huhtikuu 16, 2024, 20:31:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Rincen paluu 10 vuoden jälkeen - 2020

Aloittaja Rince, toukokuu 08, 2020, 12:56:31 ip

« edellinen - seuraava »

Rince

toukokuu 08, 2020, 12:56:31 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 08, 2020, 12:59:03 ip käyttäjältä Rince
Siitä on tovi vierähtänyt kun edellisen chilipäiväkirjani tänne kirjoitin, vuonna 2010  :o

Chili-innostus ehti välillä hiipua, ja lisäksi muutin pois omakotitalosta jolloin chilinkasvatus hieman vaikeutui. Nyt olen taas takaisin omakotitalossa (en kuitenkaan samassa), ja nyt on tilaa kasvattaa chilejä sekä ulkona kasvarissa ja sisällä.

Sisällä minulla on vanha kylmiö jonka olen muuttanut sisäkasvariksi:

(tuo kuva on viime talvelta, puskat ovat markettichilien siemenistä kasvatettuja)

Valaistuksena (ja lämmityksenä) siellä on Philzonin ledivalaisin

Tällä hetkellä minulla kasvaa:
- Jalapeno (kaupan siemenpussista)
- Hot Lemon (kaupan siemenpussista, liekö sama kuin Lemon Drop?)
- Starfish (10 vuotta vanhoja siemeniä)
- tuntemattomia 10 vuotta vanhoja siemeniä
- PI441551 ja PI441552, juuri laitettu itämään 10 vuotta vanhoista siemenistä
- Biquinho ja Padron, juuri laitettu itämään kaupan siemenpussista

Lisäksi tomaattia, kurkkua ja yrttejä.

Tässä etualalla vasemmalla on kolme minikokoista Starfishiä:


Ainoa kukkimaan ehtinyt on Jalapeno:

ottulo

Tervetuloa takaisin! Täällä vielä muutamat jatkaa kirjoittelua, vaikka kymmenen vuotta sitten meno olikin aktiivisempaa.

Lainaus käyttäjältä: Rince - toukokuu 08, 2020, 12:56:31 ipSisällä minulla on vanha kylmiö jonka olen muuttanut sisäkasvariksi:

Miksi, oi miksi en hoksannut tuota tehdä itse? Putkiremontin yhteydessä revin alumiinipaneelit seinältä ja tarkoitus on muuttaa koko koppi pelkäksi varastoksi, mut sehän olis hyvin palvellut kasvihuoneena... Onneksi paneelit on tallessa, ehkä niitä vois virittää johonkin muuallekin.

Rince

Lainaus käyttäjältä: ottulo - toukokuu 08, 2020, 14:17:14 ipMiksi, oi miksi en hoksannut tuota tehdä itse? Putkiremontin yhteydessä revin alumiinipaneelit seinältä ja tarkoitus on muuttaa koko koppi pelkäksi varastoksi, mut sehän olis hyvin palvellut kasvihuoneena... Onneksi paneelit on tallessa, ehkä niitä vois virittää johonkin muuallekin.

Enpä tiedä ovatko ne alumiinipaneelit niin tärkeitä tuossa kasvarikäytössä... Toki kestävät jonkin verran verivesiroiskeita ym, mutta ei tuo ole täysin kosteustiivis vaikka olenkin teipannut saumat alumiiniteipillä. Ja valkoinen seinä taitaa heijastaa paremmin valoa kuin alumiini.

Jos tekisin komerosta kasvaria, niin varmaan laittaisin seiniin ensin kosteussulkua ja lattiaan mahdollisesti vesieristeen, ja sitten maalaisin kostean tilan maalilla valkoiseksi. Lämpöeristettä ei pahemmin tarvitse kun ei tuon tarvitse olla paljoa huonetiloja lämpimämpi.

Pieni ongelma on, että tuo kylmiö on liiankin tiivis, kosteusprosentti nousee hyvin korkeaksi varsinkin yöllä kun lamppu on sammutettu ja lämpötila laskee. Ensi talveksi täytyy laittaa sinne jokin lämmitin öitä varten. Ja/tai sitten voisi laittaa pienet tuuletusaukot huonetilaan päin, niin saisi kosteuttakin alettua.

Huru-ukko

Hot Lemonin siemeniä on myytävänä on baccatumina ja chinensenä.

Joku vuosi kasvatin sitä chinensenä, mieto sitruunamainen chili josta sai hyvää maustetta mm. kalaan jauheena.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 08, 2020, 20:21:49 ipHot Lemonin siemeniä on myytävänä on baccatumina ja chinensenä.

Joku vuosi kasvatin sitä chinensenä, mieto sitruunamainen chili josta sai hyvää maustetta mm. kalaan jauheena.

Hmmmm....., siis chinenseksi mieto.

Rince

toukokuu 08, 2020, 21:46:50 ip #5 Viimeisin muokkaus: toukokuu 19, 2020, 22:04:46 ip käyttäjältä Rince
Nämä siemenet taisivat olla Nelson Garden merkkisiä, baccatumeiksi väittävät.

Mutta missä on vika kun chilit ja muutkin kasvit tuntuvat kasvavan todella hitaasti? Starfishit ovat jämähtäneet 5 cm korkeuteen, ja kukkiva Jalapenokin on vain 15 cm. Chinenset (eikö ne ole noita ryppylehtiä?) tuntuvat olevan ainoita jotka kasvavat hyvin, ne tekevät jättikokoisia lehtiä. Ymmärrän, että hyvä valaistus vähentää tarvetta kasvattaa korkeutta, mutta rajansa kaikella...



Osa chileistä pääsee päivisin ulos kasvihuoneeseen.

Huru-ukko

Jos sinulla on todella hyvä valaistus, ja ne sijaitsevat kasvien latvojen lähellä, se hidastaa pituuskasvua kasvien lehtien tiheys- ja leveyskasvun kustannuksella.

Eli mitä valoja ja wattimääriä käytät ?. Pituuskasvua saa lisää kasvattamalla välimatkaa.

10000 luxia vastaa auringon luomaa valaistusta.


Rince

toukokuu 09, 2020, 23:39:22 ip #7 Viimeisin muokkaus: toukokuu 09, 2020, 23:41:21 ip käyttäjältä Rince
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 08, 2020, 23:41:10 ipEli mitä valoja ja wattimääriä käytät ?. Pituuskasvua saa lisää kasvattamalla välimatkaa.

10000 luxia vastaa auringon luomaa valaistusta.

Tuossa on noin 220W LED-valaisin jota käytän puolella teholla koska se lämmittää muuten liikaa. Luxit on vähän huono mittari, koska luxit ja lumenit kertovat vain 555nm aallonpituuden (vihreä valo) määrän, kun tuossa valaisimessa on vain sinisiä ja punaisia ledejä.

Muutamat chilit jotka eivät ole päässeet ulos vaan ovat olleet led-lampun alla koko ajan alkavat vähän kipristelemään lehtiään:


Tälle taas tuli hieman liian kuuma (ja jano) ulkokasvarissa tänään, kun en ollut paikalla parantamassa tuuletusta:

Onneksi virkosi kun sai vettä.

Tässä vielä tulevaisuuden vertailukohdaksi kuva mini-starfisheistä, korkeutta tosiaan noin 5 cm.

Chilivaari

Voisi tuo lyhytkasvuisuus johtua valon väristäkin. Vuosia sitten testasin eri värisiä ledispotteja ja punaisella tuli lyhyt- melkein kitukasvuisia. Valkoisella ja sinertävällä kasvoivat paremmin.

Kyllä päivänvalo tuon oikaisee.

Rince

toukokuu 11, 2020, 21:02:41 ip #9 Viimeisin muokkaus: toukokuu 19, 2020, 22:03:58 ip käyttäjältä Rince
Mittasin puhelimen Lux Light Meter sovelluksella, nyt se näyttää 9000-11000 luxia lamppua lähimpien chilien latvoista, kun lampussa on täysi teho päällä. Muilla chileillä on sitten 2000-5000 luxia. Ulkona mittari näytti noin 11000 luxia kun oli täysin pilvistä ja satoi lunta.


Jee, suodatinpussi-idätyskin näyttää toimivan:


Näistä tulee olemaan mielenkiintoista nähdä kukat, kun en edes tiedä mikä chililaji on kyseessä. Voisikohan olla jopa pubescens, kun on pientä karvoitusta?


Rince

toukokuu 14, 2020, 12:23:07 ip #10 Viimeisin muokkaus: toukokuu 19, 2020, 22:01:33 ip käyttäjältä Rince
Lainaus käyttäjältä: Rince - toukokuu 11, 2020, 21:02:41 ipMittasin puhelimen Lux Light Meter sovelluksella, nyt se näyttää 9000-11000 luxia lamppua lähimpien chilien latvoista, kun lampussa on täysi teho päällä. Muilla chileillä on sitten 2000-5000 luxia. Ulkona mittari näytti noin 11000 luxia kun oli täysin pilvistä ja satoi lunta.
Nyt aurinkoisena päivänä ulkokasvihuoneessa näyttää vähän yli 100 000 luxia.

Tämä chinense on kyllä hurja, korkeutta 15 senttiä ja leveyttä 30 cm. On siellä runkokin jossain piilossa:

Tuo ei kasvata toistaiseksi sivuhaaroja ollenkaan.

Muut lajikkeet haarautuvat runsaasti ihan alhaalta asti:


Starfishitkin näyttävät kasvun merkkejä, nyppäsin tuosta pienimmän taimen omaan ruukkuunsa.

Jätin tuosta kuvasta värit korjaamatta kun näyttää niin hienolta, kuin jostain scifi-leffasta  ;D

Lopuksi vielä biquinhot suodatinpaperissa:

Rince

toukokuu 18, 2020, 20:38:18 ip #11 Viimeisin muokkaus: toukokuu 19, 2020, 21:58:48 ip käyttäjältä Rince
Baccat Chinenset pukkaavat kukkaa


Toiset ovat pudotelleet ensimmäiset nuppunsa, mutta ehkä niihinkin pian tulee kukkia:


Ekat minitomaatit ovat jo kypsymässä:


Kurkkukin näyttää tekevän kohta kukkia, tämä kasvaa vielä puolikkaassa litran maitopurkissa...


Jalapenokin on tokenemassa, tässä on kaksi 15cm taimea yhdessä purkissa, ja kumpikin teki ensin yhden podin ja lopetti sitten kasvamisen. Olisi varmaan pitänyt nyppäistä pois ekat nuput.


Uskallakohan jättää tänä yönä osan tomaateista ja kurkuista ulos kasvihuoneeseen, periaatteessa niiden pitäisi kai kestää kunhan ei tule hallaa...

Huru-ukko


Chilivaari



Rince

toukokuu 19, 2020, 16:46:30 ip #15 Viimeisin muokkaus: toukokuu 19, 2020, 21:55:25 ip käyttäjältä Rince
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 18, 2020, 20:49:43 ip+4 astetta on kurkuille pakkanen.

Lämpötila kasvarissa kävi +0,5 asteessa yöllä, ja aamulla kurkut roikottivat lehtiään aika pahan näköisesti. Nyt ovat kyllä täysin toipuneet. Tomaatit eivät olleet tuosta lämpötilasta moksiskaan.
(ehkä kurkuissakin on eroa, nämä ovat Salamanda F1 lajiketta)

Huru-ukko

Ja mittareissakin. Oletko peitellyt ne kasvarissa vaikka harson alle, se auttaa sielläkin.

Kuvasi ei näy minulle. Toiset näkee ne joten älä muuta mitään.

MorugaReaper

9.5.2020 kuva on viimeinen mikä näkyy. Microsoft Edge ja Google Chrome koitettu.

Rince

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 19, 2020, 18:39:19 ipJa mittareissakin. Oletko peitellyt ne kasvarissa vaikka harson alle, se auttaa sielläkin.

Kuvasi ei näy minulle. Toiset näkee ne joten älä muuta mitään.

Näkyvätkö kuvat paremmin nyt?

Harsoa minulla ei ole, mutta laitoin nyt valkoisen muovilaatikon taimien yläpuolelle, kai se vähän auttaa.

Huru-ukko

Minulle näkyy nyt  :). Muovilaatikko auttoi varmasti paljon.