huhtikuu 18, 2024, 04:25:37 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Led valaistuksesta

Aloittaja petri78, huhtikuu 27, 2007, 00:48:18 ap

« edellinen - seuraava »

PP

Yleinen mielipide on, että tavallisista (pyöreistä 5 mm) LEDeistä toteutetuilla valoilla ei tee mitään.

Onhan näistä paljon keskustelua, mutten tiedä löytyykö tätä asiaa helposti.

pulkkine

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 08, 2011, 17:48:47 ip
Yleinen mielipide on, että tavallisista (pyöreistä 5 mm) LEDeistä toteutetuilla valoilla ei tee mitään.

Onhan näistä paljon keskustelua, mutten tiedä löytyykö tätä asiaa helposti.


Kiitokset!

Ei tuota mielipidettä löytynyt, joten pohdiskelen tavallisempien valaisinten hankintaa. Ainakin aluksi.

tv jp

AnouR

Eli ei siis kannata edes miettiä tuollaista 120w led valaisinta, vaan ostaa 400w natikka?

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: AnouR - marraskuu 12, 2011, 19:42:04 ip
Eli ei siis kannata edes miettiä tuollaista 120w led valaisinta, vaan ostaa 400w natikka?
Mun piti alunperin hankkia 2x120w lediä, nyt postissa nököttää juurikin yksi 400w natikka! :D

Maanantaina koittaa valkeus! :D
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Pawni

Ledeissä kusee se vielä että hinta/laatu ei vastaa muita valaisimia. Odotellaan muutama vuosi, niin 300W ledipaneelitki maksaa varmaan sen 100-200e, millon niitä voi vakavasti alkaa harkita :)

Siihen mennessä ne on varmaan ihan muuten toimivia, mutta hinnat on liian yläkanttiin.

Siinäpä mun mielipide asiasta (tosin silti tekee mieli väsätä joku paneeli ite 1/3W teholedeistä ;D jos nyt ei muuten, niin rakentelun vuoksi)
Ensimmäistä satoa odotellessa... :)

Sabai

Osaisiko joku heittää jonkun laisen "arvauksen" millaista ESLiä vastaa suurinpiirtein tällainen 15W LEDi lamppu?
http://ledfinland.fi/15w-led-spotti-valaisin/
Tarkoitus olisi hommata yhdelle chilille ESL-valo ehkä noin 30-50w, vastaisiko se jopa tuollaisia eslejä. Kai tuo vastaa ainakiin suurempaa kuin 15W esliä?

misthema

Lainaus käyttäjältä: Sabai - joulukuu 10, 2011, 12:09:02 ip
Osaisiko joku heittää jonkun laisen "arvauksen" millaista ESLiä vastaa suurinpiirtein tällainen 15W LEDi lamppu?
http://ledfinland.fi/15w-led-spotti-valaisin/
Tarkoitus olisi hommata yhdelle chilille ESL-valo ehkä noin 30-50w, vastaisiko se jopa tuollaisia eslejä. Kai tuo vastaa ainakiin suurempaa kuin 15W esliä?



Kaipa tuo vastaa kahta eriväristä 15W esliä? Esim. punaista ja sinistä esliä... Ledilampuissa kuitenkin on laajempi spektri kuin esleissä, ja mun mielestä noita on muutenkin aika vaikea verrata...

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: misthema - joulukuu 11, 2011, 15:44:54 ip
Lainaus käyttäjältä: Sabai - joulukuu 10, 2011, 12:09:02 ip
Osaisiko joku heittää jonkun laisen "arvauksen" millaista ESLiä vastaa suurinpiirtein tällainen 15W LEDi lamppu?
http://ledfinland.fi/15w-led-spotti-valaisin/
Tarkoitus olisi hommata yhdelle chilille ESL-valo ehkä noin 30-50w, vastaisiko se jopa tuollaisia eslejä. Kai tuo vastaa ainakiin suurempaa kuin 15W esliä?



Kaipa tuo vastaa kahta eriväristä 15W esliä? Esim. punaista ja sinistä esliä... Ledilampuissa kuitenkin on laajempi spektri kuin esleissä, ja mun mielestä noita on muutenkin aika vaikea verrata...


Meniköhän sulla nyt puurot ja vellit sekaisin?

misthema

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - joulukuu 11, 2011, 18:46:14 ip
Lainaus käyttäjältä: misthema - joulukuu 11, 2011, 15:44:54 ip
Lainaus käyttäjältä: Sabai - joulukuu 10, 2011, 12:09:02 ip
Osaisiko joku heittää jonkun laisen "arvauksen" millaista ESLiä vastaa suurinpiirtein tällainen 15W LEDi lamppu?
http://ledfinland.fi/15w-led-spotti-valaisin/
Tarkoitus olisi hommata yhdelle chilille ESL-valo ehkä noin 30-50w, vastaisiko se jopa tuollaisia eslejä. Kai tuo vastaa ainakiin suurempaa kuin 15W esliä?



Kaipa tuo vastaa kahta eriväristä 15W esliä? Esim. punaista ja sinistä esliä... Ledilampuissa kuitenkin on laajempi spektri kuin esleissä, ja mun mielestä noita on muutenkin aika vaikea verrata...


Meniköhän sulla nyt puurot ja vellit sekaisin?


Ai, miten niin? Jotenkin vähän hölmöä lukea vain tuollainen typerä kysymys, kun perässä ei ole mitään selvennyksiä miten olisin asiassa väärässä. Valaise toki vähän, itsellä kun ei ole mitään hajua missä olen väärässä.

Proggis

Lainaus käyttäjältä: misthema - joulukuu 12, 2011, 10:32:16 ap
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - joulukuu 11, 2011, 18:46:14 ip
Lainaus käyttäjältä: misthema - joulukuu 11, 2011, 15:44:54 ip
Lainaus käyttäjältä: Sabai - joulukuu 10, 2011, 12:09:02 ip
Osaisiko joku heittää jonkun laisen "arvauksen" millaista ESLiä vastaa suurinpiirtein tällainen 15W LEDi lamppu?
http://ledfinland.fi/15w-led-spotti-valaisin/
Tarkoitus olisi hommata yhdelle chilille ESL-valo ehkä noin 30-50w, vastaisiko se jopa tuollaisia eslejä. Kai tuo vastaa ainakiin suurempaa kuin 15W esliä?



Kaipa tuo vastaa kahta eriväristä 15W esliä? Esim. punaista ja sinistä esliä... Ledilampuissa kuitenkin on laajempi spektri kuin esleissä, ja mun mielestä noita on muutenkin aika vaikea verrata...


Meniköhän sulla nyt puurot ja vellit sekaisin?


Ai, miten niin? Jotenkin vähän hölmöä lukea vain tuollainen typerä kysymys, kun perässä ei ole mitään selvennyksiä miten olisin asiassa väärässä. Valaise toki vähän, itsellä kun ei ole mitään hajua missä olen väärässä.


Eikös se mene niin päin, että ledissä on melko kapea spektri ja esleissä laaja? Ledeissä yleensä keskitytään tiettyihin valon aallonpituuksiin, joista kasvit hyötyvät eniten.

CyberDog

Juurikin noin. Ei vaadi kovin kummosta taitoa googlata toi itse. Esimerkiksi näin:

http://www.adlux.fi/public/koti/energiansaastolamppututkimus.html esimerkkikuvia energiansäästölamppujen spektreistä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/LED ja siinä juttua ledeistä.

Eli ledit pääsääntöisesti säteilevät vain hyvin kapealla aallonpituudella synnyttäen vain yhden väristä valoa. Pois lukien valkoiset ledit joiden säteilemä valo on laajaspektrisempää. Niitä kuitenkin käytetään kasvienvalaisussa hyvin vähän tällä hetkellä. Kasvivaloina käytettävissä led valaisimissa spektri on melkoisen kapea verrattuna loisteputkiin (joita energiansäästölamputkin ovat). Koska niissä käytetään pääsääntöisesti vain punaisia ja sinisiä ledejä. Toki markkinoilla on valaisimia joissa on muutamia muitakin värejä käytössä.




Chilivaari

Poikkeaa vähän aiheesta, mutta tulkoot nyt kirjatuksi, kun sitä tutkimme eräällä toisella foorumilla:

Ledit välkkyvät, eri valaisimet eri taajuuksilla. Kasveille siitä ehkä ei ole haittaa, mutta ihmisille saattaa olla. Loisteputkien taajuuksia on nostettu päänsärky- yms. oireiden vuoksi, mutta ledeillä nuo ongelmat voivat palata. Valo- ja videokuvauksessa nuo aiheuttavat tummia raitoja kuvaan, jos valotusaika on korkeampi kuin 1/50 tai 1/100 sekunti.

Syy lienee jäähdytys. Taajuuksista ei toistaiseksi kerrota missään.

Xbow

Njoo. Edelleenkin noita led kasvilamppuja myydään usein vailla mitään lupausta siitä tärkeimmästä: Kuinka paljon valoa ne tuottavat. Ja kun samankin valmistajan led komponenteissa on eroja ( lajittelevat niitä eri ominaisuuksien mukaan, pakan parhaat tuskin menee tuonne halpis puolelle... ). Ja saati sitten oheiselektroniikan laatu, kun kuulemma joskus ovat suorastaan vaarallisia...

Ammattilaispuolella sentään asioista kerrotaan enemmän, esimerkiksi Philipsin led lamput, tässä tapauksessa markkinointipamfletti, yhteiskäyttö natikan kanssa. Näyttäisivät paperilla tuottavan valofotoineita jotakuinkin saman verran / ottoteho W kuin hyvä natikka ( GreenPower LED interlighting module deep red/blue "Photon Flux":220 μmol/s , "energy consumption": 115 W ). Sitten voipi arvuutella, että missä mielessä ja kuinka paljon parempaa tuo sinipuna valo on.... Harrastelijapuolen LED markkinoilla tuota infoa kyllä vääristellään aika tavalla.  Philipsin arvio oli, että tällä yhdellä 150cm moduulilla voisi korvata kaksi 150cm loisteputkea.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti


Sabai

Lainaus käyttäjältä: Sabai - joulukuu 10, 2011, 12:09:02 ip
Osaisiko joku heittää jonkun laisen "arvauksen" millaista ESLiä vastaa suurinpiirtein tällainen 15W LEDi lamppu?
http://ledfinland.fi/15w-led-spotti-valaisin/
Tarkoitus olisi hommata yhdelle chilille ESL-valo ehkä noin 30-50w, vastaisiko se jopa tuollaisia eslejä. Kai tuo vastaa ainakiin suurempaa kuin 15W esliä?




Korostan että minulla ei ole omaa faktaa, esitän vain mitä netistä olen löytänyt, en siis väitä että tämä seuraava väite on tosi. Kommentoikaa te jotka tiedätte tai edes luulette tietävänne. Myyjällähän on tapa esittää asia niin että oma tuote kuulostaa hyvältä, mutta toisaalta eikö valon aallonpituus asia ja kasvien kyky hyödyntää vain muutamia tiettyjä valon aallonpituuksia olekkin totta, joten ehkä jotain perää asiassa on. Lumeneitahan Ledin ja muiden välillä ei oikein hyvin voi vertailla kun spektri on hyvin erilainen.

Alla olevan linkin mukaan noin 100w suurpainenatrium vastaa tuota yllä kysäämääni 15w Lediä kun verrataan niitä valoaluita joita kasvit osaavat käyttää hyväkseen. En tiedä mikä on suurpainenatriumin spektri, mutta ylimalkaisesti kai voisi sanoa että myyjä väittäisi varmaan myös että noin 100w eslin vastaa 15w lediä.

Teoreettisenä esimekkinä he käyttävät tällaista tapaa tehdä vertailu;
"Suora vertailu erilaisten kasvivalaisinten välillä on vaikeaa tässä kuitenki esimerkki 1000 wattisesta suurpainenatriumista:
1000 wattia kokonaisvirransyöttö
-730 wattia lämpösäteilyä
270 wattia kasveille käyttökelpoisena valon aallonpituutena

-162 wattia valkoista valoa (enimmäkseen vihreää ja keltaista aallonpituutta) josta kasvit voivat käyttää vain noin 8-12% 16 wattia valkoisesta valosta
108 wattia kasveille käyttökelpoista aallonpituutta

124 wattia totaali kasvu energia per polttimo (108w suoraa energiaa +16w heikkotehoisempaa)"

http://www.ledvalo.com/ledvalo/

sillychili

Lainaus käyttäjältä: Sabai - joulukuu 17, 2011, 17:24:02 ip
Teoreettisenä esimekkinä he käyttävät tällaista tapaa tehdä vertailu;
"Suora vertailu erilaisten kasvivalaisinten välillä on vaikeaa tässä kuitenki esimerkki 1000 wattisesta suurpainenatriumista:
1000 wattia kokonaisvirransyöttö
-730 wattia lämpösäteilyä
270 wattia kasveille käyttökelpoisena valon aallonpituutena

-162 wattia valkoista valoa (enimmäkseen vihreää ja keltaista aallonpituutta) josta kasvit voivat käyttää vain noin 8-12% 16 wattia valkoisesta valosta
108 wattia kasveille käyttökelpoista aallonpituutta

124 wattia totaali kasvu energia per polttimo (108w suoraa energiaa +16w heikkotehoisempaa)"

http://www.ledvalo.com/ledvalo/


Aivan yliampuvaa puhetta ja ainakin osittain teoreettisestikin pielessä.

En tiedä kuinka iso osa spna:n wateista menee lämmöksi, enkä nopsalla googlauksella löytänyt sitä tietoa. Kasvit pystyvät hyödyntämään ledeille tyypillisten sinipunaisten värien väliin jääviä aallonpituuksia huomattavasti tehokkaammin, kuin myyntimiehesi väittää. Käsitykseni mukaan ne "väliaallonpituudet" hyödyntyvät noin 85% teholla verrattuna tehokkaammin hyödyntyviin. Eli ero ei ole kovin suuri.

Käsitykseni mukaan tämän hetken parhaista ledeistä itse väsätyillä lampuilla päästään suurinpiirtein sellaiseen vastaavuuteen, että noin 200W ledilamppu vastaa 400W spna:ta. Ja tuossa on vissiin mukana se, että itse väsäämällä voi ledeistä tehdä sellaisia, että niitä pystyy sijoittelemaan myös kasvien väliin, eikä pelkästään yläpuolelle.

Itse tehdyt lamput - silloin kun ne on hyvin tehtyjä - ovat paljon parempia kuin tämän hetken kaupalliset sovellukset, koska kaupalliset valaisimet laahaa hiukan jäljessä ledien nopeaa kehitystä. Ne suunnitellaan tietyille ledeille ja siihen mennessä kun ne on saatu markkinoille, on ledit jo kehittyneet paljon eteenpäin.

Ja tämän on siis kirjoittanut henkilö, joka on todella innostunut ledeistä ja kasvattaa itse niillä.

Sabai

Aivan, tuo kuulostaakin paljon uskottavammalta. Tilasin kokeeksi 21w ledi spotin (vplux.fi), saa nähdä kasvaako sen alla nuori chili yksilö. Pistän siitä päivityksiä päiväkirjaani. Tämäkin myyjä kertoi että ehkä se voisi teoreettisesti vastata noin 80-100w esl/loistari.

Kumpa osaisi niin ehkä itsekin näpertelisin pienen ledin chileleilleni.

sillychili

Täytyypä jossain vaiheessa koittaa mittailla omaa valaisinta siitä näkökulmasta, että millaista esliä se mahtaisi vastata.

Ostamasi polttimo voi olla ihan hyväkin. Kerro ihmeessä miten se pelittää, kun tuloksia alkaa näkyä. Yksi heikkous siinä on valkoisen valon täydellinen puuttuminen. Ottaisin ton rinnalle jonkun halvan eslin tuomaan valkoista valoa.

Epäilen myös hiukan sitä, että meneekö ledeille tosiaan tarpeeksi virtaa tuon 21W tehon saavuttamiseksi käytännössä. Teho on ilmeisesti ilmoitettu sen mukaan, että siinä on 7kpl "3W lediä" (7x3=21), mutta en ihan usko, että niihin annetaan noin paljoa virtaa, koska ledien pakkaaminen noin tiiviisti edellyttää todella tehokasta lämmön hallintaa. Yleensä se vaatii tuulettimen.

Ylipäätään nuo e27 -kantaan menevät ledit on minusta siitä kivoja, että niissä ei ole tuulettimen hurinaa.

Jos sulla sattuu olemaan sähkönkulutusmittari, niin mittaapa paljonko tuollainen polttimo vie sähköä. Varmuudella siitäkään tuloksesta ei voi päätellä meneekö sähkö nimenomaan ledien käyttöön.

*

Ledivalaisimen rakentaminen itse ei muuten ole kovin vaikeaa. Ei minullakaan ollut juuri yhtään kokemusta tinakolvin käytöstä. Vaikeinta siinä on sopivien osien löytäminen kohtuu hintaan.

Siku

Hämmennetäänpä soppa vielä hiukan lisää. Itsellä Led Finlandin 120W paneeli, eikä siis kokemusta näistä e27 malleista. Kuitenkin poiminta Edellisestä viestistä ja myyjien sivuilta:

Lainaus käyttäjältä: sillychili - joulukuu 18, 2011, 11:03:42 ap
Epäilen myös hiukan sitä, että meneekö ledeille tosiaan tarpeeksi virtaa tuon 21W tehon saavuttamiseksi käytännössä. Teho on ilmeisesti ilmoitettu sen mukaan, että siinä on 7kpl "3W lediä" (7x3=21), mutta en ihan usko, että niihin annetaan noin paljoa virtaa, koska ledien pakkaaminen noin tiiviisti edellyttää todella tehokasta lämmön hallintaa. Yleensä se vaatii tuulettimen.

Ylipäätään nuo e27 -kantaan menevät ledit on minusta siitä kivoja, että niissä ei ole tuulettimen hurinaa.


Led Finland 15w "- Sisäinen tuuletin"
VP-Lux 21W "- Valaisimissa on sisäinen jäähdytys, joten ne eivät tuota lämpöä."

sorrii

Mulla ollut vuoden verran VP-luxin aikaisempi 12W ledispotti, jossa siis 12kpl 1W ledejä. Kivahan se on ja ainakin omnicolor lähti heti tuottamaan hedelmää - aika iso puska vielä. Jäähdytys tuossa on aika ´tehokas ilman sirittävää tuuletintakin kun on melko isot nuo alumiinisäleet. Lampun koko on samaa luokkaa kuin ennen oli niitä isoja spottilamppuja hehkutekniikalla. Se koko yllätti kun sain postista. Itse en tykännyt siinä niistä linsseistä jotka kaventaa valokeilan turhan pieneksi, jolloin valo pitäisi olla metrin päässä kasvista, että yltettyy vähänkään isommalle puskalle. Mä ruuvasin sen etulevyn linsseineen irti, jolloin se valokulma on varmaan sama 120 astetta kuin isommissakin kasviledeissä, ja jäähtyy vielä peremmin ne ledit - varsinkin pystyasennossa käy ihan tehokas ilmavirtaus säleiden välissä kun se alkaa lämpenemään. Vähän yli 50 asteen nousee lämpö säleikössä. Suunnittelin joskus useamman tuollaisen ostamista ja kiinnittämistä ikkunan päälle verholautaan jotta vaisisi koko ikkunanlaudan. Silloin tiet saa olla ne linssit kiinni. Rahaa pitäisi olla vaan enempi, minulla ...

Noista vertailuista "purkausvalsimiin" oon vähän epäileväinen. Tätä 12W verratiin silloin kun ostin, 80W puskausvalaisimeen. Jos nyt vertaan 70W monimetallispottiin, niin väittäisin sen monimetallin kuitenkin hakkaavan tän aika kirkkaasti. Se lämpösäteily jota purkauslampusta säteilee ei tietenkään ole pelkästään hukkalämpöä! Jotenkin ihmisaisteilla ja järkeilemälläkin tajuaa kun menee tuollaisen monimetallin eteen, että se lämpö on osa tehoa, niinkuin on auringossakin. Kasville tekee hyvää myös se lämpötilan vaihtelu mikä luonnossa on päivällä ja yöllä: valossa on lämmintä ja pimeällä lepoaikana viileämpää.

Vastaavasti oon vuoden verran päässyt käytännössä vertaamaan 250W natikan ja 120W ledin (led-finland) tehoa: 120W ledi pitää kasvun maltillisena ja tiet puskat tuuheina ja terveen värisenä (kun katsoo terveessä valossa!) mutta kukkiminen hedelmien tuottokin ovat vastaavasti aika maltillisia. 250W natikalla sain koko keittiöllisen ledeillä elätettyjä kasveja kukkimaan ja tuottamaan hetkessä kun vaihdoin valon. Pitempään sitten siinä natikan valossa lähtivät varsinkin baccatumit holtittomaan pituuskasvuun. Yhdessä molemmilla valoilla samaan aikaan en ehtinyt kokeilla kun meni natikka myyntiin uuden paremman ja tehokkaamman tieltä: sehän ei mitään tehostusta kyllä tarvi! Nytkin tuossa takana olohuoneessa pukkaa uutta satoa kahden neliön alalla kymmenkunta kasvia. Pääsin muuten juuri maistamaan ekakerran goats weediä  ;) jota en saanut tuottamaan edes kesällä lasiparvekkeella! Suosittelen syöttämään anopille ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`