huhtikuu 19, 2024, 22:16:37 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Täti-E ja sen rehut - Kausi 2012

Aloittaja Täti-E, joulukuu 08, 2011, 00:13:39 ap

« edellinen - seuraava »

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - syyskuu 14, 2012, 08:12:56 apEns vuonna:
-Tavoitteena vähemmän kasveja


Joo joo! Noin mäkin aina sanon, kirjoitan, takaan ja alleviivaan. Eikä koskaan enempiä lisävaloja taimille, tai jos nyt yks Bilteman 45 wattinen....tai kaksi kun kerran autolla menen...

;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Whili

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - syyskuu 14, 2012, 10:07:41 ap
Lainaus käyttäjältä: Täti-E - syyskuu 14, 2012, 08:12:56 apEns vuonna:
-Tavoitteena vähemmän kasveja


Joo joo! Noin mäkin aina sanon, kirjoitan, takaan ja alleviivaan. Eikä koskaan enempiä lisävaloja taimille, tai jos nyt yks Bilteman 45 wattinen....tai kaksi kun kerran autolla menen...

;D

Tää on niin tuttua puuhaa   8)

Ei yhtään enempää tarkoittaa, että korkeintaan 20% tulee lisää   ;D ;D

Aji Inferno

Muistona eräskin kesä, jonka aikana parveke muistutti aitoa viidakkoa - yli 100 chiliä ;D ...

bluesman

 Veikkanpa jotain muuta kuin määrän vähentämistä. Nälkä kasvaa syödessä ja pitkä pimeä kausi antaa suunnitemille siivet.
Hienoa jos sait Brown habasta satoa. On oman makusteluni mukaan yksi parhaista chinenseistä. Varmaan on jokavuotinen kasvateltava ainakin minulla. Hyvin onnistuessaan poditkin ovat liki kymmensenttisiä ja lihavia.

Täti-E

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 14, 2012, 20:05:42 ip
On oman makusteluni mukaan yksi parhaista chinenseistä. Varmaan on jokavuotinen kasvateltava ainakin minulla. Hyvin onnistuessaan poditkin ovat liki kymmensenttisiä ja lihavia.


En oo vielä päässy maistamaan, eka vaihtoi viikkositten väriä ja killuu edelleen puskassa. Raakileita ja nyt väriä vaihtavia kymmenisen kappaletta. Menee mullakin hepposesti jatkoon, tosin yritän talvettaa kaverin. Kun vain keksisin että miten sen saa sisälle kun on lähemmäs 1,5m korkea ja saman verran levee..Pelottaa että alottaa vieläkin villimmän kukinnan ja sit sitä ei raaski leikkaa >:( joka tapauksessa silmäteräni.
Suurin podi on melkein kananmunan kokoinen, suurin mitä oon ehkä koskaan saanu aikaiseksi!

En oo ihan varma tuosta määrästä, voi olla että pystyn järjen pitämäänkin...nyt meinaan realisoitui se pelko että osa jäi luokattoman pieniksi kun ei ollu pikkupauliinaa isompaa antaa tarjolle..ja toisaalta punkkien ihmemaa kun kasvit ovat niin tiheässä.
Jos jotenkin saisi järjesteltyä silleen, että pieneksi jäävät/pylväänä kasvatettavat pysyisi sisällä. Pylväsmallissa mulla kasvaa nyt yksi LD joka menee töihin talveksi ja Lance jonka kaa en oikein tiiä mitä tekisin..onhan se harvinainen ja kaikkee, mutta mitä iloa siitä on tavis tädille? ei se ainakaan partsille enää pääse ens kesänä.

Tässä toinen talviteloille nostettu LD. Asiaan kuluvasti keittiössä :P


ja tiedoksi niille kaikille joille olen simeniä luvannut lähetellä, niin aktivoidun asian suhteen ensi viikolla.



bluesman

 En ole saanut Brown habaa kertaakaan talvehtimaan vaikka runko on ollut yli 3cm paksu. Kuivuneet järjestään.
Komea LD!

Lillen

Eiköhän kuolemisen riski ole silloin entistäkin suurempi.

Jos valoa riittää niin sen verran karsintaa että mahtuu sisällä sopivan kokoisena kasvamaan.
Jos valoa ei ole paljon niin silloin leikkaa lyhyeksi ja toivotaan parasta...

Näin itse tekisin, joku asiasta viisaampi voi toki antaa tieteellisemmän vastauksen.

Täti-E

Mulla on hyviä kokemuksia kyllä chinenseiden talvetuksesta(habax2 ja pink habax2). Tuossa on kyllä sen verran tyvestä lähtevää varasta että tappikin saataisi toimia..pitää nyt vähän funtsia. Ruukku ois valmiina ja idea, mutta valaistus asia hieman takkuaa..haluisin että se vois olla näkyvillä kun on niin komea (vaikkei runko ihan 3 cm olekkaan..)

Täti-E


Aji Inferno

Musiikkitäti... sulla pitäisi aivan ehdottomasti kasvaa "Isoa Ulupicaa", Bolivian lahjaa maailmalle. Ellei jo kasvakin? Villichileistä aivan armottominta aatelia, erinomainen sisäkasvatettavakin, äärimmäisen maukas, ja ylipäätään niin rock'n roll kuin chilikasvi voi olla!! ;)

Täti-E

Jassoo jaahas  ;D  Pitää sit vissiin jostain sellaista saada.. Itävyys aika tietty jotain lähemmäs vuotta ja kasvaa kattoon kuukaudessa? Reps..
Inferno sitten varmaan sen siemeniä mulle hommaa jos on sitä mieltä että sitä pitäis tätsyllä olla, vai?

Niian

Tuo iso ulupica on sellainen josta varmaan useampikin naispuoleinen kasvattaja haaveilee (eräs täälläkin :) ) olen kuullut että se tuoksuu hyvältä... ja ah, niin kaunis :D

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - syyskuu 15, 2012, 05:45:09 ap
Jassoo jaahas  ;D  Pitää sit vissiin jostain sellaista saada.. Itävyys aika tietty jotain lähemmäs vuotta ja kasvaa kattoon kuukaudessa? Reps..
Inferno sitten varmaan sen siemeniä mulle hommaa jos on sitä mieltä että sitä pitäis tätsyllä olla, vai?


Eiköhän tuo järjestyne, jotta täti pääsee kiusaamaan bändiään vielä yhdellä viattoman näköisellä dynamiitilla... Dynamiitti muuten itää villiksi aika hyvin, ja kasvaa tosiaan kuukaudessa kattoon. Ja kylppäriin. Ja naapuriin. ;) Noh, lievää liioittelua, mutta elinvoimainen epeli. Saksille käyttöä viimeistään syksyisin. Omani ovat jo kymmenisen vuotta vanhoja, eikä aikomustakaan mennä eläkkeelle. :)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Niian - syyskuu 15, 2012, 10:31:17 ap
Tuo iso ulupica on sellainen josta varmaan useampikin naispuoleinen kasvattaja haaveilee (eräs täälläkin :) ) olen kuullut että se tuoksuu hyvältä... ja ah, niin kaunis :D


Nätti on! Ja kaiken aikaa kukassa läpi vuoden. Vetää myös Chuck Norrisin lailla ötököitä kuonoon (mikä helpottaa elämää kummasti...). Muistutan vain, että se tosiaan ON iso!  8)

InkRose

Ulupica Large on kyllä nätti ja kiva, mutta kuten kaikki karvaiset chilit, tämäkin maistuu begoniapunkille todella hyvin. Jos niitä satut jostain saamaan siis.

Täti-E

Huh,

Lupasin kuvia Brown Large Habanerosta ja tässä tulee. Tyyppi on vieläkin parvekkeella, ja kypsyttelee mukavasti molluroita vaikka kylmää jo on.












Ryhis

Järjettömän kokoisia podeja teilläkin tuosta HBL:stä! Täytyy ensi vuoden kasvatuksiin lisätä tuo, on sen verta hyvä lajike.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Täti-E

Talviteloilla on hyvä olla.
Talvetukseen tappi/bonchi-what ever muodossa pääsivät Habanerot, Cajamarca, Cheiro Roxa, Pink Habanero, Naga ja Congo. Asustelevat lampun alla..
Amppeleissa roikkuu hieman karsittuina ikkunanvalon armoilla Lemondrop ja Manzano rojo.
Jätti BLH on vieläkin keittiön pöydällä kypsien hedelmiensä kanssa. En ole leikannu sitä vieläkään..ku en raaski
On myös joitakin muita mutta ne on vaan tuotu sisälle ja laitettu pieniin ruukkuihin. En jaksa niistä jauhaa elleivät ilmoita selviävänsä talvesta omin nokkinensa.

Sen sijaan...voi kyllä! meille tulee toinen lamppu! Alusta saakka kirjoituksia seuranneet varmasti muistavat että olin kauhean lamppuvastainen talvetuksen suhteen mutta niin..jos rahaa on vähän niin pistetään loputkin haisemaan!

Kaipaisin nyt sitte osaajilta mielipiteitä. En kiitos mitää valokäppyröitä ja amppeerilaskumalleja  ;D

Vaihtoehtoja on siis kaksi siihen tilaan mihin lamppu tulee:
- Minulla on jo varjostin: http://www.chilitarvike.fi/heijastin_1..voisin ostaa siihen sen 200W ESLin  niinkuin mun toisessa lampussakin on
- mutta houkuttelisi myös Artco lamput: http://www.chilitarvike.fi/artco Siten että niitä ostaisi kaksi.

Kysymys kuuluukin. Voinko laittaa näihin lampetteihin 2x 50W ESLin? Kun sivuilla puhutaan max 15W lampusta...joo tiedän tiedän, mutta rajat on tehty rikottaviksi  ;D
Toisaalta tila johon lamppu tulee, on sellainen että valaisupinta-alaa ei juuri tarvita, lähinnä valon laatu olisi tähtäimessä.

Kyse on siis olohuoneen syvennyksestä johon saisi muutaman isomman puskan viihdyttämään ihmisiä. Eli tuo 200W voi olla jo liianki tehokas, toisaalta siihen on jo osaset olemassa... vai oisko noista 15W lampuista sellaseen mitään iloa??huoh.

Tätihän ei ole siis sadottamassa talvella, vaan pitämässä vanhat puskat sellaisina että kasvu on tulkevaa/rehevää ja taimet saisivat kunnon alun elämälleen.

Chilivaari

marraskuu 02, 2012, 11:44:29 ap #218 Viimeisin muokkaus: marraskuu 02, 2012, 11:50:29 ap käyttäjältä Chilivaari
Äkkiseltään kovin erilaisia asioita vertailet. 15W ja 200W eivät ihan ole samalla viivalla. ;) En minä osaa auttaa valinnassasi, mutta voin pohdiskella vaihtoehtoja.


Jos Artcon yläpäässä ei ole reilun kokoisia tuuletusaukkoja, siinä poksahtelevat isommat lamput melko nopeasti ja se käy kalliiksi ja voi olla vaarallistakin. Toisaalta se on muovia ja aukkoja voisi tehdä itse, jos vain isommat lamput sinne mahtuvat. Kaikki eivät ehkä mene kierteille tai tukkivat yläpään ja estävät ilman kierron. Niitä on myös 23 ja 35 wattisia, ei heti tarvitse suurinta ottaa. Lampun pituutta kannattaa pitää silmällä, että se menee kupuun piiloon. Tyylikäs lamppu tuo kyllä olisi.


Tuo heijastin E40 kannalla on aika avoin olohuoneeseen, valoa leviää helposti silmille ja ei-toivottuihin kohteisiin. Luultavasti sitä voisi taivutella suppeammaksi noista taitoskohdista? Siihen saa myös 125W lamppuja, mikä olisi teholtaan lähempänä tuon toisen vaihtoehdon valon määrää ja sähkön kulutusta.

Täti-E

Jee, kiitos Chilivaari  :D

Tiesin kyllä että vertailen suhteetomia asioita toisiinsa, mutta osasit silti hienosti vastata. Kompromissina voisi kyllä toimia tuo hieman pienempi 125 Esli tai sitten jopa se 50 Esli siihen varjostimeen..Nää on niin aina tämmösiä asioita ettei oikein osaa ajatella.

Mulla on sellainen pieni suunnitelma ei toivotun valon leviämisen suhteen, mutta pääsen testailemaan sitä vasta sitten kun lamppu on paikoillaan.