toukokuu 05, 2024, 10:16:23 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Nörttipään muistiinpanot 2020-21

Aloittaja nörtti, joulukuu 04, 2020, 23:52:14 ip

« edellinen - seuraava »

nörtti

Näppistuntumalla ei sitten passaa laitta tässä talossa enää ikinä mitään. Sisä-aji-mango tiputteli muutamat nuput ja isohkot podit ja näytti muutenkin oksennusvalmiilta. No, ECt oli tapissa ja sillee... Vaihdoin vedet, huuhtelin juuret ja kirosin tyhmyyteni. Oma moka taas kerran. Epsom liukenee hitaasti !! No, jäi siihen joku 6-7 isoa palluraa ja muutama hedelmöittynyt kukanpohja, että siinä on jo syytä helliä ja hoivata raasuparka taas kerran hyvinvoivaksi.

Lau-su yö on nähtävästi kylmin hetkeen. Hilkulla että meneekö miinuksille ulkona.

Raakoina / vihreinä podeja ei syö erkkikään (tai ainakaan minä) joten hitonmoisella riskillä mennään, odotellen että ensi viikko olisi lämmin.

Toivon hartaasti että Stripeyt saavat väriä ja raitoja, koska ne on järkyn isoja ja oudohkon muotoisia jöötejä, joista saisi hauskoja kuvia jos ei muuta :D

Jotenkin olen luovuttanut noiden kanssa enkä todellakaan pety kävi miten kävi. Harjottelukierroshan tämä oli.
Jos ihmiseen ei ole manuaalia eikä sitä saa kytkettyä vikasietotilaan, en ymmärrä sitä.

marek

Omat plantaasini eivät ole maantasalla vaan kolmannen kerroksen korkeudella. Peittelin eilen hellästi kaiken kasvuston harsolla yön ajaksi, ehkä saavat loppusyksyn osalta pitää peittonsa ainakin öisin.
Vielä on lämmintä tulossa päivisin, joten hyvä mahdollisuus saada kypsytettyä vielä satoa.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

nörtti

Pakko hymyillä kauden "sadolle" : kolme ulkona kypsynyttä Chinese 5 colorssia ja yksi sisällä kypsynyt Aji Mango :D :D

Leikkasin tänään kaikki alas ulkona ja purin kasvatusjutut pois, pesin ruukut yms.

Podillisista otin sisään kokonaisina vesiviljelyyn takaisin kiinalaisen ja Lidlin scotch bonnetin, joka lopulta teki aihioita tässä loppukesästä & Indian bulletin. Eli sitkeimmät. Kinukki teki ekat podit jo keväällä ja on kukkinut läpi sesongin. Tää yksilö tuntuu pysyvän hengissä lähes minkälaisissa olosuhteissa tahansa. Makukin ihan asiallinen noissa.
Indian Bullet on se rääpäle, joka oli jo tuhoon tuomittu mutta päätti sitten jatkaa elämäänsä. Ollut koko ajan pelkässä ravintolitkussa, myös ulkona.

"Vaasiin" meni Blended lemonin oksia, Sugar Rush stripeyn oksat ja Aji Mangon oksat. Blended lemoneja on myös irtopodeina pöydällä kypsymässä ja varsissa välieteisessä roikkumassa.

Mielenkiintoisinta oli tutkia juurakoita ja kahden kookoslaadun eroavaisuuksia. Rouheampi on selkeesti ulkokasvatuksessa mun tavoille parempi. Sama päti hydropalluroihin. Isommat clay ballsit on helpompia käsitellä kuin pienirakeinen.

Jätin kylmän rauhallisesti ulos vielä Trepaidero Wernerin, koska se on niin julmetun iso eikä sen vaaleanvihreätn tai valkoiseen vivahtavat raa' at podit maistu juur miltään. Samoin kokonaiseksi jäi numerohässäkkäbacca ja joku kolmas, jota en just nyt muista.

Kokeilen / opettelen talvetusta bonchina; siellä on valmiina muutama odottamassa huomenna pikku provadokäsittelyä ihan vaan varmuuden vuoksi. Ovat tyngiksi leikattuja jo aikoja sitten.

Paljon on tullut opittua vajaassa vuodessa. Tilat tosiaan rajottaa riemua todella paljon, joten syys-talvi-kevät 2021-22 menee takuulla minimalistisemmalla setillä monella tapaa. Mua tuntuu eniten kiinnostavan itse kasvatus prosessina, ei niinkään tuotto määrinä. Makuprofiileista oon selvästi chinense-tyyppi ja poltetta saaa olla todella paljon. Säilöntätavoiksi Heinän ostochileille muodostui pakastus ja kuivaus, joskin osa kuivauksista epäonnistui. Onneksi vaan se pieni osa, joka oli testaukseen laitettukin.

Pienehköt podit, pirullinen polte, aromikkuus ja  helposti halkaistuna tai kokonaisena huoneenlämmössä kuivuva, siinäpä ne omat kriteerit chileille. Jatkan myös passiivisella vesiviljelyllä, kunnes joskus asun sellasessa paikassa mihin voi viritellä ebbejä.

Ikosen Mikon lahjapaketin jälkeen - kun olin maistellut kuuttatoista erilaista tulista chiliä- koko homma muutti suuntaa.

Ekan vuoden voi tiivistää siten, että opin kasvattamaan chilin siemenestä isoksi kasviksi, tajuan miten kaikki vaikuttaa kaikkeen ja että hosumalla tekee enemmän hallaa kuin hyvää.

Joskus kymmenen vuoden kuluttua voi olla että tiedän jo vähän enemmän :D
 
Jos ihmiseen ei ole manuaalia eikä sitä saa kytkettyä vikasietotilaan, en ymmärrä sitä.

marek

Seuraavalle kaudelle olet menossa jo hyvillä tiedoilla ja kokemuksella  :thumbup:
Paljon seurattavaa myös sisällä sinulla. Minä laitoin vain yhden sisälle ja senkin siksi että innostui varttumaan kuolemantuomion jälkeen. Katson jaksaako seuraavalle kaudelle pysyä olemassa.

Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

nörtti

Kiitos Marek :)

Jätin Trepaidero Wernerin ja C02598sen ulos kanadantuijan viereen kun niiden kehitys meni niin myöhäiseksi. Saavat olla kylmänkestävyystestissä. Otan sitten sisään kun siltä tuntuu. Palluroita ja palkomuotoisia on paljon.

Kaikki muut onkin sitten vanhoissa verkkoruukuissaan sisällä vesiviljelyssä alasleikattuina. Yritän pitää ne pieninä ja hengissä, ja jos chilijumalat suo niin saan edes yhden tai pari kukkimaan ja kantaman hedelmää loppuvuodesta.

Bonchitus jäi nyt lähinnä tuumailuksi, vaikka kaikki astiat siihen on. Voi olla että siirrän osan tai kaikki kookokseen myöhemmin. Kerätkööt nyt voimia ensin tuolleen.

Sisäkasvatus jatkuu tasan niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Rakentelin ja rakentelen tuota samaa nurkkaa kuin viimeksi vähän uudemmalla visiolla. Tää menee varmaan soljuen sesongista toiseen ilman sen suurempia taukoja. Se viimesyksyinen into ja innostus on tullut takaisin. Ehkä mä en vaan ole kesäihminen :D :D

Tuli sitä satoakin lopulta makupaloiksi asti ja Blended Lemoneista ihan jokapäiväseen ruokaan. Aji Cristal oli ihan hyvä, ja onhan tuo Aji Mangokin aromaattinen. Chinese 5 colorsista tuli kourallinen kuivatettuna, Sugar Rush Stripeysta lähinnä uusiaa siemeniä aivan tuhottomat määrät. Kärsivät lopulta sateista ja kylmyydestä elokuussa niin paljon, ettei sisällä kypsyminen oikein luonnistunut syömäkelposeksi asti.

Indian Bullet teki sen yhden pirunsarven ja myöhemmin jokusen lisää. Maku oli siinäkin ihan mukiinmenevä.

Noiden muutaman jo isohkon terapiataimen lisäksi (2 x Montufar, 2x CAP1444 ja 1 x Roxa tralala peach) uutta tulee pääasiallisesti tulisista chinenseistä. Pulmana on valita kohtuumäärä lajikkeita ja siemeniä per lajike, haasteena muistaa karsia taimia kasvuvaiheissa eikä olla niin hellämielinen. En tajua miksi Caixo-kaksosetkin hengailee tuolla vielä mukana :D :D Ehkä mä lahjotan näitä sitten loppuvuodesta parempiin koteihin, en tiedä.

Tykkään opetella uutta, tutkia, etsiä tietoa ja soveltaa sitä. Chilinkasvatuksessa jos missä kaikkia noita saa harrastaa täysillä ja koko ajan.



 
Jos ihmiseen ei ole manuaalia eikä sitä saa kytkettyä vikasietotilaan, en ymmärrä sitä.

nörtti

Kaikki on nyt sisällä. Talvetukseen ja jonkunlaisiksi boncheiksi (jups, istutin ne sitten kuitenkin kookokseen ja kiinalaisiin muovibonsairuukkuihin...) päätyi 13 yksilöä. Terapiachilejä on 5 kpl.

Kasvunurkka on tuunattu niin että kaikki edellämainitut mahtuvat hyvin jos pidän ne oikeesti matalina. Tai siis KUN.

Välihyllykkö on mitoitettu vauvalaksi. Saan sinne kevyesti 50 tainta :D mutta järkevä määrä on ehkä 10-15. Kattoos nyt mitä lajikkeita paan lautalle tammi-helmikuussa. Nyt en tee sitä virhettä (luultavasti) että joulukuussa jo. Ja mitotan keväiset sisälisäpaikat korkeuskasvulle niin, että saavat keinovaloa kunnes vien ulos.

Ulos tartten kasvihuoneen. Ei tästä muuten mitään tule :D :D 
Jos ihmiseen ei ole manuaalia eikä sitä saa kytkettyä vikasietotilaan, en ymmärrä sitä.

nörtti

Just kun sain ruukut, ämpärit ja kaikki tilpehöörit pestyä ja huokastua että noniin, nyt sitten vaan kastelen boncheja kerran viikkoon ja terapiachilejä hoidan vasurilla kun muistan, niin eikö noi hemmetin rehut rupea tekemään nuppuja !!!!

Oo nt sitten tässä... Pakko opetella äkkiä saisko ne oikeasti kukkimaan ja podittamaan tollasina pikkusina :D
Koska sehän se bonchin idea tavallaan on, talvetuksen lisäksi. Kai.

Terapiachilien kookos oli liian märkää ja pintaan muodostui härmää. Ruiskutin kylmän rauhallisesti Virkon S:llä pinnan ja ilmoitin vitosille että sori, nyt tulee sitten pitkä kuiva kausi ja kidutusta. Mutta että samalla tavalla noi muut on mankeloitu viime keväänä :D

Kai se tästä taas. Vähän kuin suurperheen äidille ois paukahtanut ehtoovuosina vahinkoraskaus. Ei noita nyt henno nyppiä poiskaan. Pudottavat nuppunsa  itse jos haluavat niin.
Jos ihmiseen ei ole manuaalia eikä sitä saa kytkettyä vikasietotilaan, en ymmärrä sitä.

marek

 :D Siinä sinulla hellimistä hetkeksi.
En minäkään raaski niitä kukkia nyppiä. Kauniita ovat. Putoavat kyllä, jos chili ei ole valmis podittamaan.

Minulla se ainokainen sisäkasvi voi edelleen oikein hyvin kasvivalon alla. Jännä seurata jaksaako seuraavaan kasvukauteen.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

nörtti

Aina vaan kuivatan omia sitämukaa kun kypsyvät. Werneristä en ole edes maistanut vielä yhtään.

https://fataliiseeds.net/product/c02598/
tämän oksien pikkupodit rupesi punastelemaan nyt vasta siellä vesikipossansa.
Äreitä ovat ja potkua hyvinkin sen 8 verran tai vähän päälle.

Chilifoorumin P:ltä sain CGN 21500-podeja kirjeessä kun pyytelin. Olivat vaaleankeltaisia ja annoin kypsyä muutaman viikon Minigrip-pussissa valossa lisää. Väri ei muuttunut sen kummemmaksi kuin ehkä aavistuksen lämpöisempään keltaiseen. Tänään pilkoin ne, laitoin kuivumaan ja otin siemenet talteen. Tuota laitan itämään joskus loppuvuodesta-tammikuussa. Jännä nähdä mitä niistä tulee, kun lajipuhtaus ei ollut ihan sataprosenttisen varma. Puska oli tehnyt osan näitä pieniä kananpoikapalleroita ja osaan niitä purppuraan vivahtavia, joten kaipa se on ollut vaan olosuhdejuttu.

Aivan sekopäisen hulluna oon Heinän paketissa yllärinä tulleeseen 7-pot Bubblegumiin. Kuivatin senkin samalla tapaa pieneksi pilkottuna kahvinsuodatinpussissa, se kuitupussiin ja kuitupussi vanhanaikaisen patterin  ja seinän väliin pyykkipojalla kiinni  :D Kuivuu hyvin, ja kun suodatinpussiin kirjottaa mitä sorttia sisällä on niin ei mee sekasin.
Tuo tuoksuu taivaallisen hyvältä. Ja maistuu kanssa !! Vähän väliä kävin ikkunalla nuuskuttamassa, kun tuoksu nousi lämmön kanssa ylös.

Sähköremppa alkoi ja kestää jokusen viikon. Isompi urakka kuin mitä vuokraisäntä kuvitteli...
Kaikki loput suunnitelmat ja viritykset siirtyy siis joulukuulle.
Toivottavasti saan pidettyä nää hengissä (ja pakasteet kylminä naapurinsedällä tai jossain...) kun laittavat sitten sähköt kokonaan poikki siirron ajaksi.

En yhtään tykkää tämmösistä rempoista mutta ei mulla oo asiaan vaikutusvaltaa joten parempi sopeutua. Ennakoin minkä voin ja siinä kaikki.
Jos ihmiseen ei ole manuaalia eikä sitä saa kytkettyä vikasietotilaan, en ymmärrä sitä.

marek

Kerro vähän lisää siitä miksi laitoit ne Minigripiin kypsymään?
Rempat on syvältä. Meillä on vieläkin julkisivuremontti kesken. Toiveena että tämän vuoden puolella saisivat tehtyä. Ne uudet siemenet kun polttelevat jo vuoden vaihteessa.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

nörtti


Aaattelin että se nahistuminen vapaasti huonetilassa (pöydällä tms) kuivattaa niitä enemmän kuin kypsyttää. Osa aiemmista vaan nahistui eikä vaihtanut väriä ollenkaan.

Mun chilit on kooltaan pieniä joten loogisesti aateltuna joku kosteudenpitävä ympärystä johon kuitenkin pääsee ilmaa jostain rakosesta ja pois samaten vois toimia. Ja toimii. Kaikki Aji Mangot kypsyivät viimeistä myöten. Trepadeiro Wernerit oli vaaleanvihreitä ja täysin raakoja sisäänotettaessa, oksissa maljakossa ensin ja sitten poimin irralleen. Minigripissä kypsyi eka toissapäivänä helakanpunaiseksi. Kesti sen 3-4 viikkoa; nyt siellä loputkin rupeaa vaihtamaan väriä. Oli muuten hyvänmakuinen, tuo !!

02598 baccatum teki reilun sentin pituisia podeja, ja olin ihan varm etten saa edes maistiaisia. Sama juttu; ekana maljakkoon oksissa 2-3 vkoa, nyt ovat olleet irrallaan minigripissä kohta pari viikkoa ja siitäkin sain alkuviikosta ekan kypsän syödä.

Mun baccat oli myöhässä kun laitoin siemenet lautalle vasta maaliskuussa ja vesiviljelin passiivihydrossa = kratkyssa kaikki >> oli juuriongelmaa ja ties mitä ihmettelyä. EC ja ph-mittaritkin tuli vasta alkukesästä.

Vaikka se oli hermojariipivää välillä ni silti aivan ihanaa kun lopulta onnistuin paremmin kuin ikinä osasin odottaa.

Nyt ollaan sitten siinä vaiheessa että tosiaan opettelen sadottamaan noita boncheja sitä mukaa kun tekevät nuppua ja kukkaa. Se ei ollut päämäärä, vaan lähinnä ajatus että jos nuppuja tulee niin annan kukkia. Ajatuksena on mennä sillee lempeesti kasvin omaa "tahtoa" ja rytmiä seuraten ja tukien. Että antaa sille hyvät olosuhteet ja sitten se tekee mitä tekee, mä vaan kannustan valoilla, ravinteilla, lämmöllä ja saksilla nipsuten etteivät kasva kooltaan isoiksi.

Bonchihommelit on siitä kivoja että kun ei ole satotoiveita eikä "suorituspaineita" niin voi tutkia, opetella ja tarkkailla mitenkä mikin vaikuttaa mihinkin.

Sähköremppa venyyyyyyyyyyyyyy. Hyvä jos tulee jouluksi valmista. Ei oo näillä heppuleilla kiire.... Päätin että tammikuun lopulla sitten uudet itämään ens kesää varten. Noille terapiachileille täytyy joka tapauksessa joulun tienoolla viritellä omat boxit, koska varsinkin pubet rehottaa jo aika isoina. Aattelin etten latvo noista ainuttakaan, jolleivät ihan mahdottomiin mittoihin veny.
Jos ihmiseen ei ole manuaalia eikä sitä saa kytkettyä vikasietotilaan, en ymmärrä sitä.

marek

Kiitos  :D
Minä olen saanut podit vaan homehtumaan muovissa. Ehkä ollut kosteus tms. liian korkea.
Joitakin kypsyttelin sisällä kasvivalon alla. Pysyivät kyllä hyvin napakoina. Katsotaan saanko niistä itäviä siemeniä tuotettua.
Remppa viipyilee täälläkin edelleen. Puoli vuotta on tullut jo täyteen rakennusteline-elämää.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

nörtti

Täällä remppa tuntuu olevan tehdään-kun-ehditään-versio. Ketuttaa aika hitosti.
TOISAALTA... se estää mua kanssa laajentamasta noita viljelyksiä liikaa tässä vaiheessa :D :D Että jos jouluksi valmista niin hyvä. Ja jos jää tekemättä niin en paa hanttiin sitäkään.
Eniten nyppii kun ei ole aikatauluja. Paha suunnitella mitään kun kaikki on epävarmaa niin monella tavalla.

Neljä Werneriä kypsyi minigripissä ja sain vihdoin hyvän satsin maistiaisia.
Saman verran oli  C02598sia. Kummatkin menee niin niin jatkoon. Hiton hyvää.

Jatkossahan ne toki on jo boncheina. Ja tuo numerohässäkkäbaccakin rupesi kukkimaan. Oon hulluna sen kukan tuoksuun, mutta vahvimmillaan se tuoksu on pelkässä siitepölyssä.

Jännittää hitosti saanko tosiaan hedelmöittymiset onnistumaan. Ois kyllä mahtavaa jos näin kävisi.
Jos ihmiseen ei ole manuaalia eikä sitä saa kytkettyä vikasietotilaan, en ymmärrä sitä.

nörtti

Sussiunaama, boncheissa on raakileita !!

En tiedä onko kyse kosteudesta / sumuttamisesta (hento sumutus aamulla, järeämpi illalla ennen valojen sammuttamista) , ravinteista ( vahvasti kalium-painotteinen lannoite aavistuksella nitraattityppi-kalsium-mössöä, EC nousujohteinen 0,6 > nyt 1,2-1,4) vai onko vaan planeetat kohdillaan.

Kookos alustana on selkeesti mun juttu, samoin verkkoruukut ja Ventipotit sekä näillä tämä laakea muovinen pikkupytty hyvillä alustarei´ityksillä.

Aluksi kastelin (tai upotin, että kookos vaan keräsi veden) kerran viikossa laimealla ravinteella, nyt haluavat pari kertaa viikossa. Ensin meni puolisen desiä per kerta, eli olivat aika kuivissa oloissa. Nyt menee desi per kerta.

Huoneilman kosteusprossa pysynyt 50% tienoilla, ja kasvatushärpäkkeessä päivät 50-60 ja yöt 70-75. Kun tulee pakkaset ja sisätila lämpiää & kuivuu enemmän niin kosteuden ylläpitoa täytyy miettiä lisää. Kuplamuovi on ympärillä ja yksi "seinämä" muulla tavalla peitetty että ilma kuitenkin vaihtuu edes jotenkuten.

Terapiachileistä villihkö bacca CAP 1444 kukkii samaten. En nähtävästi voi venyttää niiden kasvuympäristön muutosta joululle. Verkkoruukut ovat käyneet todella pieniksi juurakoille ja pituuskasvu on kuin teineillä. Näyttävät ehkä hontelommilta koska olen leikannut alalehtiä aika reippaasti pois. Päätin etten latvo niitä vaan saavat edetä kasvussaan miten haluavat. Raksin vasta sitten liikoja jos menee ihan mahdottomaksi.

Jos ihmiseen ei ole manuaalia eikä sitä saa kytkettyä vikasietotilaan, en ymmärrä sitä.

nörtti

Jahas, tää softa on sit tättärää. Tallensin varuilta vanhat kirjotukset manuaalisesti, kun antoi kuitenkin sisäänkirjautua.
Jotakuinkin loppuvuoden 2021 tiivistys: bonchit voi hyvin, kukkivat ja tekevät hedelmää kaikki.
EC litkuissa 1,2 - 1,4 tuntuu olevan paras, ja 6-6-25 NPKlla plus typpi-kalkkilisällä mennään.  Suhteessa ravinne 1=8 osaa ja ravinne 2= 1 osa on aika lähellä  tota nykykoktailia.
Kosteuden saan pysymään yöllä tasolla 70-80% ja päivällä 50-60% kun aamukastelen ja iltakastelen suihkupullolla. Kahdesti viikossa ravinnevedet, noin 30% ruukun tilavuudesta per kerta.
Eiköhän tää sesonki ole tällä kuitattu. Rupean miettimään ens vuoden kasvatuspäiväkirjaa luultavasti johonkin muualle. Tai sitten jatkan täällä, jos  koodivika saadaan korjattua.
Jos ihmiseen ei ole manuaalia eikä sitä saa kytkettyä vikasietotilaan, en ymmärrä sitä.