huhtikuu 19, 2024, 09:36:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Led valaistuksesta

Aloittaja petri78, huhtikuu 27, 2007, 00:48:18 ap

« edellinen - seuraava »

JOKaija

Lainaus käyttäjältä: 0lli - marraskuu 14, 2014, 12:13:59 ip
On kyllä pätevän näköinen viritelmä! Ledit  ja loistarit varmasti hyvä yhdistelmä! :)


Kyllä nuo toimii aivan kivasti. Ennestä vanhaan pärjäsin talven yli aivan mainiosti
pelkillä loistareillakin, tosin niitä oli sitten 6kpl / valoloota. Tulipahan nyt tekstattua
nuo kiinanvalotkin. Tilailen kokemukseeni perustuen noita myös lisää. Kuten sanoit,
loistareiden ohella bueno!

Cayenne lähti tekemään podeja. Kuvassa yksi monista aluista.



Samoin 7Pod



Samoin Naga Morich




sorrii

Ikkunoilla tuntuvat toimivan Kiinanihmeet ihan ok: Vähäinen luonnonvalo + ledit.
Mä oon ostellut noita par38 -nimisiä(?) ledispotteja, eli e27-kantaisia kasvispotteja jo useamman tehoiltaan [ilmoitettu] 12-21-36-36-45W
Suomesta tilatut ensimmäiset 12W ja 21W oli kalliita: ~50€ muistelisin. Kiinasta eBayn kautta löytyy 36W, 45W ja jopa 54W joissa ilmoitettu kylläkin ledien laskettu nimellisteho. Esim. 45W lampun todellinen kultuslukema on 27W: VPluxin 12W on oikeesti 12W ja lähes yhtä kirkas kuin nuo "36W"

Kolme tuollaista yhdellä ikkunalla näyttää toimivan oikein hyvin ainakin talvetuksessa. Oikeesti en ole kunnolla kokeillutkaan noita esim taimien kanssa.
Sensijaan 4kpl nimellisesti 10W pikkuledejä -GU10- toimi odottamattoman hienosti yrttien idättelyssä ja kasvattelussa keväällä. Sain kerrankin tulemaan ihan kunnollisia tukevia ja tuuheita parsilja-, tilli-, basisika-, timajami-, aurnigonkukka-, kurkku- ym. taimia. Aikaisemmin varsinkin tilli on ollut tosi vaikea, kun tahtoo tulla surkeaa ohutta heinää joka ei pysy pystyssä edes. Niiden pikkuspottien yhteenlaskettu teho siis todellisuudessa 20W/4kpl

Aikaisemmin noita spotteja oli pari kappaletta tehostamassa juurikin losteputkia. Sitten vaan on jostain noita valasimia siunaantunut yksinkeirtaisesti liikaa, niin oon hävitellyt kömpelöitä pitkiä putkivaloja tarpeettomina. Taimihommiin on tullut hankittua parikin TNeonia 2x55W

Mä löin lukkoon jo pari vuotta sitten 5-vuotissuunnitelman jonka aikana siirryn kokonaan keinovalossa ledeihin ikkunoilla. Tuli niin lupaavaa kokemusta 100W LedFinlandin kanssa, jossa oli myös aika tiukat linssit [60o valokeilalla. Itäikkunalla yhdessä luonnonvalon kanssa teki esim. Tabasco hienosti satoa, eikä muuten ole niitä vaatimattomimpia valon suhteen. Nuo uudemmat LedFinlandin 120 wattiset ovat jo hiljaisiakin. Akvaariomalleissa on säätöpotikat vielä joilla voi teoriassa säätää kahdessa osassa valoja: esim. sinisiä ja valkoisia. Täysillähän ne tietysti mulla aina on ...

Taimikasvatus-laatikoita[kaappeja] on ollut 3kpl joista kahdessa 6500-9500K TNeonit ja yhdessä 120W LedFinlandin sinivalkoinen akvaariovalo. Aika samanlaista kasvua näytti olevan: runsasta, tuuheaa ja tukevaa. Tuo 120W valo oli selvästi isommassa teltantapaisessa. Sillähän tuli vähän podiakin nagasta ja muista chinenseistä ...

Mä en ole ollut ennen kovin uskovainen noihin ledeihin, enkä vieläkään ihan pelkällä LED-valolla aio kasvatella muutakuin kokeiluina jotain taimia. Luonnonvalon lisänä näyttävät riittävän sitten kuitenkin aika pienetkin tehot. Kesällä ikkunoista paitaa kunnolla ~6 tuntia ja lopunajan ledit auttaa kummasti.

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

JOKaija

marraskuu 24, 2014, 15:49:47 ip #782 Viimeisin muokkaus: marraskuu 24, 2014, 15:53:08 ip käyttäjältä JOKaija
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 24, 2014, 15:39:47 ip
Ikkunoilla tuntuvat toimivan Kiinanihmeet ihan ok: Vähäinen luonnonvalo + ledit.


Mulla tuo ledihärveli puskineen on nyt ollut keskellä aulaa tönössäni
15.11 lähtien, johon ei käytännössä luonnonvaloa pääse mistään
suunnasta suoraan. Heijastumalla hirsipaneliseinistä jonkin verran.

"Ikkunalle" siirtyi 2 loistarin alle taimet. Nekin kasvavat oikein mukavasti.
Niin tekivät edellisetkin viime keväänä. Tuli oikein tuuheata ja vankkaa tavaraa.



Täällä pohjoisessa Oulun korkeudella ei tuota valoa muutenkaan enää ole.
Pilvisellä säällä hyvin hämärää.

Mutta... samapa se sille. Podeja tulee, kukkia tulee, kasvit
ovat kivan tuuheita. Riittää mulle  ;)

M1kko

Osaisiko joku kellä on jo ennestään ollut led Finlandin 120w paneeli käytössä että mitä ledejä nämä 2kpl on ? Nuo keskimmäiset joissa 2 "ydinta".



Minusta niissä ei pala valoa laisinkaan, kai niistä jokin valo sentäs pitäisi tulla.


x46900

^UV? ...ihan puhdas arvaus, ei perustu mihinkään.

sorrii

Ei ihan uv- mutta aika näkymätön violetti. Itselläni on LF'n 100wattinen josta kyselin sieltä pajalta...
Se 100w on ollut yli odotusten kasvatustehoiltaan. Linsseillä varustettu malli, jossa alle 60 asteen valokeila. Toimii yli metrin päästä niinettä Tabascoa pukkaa yhdestä puskasta yli tarpeen...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

M1kko

Peitin kaikki muut ledit ja kyllähän siellä näköjään jotain valoa tulee. Mietin että ne voisi olla infrapunavalot jos eivät uv-valoja ole, no pääasia että toimivat kumminkin.

höppänä

tammikuu 01, 2015, 19:44:15 ip #787 Viimeisin muokkaus: tammikuu 01, 2015, 19:45:59 ip käyttäjältä höppänä
Jos peität muut ledit, ja katsot digi/kännykän kameralla, niin tuo paljastaa näkymättömän ir-valon ;)

hara

Käytettyinä ostettuja ledfinlandoksia on ollut muutama aikaisempina vuosina käytössä, ennen joulua tilasin greenchilin led cube x-6 300w kiinanruusuille jotka meinasivat kuolla valonpuutteeseen (pari ehkä ehti jo kupsahtaakkin) sen verran hyvin kasvit reagoivat jo viikossa että eilen hain postista toisen mokoman (kiinareilla oli talvivalona esl).

Fataliin siemen tilauskin on tehty muutamien supertulisten osalta - muut siemenet pitäisi sitten löytykkin itseltä kaapista.

Led-finlandoksen cob-leditkin kiinnosti mutta ehkä sitten kun niiden hinta tippuu siedettäväksi niin niitä pitää vielä ostaa.

Quini

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 01, 2015, 16:27:57 ip
Ei ihan uv- mutta aika näkymätön violetti. Itselläni on LF'n 100wattinen josta kyselin sieltä pajalta...
Se 100w on ollut yli odotusten kasvatustehoiltaan. Linsseillä varustettu malli, jossa alle 60 asteen valokeila. Toimii yli metrin päästä niinettä Tabascoa pukkaa yhdestä puskasta yli tarpeen...


Komppaan. Olin yhteydessä kun omani sain että liekö rikki tuo kun kaikissa "ei ole valoa". Vastasivat että on sellainen valontaajuus jonka kasvit "näkevät" ja tykkäävät - ja kyllä viime talven chilit lampun alla olivat ja hyvin kasvoivat. Eli on ollut hyvä valaisin. En voi moittia. Nyt juuri sain uudet pikkuiset taimet alulle, eli taas pääsevät ledin loisteeseen.

M1kko

Kysyin asiaa Led Finlandilta ja sain vastaukseksi että ovat juuri ir-ledit.

evastec led

tammikuu 05, 2015, 02:59:41 ap #791 Viimeisin muokkaus: tammikuu 06, 2015, 12:44:00 ip käyttäjältä evastec led
Tetoja LED-kasvivaloista!

Yleensä LED-panelin käyttöwatit eli kokonaisvaltainen teho ja mA:pperit eivät ole näkyvissä, vaan tämä on korvattu nimellisteholla eli ns. LED:ien yhteenlaskettu maksimiteho.

Tämä vaikuttaa paneliin siten, että esim 350mA:perilla ajettu paneeli 3W chipeillä käyttää muistaakseni 1,2W LED-chipin tehosta. Eli 700mA:pperin ajo ja 3W chipit tekevät jo 2,4W käytön per chippi.

Eli suhteelisen tärkeää. Halvimmissa malleissa tuuletuksen ja kampojen ollessa huonommat mA:pperit pyritään laskemaan niin alas että LED:it eivät pala heti. Tällöin lumen ja PAR-output kärsii paljon.





Huru-ukko

Oho  :o :o.....Olipas se reilu tarjous. Ja ihan kiinalainen tuotekin vielä.
Materiahan ei koskaan häviä, ja tiede näköjään on kehittynyt kun 320w sisään saadaan 480 wattia ulos.....
Se on se Kiina  :o......

evastec led

tammikuu 05, 2015, 11:54:07 ap #793 Viimeisin muokkaus: tammikuu 06, 2015, 12:46:28 ip käyttäjältä evastec led
Suluissa olevat watit on ledien yhteenlaskettu watti määrä eli ns. nimellisteho. (Esim 150 x3W = 450W mutta voi kuluttaa vain 300W riippuen mA:ppereista jolla LED:ejä ajetaan.)

Sisään ei ikinä mene virtaa panelin nimellis- eli ns. maksimitehoa, joka on mielestäni harhaanjohtavaa. Käyttöwatit on eri kuin nimellisteho.

Poikkeuksia on, yleensä +1000USD jenkkiläisiä versioita.

JA KYLLÄ. LED-tuotteet (Yleensä ulkokuori) melkein järjestään valmistetaan kiinassa, kuten melkein kaikki käyttötavara.

Ja harrastuksen kautta olen innostuksen asiaan saanut, en rahan.

Olen tutustunut lähinnä PAR-kattavuuteen, emerson-efektiin, LED-valmistajien eri chippeihin ja niiden laatuun, virtalähteiden toimivuuteen, paneleiden yleiseen laatuun sekä ottanut selville ulkomaisten foorumien ja lukuisten eri lähteiden kautta toimivat LED-panelimallit ja sovitukset.

Trioniska

Hyvä pelinavaus yksityiseltä elinkeinonharjoittajalta, mutta ennenkuin modet hermostuu, mainostaminen kannattaa kohdentaa tuolle palstalle omaan ketjuun...

http://chilifoorumi.fi/index.php?board=2.0

Mitä enempi/ laajempi tuotteiden tarjonta sen mukavampaa chiliväellä  8)

Täällä toki voi kommentoida ja ottaa kantaa eri valaisuratkaisuihin (spektrit, led komponentit sun muut) mutta yritysten tuotemainonta on ehkä parempi pitää tosiaan tori palstalla omaa mutua tosiaan kirjoittelen mutta...

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

niko.m

Tälläinen harkinnassa

Ilmoitetaan jopa oikeat watit, eli 175-184w taitaisi olla Suomessa. Epistarin ledit, ilmeisesti hiukan huonommat kuin bridgeluxit, mutta varmaan chileille riittävät.

Onko kokemuksia, mielipiteitä tai huomioita? Hintahan on Suomen n.200w ledeihin verrattuna 1/3, eli aika paljon halvempi. Bonuksena tuossa on pari valkoista lediä, joilla jopa Chilivaarin tutkimusten mukaan on hyvä vaikutus (pelkkä valkoinen ledi tai punasini ja hajavalo).

sorrii

Pari valkoista tuskin vaikuttaa juuta-jaata kokonaisuudessa ...
Hinta on kyllä hyvä. Mä tilaisin eBaysta vuosi sitten 3 eri valmistajan [=myyjän] ledi-spotteja tehoissa 36-45W: Niillä kaikilla todellinen teho oli siinä ~20W
Selvästi parasta laatua oli "Ledgrowlightfactoryn" tuote. Muistuttaa tuo nimi sitä  :-\

Näissä spoteissa oli iso ero valokeilan leveydessä ja tasaisuudessa. Kaikissa ilmoitettu keila 60 astetta. Ledgrowligtfactoryn mallissa oli se etulevy ehtenäinen pleksi jossa linssit kiinteinä, ja valokeila tasainen ja luvatun levyinen: Kaikissa muissa [yht. 4kpl] oli selvä kapea hotspotti keskellä ja laajempi valokeila aika himmeä. Ne kun suuntaa vaikkapa metrin päästä kasviin, niin latvaan tulee 20cm leveä kirkas punainen valo: loppu valo oli epämääräisen kirjavaa ja näytti keskustan rinnalla heikolta.

Kaikissa noissa voi toki ottaa etulevyn ja linssit pois, jolloin valokeila on lähes 180 astetta: Sehän toimii jossain teltassa tai kasvatuskaapissa josta valo ei karkaa harakoille. samahan pätee normaaleihi isompiin ledeihin: valo pitää olla lähellä ja kasvatusalueen sivulla heijastavat seinät lisäävät lukseja kummasti.

Mä en ole tehnyt mitään järjestelmällisiä testejä valoillani kuten Chilivaari, mutta oon saanut samansuuntaisia mutuja. Oleellinen juttu on se, että nimenomaan chilit eivät ole niin nokonnuukia valon väristä, vaan määrästä. Itselläni on ollut keväällä 2kpl LedFinlandin 120W akvaariovaloja, joissa 50/50-suhteessa valkoista ja kahta sinistä: portaaton säätö erikseen valkoisille ja sinisille: hyvin hiljaiset tuulettimet.
Ne ovat nyt mun lempparivalot kotona, koska valo on siedettävän väristä; ääni on olematon; kasvu ja kukinta on ylittänyt odotukset 6-0 ....

Samoin oon kokeillut kahdessa taimilatikossa [=~45x70x90 (SxLxK) laatikko jossa sein't killtävää valkoista ja mylaria] 2x55W T-Neon -valaisimia. Toisessa pidin kokoajan 9400K putkia ja toisessa 6400K. Jälkimmäisellä kasvu oli ehkä rehevämpää, mutta 9400K sai kaikki kukkimaan hulluna ja tekemään podeja ennekuin sain niitä edes istutettua pikkukuutiota kummempaan: Kuutiot [ja osassa Jiffy] lepäsivät aluslaatikossa jossa oli muutama sentti hydrosoraa.

Mun kriteerini hyvästä valosta poikkeaa kyllä Chilivaarin julkaisemista kriteereistä. Ongelmana kun on mulla aina ollut liiallinenkin kasvu, kun sisätiloissa tahtoo olla yölämmötkin jatkuvasti yli 25 astetta. Päivisin kun parhaimmillaan on yli 1000W edestä valoja alle 50 neliön kämpässä, niin kasvua kyllä tulee. Sinisävyiset valot pitää sitä kasvua ehkä vähän kurissa ja saa kasvit haarautumaan, tuuheitumaan ja kasvamaan tukeviksi ...

Viime vuoden iloinen ylläri oli, kun tilasin eBaystä 4kpl GU10-kantaisi pikku spotteja: 3kpl punaisia ja 2kpl sinisiä 2W ledejä: nimellisteho ilmoitettiin 10W/kpl. Laitoin ne vanhaan halogeenivaloon jossa on paikka 4'lle spotille. Siinä tehot siis yhteensä 20W
Ruuvasin tuon komistuksen verholautaan ja suuntasin ikkunan yläosassa olevaan lasiseen ikkunalautaan. Siinä esikasvattelin sitten yhden taimilaatikollisen yrttejä [persilja, tilli, basilika, korianteri, timajami, ym??] sekä toisessa muutama kurkun ja kesäkurpitsan itu sekä loppulaatikollinen auringonkukkia.
Erityisesti yrteillä vaikutus oli taas yli odotusten: Tillit varsinkin, jotka yleensä tahtovat sisällä kasvaa honteloiksi heiniksi, tulivat tässä tukeviksi tuuheiksi pikku puskiksi. Samoin kaikki muut kasvoivat hyvin tukeviksi ja elinvoimasiksi taimiksi ...

Idättelyiden jälkeen tuo 20w paketti jäi käyttöön Chinense-suvun chileille koko kesäksi iltapäivävaloksi. Ikkunaan paistelee aurinko vain ~klo13 asti. Uskoisin [varrattuna aikaisempiin kesiin] että tuo lisävalo auttoi huomattavasti voitakin hapaneeroja pysymään kurissa ja tekemään jokusen podinkin mun itäikkunallani ...

Noissa lissimalleissa on sisustuskäytössä hyvä piirre se suuntaavuus, jonka ansiosta ei mene hajavaloa hukkaan ja lamput voivat olla paljon kauempana kuin normaalit.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

niko.m

Vaikuttaahan ne valkoisetkin, ainakin kasvattajan perstuntumaan ;) Tilaa testiin ja raportoi tänne? Ei vaineskaan, taidan itse tilata tuollaisen, kyllä se varmaan hintansa haukkuu?

niko.m

Vaikuttaahan ne valkoisetkin, ainakin kasvattajan perstuntumaan ;) Tilaa testiin ja raportoi tänne? Ei vaineskaan, taidan itse tilata tuollaisen, kyllä se varmaan hintansa haukkuu?

joseplluissans

Ledeillä sisäkasvatuksessa saadaan kovat tulokset aikaan (vaikkakaan ei uutisen tapauksessa chileillä, mutta kuten siinäkin on lopussa mainittu, on sovellettavissa muihinkin kasveihin):
http://www.iltalehti.fi/digi/2015011319012668_du.shtml
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.