikaa,vai voiko ne laittaa kasvariin takaisin kun ne on saanu totutella kasvarin "ilmastoon" jo pikkuruukuissa? Viime vuonna tein sen virheen että ruukunvaihdon jälkeen siirsin ne suoraan sisätiloista kasvariin,ja siitä ne ottivat itseensä aika pahasti muutamaksi viikoksi..

Huru-ukko

Kasvariin siirto vaatii totuttelua. Totuttelua siihen että muovikasvareissa (kai muissakin?) kasvit kohtaa sen UV säteilyn. Eli kasvariin siirto vaatii sen että harsotetaan kasvit ensin KAKSINKERTAISELLA harsolla 3-4 päiväksi ja sitten yksinkertaisella sama. Se todennäköisesti poltti viimevuonna kasvisi. Ehkä. Tuliko tänä vuonna palovaurioita ?.

Sisältä kasvihuoneeseen siirto ei sinällän vahingoita kasveja, ei ainakaan minulla ole niin käynyt. Led-lampuissa on joissakin mukana UV-ledejä, joten sen alla olleet ei saa herkästi palovaurioita. Mulla on sellaiset (300w) lamput, enkä harsota kasvihuoneessa kasveja. Kun kasvihuoneesta sanotaan, että se on UV suojattu, se tarkoittaa että kasvihuoneen materiaali kestaa UV- säteilyn. Eli ne eivät poista auringon mukana tulevaa UV-säteilyä.

Ruukunvaihdon voit tehdä siellä kasvarissa, älä revi juuria äläkä leikkele oksastoa, kuten jotkut "todelliset taiteilijat" käskee tekemään. Jos näet että juuret on kiertyneet ruukun pohjalle, ja ilman isompia vaurioita pystyt niitä oikaisemaan, sen voi tehdä. Chili ei ole omenapuu, jota on leikattava etenkin nuorena, ja vanhempana niin, että lehvästön läpi voi heittää karvahatun. Pidä huoli että multa johon siirrät on kosteaa tai kastelet sen kosteaksi siirron jälkeen.

Jos viimevuonna et polttanut UV-säteilyllä chilejäsi, ihmettelen kyllä mikä sen sitten aiheutti  :o.

sorrii

Minä oon aina siirrellyt kasveja aika rohkeasti kasvariin ja kasvihuonemuovista tehtyihin tunneleihin kotoa. Ei ole tullut edes mieleen suojata niitä harsoilla muutoin kuin jos jätän ihan ulos. Oon olettanut että UV-suojaus muovissa automaattisesti suodattaa myös läpäisevää valoa. Siitä ei tietoa ainakaan helposti löydy.
En ole polttanut yhtään kasvia koskaan. Toki on myös aina ollut aika hyvät valot kasveilla sekä lasiparveke jossa ainakin tiedän niiden saavan ~50% UV-säteilystä ulkona. Kaipa ne tottuvat vähän hyvien ledienkin valossa tai keraamisen monimetallin nykyisin. Eiköhän perinteinen natikkakin vähän säteile. Mä mutuilen, että joku on varmaan polttanut kasvinsa joksus, kun sitä aina niin varoitellaan. Ehkäpä sitten se moni käyttää heikompia valoja kuin minä  8) 8) 8) ... tai jotain  ???

Asunnon kuivasta lämmöstä kun siirtää kasvit kosteaan ja viieleäpään [=öisin] kasvihuoneeseen, saattaa tulla kasteltua varmuuden vuoksi liikaakin ?!? Kyllähän veden kulutus on aika paljon vähäisempää ainakin alkuun kasvarissa ... Tiiähäntä. Mä kyllä kastelen ihan liikaa kaikkia aina. En ole saanut kasvejani myöskään mätänemään. Oon vaan ehkä onnekas. Söhlään vaiston varassa mitään ymmärtämättä, ja aina kaikki onnistuu ... hah ...  ;D ;D ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

J.J Chili

En polttanu chilejä viime vuonna,vaan ne alko nuupottamaan lehtiään,ja pikkuhiljaa suurin osa lehdistä putosi pois. Mutta parin viikon jälkeen alkoi kasvattamaan uusia lehtiä joka kasvi. Eikä chilit palaneet tänäkään vuonna kun pikkuruukuissa ne sisältä kasvariin vein. Mulla on aika pieni kasvihuone,ja kuumina päivinä lämmöt nousee suht korkeiksi siellä. En tiedä oliko sitten chileille vaan niin kova "shokki" viime vuonna kun ensiksi vaihtu ruukku isompaan,ja siitä heti sisätiloista siirto kasvihuoneeseen...

sorrii

Jep. Voi siinä olla kasveilla sopeutumista sekä kylmään että kuumaan. kun ovat kotona tottuneet tasaiseen huoneenlämpöön.

Mulla on yhden kerran käynyt huonosti kun siirsin chinenset [Carolina Reaper, Nag, Jigsaw ym] viljelypalstlle kaaritunneliin. Olihan kesäkuu jo puolivälissä, mutta lähdin reissuun viikoksi: Oletin että kyllä vahvat chinenset kosteutta saavat savimaasta ilman hoitoakin.

Palatessa näin, että kasvihuonemuovi oli pellon laidalla puussa! Siellä oli ollut pieni ukkosmyrsky ja perään 5 asteen lämmöt pari päivää. Sitten kunnon hellejakso. Paikka keskellä peltoa suojjaisessa laaksossa johon paistaa aurinko siihen aikaan vuodesta 20 tuntia/vrk ..   ???

Ei ollut meinaan kasveissa juuri elonmerkkejä. Lehdettömiä ½m risupuskia olivat. Leikkasin niistä pahimmat risut pois ja jätin sellaisina boncheina maahan ja istuttelin viereen jotain annuumeja. Loppukesästä niihin kyllä kasvoi nätit tiiviit pensaat ja alkoi tulla raakileitakin. Kaivoin kasvit syksellä kaasta ja vein kotiin kypsymään, joten sain lopulta pienen sadon niistäkin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jussa

Kasvi nuupahtaa ja alkaa pudotella lehtiään jos se ei juurillaan saa työnnettyä tarpeeksi vettä lehdille. Näin voi käydä yleisimmin sen takia että kasvualusta on liian kuiva (tai joskus myös liian märkä). Tapauksessasi on ruukutuksen yhteydessä voinut juuria vahingoittua tai sitten olosuhteet muuten muuttuneet niin että joko haihtuminen lehtien kautta on lisääntynyt tai juurten kyky imeä vettä kasvualustata on heikentynyt. Kasvi elpyy tuosta aika hyvin, mutta sillä menee hetki kasvatella uusia juuria.

Tämä on toki omaan vähäiseen kokemukseen perustuvaa mutua.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Hommasin itselleni Tropf Blumatin. Löytyykö mistään sovitinta jolla sen runkoletkun saisi liitettyä normaaliin puutarhaletkuun? Onko joku tehnyt näin? Enkä ole aikeissa liittää puutarhaletkun toista päätä hanaan, vaan saavistani tulee jo puutarhaletkulla vettä. Käytin aiemmin säädettäviä tippusuuttimia.

PS. Bongasin kirpputorilta tuon setin (12 sensoria sisältävä aloituspaketti) hintaan 4€. Toki jouduin tilaamaan jonkin verran osia kun ei siitä ihan toimivaa saanut, mutta kaikki sensorit olivat kuitenkin tallessa.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

aleksi312

Lainaus käyttäjältä: jussa - kesäkuu 13, 2019, 23:27:42 ip
Hommasin itselleni Tropf Blumatin. Löytyykö mistään sovitinta jolla sen runkoletkun saisi liitettyä normaaliin puutarhaletkuun? Onko joku tehnyt näin? Enkä ole aikeissa liittää puutarhaletkun toista päätä hanaan, vaan saavistani tulee jo puutarhaletkulla vettä. Käytin aiemmin säädettäviä tippusuuttimia.

PS. Bongasin kirpputorilta tuon setin (12 sensoria sisältävä aloituspaketti) hintaan 4€. Toki jouduin tilaamaan jonkin verran osia kun ei siitä ihan toimivaa saanut, mutta kaikki sensorit olivat kuitenkin tallessa.

https://www.kivikangas.fi/sailioliitin-8-mm Tuollainen on silti todennäköisesti halvin vaihtoehto, jos vaan tekee saaviin uuden reiän.

MRgreen

Miksi kypsyy Aji Cristal hitaaaaaaasti? Kasvarissa, annan yaran hydroa, kasvi voi hyvin, täynnä raakileita jo ainakin kuukauden, vesiviljelyssä. Samassa paikassa rocotoja ja hyvin kaikki voivat ja raakileita täynnä. Kylmä?

Chilivaari

Löysin yhden merkinnän blogistani Cristalin kypsymisestä. Puolitoista kuukautta raakileesta kypsään: http://chilivaari.blogspot.com/2018/04/punaista-kypsyy-nytkin-vapuksi.html
Eihän se nopeimpia ole, mutta hei, se on hyvää raakana, melkein parempaa vihreänä kuin punaisena, joten pöytään vaan!

MRgreen


Huru-ukko


sorrii

Onhan Cristal baccatumeista nopeampaa sorttia, kutenmyös Lemondrop. Mulla tokikin ovat jo Anarillotkin kypsiä suurimmaksi osaksi kun kerrankin laitoin ajoissa itämään: Tammikuun alussa. Vähän haastavaa oli kyllä kuskata 2kpl 180cm korkeaa puskaa Nissan Jukella mökille ...  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen


Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - elokuu 09, 2019, 12:30:17 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 09, 2019, 10:40:29 ap
täynnä raakileita jo ainakin kuukauden


Niin kun musta se on vähän outoa

Tarkoitin kun on raakileita paljon, niin kasvi pyrkii kypsyttämään kaikkia samaan aikaan, aikaero kypsymiseen tulee tietysti koska chilit on olleet riittävän isoja siihen. Itselläni oli joskus kasvarin maapohjassa Cristalleja 4 kpl joissa oli myös paljon raakileita, niiden kypsyminen otti aika paljon aikaa jos vertaa kun niitä on puskassa kymmenkunta. Tietty chilit kasvattaa ja tekee kasvin omasta mielestä kokoonsa nähden optimi määrän podeja.

Tämä pätee muuaalla Suomessa, mutta Uudellamaalla ne on koulutettu nelinkertaistamaan sadon  ;D ;D.

qqz

Moi,

Pika kysymys kun päässyt unohtumaan. Reilun vuoden olen nyt kasvatellut ja yksi asia unohtunut elikkäs miten saada chili kukkimaan nopeammin oliko jtn, että kastelua vähennettävä tai muuta vastaavaa kasvit kuitenkin sen kokoisia niin ajattelen pikku vinkkejä muistuttaa mieleen. Kiitos!

Huru-ukko

Ensiksi valoa, ja toiseksi lisää valoa. Ja lämpöä 25 asteen tienoille.

qqz

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 10, 2019, 21:28:40 ipEnsiksi valoa, ja toiseksi lisää valoa. Ja lämpöä 25 asteen tienoille.


Mites onko sillä niinkään merkitystä pitääkö kasvualustan kuivana vaiko kosteana vai ihan säännöllistä kastelua kasvatan siis kookoskuidussa!? :)

Whili

Tasainen kosteahko on hyvä ja myös lannotteilla voi säätää viherkasvua ja hedelmän tuottoa.

morssubita

Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 15, 2019, 09:42:24 apTasainen kosteahko on hyvä ja myös lannotteilla voi säätää viherkasvua ja hedelmän tuottoa.

Mulla on sama ongelma, eli kukinta ei ole alkanut. Pitäisikö lannoituksessa jättää kokonaan pois kasvua tukeva osa ja siirtyä pelkästään kukintaa tukevaan?