toukokuu 14, 2024, 12:30:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


ammoniumkloridi...

Aloittaja naga morich, toukokuu 04, 2009, 19:13:56 ip

« edellinen - seuraava »

naga morich

eli ammonium kloridia saa apteekista,mutta kysymys kuuluu tarvitseeko keksiä joku teko syy mihin sitä käyttää jos apteekkari kysyy,kun ajattelin tehdä salmiakki-ja chilisalmiakkikarkkeja.jos tarvitsee tekosyyn niin mitkä tekosyyt ovat hyviä ja apteekkari myy ammoniumkloridia.

kertokaa mitä olette sanonu apteekkarille kun olette ostaneet ammoniumkloridia
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää


Janne

Lainaus käyttäjältä: Masokisti - toukokuu 04, 2009, 20:12:39 ip
"Haluan tehdä salmiakkia"

Meinasin sanoa samaa, siinä on aika pätevän kuuloinen tekosyy kun haluaa chilisalmiakkia valmistaa ;)
Kannattaa vähän ottaa resepteistä selvää, puhdas ammoniumkloridi ei ole syömäkelpoista vaan jopa haitallista, ainakin vähänkään isommissa määrin.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

naga morich

tiedän että ammonium kloridi on puhtaaltaan vaarallista mut jos maistaa ihan pikkasen esim kynnenpään verran joskus silloin tällöin nii ei siit oo mitää haittaa.on mul sentää kemia 10,ja ylpeä siitä.

jos sanon"haluan tehdä salmiakkia" nii myyvätkö ne ammonium kloridia?

kuin paljon maksaa ammonium kloridi apteekista ja minkä kokosia purnukoita ne myyvät(tai missä se ammonium kloridi onkaan)?
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

Masokisti

Lainaus käyttäjältä: naga morich - toukokuu 04, 2009, 20:46:20 ip
kuin paljon maksaa ammonium kloridi apteekista ja minkä kokosia purnukoita ne myyvät(tai missä se ammonium kloridi onkaan)?


Helpoiten saat tietää kun menet käymään apteekissa/soitat. Täällä ei taida ainuttakaan apteekkaria olla? ::)

itachi

toukokuu 04, 2009, 22:31:56 ip #5 Viimeisin muokkaus: toukokuu 04, 2009, 22:50:22 ip käyttäjältä itachi
Ammoniumkloridia ei ymmärtääkseni aivan kyselemättä myydäkään, mutta suoraa lähestymistapaa kannatan minäkin. Apteekissa töissä oleva äitimuorini totesi, että reilusti kannattaa sanoa mitä on tekemässä ja ottaa vaikka ne chilisalmiakinteko-ohjeensa mukaan sinne apteekkiin.

Edit. Salmiakkireseptin mukaan ottaminen siis ikään kuin osoittaisi, että olet tosissasi asialla, kun olet viitsinyt sen teko-ohjeenkin hankkia, etkä mikään satunnainen hiippari.

CyberDog

Joo ei se kannata alkaa mitään tekosyitä säveltämään.

naga morich

Kiitos vastaukisista. eli meen sit ku olen ostamas ammoniumkloridia tiskille ja kysäisen et onko ammoniumkloridia ja kysyn hinnan ja grammamäärän.jos kysäisee syyn niin sanon  et haluan tehdä salmiakkia ja otan vaik jonku ohjeen mukaan niin tietävät et oon tosissani.

saattaako se vaikuttaa siihen et myyvätkö sitä vai ei, ku olen alaikäinen.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

Aessu

Tuota... ei millään pahalla, mutta voisit hieman kiinnittää huomiota tekstisi ulkoasuun? Isot alkukirjaimet, välimerkit ja välilyönnit lauserajoilla helpottaisivat kummasti lukemista...
http://www.youtube.com/watch?v=OD4JPEyayus
Tuotetun tekstin määrä on suoraan verrannollinen nautittuun alkoholimäärään.
#365

naga morich

Lainaus käyttäjältä: Aessu - toukokuu 05, 2009, 17:41:52 ip
Tuota... ei millään pahalla, mutta voisit hieman kiinnittää huomiota tekstisi ulkoasuun? Isot alkukirjaimet, välimerkit ja välilyönnit lauserajoilla helpottaisivat kummasti lukemista...


Juu sori,kirjoitan huolimattomasti tekstin tai välil on kiire kirjoittaa. Siitä se varmaan johtuu
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

Kekishero

Vai että hyvä tekosyy piti keksiä, mikset vaan kerro mitä aiot tehdä? ( Seuraava linkki on vain vitsi: http://www.capricorn.org/~akira/home/terror.html  ;)

von Riena

Lainaus käyttäjältä: naga morich - toukokuu 04, 2009, 20:46:20 ip
on mul sentää kemia 10,ja ylpeä siitä.

kuin paljon maksaa ammonium kloridi apteekista ja minkä kokosia purnukoita ne myyvät(tai missä se ammonium kloridi onkaan)?


Ei vittu ihan OIKEASTI??

#579

naga morich

joo joo. ja mä en ole mikää hiku. k.a 7.5
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

Zefor

Lainaus käyttäjältä: naga morich - toukokuu 04, 2009, 19:13:56 ip
eli ammonium kloridia saa apteekista,mutta kysymys kuuluu tarvitseeko keksiä joku teko syy mihin sitä käyttää jos apteekkari kysyy,kun ajattelin tehdä salmiakki-ja chilisalmiakkikarkkeja.jos tarvitsee tekosyyn niin mitkä tekosyyt ovat hyviä ja apteekkari myy ammoniumkloridia.

kertokaa mitä olette sanonu apteekkarille kun olette ostaneet ammoniumkloridia


Hei. Kyllä ammoniumkloridia kansankielellä salmiakkia myydään ihan vapaasti apteekista. Ainut syy miksi sitä alettiin rajoittamaan oli kun porukka n. 10 vuotta sitten? alkoi tekemään omaa "salmaria"  ::) Itse pidän kovasti väkevistä salmiakkikarkeista ja pussillinen tuota on ollutkin melkein aina kaapissa. Ja mitä vaarallisuuteen tulee niin sitä on ihan "raakana" monen salmiakki karkin päällä sellaisenaan. Esim. salmiakki pääkallot ja kolikot yms. mitä myydään. Nykyisin silti monia hieman jatkettu sokerilla yms. aineilla ettei niin väkevää olisi. Voit huoletta maistaa jauhetta mutta jos sitä syö todella paljon, sanotaan nyt enemmän kuin 2 ruokalusikallista se alkaa olemaan hieman vaarallista. Salmiakki nimittäin nostaa hetkellisesti verenpainetta. Se voi huomata ihan syömällä pussillisen em. karkkeja ihan itse lyhyessä ajassa. Mielestäni homma menee niin että apteekista saa melkein mitä vain hyvällä syyllä ja tekosyitä tarvitaan vain pommien aineksiin ja niitä toivottavasti kenellekkään ei edes myydä. Itse olen pentuna ostanut vaikka mitä ja vasta myöhemmällä iällä selvinnyt että "ai tätä voi käyttää tommoseenki"  ;D Hyvänä esimerkkinä nyt vaikkapa kaikille kemian tunneilta tuttu kuparisulfaatti joka on hyvin myrkyllistä jos sitä menee syömään. Käytetään elektrolyysissä päällystämään metallisia esineitä ohuella kuparikerroksella. En ehkä olisi itse itselleni myynyt sillon kymmenkesäsenä.. Laitahan muuten hintatietoa siitä salmiakista sitten että mitä nykyään maksaa. Tulipa taas löpistyä.. mitähän vielä.. jos myyvät paperipussissa sitä (monesti tapana) niin siirrä johonkin ilmatiiviiseen purkkiin. Muuten se imee ilmasta kosteutta ja on viikossa pilalla.

-Ei päivää ilman chiliä-

naga morich

jep kyl tiedän et pikkuisan saa maistella sillointällöin, kun tehtii vähän aikaa sitten kemian tunnilla salmiakki=ammoniumkloridia. oli muuten pelkälleenkin pirun hyvää.

juu pistelempäs sitten hintatietoja kun käyn ostamassa.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

von Riena

Lainaus käyttäjältä: naga morich - toukokuu 06, 2009, 07:42:24 ap
joo joo. ja mä en ole mikää hiku. k.a 7.5


Laskitko aivan itse?

Jäsentelehän tekstiäsi tästä eteenpäin luettavammaksi ja keskity olennaiseen. Ei haise trollilta sitten ihan niin paljoa.
#579

Noli Me Tangere

Noh, eipä nyt heittäydytä ilkeäksi...

CyberDog

No jokos oot käynyt hakemassa sitä?

naga morich

toukokuu 17, 2009, 13:58:29 ip #18 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2009, 14:00:16 ip käyttäjältä naga morich
En.Ei oo ollu aikaa. Menee todennäköisesti ensikuun puolelle.. Pistän sit infoa hinnasta.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

naga morich

Lainaus käyttäjältä: von Riena - toukokuu 14, 2009, 01:46:50 ap
Lainaus käyttäjältä: naga morich - toukokuu 06, 2009, 07:42:24 ap
joo joo. ja mä en ole mikää hiku. k.a 7.5


Laskitko aivan itse?

Jäsentelehän tekstiäsi tästä eteenpäin luettavammaksi ja keskity olennaiseen. Ei haise trollilta sitten ihan niin paljoa.


Laskin itse.Sori huonosti kirjoitetut tekstit.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää