toukokuu 13, 2024, 01:30:14 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Akun villi plantaasi

Aloittaja Aku, syyskuu 07, 2012, 21:03:43 ip

« edellinen - seuraava »

Aku

syyskuu 07, 2012, 21:03:43 ip Viimeisin muokkaus: syyskuu 23, 2012, 15:45:26 ip käyttäjältä ABK
Kausi 2012 alkaa olemaan ulkokasvatteluiden kannalta jo paketissa. Joitakin chilejä tullee vielä kypsymään, mutta osa jää raa'aksi. Villichilit olen kantanut sisälle talvetukseen. Kiinnostukseni villichileihin tuntuu vain kasvavan ja olenkin päättänyt, että keskityn kaudella 2013 pääosin villeihin chileihin. Raporttia jalostettujen chililajikkeiden edistymisestä tulee kuitenkin siitä huolimatta.

Joitakin villejä olen jo kylvänyt tähän mennessä. Siksi teinkin uuden päiväkirjan näille. Laitan tähän listaa niistä, jotka ovat idulla tai pidemmällä kasvussaan.

C. annuum
- Tepin Eastern Travis County

C. praetermissum:
- CGN 22795
- Semillasin lajikeeltaan tuntematon prae
- Goat pepper

C. chacoense:
- Cap 524
- CGN 22083

C. cardenasii var. pendulum:
- Ulupica large

C. eximium
- CAP 1491

C. rhomboideum

C. lanceolatum

C. flexuosum

C. tovarii

Aku

30.8.2012 kylvämistäni Capsicum tovariin siemenistä yksi on puskenut jo idun ulos. Viikko meni itämiseen, joten pelkään pahoin, että tämä ei kehity ituvaihetta pidemmälle. Pidetään kuitenkin vielä peukkuja pystyssä. :D




Cap 524 ja 2 x CGN 22795.




Cap 524




CGN 22795, Baccato de Orto, Goat pepper ja Semillasin prae.




Oma ikkuna ja koulupöytä täynnä. Nyt pitää siirtyä muille ikkunoille kasvattelemaan (ihan luvan kanssa)  ;)




Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - syyskuu 07, 2012, 21:07:42 ip
Ihan mukavasti sulla villejä kasvamassa. Itsellä ei ole sitä mahdollisuutta, että voisi panostaa villeihin, kun ei ole siemeniä. Meinaatko pitää täällä päiväkirjaa myös jalostetuista, vai teetkö niille oman päivyrin, jos tämä on villipainotteinen?


Villien siemeniä saa joissain määrin myös nettikaupoista. Muun muassa Semillasilla on muutamia praetermissumeja myynnissä. Itseltänikin liikenee kyllä muutama villichilin siemen jossakin vaiheessa. Tähän samaan päiväkirjaan aion päivitellä myös jalostetuista chileistä.

Siku

Ihan pätevä lista villejä. Jos kaipaat, niin multa löytyy tohon jatkoksi ainakin:
CAP 1445 (C.chacoënse)
C.chacoense var. Exile
Cumari Pollux (C.praetermissum)
CAP 1144 (C.praetermissum)
CGN 23258 (C.chinense)
Mini Mini (C.baccatum)

Voi olla jotain muutakin, mutta ei pysty muistamaan.

Aku

Pitää hieman tarkkailla, että miten paljon tilaa jää jäljelle... ::) Cumari Polluxia, Mini Miniä ja exileä minulla on jo itämässä, mutta muita listastasi ei ole.

Aku

Capsicum flexuosumin kukat ovat kyllä kieltämättä kauniita :)




Samaisessa flexussa on itsepölytyksellä syntyneitä marjoja kypsymässä.




Talvetukseen pääsi yksi Lemon Drop. Leikkasin kasvin kohtuullisen matalaksi, käsittelin leikkauspinnat haavanhoitoaineella ja istutin kasvin 14 cm Pauliina-altakasteluruukkuun. Jotain bonchin tapaista tästä olisi tarkoitus kasvatella.




exa

Hienolta näyttää Lemon Dropin mutkainen runko. Itse ajattelin Omnicoloria samantyyppisen rönsyilevän kasvutapansa takia taivutella bonchiksi. Voisi tulla nimittäin aika hieno cascade-tyyppinen bonsai, kyseisten lajikkeiden kasvu kun on amppelimaisen laskeutuvaa.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Aku

Ilmeisesti tammi-helmikuussa idätin. Ei vaan muista. Itsestäänhän se on tuollaiseksi kasvanut. Tykkään kovasti Lemon Dropista ja Omnicolourista muutoinkin. Omnicolor tosin tuotti myöhäisen kylvöajankohtansa vuoksi vain yhden podin.

ChiliChillailija

Tuohon rungon paksuuteen, itse olen saanut sen käsityksen, että jos ruukunvaihdon yhteydessä istuttaa senverran syvälle, että runko hiukan peittyy, niin runko myös tukevoituu. Ja valon määräkin ratkaisee ilmeisesti jotakin. Varjoisassa kasveista tulee helposti honteloita.
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Aku

^ Kaikki vaikuttaa kaikkeen... ;)



Nyt on kulunut 12 päivää Capsicum tovariin kylvämisestä. Itäminen tapahtui jo viikossa ilmeisesti siemenen viilaamisen takia. Nyt tovarii on jo kypäräpäisenä kurkottelemassa valoa kohden. Istutin sen turpeeseen. Hyvältä näyttää, ainakin tällä hetkellä. :)

biblo

Nyt ne kriittisimmät hetket Tovariin kanssa. Itse sumuttelin välillä kypärää ja puristelin varovasti sormien välissä, kikka toimi kolmen kanssa.
"Grow food, not lawns"

Aku

Itämisen sietämätön nopeus

On ne ihmeellisiä. Villichilit siis. Capsicum tovarii iti viikossa. Yksittäisenä tapauksena se ihmetytti, mutta nyt myös pari muuta villiä ovat itäneet pikaisesti. Kylvin 9.9.12 (Tiemuhilta vaihdossa saatuja) C. eximium / C. sp 'CAP 1491':n ja 'Tepin Eastern Travis County':n siemeniä. Nyt kun on kulunut kuusi päivää kylvämisestä, kaikki kolme 'CAP 1491':n siementä ja yksi 'Tepin ETC':n siemen on itänyt. 

Muut villichilit etenevät kasvussaan nopeasti. Joillakin on tulossa jo toinen varsinainen lehtipari.



CAP 1491




Tepin ETC




Tovariin kypärä on alkanut hieman pehmenemään (huomaa läpinäkyvyys). Olen tiputtanut kypärään lääkeruiskulla vesitippoja päivittäin.

Aku

Goat Pepperit (C. pratermissum) ovat varsin karvaisia kavereita. Kyseiset kasvit vaikuttaisivat tuoksuvan nuorina taimina kohtuullisen voimakkasti.




Capsicum eximium / C. sp 'CAP 1491':t on nyt istutettu turpeeseen. Ovat sirkkalehtivaiheessa.




Kauteen 2012 liittyviä kuvia vielä muutama. Satoa on kuohtuulliset määrät näissäkin. Ovat nyt sisällä kypsyttelemässä. Ensimmäisenä Peruvian White Habanero.


Peach Habanero. Varsin maukas chinense.


Parin päivän takaista satoa. 221 grammaa Manzano Rojoa, Russian Giant chiliä ja Lemon Droppia. Yhteensä satoa olen kerännyt nyt 727 g. Tavoitteeseen on siis matkaa enää 273 g, jonka uskon täyttyvän chinensejen ja Manzano Rojojen kypsyttyä.




Manzano Rojossa hieman siemenkiinnikettä, suurin osa koko mollukan sisuksesta  ::)


Niian

Kivan näköinen alku :) itseäkin jo hiukka kutkuttelee ensi vuosi. Mistä olet tuota Ulupica largea saanut? Itsellä olisi siihen siement haussa joten olisi kiva kuulla jos jostain niitä onnistuu tilaamaan

Aku

Oma Ulupica Largeni on peräisin Tiemuhilta, pistokkaana tosin. Siemenet ovat ilmeisesti foorumilta lukemani perusteella hieman vaikeammin itävää sorttia.

Niian

Kiitos, hyvä tietää. Pitänee siis yrittää pistokasta metsästää kunhan niitä alkaa väellä olemaan jälleen.

Aku

Postituskulujen hinnalla saat pistokkaan tai pari, jos haluat.

Niian

Olen todella kiinostunut! Laiton yvtä *hyppii pomppii riemusta*

Aku

Capsicum flexuosumeista yksi näyttäisi siltä, että alkaa kohta kukkimaan.




Mainittakoon tässä vielä, että kauden 2012 päätavoite täyttyi. Keräsin kasvarista 298 g raakileita. Yhteensä satoa olen siis kerännyt 1,025 kg. Puskissa kypsymässä vielä ainakin puolisen kiloa.


Aku

Tovariin tilanne alkoi näyttää pahalta.


Päätin poistaa kypärän veitsellä. Taimeen jäi vielä pieni osa sirkkalehteä ja toivottavasti kasvupiste. Saa nähdä miten tämän käy. Jos ei pelastustoimenpide auttanut, pitää vain odottella muiden siementen itämistä.




Meneillään on pieni kokeilu. Otin C. lanceolatumista ns. "mikropistokkaan" muistaakseni pari viikkoa sitten. Siinä oli vain yksi lehti ja kasvupiste. Sijoitin mikropistokkaani altakastelevaan minikasvihuoneeseen, kosteaan turpeeseen. Nyt se on lähtenyt kasvuun.




Ja kuten minulta taisi jäädä mainitsematta aloitusviestissä, kaikki vinkit, neuvot ja kommentit kasvatukseen liittyen ovat tervetulleita.

Ryhis

Onnittelut ensimmäisestä kilosta!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa