toukokuu 13, 2024, 02:41:13 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mirkan kausi 2016

Aloittaja Mirka, lokakuu 10, 2015, 14:00:04 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Mirka - toukokuu 13, 2016, 10:18:21 ap... onko tämä uusi tartunta vai onko nuo paskiaiset jotenkin selvinneet syksystä? Myrkytin sillon kunnolla Calypsolla kaikki kasvit,...


Ensinnäkin: Älä panikoi. Ripsiäiset etenevät hitaasti, ne ehtii torjua vielä huomennakin tai ensi viikolla.

Keittiötartunta on todennäköisempi, mutta syksyisestä torjunnasta on hyvinkin voinut jäädä talvehtivia munia tai pikku toukkia jonnekin. Calypso nimittäin toimii vain kasvin nesteiden kautta imettynä. Sitä ei lainkaan suositella syksyllä, kun kasvien kasvu on melkein pysähtynyt, eikä nestekiertoa juuri tapahdu. Hyönteiset saavat sitä siis vain imemällä kasvia ja muna- tai pikkutoukkavaiheet eivät ime mitään. Niitä voi hyvinkin säilyä.

Minä olen usein seuraillut ripsiäisten etenemistä jopa viikkoja ennen kuin olen löytänyt sopivan tavan ja paikan myrkytykselle. Eivät ne äkkiä leviä. Ne vaativat useamman, ainakin kaksi myrkytystä, että eri vaiheet tuhoutuvat.

MiM

Sprutzittia voi ainakin rauhassa käyttää. Se hajoaa lähes hetkessä. Muutenkin väittäisin, että niitä määriä mitä chilejä syödään ei pysty mitenkään saamaan niitten kautta haitallisia määriä torjunta-aineita itsensää. Kunhan jotenkin pysyy järki mukana hommassa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Chilivaari

Ettet nyt vallan kiellä mieheltä ruusujen tuomista, kerron omat epäilyni. Ripsiäiset voivat myös lentää sisään. Keittiöissä on yleensä tuuletusikkuna, eikä meillä ainakaan ole siinä hyttysverkkoa. Meidän parvekkeella ripsiäistuhojen leviäminen alkaa aina oikeasta reunasta, vaikka siellä kasvaisi mikä. Olen alkanut epäillä, että ulkona on joku kasvi, jossa ne talvehtivat ja kevään tullen lentävät parvekkeelle chileihin.

MiM

Äsken kun tulin pyörällä kotiin oli matkan aikana kirvoja hypännyt reppuni päälle. Piti harjata pois, etteivät päässeet mokomat repun kanssa sisälle.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Mirka

Mies ilmoitti jo, että en enää saa kukkia  ;D Keittiössä on tuuletusikkuna, mutta siinä on verkko. Verkon reiät ovat varmaankin riittävän isot ripsiäisten sisääntulolle. Enpä ollutkaan tajunnut tuota vaihtoehtoa.
Ja joo, en mä ylihysteerinen ole noiden torjunta-aineiden kanssa. Syön kuitenkin myös EU:n ulkopuolelta tulevia vihanneksia ja luoja yksin tietää mitä niissä on käytetty. Ehkä enemmän olen periaatteellisesti noita myrkkyjä vastaan. Joku pyretriini just on ihan ok, kun ilmeisesti hajoaa nopeasti. Mutta ei mitään mikä kertyy vesistöihin tai tappaa mehiläiset.

Mirka



Parvekkeen täyttö on yhä vaiheessa. Mutta pikkuhiljaa. Tänään käytiin Chilitarvikkeen eteen pystytetyssä Cafe Capsicumissa. Oli kyllä hyvä burgeri, karvainen kaveri jäi kokonaan ilman maistiaisia.

Mirka

Ai joo, ripsiäiset. Olen ihan ihmeissäni niiden kanssa. Uskomatonta kyllä, nyt kun ulkoistin kaikki keittiön pöydällä olleet kasvit, ei niistä ole minkään valtakunnan havaintoa!  :o Ilmeisesti Chilivaari on oikeassa ja leviävät tosiaan hitaasti. Alan nyt kallistua siihen, että lensivät joko keittiön ikkunasta sisään, taikka tulivat kaupan vihannesten mukana. Sen verran hiljaista eloa jäljellä olevissa kasveissa.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Mirka - toukokuu 21, 2016, 21:32:07 ip
Parvekkeen täyttö on yhä vaiheessa. Mutta pikkuhiljaa. Tänään käytiin Chilitarvikkeen eteen pystytetyssä Cafe Capsicumissa. Oli kyllä hyvä burgeri, karvainen kaveri jäi kokonaan ilman maistiaisia.


Olishan sille karvaselle kaverillekin pitäny vähän maistiaisia antaa, niin kiltisti odotteli kun emäntä herkutteli ;)

Mirka

No melkein olisi joo!  ;D



Parveke edelleen vaiheessa. Käytiin mökillä tänään ja laitoin mökin seinustalle mielenkiinnosta kitukasvuisiksi jääneitä ylijäämätaimia. Se on selvää, että satoa noista ei tule. Mielenkiintoista kuitenkin nähdä selviävätkö hengissä tuossa ja kasvavatko minkä verran.

Mirka

Työ se meinaa tappaa harrastukset taas vaihteeksi. Kasvit on olleet suhtkoht omillaan, vettä ja välillä puutarhan kesää olen tarjoillut. Vaan epä ne chilit näköjään ihmeemmin muuta kaipaa, satoa kun on tulossa tästä huolimatta.



Nämä annuumit ovat taas iloisen sekaisin keskenään. Ei mitään tietoa mikä on mikäkin  ::)



Vihermassaa parvekkeella on ihan ok. Tuolla joukossa on raakileitakin ihan kivasti.



Starfish on sentään helppo tunnistaa, ei haittaa vaikka olisi lappu hukkunut  ;D



Kauden yllättäjät on nämä tän vuoden puolella idätetyt Montufarit. Heitin nämä tosiaan amppeleihin ja ajattelin ettei niistä mitään tule. Niin vaan on oksat täynnä raakileita ja ensimmäinen kypsäkin jo  :o

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Mirka - heinäkuu 15, 2016, 12:43:14 ipStarfish on sentään helppo tunnistaa, ei haittaa vaikka olisi lappu hukkunut  ;D 

Hassu juttu, mutta kaipa siihen löytyy selitys: meillä Starfishin raakileet kasvavat kaikki suoraan ylös ja kallistuvat vaakasuoraan tai vinosti alas vasta isoksi tultuaan. Ne kyllä kasvavat ulkona aika vahvassa rungossa ja paljossa valossa.

Mirka

Mitä ilmeisimmin tuo Starfish on epäpuhdas yksilö. Podit ovat nimittäin tulettomia. Selittänee erilaisen kasvutavan.

Täällä on parvekkeella nyt ripsiäisten lisäksi niitä valkoisia lentäviä ötököitä. Oliko nyt ansarijauhiainen nimeltään. Gotta catch them all siis tänäkin vuonna. En ole jaksanut ja ehtinyt tehdä asialle mitään. Sisällä olen aloittanut ikkunalla olevien kasvien hävittämisen sadonkorjuun jälkeen. Ihan kivan sadon ovat tehneet ja varmaan tekisivät syyssadon vielä mutta kun ne ripsiäiset. Enkä jaksa niiden kanssa vääntää vaan hävitän mielummin kasvit kokonaan. Ajattelin tänä vuonna olla säästämättä mitään ja sensijaan aloittaa puhtaalta pöydältä. Säästyy myrkyttämisiltä.

Mirka

Ikkunalautaa putsaillessa tuli vastaan uusi ylläri. Mikähän tämä mahtaa olla?



Eli tommoinen mikälie kuoriainen. On se jännä kun näitä nyt tänne taas siunaantuu  ::)

Jame

Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Mirka

heinäkuu 31, 2016, 13:39:36 ip #94 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 31, 2016, 13:45:42 ip käyttäjältä Mirka
Kiitos vastauksesta, taidat olla oikeassa!  :) Ehkäpä ne ovat vain käyneet mullassa lisääntymässä sitten tai jotain kun ruukkujen ympäristö oli kuolleita täysi. Onneksi lähes kaikki vaatteet ovat keinokuituisia, ei ole noille ihmeemmin ruokaa tarjolla täällä siis.

Edit: Näköjään aikuiset parveillessaan hakeutuvat valoa kohti. Ei siis mikään ihme, että kuolleita löytyi ikkunankarmilta.