toukokuu 13, 2024, 12:42:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


O: ostetaan rikkinäinen LED valaisin

Aloittaja Dark Hunter, syyskuu 18, 2013, 15:28:01 ip

« edellinen - seuraava »

Dark Hunter

Olen lähiaikoina kovasti perehtynyt LED valaisinten toimintaan. Nyt kiinnostaisi päästä sellaista omin käsin tutkimaan ja mahdollisesti tehdä vanhaan pohjaan oma sovelluksensa.

Eli jos nurkistasi löytyy toimimaton LED valaisin, niin olen valmis siitä jotain maksamaan. Kaikki halppis kiina LEDit käyvät myös, olen kiinnostunut lähinnä laitteen rungosta ja virtalähteestä.

Laittakaa yksityisviestillä tietoa, että millainen valaisin olisi tarjolla ja millaista hintaa siitä haluaisit. PK-seudulla voin tulla valaisimen hakemaan, muuten posti saa hoitaa kuljetuksen.

PP

Lainaus käyttäjältä: Dark Hunter - syyskuu 18, 2013, 15:28:01 ip
Olen lähiaikoina kovasti perehtynyt LED valaisinten toimintaan. Nyt kiinnostaisi päästä sellaista omin käsin tutkimaan ja mahdollisesti tehdä vanhaan pohjaan oma sovelluksensa.


Jos olet tosissaan kiinnostunut ja aiheeseen perehtynyt, nykyiset kaupalliset ledit kannattaa unohtaa malleina. Ne on tehty mahdollisimman halvalla, ja siksi niissä on yleensä halvimmista (huonoista) komponenteista koottu virtalähde eikä jäähdytykseen ole panostettu vaan laitettu tuuletin puhaltamaan kovaa huonoa (tai olematonta) jäähdytysripaa kohti.

En tiedä, onko teholähteet niissä aina oikein suunniteltuja eli ajetaanko ledejä vakiovirralla. Sellaiseen löytyy valmiita ohjauspiirejä, mutta verkkopuoli eli jännitteen lasku 230 V:sta lediohjaimen vaatimaan muutamaan kymmeneen pitää tehdä itse tai ostaa kallis teholähde.

Dark Hunter

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 18, 2013, 15:36:11 ip
Lainaus käyttäjältä: Dark Hunter - syyskuu 18, 2013, 15:28:01 ip
Olen lähiaikoina kovasti perehtynyt LED valaisinten toimintaan. Nyt kiinnostaisi päästä sellaista omin käsin tutkimaan ja mahdollisesti tehdä vanhaan pohjaan oma sovelluksensa.


Jos olet tosissaan kiinnostunut ja aiheeseen perehtynyt, nykyiset kaupalliset ledit kannattaa unohtaa malleina. Ne on tehty mahdollisimman halvalla, ja siksi niissä on yleensä halvimmista (huonoista) komponenteista koottu virtalähde eikä jäähdytykseen ole panostettu vaan laitettu tuuletin puhaltamaan kovaa huonoa (tai olematonta) jäähdytysripaa kohti.

En tiedä, onko teholähteet niissä aina oikein suunniteltuja eli ajetaanko ledejä vakiovirralla. Sellaiseen löytyy valmiita ohjauspiirejä, mutta verkkopuoli eli jännitteen lasku 230 V:sta lediohjaimen vaatimaan muutamaan kymmeneen pitää tehdä itse tai ostaa kallis teholähde.


Olen kyllä perehtynyt kaupallisten valaisimien vikoihin. Kaupallisissa malleissa kuitenkin on ollut oikein siisti ja hyvän oloinen runko, jonka päälle pysyisi omaa virittämään. Ja teholähteessä nimenomaan tuo muuntaja osuus kiinnostaa, ei uskaltaisi vielä tällä kokemuksella omaa alkaa rakentamaan vaikka eipä tuo kovin hankala olisikaan. Vakiovirta lähteet olen kuitenkin aikeissani ostaa/rakentaa itse, pitäisi vain saada hyvä tasajännite lähde joka kestää tarvittavan kuorman.