maaliskuu 29, 2024, 09:53:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chili villitys 2011

Aloittaja solari, maaliskuu 11, 2011, 10:31:35 ap

« edellinen - seuraava »

solari

maaliskuu 11, 2011, 10:31:35 ap Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2011, 12:57:15 ip käyttäjältä solari
Jau, elikkä tässä sitä sitten ollaan siemenet purkissa. Ja niinkö jokanen viimekuussa itämään laittanut on voivotellut että kuinka "myöhässä" ovat istuttaneet kasvinsa..
Missäs mie sitten olen? En ainakhaan ajoissa..

Elikkä eilen oli tulla lopsahtanut siemenet postiplunkasta alas ko lampsin iltavuorosta kotia..eli ei muutakuin tuumasta toimehen ja siemenet itähmään. Mittään ihmeellisiä poppaskonsteja mie en alkanu käyttähmän sen kummemmin ko keitetyllä veellä virutin astiat mihin net istutin, sitten kynän kärjellä muutaman millin kuopat ja siemenet nätisti sinne ja multa päälle. Ja nyt vain odottelehmaan..

Lajikkeita ovat

Fatalii (C. chinense) x3
Barbados (C. chinense) x3
Datil, Yellow (C. chinense) x3
Habanero, Caribbean Red (C. chinense) x3
Bolivian rainbow (C. annuum) x3
..ja Fatalii:n kolme "?" pussin siementä

Tarkotuksena ei ole todellakaan nuita kaikkia pitää itellä koska asuskelen tällähetkellä tämmösessä kusisessa yksiössä jossa ei ole edes parveketta.
Ja muutenkin kiinnostas koittaa kaikista tehjä melkeimpä niitä bonsai puita..saapa nähhä onnistuuko.
Kuvia en jaksa vielä räpsiä ko eipä tuossa multaläjässä mittään nähtävvää kyllä olekkaan.
Toivotaan nyt että edes yksi taimi saadaan nousemaan sieltä :P :)

solari

maaliskuu 11, 2011, 10:36:39 ap #1 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2011, 10:50:51 ap käyttäjältä solari
No jos kuitenki liittäsin yhten kuvan tuosta minun kasvatuslampusta johonka taiteilin töihin tuommosen peilihässäkän kiiltohehkutetusta rosterista..
Eli Ikean Lersta -lamppu, Chilitarvike.fi:stä tilattu 50W ESL valaisin olikohan se nyt 4900K värilämpötilalla..pääle 4000 kuitenkin..


Ja takana komeileen isovanhemman kuolinpesästä huostaan otettu kaktus..lajia en tiedä mutta komea huonekasvi on!:)

solari

Ohhelevetti ko tuli isona tuo kuva :D..noh älkää suuttuko, harjottelua!

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 11, 2011, 10:37:26 ap
Ohhelevetti ko tuli isona tuo kuva :D..noh älkää suuttuko, harjottelua!


Helpoiten hoidat vaikka irfanviewillä resize ja 25% alkuperäiskoosta ainakin noi mun kuvat =)

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Mr_Green_

Hehe...tosiaan aika iso kuva..  ;D Ei kai tuo mikään kaktus ole kuitenkaan? Näyttäis olevan Nukkatyräkki...ehkä..
Itsellä kasvaa sellainen tuossa hyllyllä...tosi paljon pienempänä. Kovasti samalta näyttäis. Sulla näköjään se on jatkanut sukuakin....sen se tekee ampumalla siemeniä, jos et ole huomannut? Sen takia sitä kutsutaan myös siemensyöksyksi. Komea kasvi on!!  :D

solari

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - maaliskuu 11, 2011, 10:46:59 ap
Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 11, 2011, 10:37:26 ap
Ohhelevetti ko tuli isona tuo kuva :D..noh älkää suuttuko, harjottelua!


Helpoiten hoidat vaikka irfanviewillä resize ja 25% alkuperäiskoosta ainakin noi mun kuvat =)

-Timo


Tehinpäs saman toimenpiteen windowssin paintilla, venytä / viistota toiminnolla:)

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 11, 2011, 10:51:21 ap
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - maaliskuu 11, 2011, 10:46:59 ap
Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 11, 2011, 10:37:26 ap
Ohhelevetti ko tuli isona tuo kuva :D..noh älkää suuttuko, harjottelua!


Helpoiten hoidat vaikka irfanviewillä resize ja 25% alkuperäiskoosta ainakin noi mun kuvat =)

-Timo


Tehinpäs saman toimenpiteen windowssin paintilla, venytä / viistota toiminnolla:)


Joo, onnistuu se noinkin, mut kuvan leveys/korkeussuhde voi muuttua :)

Irfanview on pirun kätevä kuvien peruskäsittelyyn.
Ja ilmainenkin vielä =)

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

solari

Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 11, 2011, 10:49:26 ap
Hehe...tosiaan aika iso kuva..  ;D Ei kai tuo mikään kaktus ole kuitenkaan? Näyttäis olevan Nukkatyräkki...ehkä..
Itsellä kasvaa sellainen tuossa hyllyllä...tosi paljon pienempänä. Kovasti samalta näyttäis. Sulla näköjään se on jatkanut sukuakin....sen se tekee ampumalla siemeniä, jos et ole huomannut? Sen takia sitä kutsutaan myös siemensyöksyksi. Komea kasvi on!!  :D

Joo kyllähän se tuommonen Nukkatyräkki olikin..kiitoksia muuten kovasti ko olen miettinykki että mitähän lajeja nuo ovat kun äiti vain mulle sanoi että haluaisinko ottaa mummin kämpältä kaks "kaktusta" :D..
Joo mie olen koittanu vähän kysellä kavereilta että haluaisko kukaan tuota sen jälkeiläistä, ei sitä kehtaa kovin kauaa enää tuossa pitää ettei mene juuret solmuun :S :/ vai laittaisko vain itelle toiseen ruukkuun sen, eipä se niin paljon huomiota kyllä tarvitsekaan ettei siitä suurta vaivaa tulisis..En ole huomannu sitä "siemensyöksyä" :D

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 11, 2011, 11:22:06 ap
Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 11, 2011, 10:49:26 ap
Hehe...tosiaan aika iso kuva..  ;D Ei kai tuo mikään kaktus ole kuitenkaan? Näyttäis olevan Nukkatyräkki...ehkä..
Itsellä kasvaa sellainen tuossa hyllyllä...tosi paljon pienempänä. Kovasti samalta näyttäis. Sulla näköjään se on jatkanut sukuakin....sen se tekee ampumalla siemeniä, jos et ole huomannut? Sen takia sitä kutsutaan myös siemensyöksyksi. Komea kasvi on!!  :D

Joo kyllähän se tuommonen Nukkatyräkki olikin..kiitoksia muuten kovasti ko olen miettinykki että mitähän lajeja nuo ovat kun äiti vain mulle sanoi että haluaisinko ottaa mummin kämpältä kaks "kaktusta" :D..
Joo mie olen koittanu vähän kysellä kavereilta että haluaisko kukaan tuota sen jälkeiläistä, ei sitä kehtaa kovin kauaa enää tuossa pitää ettei mene juuret solmuun :S :/ vai laittaisko vain itelle toiseen ruukkuun sen, eipä se niin paljon huomiota kyllä tarvitsekaan ettei siitä suurta vaivaa tulisis..En ole huomannu sitä "siemensyöksyä" :D


Hehe..juu, eipä mitään..kiva aina bongailla tuttuja kasveja! Ruukuta ihmeessä se pienempi omaan ruukkuunsa sieltä. Ei kovin paljoa kastella tarvi tuota kasvia kyllä. Aika hyvin kestää kuivaa, ja ilmoittaa kyllä kun on jano. Siemensyöksyä en oo itsekään nähnyt varsinaisesti, mutta olen lukenut, että siemen voi lentää monen metrinkin päähän. Ja oon kyllä löytänyt chilin ruukusta pienen nukkatyräkin taimen...chili oli n.metrin päästä tyräkistä..  ;D Nyt eristin tyräkin kauemmas, ettei pääse enää mitään vauvoja tekemään mun chilien sekaan...hehhe!

solari

Tulipa tässä mieleen tosiaan, että mulla on nuo chilit itämässä Kaktusmullassa, että mikä olis ehkä viisain vaihtoehto sittenkun siirtelen isompiin ruukkuihin, että mihin laitan kasvamaan? Kevytsoraakin löytyy jemmasta jota voi sekotella sitten tulevaan ruukkuun!!:)

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 12, 2011, 17:26:17 ip
Tulipa tässä mieleen tosiaan, että mulla on nuo chilit itämässä Kaktusmullassa, että mikä olis ehkä viisain vaihtoehto sittenkun siirtelen isompiin ruukkuihin, että mihin laitan kasvamaan? Kevytsoraakin löytyy jemmasta jota voi sekotella sitten tulevaan ruukkuun!!:)


Itellä on käytössä kaktus/taimimulta isommillakin tällä hetkellä. Kesäksi aion ostaa kekkilän turvemultaa. Aina oon käyttänyt soraa seassa myös...

solari

Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 12, 2011, 17:28:50 ip
Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 12, 2011, 17:26:17 ip
Tulipa tässä mieleen tosiaan, että mulla on nuo chilit itämässä Kaktusmullassa, että mikä olis ehkä viisain vaihtoehto sittenkun siirtelen isompiin ruukkuihin, että mihin laitan kasvamaan? Kevytsoraakin löytyy jemmasta jota voi sekotella sitten tulevaan ruukkuun!!:)


Itellä on käytössä kaktus/taimimulta isommillakin tällä hetkellä. Kesäksi aion ostaa kekkilän turvemultaa. Aina oon käyttänyt soraa seassa myös...



Kai tuo Kekkilän turvemulta soveltuu sisäkasvatukseenkin ihan yhtähyvin kuin ulos? Ko aika paljon tuota turvemultaa on täällä kehuttu, että pitäisikö se sitten sitä ostaa? Eikä aivan ryöstöhintaankaan tarvi hakea sitä kaupasta vissiin?

Mr_Green_

Jees..en mä ainakaan näe mitään syytä, miksei toimisi sisällä yhtälailla. Itse ainakin aion kokeilla...kunhan se kevät koittaa ja pääsee suorittamaan lisää ruukunvaihtoja.. =P halpaakin se tais olla...kympin hujakoilla tais olla 85l säkki..

solari

Osaakos kukaan sanoa että kumpi on parempi, kun nyt lueskellu että se optimaalinen idätyslämpötila olisi noin 27-29asteen tienoilla..kun tuossa tietokoneen päällä niitä idättelen, niin puumittarin mukaan idätysastian pohjalla näyttää noin 31 astetta ja kun nostaa nuiden kippojen päälle joissa multa on lähestulkoon reunoissa asti lämpötila on noin 27 astetta, että olisiko se parempi olla hieman alle tuon 27 esim kylppärissä (25astetta) kuin tuo hieman ehkä yläkanttiin johtava lämpötila??? Eipä muuta tällä erää,toivottavasti tämän nyt joku täällä lukee :)

mohla

Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 16, 2011, 21:00:38 ip
Osaakos kukaan sanoa että kumpi on parempi, kun nyt lueskellu että se optimaalinen idätyslämpötila olisi noin 27-29asteen tienoilla..kun tuossa tietokoneen päällä niitä idättelen, niin puumittarin mukaan idätysastian pohjalla näyttää noin 31 astetta ja kun nostaa nuiden kippojen päälle joissa multa on lähestulkoon reunoissa asti lämpötila on noin 27 astetta, että olisiko se parempi olla hieman alle tuon 27 esim kylppärissä (25astetta) kuin tuo hieman ehkä yläkanttiin johtava lämpötila??? Eipä muuta tällä erää,toivottavasti tämän nyt joku täällä lukee :)


Toi on ihan jees lämpötila idätellä. Pidät vaan huolen ettei pääse kuivumaan, niin hyvä tulee. =)

solari

Lainaus käyttäjältä: mohla - maaliskuu 16, 2011, 21:02:48 ip
Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 16, 2011, 21:00:38 ip
Osaakos kukaan sanoa että kumpi on parempi, kun nyt lueskellu että se optimaalinen idätyslämpötila olisi noin 27-29asteen tienoilla..kun tuossa tietokoneen päällä niitä idättelen, niin puumittarin mukaan idätysastian pohjalla näyttää noin 31 astetta ja kun nostaa nuiden kippojen päälle joissa multa on lähestulkoon reunoissa asti lämpötila on noin 27 astetta, että olisiko se parempi olla hieman alle tuon 27 esim kylppärissä (25astetta) kuin tuo hieman ehkä yläkanttiin johtava lämpötila??? Eipä muuta tällä erää,toivottavasti tämän nyt joku täällä lukee :)


Toi on ihan jees lämpötila idätellä. Pidät vaan huolen ettei pääse kuivumaan, niin hyvä tulee. =)


Jees, ihan hyvin tulee tarkkailtua nuita kippoja ihan homevaaran takiaki kun ei ole mitään tuuletinta tjsp tuulettelemassa nuita kun on kelmut päällä pitämässä kosteutta, reijät on tottakai tehty kelmuun mutta silti! Multa on ollut istutuksesta asti kosteaa, ei kuitenkaan märkää. Kuivumaan ei ole päässyt ollenkaan, nyt kuudetta vuorokautta siemenet mullassa,toivottavasti kohta näkee tulosta:)

solari

Mjaah, voisi hieman päivitellä tilannetta yhten kuvan kera, tilannehan ei maailmoja mullistava ole, eikä innokkaimpia chilifarmaajia varmastikkaan liikuta suuntaan tai toiseen..
..mutta jotaki on kuitenki tämän umpiamatöörinki kipoissa tapahtunut, mikä ainakin omaa mieltä lämmittää koska tavoitteena kaikista 18 siemenestä oli "jos etes yksi itäis".


Elikkä tilanne on tämä: Varmuudella on itänyt 2"yllärisiementä", 3 Habaneroa joista yksi nostanu jo lehdet ilmaan, 2 Bolivian Rainbowia joista yksi nostanut jo lehtensä ilmaan, 1 Datil ehkä..jotain vihreää siellä näkyy, 2 Fataliita ja 1 Barbados .. :)
PS. Kuva on paska ja kamera on paska.

Mr_Green_

Hehhe! Äläpä oo niin vaatimaton! Hyvä siitä tulee ja ei kannata muista chilifarmaajista niin välittää...liikuttaa tai ei, niin itelles nää kuvat ja päivitykset on kiva olla olemassa täällä. Hyvä sitten tarkistella kolmen vuoden päästä, että koskas se mun rakas Habanero ilmestyikään sieltä mullista pinnalle..  :D Hihhi! Ite nimittäin just alan penkomaan ja selvittelemään että onko mun Cayenne jo vuoden ikäinen...koska juhlitaan synttäreitä..  ;D

solari

Näinpä..juurikin omaksi iloksi tänne lähinnä kirjottelen ja lisäilen kuvia..ja palaute on aina tervetullutta tottakai

...synttäreiden kunniaksi sitten aimo annos merileväuutetta purkkiin vai? :D

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 18, 2011, 16:01:54 ip
Näinpä..juurikin omaksi iloksi tänne lähinnä kirjottelen ja lisäilen kuvia..ja palaute on aina tervetullutta tottakai

...synttäreiden kunniaksi sitten aimo annos merileväuutetta purkkiin vai? :D


Mm...saa nähdä mitä jännää keksitään! Joku lahjahan sille pitää antaa toki.. XD Selvis, että Cayennen sain 12.4 itselleni viime vuonna...ja silloin se oli n. 2kk ikäinen...eli onhan se vuoden siis täyttänyt.. =P Sepä onkin vanhin kasveistani..