RUTON PUNKIT!!!!

Aloittaja murmeliini, marraskuu 10, 2006, 23:38:44 ip

« edellinen - seuraava »

harvester

joo näyttäisi toi chiliviina tepsineen.. ainakin alkuunsa.. nytten vaan odotellaan ja katselaan alkaako niitä taas popahdella jostakin esiin.. mutta hyvältä näyttäisi ainakin tässä vaiheessa.

AirMan

Punkkeja tuntuu olevan joka puskassa. En ole saanut niitä kokonaan hävitettyä muutamalla mäntysuopakäsittelyllä, mutta kurissa ne ovat pysyneet. Seittiä ilmestyy harvakseltaan oksanhaaroihin, mutta eivät nuo kasvit näytä mitenkään kärsivän.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

snu

Ovatko nuo punkkeja, ripsiäisiä vai jotain muita?



Edit: Seittiä en ole vielä nähnyt.
#419
Eksyminen on suotavaa.

esa

Ripsiäisen toukilta näyttävät. Myös nuo läpinäkyvät kohdat mustine läikkineen ovat mielestäni tyypillistä ripsiäisille.

- Esa

AirMan

Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

snu

Punkit ovat rantautuneet Lahteen...

Toistaiseksi niitä on löytynyt vain yhdeltä ikkunalta.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "snu"Punkit ovat rantautuneet Lahteen...

Toistaiseksi niitä on löytynyt vain yhdeltä ikkunalta.


Karanteeniin! :)
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

snu

Pitäisi hommata sellainen alipaineistettu läpinäkyvä hazmat-teltta.

WC:stä tuli tehtyä eilen kaasukammio, jossa punkit saivat kyytiä (ja hammasharjat).

Missä lämpötilassa punkin munat kuolevat? Nyt voisi olla hyvä ajankohta antaa niille parvekkeella kylmäkäsittelyä.

Edit: Näyttävätkö punkin munat pieneltä karvaryppäältä lehtiruodin vieressä?


Leppäkerttuja odotellessa...
#419
Eksyminen on suotavaa.

GynZi

Ostin tollasen valmiin ruukkuchilin, kun maksoi muuttoalessa 3e.. Nyt tarkemmassa tarkastelussa huomasin, että joissain lehdissä on reikiä, ja lehtien alla valkoisia täpliä. Punkkeja?

Mäntysuopapullossa luki, että ruukkukasvit voi käsitellä upottamalla ne 3% liuokseen, sitä siis kokeilen nyt. Eipähän ole suuri menetys jos kasvi kuolee. Sitä siis kokeilen nyt. Jos saisi punkit pois ennenkuin vien tuon kotiin..
Artesaanirakastelija

Xbow

Ei se välttämättä yksittäisestä upotuskäsittelystä ole moksiskaan. Puhtaalla vedellä huuhtelua suosittelevat vaikkapa reilut 30min suopaamisen jälkeen. Itse toimin nykyän tuon suosituksen mukaan.

Minulla ei 3% suopa ole ainakaan mitään isompaa hämminkiä ole aiheuttanut, vaikken joskus olekaan huuhdellut vedellä. Mutta mitään haitatonta se suopa ei chilille ole, joten vahvempana tai usein toistuvana se saattaa aiheuttaa vahinkoa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Ei se välttämättä yksittäisestä upotuskäsittelystä ole moksiskaan. Puhtaalla vedellä huuhtelua suosittelevat vaikkapa reilut 30min suopaamisen jälkeen. Itse toimin nykyän tuon suosituksen mukaan.

Minulla ei 3% suopa ole ainakaan mitään isompaa hämminkiä ole aiheuttanut, vaikken joskus olekaan huuhdellut vedellä. Mutta mitään haitatonta se suopa ei chilille ole, joten vahvempana tai usein toistuvana se saattaa aiheuttaa vahinkoa.


hyvin katosi punkkeja sen aikana, pari tuntia myöhemmin suihkuttelin vielä kasveille tarkoitetulla raidilla, ja äsken käytin suihkussa. Tehokäsittely ja karanteeni jatkuu pari viikkoa. Jos kuolee niin ei se maksanut kuin 3 euroa :)
Artesaanirakastelija

snu

Itse olen nyt siirtänyt kyseisen ikkunan paprikat parvekkeelle (onneksi sillä ei ollut chilejä huonon valon takia), ja suihkutellut kaikkia kasveja aamuin illoin noin 1,5% mäntysuopavedellä, ja puhtaalla vedellä parin kolmen tunnin välein mahdollisuuksien mukaan. Punkkeja tai seittejä ei ole näkynyt, mutta jatkan tätä vielä pari viikkoa, jos vaikka joku punkki olisi vielä kuoriutumatta. Laskin myös huoneen lämpötilaa noin 26C -> 22C

Punkithan viihtyvät kuumassa ja kuivassa, joten täällä niillä ei luulisi olevan kovin kivaa. Vielä kun eivät saa hengitettyä saippuavedessä, niin toivon niiden häviävän tällä käsittelyllä.
#419
Eksyminen on suotavaa.

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "snu"Itse olen nyt siirtänyt kyseisen ikkunan paprikat parvekkeelle (onneksi sillä ei ollut chilejä huonon valon takia), ja suihkutellut kaikkia kasveja aamuin illoin noin 1,5% mäntysuopavedellä, ja puhtaalla vedellä parin kolmen tunnin välein mahdollisuuksien mukaan. Punkkeja tai seittejä ei ole näkynyt, mutta jatkan tätä vielä pari viikkoa, jos vaikka joku punkki olisi vielä kuoriutumatta. Laskin myös huoneen lämpötilaa noin 26C -> 22C

Punkithan viihtyvät kuumassa ja kuivassa, joten täällä niillä ei luulisi olevan kovin kivaa. Vielä kun eivät saa hengitettyä saippuavedessä, niin toivon niiden häviävän tällä käsittelyllä.


Melkoisen julmaa.. mutta.. 26C???  :shock:
Artesaanirakastelija

olppa

umm... "melkoisen julmaa mutta 26??"

tarkoittaako tuo että onpas kuuma sisälämpötilaksi, vai että eihän tuo nyt niin kuuma ole. mulla on kyllä sisällä n25 aina ja pelkään et kun kesä ja aurinko tulee kunnolla mukaan kuvioihin niin tulee vielä kuumempi...

tarkoittaako se että tervetuloa tuholaiset ja kaikki "tsilin"tappajat? siis liian kuumaa ja kuivaa... vai pitäiskö ostaa ilman viilennin huriseen kämppään yleisen hyvin voinnin ja chilien takia? kalliiks tulee tämä harrastus näköjään,,, mutta mitäpä ei chilien eteen tekisi...  :P

miten on kannattaako parvekkeen ovea pitäää auki, vai tuleeko sillai vielä helpommin tuholaisia?

entäs torilta jos ostaa kesällä salaattia? tomaatteja, basilikaa yrttejä ruukuissa jne jne? vaikutusta tuholais invaasioon?

Aji Ungreat

Miulla on sama ongelma. Huoneessa on infernaalisen kuuma kesäisin, patteri minimissään, pikku tuuletusvipstaaki täysin auki. Mutta silti päivisin n. 26 C kuuma, sitten keskikesällä vielä kuumempi, silloin voi onneksi pitää ikkunaa kunnolla auki kun ilma on ulkonakin niin lämmintä ettei chilit pahastu.

Mutta riippumatta tästä että on lämmintä, lähes minkäänlaisia öttiäisiä ei ole näkynyt.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

JartsaP

26 astetta sisällä aina?  :shock:

Miten pystyt itse siellä huonosti lämmitetyssä saunassa asumaan? Itse olen aikamoinen vilukissa, mutta +21 astetta on kyllä ihan riittävä sisälämpötila minullekin, kirjallisuudessa neuvotaan varsinkin makuuhuoneen lämpötila pitämään jopa +17 asteen tienoilla, siihen mä en kyllä pysty, aamulla en pääsisi peiton alta pois. Mutta syksystä puoleen talveen ollaan lämmitetty pääasiassa puuhellalla muita huoneita kuin makkaria, jolloin aamuisin keittiössä on ollut välillä allekin tuon seitsemäntoista, ja taimien kasvatushuoneessa (sisätiloissa, vanha olkkari) oli talven alin n. +10, lämmityksenä siellä vain pakastimen hukkalämpö ja loisteputket... sekä mitä muista huoneista ovien ali ja yli kulkeutui. Kylppärin lattialämpö oli talvella säädetty n. +30 asteeseen, siellä oli mukava tassutella, mutta ei sielläkään ilman lämpö paljon yli kahden kymmenen ollut missään vaiheessa. Tällaisin järjestelyin suorasähkölämmitystalon sähkönkulutus on pudonnut huippulukemistaan n. puoleen. Jos pitäisin lämpötilaa +26 asteessa, sähköä kuluisi varmaan noin kolminkertaisesti nykyiseen verrattuna.

Valitettavasti nuo loisteputketkin vain lämmittävät aika kovin lähellä olevia chilejä ja muita kasveja. Niinpä huonelämmön ollessa selvästi alle kahden kymmenen, voi kasvien lehdistössä olla jopa liki kolmen kympin lämpötila. Siksi minäkin olen joutunut taipumaan jälleen tuulettimen käyttöön osalla kasveista, vaikka olin jo moisen tuominnut täysin turhaksi vempeleeksi. Punkkeja on silti ollut tänäkin vuonna, sumuttelua sekä vedellä että mäntysuopaliuoksella sekä pyretriinikuureja olen käyttänyt vastaiskuina. Chilien lisäksi punkeista ovat kärsineet erityisesti sitrukset ja myös kirsikan taimiin näyttävät chilit iskevän kuivassa huoneilmassa (olen tehnyt vartoksia ja pistokaskokeiluja).

harvester

Kyllä lämpöä olla pitää, ainakin sen verran että tarkenee munasillaan tepastella huoneiston poikki. Mutta asiaan, eli ötököihin. Punkkeja on tosiaan jo ollut riesana, ne kun on niin halvatun pieniä. Vaikeita päästä eroon jne.. Mulla on nyt kokeilussa nokkosvesi. Eli Ämpäriin vetttä ja nokkosia, siitä sitten päivän jälkeen vesi talteen ja suihkuttelemaan. Mäntysuopaliuosta olen aikaisemminkin testaillut, ja vähän heikohkoin tuloksin. Nyt olen ajatellut hankkia niille vihannespunkeille jotain luontaisia vihollisia. Että jos joku osais kertoa näistä luonnon omista tuhohyönteisen tuhohyönteisistä jotain, siitä olisi varmasti iloa ja apua muillekkin punkki ongelmista kärsiville.

calm

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"Mutta silti päivisin n. 26 C kuuma, sitten keskikesällä vielä kuumempi, silloin voi onneksi pitää ikkunaa kunnolla auki kun ilma on ulkonakin niin lämmintä ettei chilit pahastu.


Ääh, ei ne nyt kovin vähistä pahastu. Mulla on chilit kasvamassa makuuhuoneen lattialla ja tälle talvea ei tainnut olla tuuletusikkuna kahtakaan yötä kokonaan kiinni. Yölämpötilat siis sängyn korkeudella siinä 14-16 asteessa. Iloisesti kasvavat. Ja nyt sitten jo menee nukkuminen hankalaksi, kun eilen illalla oli sisällä +23 astetta..

Aji Ungreat

No tuohan on hyvä tietää. Kaikkein "taimeimmat" chilit sattuvat kyllä olemaan harson takana juuri siinä ikkunan vieressä, mutta sitten kun ovat totutelleet niin voin vaihtaa järjestystä.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

harvester

Siihen vihannespunkki ongelmaan pitänee kesän mittaan suhtautua tosissaan. jos niitä alkaa meikäläisen plantaasilla vilistää, niin pitänee tilata noita petopunkkeja. http://www.biotus.fi/DowebEasyCMS/?Page=Ansaripedotharraste
Pääsääntöisesti nuo on tietenkin suunnattu ammatti viljelijöille biologiseen torjuntaan, mutta näyttäisi olevan kaupan myös tuollaisia harrastelija paketteja. Vai miltä kuulostaisi 500 verenhimoista tappajapunkkia siinä pienessä 6 neliön kasvarissa  :D

Eli Ansaripetopunkki on käsitykseni mukaan se joka tepsisi noihin seittiä väkertäviin vihannespunkkeihin. Suomenpetopunkki myös mainittiin tuolla wikipedian artikkelissa, tuli siitä mieleen, että olisiko se mahdollisesti se pistävän punainen nopea jalkainen pikku ötikkä joita kesäisin voit luonnosta tavata.

Leppäkerttuja on jo tarvinnut etsiä ensimäisiä kirvoja tuhoamaan. Onneksi luonnosta kuitenkin löytyy vastalääkkeet melkein joka ongelmaan. ettei aina tarvitse siihen raidipurkkiin turvautua.