huhtikuu 19, 2024, 06:18:31 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Cassu esittäytyy : )

Aloittaja Cassu, maaliskuu 28, 2015, 20:20:48 ip

« edellinen - seuraava »

Cassu

maaliskuu 28, 2015, 20:20:48 ip Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2015, 20:23:31 ip käyttäjältä Cassu
Heips!
Cassu alias Taru on 23 vuotias hipinreuhake täältä Kouvolasta, olen kiinostunut kasvissyönnistä ja oman ruoan kasvattamisesta, mausteista. Tee ja kahvi on lähellä sydäntä.

Chilit on aina kiinostanut, muistampa ihan aikaisesta nuoruudesta syöneeni kaikkea tulista mielellään, ja yläasteen tienoilla taisin jopa yrittää kasvattaa ensimmäisiä chilejäni, jotka eivät ottaneet oikein tuulta alleen kun kaupasta ostetusta chilistä yritin saada kasvamaan. Nyt oon sitten useamman vuoden kasvatellut muita kasveja parvekkeellani, aina kurpitsasta ja ruusupavusta yrtteihin ja tomaatteihin asti ja kun paras ystäväni nauroi tyhjien Jalapeno-purkkien kokoelmalle kaapissani, nakattiin ilmaan kysymys "miksi sä et kasvattais näitä itse myös?"

Ja siitähän mä sit päätin et oisko aika yrittää uudelleen?
Tunnustan olevani ihan märkäkorva, keltanokka, ja kaikki pitäs aivan alusta asti oppia. Hirveästi on ihmisillä eri mielipiteitä ja ideoita ja onhan ne aivan kaikki käytävä läpi, ja hurjana tilasin vähän siemeniä. Nakkasinpa kans multiin muutaman siemenen (totaalisen tietämättömänä, edes selville ottamatta miten kannattas alottaa) pari kaupasta mukaa napatun 20 cnt maksaneen chilinsiemenpussin sisällön ja ihme kyllä, koko pussista kolme siementä iti. Katsotaan tuleeko tästä mysteerichilistä yhtää mitään :D 

Pistin myös muutaman paprikan ,sekä kaverilta saatujen chilien siemeniä (hieman viisastuneena googlailin) Chilivaarin ideoimaan vesi-idätys-systeemi-hommaan.  Mun asunto on kuin viidakko, seinät täynnä kasveja ja rehuja (poikaystävä vitsaileekin välillä et pitäskö meidän kaataa seinät pois ni ois enemmän tilaa kasveille) joten "pari" näyttävämpää chiliä ei tekis pahaa myöskään. Asunnossa on onneks lämmintä, kun terraariot lämmittää kasvien lomassa :D

Olis ihan hirveen kiva jos tänäkesänä sais edes yhden chilin jostakin itse kasvatettua, se ois varmaan sellanen ultimate- tavoite tämmöiselle pienelle räkänokalle joka yrittää hurjasti, mutta varaudun kyllä toisaalta siihen että aina ei onni käy. Tarvittaessa kasvukautta voi kuitenki yrittää varmaan jatkaa talvella lampuilla? No, katsotaan miten tässä nyt käy. you never Know.

Oiskohan tässä nyt tarpeeks puuduttavaa liirumlaarumia siis.
Jos jollakin kouvolantienoilla sattus olee ylimääräsenä taimia niin olisin kiinostunut.

Ja jos juttuseuraa kaipaa niin juttelemaan saa tulla.

unenkuva


Tervetuloa outoon joukkoomme!
Vinkkivinkkinä, että joudut kyllä jatkamaan kasvukautta lampuilla, koska tässä vaiheessa enää et kyllä perus multakasvatuksella kerkeä satoa saada, syksyllä korkeintaan vähän.
Mutta sehä ei haittaa mitään, on meillä monella useiden satojen wattien edestä lisävaloa syksyt, talvet ja keväät :)

Cassu

Juu niin mä vähän arvelinkin mutta jotain lamppua löytyy jo kotoa valmiina että ehkä se ei muodostu isoksi ongelmaksi.

Huomaan olevani aivan hurjan innostunut jokasesta itäneestä siemenstä kun jotenkin tää chilin kasvattamisen 'tämän täytyy olla järjettömän vaikeaa' - fiilis tekee voittajaks joka kerta kun jotain on vähän itänyt :D

Jame

Lainaus käyttäjältä: Cassu - maaliskuu 29, 2015, 01:59:14 ap
Huomaan olevani aivan hurjan innostunut jokasesta itäneestä siemenstä kun jotenkin tää chilin kasvattamisen 'tämän täytyy olla järjettömän vaikeaa' - fiilis tekee voittajaks joka kerta kun jotain on vähän itänyt :D


Tervetuloa! Tuo varmistaa diagnoosin, olet saanut tartunnan chilikärpäsen puremasta  ;)
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Toby

Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

deltron

Tervetuloa täältäkin! Toisena aloittelijana voin varoittaa, että innostumisessa ei sitten tule välttämättä seinä vastaan kovinkaan pian  ;D

0lli

If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.