maaliskuu 28, 2024, 10:01:08 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chili ja lääketiede

Aloittaja Aji Inferno, huhtikuu 28, 2010, 15:02:45 ip

« edellinen - seuraava »

Hombre

Tuo on varmasti kaikille reumaa sairastaville ja muillekin kivun tuttaville taivaan lahja, jos tuo saadaan toimimaan. Tietysti ne lääkefirmat, jotka ensimmäisenä onnistuvat, kiskovat hirveitä voittoja sairaiden selkänahasta.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Maz

Olisi kyllä taivaanlahja monelle jos onnistuvat, toivotaan parasta.

TunturiTiger

eikös kapsaisiinia ole käytetty jo jonkin aikaa kivun lievitykseen? ???

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - huhtikuu 28, 2010, 19:11:49 ip
eikös kapsaisiinia ole käytetty jo jonkin aikaa kivun lievitykseen? ???


Kyllä - ja ennen muuta sen tuottamiseen!  ;D

TunturiTiger


RakuLa

En jaksa uutta aihetta aloittaa kun tämän otsikko on niin sopivan laaja.

Jos oikeen muistan niin 6/2010 tieteen kuvalehdessä oli juttua chilin poltteeseen tottumisesta. Jos oikein muistan lukemiseni niin kapsiasiini vapautti aivoissa Substanssi P nimistä välittäjä ainetta joka välittää kivun tunnetta. pitkässä käytössä elimistö tuottaa vähemmän tuota Substanssi P:tä, mutta palautuu normaaliksi kun jättää hiliä käyttämättä.

Lueskelin tuolta Wikipediasta Substanssi P:stä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Substanssi_P
"Keskushermostossa substanssi P on yhdistetty myös mielialan vaihteluiden, levottomuuden, stressin, neurogeneesin eli hermokudoksen muodostumisen, hengitysrytmin ja pahoinvoinnin säätelyyn."
Mutu tuntumalla mietin että jos on aktiivinen chilin käyttäjä ja aivot tuottaa vähemmän substanssi P:tä niin eikös silloin edellämainitut vaivat (mielialan vaihtelu, levottomuus, stressi jne...) vähene?

Artikkelin lopussa vielä oli mukava lisäys
"Kapsaisiinin on todettu vaimentavan tulehtuneen nivelen oireita kuluttamalla Substanssi P:tä."


Eli kyllä melko laajalti chilistä pystyisi kehittämään lääkkeitä jos olen oiken edellämainitun asian tajunnut.

Lisäksi kuultuja hyviä puoli chilistä:
+verenpaineen aleneminen
+Vatsahaavan hoito (itse en uskaltaisi vatsahaavaan syödä chiliä, mutta kovasti ennaltaehkäistä chiliä syömällä)
+Runsaasti C-vitamiinia
+neuropaattinen kivun lievitys (lähde. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kapsaisiini#L.C3.A4.C3.A4kkeellinen_k.C3.A4ytt.C3.B6)
+Lihaskipuun olen täällä foorumilla lukenut hierottavan hanbaneroa ja kipu on kuulemma melko nopesti lievittyny, mutta saunominen on syytä jättää sinä iltana väliin :D Onhan chilistä joku kapsaisiinivoide tehty lääkekäyttöön reseptillä, nimeltään Zostrix.
+aineenvaihdunta kuulemma vilastuu chilisä, eli porkkanat nurkkaan ja chili kouraan niin läskien pitääs alkaa valumaan jo lahkeestaki maahan

masaiman

Zostrixistä en ole kuullutkaan, mutta mm. Ice power hotin yhtenä vaikuttavana aineena mainitaan "oleoresin capsicum". Tiedä ihan tarkkaan mitä tuo on, mutta alkuperä ei liene vaikea päätellä.

Janne

Lainaus käyttäjältä: mattson - huhtikuu 21, 2011, 18:30:31 ip
Zostrixistä en ole kuullutkaan, mutta mm. Ice power hotin yhtenä vaikuttavana aineena mainitaan "oleoresin capsicum". Tiedä ihan tarkkaan mitä tuo on, mutta alkuperä ei liene vaikea päätellä.

Se on just sitä, chiliuutetta. Tunnetaan lyhenteellä OC, etenkin turvasuihkepuolella.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Santtu42

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=24446&i=ASTELLAS+PHARMA_QUTENZA
Nykyään laajalti käytössä oleva ja ainakin kipuviestissä paljon mainostettu on Qutenza-laastari.
Vaikuttava aine kapsaisiini, näyttäis olevan yleisinä haittavaikutuksina iho-oireita,
jotka tosin voi johtua myös sidosaineista.

Fundeeraaja

Nostetaas asiaa esille. Meikäläisellä pamahti kaulasta vasemman käden hermot tuusannuuskaksi muutama vuosi sitten. Kärsin h...stä hermosärystä todella kauan ja sen takia pääsinkin eläkkeelle. Tuolloin huomasin ruokavalion merkityksen henkilökohtaisesti. Olen aina rakastanut chilejä, vaan tuon onnettomuuden jälkeen kun söin todella tuhtia chiliä, habaneroa sun muuta reipasta tuoretta ja kuivattua kamaa, niin särky helpotti. Kysyin silloin lekurilta voiko asialla olla yhteys, niin hän sanoi että kyllä tuo pitää paikkansa. Nykyisin kun säryt ja puutuminen kädessä kiusaa niin saan chilillä homman kuriin. Tosin annostelu on jotain muuta kuin normimexikanapizassa. Kannattaa vihjaista oikeasti asiasta, jos tuttavapiiriin kuuluu hermo- tai selkäsärystä kuuluvia ihmisiä. Nagaa poskeen ja perslihakseen hieroen, niin taatusti unohtuu tuskat ja hermosäryt. Hyvä resepti särkeviin lihaksiin, habaneroa ja nagaa liottaa vahvaan alkoholiin (viruvalgea 80 tms,) ja sillä voitelee paikkoja.
Chili, jazz ja päivätorkut kera pelinkovacin.

http://kallenruokaa.blogspot.hr/

Jone1970

Vähän samanlaista ongelmantynkää täälläkin. Minulta poksahti nelisen vuotta sitten kaularangasta välilevy sillä seurauksella että vasemman käden nk. ulnaris-hermo joutui aika pahasti puristuksiin ja aiheutti pikkurillin sekä nimettömän reippaanlaisen halvaantumisen sekä aivan järjettömät hermosäryt, joiden kanssa piti elää vuoden päivät ennenkuin pääsin leikkaukseen Töölöön.

Leikkaus poisti suurimmat kivut mutta aina silloin tällöin pääsee vieläkin noista hermosäryistä "nauttimaan" jos yläselkä sattuu olemaan oikein kunnolla jumissa. Mitkään normi-Buranathan noihin särkyihin ei auta, ellei niitä aio lappaa naamariin sellaista määrää että ihmisestä lähtee kivun mukana myös henki. Toisaalta, reseptilääkkeet jotka noihin kipuihin auttavat ovatkin sitten lähinnä huumeiksi luokiteltavia troppeja, joita ei voi kuvitella napsivansa kovin montaa vaikkapa työpäivän aikana, vaikka hauskaa siitä varmasti tulisikin (ainakin minulle) ::).

Luulin ettei hermosärkyihin ole tarjolla mitään muuta helpotusta kuin kipulääkkeet, kunnes toissaviikonloppuna kokeilin muutamien foorumilaisten (narttu & jaolsten) ylistämää kikkakakkosta hieroa kipeään kohtaan chilipitoista öljyä/tahnaa/soosia/barbeque-kastiketta ennen saunaan menoa. Vähän epäillen tuota kokeilin mutta lopputulos oli kiistaton: kipuja ei juuri saunomisen jälkeen enää tuntunut. Vaikutus oli myös pitkäkestoinen.

Tuntuu vähän kummalta että olen näiden kipujeni kanssa saanut elää kohta neljä vuotta ja ensimmäinen todellinen apu (joka ei saa päätä täysin sekaisin) löytyi tältä foorumilta, ja chileistä :). Vaikka länsimainen lääketiede kykenee nykyään melkoisiin ihmeisiin niin en voi olla ihmettelemättä sitä, kuinka heikoissa kantimissa luonnosta saatavien lääkeaineiden tuntemus vieläkin on. Vai onko niin että lääkevalmistajien mahti on niin suuri, että luonnonmukaiselle lääketieteelle ei yksinkertaisesti ole sijaa länsimaisissa kulttureissa?   





   
Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

masaiman

Jone1970: pettämätön apu jota itse toisinaan valmistan ja joka täältäkim foorumilta jostain löytyy on ottaa semmonen pussillinen habaneroja, silputa ne ihan pieneksi muttei porata kuitenkaan miksikään bamix-muusiksi, lisätä joukkoon pieni liraus käsidesiä tai muuta vahvaa alkoholia, ei liikaa ettei liemen pitoisuus laske, antaa maustua aikansa ja sen jälkeen vaikka vanhaa sukkaa avuksi käyttäen ensin murskata palasia vaikka muusinuijalla ja sen jälkeen puristaa sössöstä mahdollisimman tarkasti neste ulos jota sitten lääppii kipeään kohtaan, toimii! Kuitenkin varoitan menemästä lähelle niskaa, kyynär tms taipeita tai kainaloita, nivusia ei tarvinne edes mainita. Valmistaminen aiheuttaa reippaanlaista yskimistä, liemi haisee pahalle eikä säily kovin kauaa mutta kerta-annoksena toimii hyvin.

Tjaa nyt kun tuli puheeksi mullahan on tallissa 10t hydrauliprässi, voiskohan sitä ja jotain sopivaa putkea hyödyntää...

narttu

maaliskuu 05, 2015, 08:32:37 ap #13 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 05, 2015, 08:37:23 ap käyttäjältä narttu
Hienoa että sait apua kipuihisi, monet ystävät ja naapurit ovat siirtyneet käyttämään samaa konstia hyvällä menestyksellä. :-*
Täytyypä kokeilla tuo Matsonin ohje jos löytyy juomatonta käsidesiä kotoa, eikä saunaan pääse. ;)
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

Tu0m0

Minun on sen verran kommentoitava tähän kivunlievitysasiaan, että minulla on vatsan kanssa ollut aina ongelmaa ja 2v sitten todettu keliakia.  Keliakia aiheutti nivelsärkyjä ihan hirmuisessa mittakaavassa, holvasin kylmägeeliä jalkoihin joka yö purkeittain että sain nukuttua. Vatsakipuja vääristä ruuista ja varmaan planeettojen asennoistakin, mutta ette arvaa mikä vei kivut lievemmiksi?.

No chilipä hyvinkin, tuorechilin syöminen ensialkuun sattui vatsaan ihan kamalasti mutta ajan kanssa vei kivut kokonaan pois. Jalkoja ei ole puoleen vuoteen särkenyt. Itse en keksi tähän muuta selitystä kun chilin syömisen, enkä todellakaan lähde nyt kokeilemaankaan ja jättämään pois päivittäisestä ruokavaliosta. Olen tyytyväinen tähän tilanteeseen joten ei muuteta toimivaa systeemiä ;)
~Jos mä vaan tän enää istutan~

unenkuva

Kapsaisiinihan sen tekee. Osassa kipulaastareita käytetään synteettistä kapsaisiinia, muistaakseni siinä 15milj scovillea :D
Kapsaisiinin tiedetään auttavan myös vatsahaavan hoidossa

Minerva

Tu0m0: Minulla on sama huomio vatsaoireiden ja kipujen kanssa. Taustalla tosin eri sairaus, mutta autoimmuunisairaus myöskin. Sairauteni on nyt remissiossa, mutta esimerkiksi jalkakivut ovat olleet päivittäisiä vielä pari vuotta "parantumisen" jälkeen. Nyt kun olen syönyt kesästä asti chiliä runsaammin, vatsavaivat ovat kadonneet ja muut kivut ovat vähentyneet huomattavasti. Mikään ei silti todista auttajan olevan chili, mutta ehkä se on jotain tehnyt. Enpä muuta minäkään ruokailujani miedommaksi siltä varalta, jos vaikka se onkin chili, joka on tilannetta korjannut.
Toiset syövät elääkseen, toiset taas elävät syödäkseen.

wille

Mulla alkoi selkäfileet huutamaan hoosiannaa jousen toistuvan vireeseenvetämisen johdosta. Testasinpa siis tällaista:


Vuorokausi sitten sen selkääni liimasin ja sehän mokoma toimii. Aluksi laastarista ei oikein tehoja lähtenyt, mutta koiran kanssa heitetty reipastahtinen 5 km lenkki sai laastarin kapsaisiinit liikkeelle. Ei mitään överipolttoa, vaan melko mukava lämmön tunne kihelmöinnillä. Muutamassa tunnissa tuo sai lihakset rentoutumaan ihan huomattavasti, eikä noita-akkakaan enää tuikkinut lumbago-nuolillaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

TheTäti

Alkoi kiinnostamaan eli mistäpä näitä voi ostaa? Nimimerkillä selkäkipuisen kumppani.

unenkuva

Apteekistahan noita saa, mutta mahtaa Suomessa olla myynnissä vain reseptillä, vai mistä wille osti?