toukokuu 14, 2024, 12:20:22 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Esittäydyn!

Aloittaja Lizzie81, heinäkuu 23, 2014, 10:40:15 ap

« edellinen - seuraava »

Lizzie81

Heipä hei!

Jos täällä on tapana esittäytyä, niin laitetaanpa tänne pari sanaa.
Olen maalta kotoisin, joten aina on ollut taipumus tökkiä kaikenlaisia siemeniä multaan. (Esimerkiksi pähkinät ja avokado, jotka tosiaan hyvin kasvaa näillä seuduin..) Asumme harmikseni kerrostalossa, kaupungissa, joten olen parvekkeella yrittänyt kasvattaa tomaattia, kurkkua, porkkanaa, perunaa, hernettä jne, aina huonolla menestyksellä. Parvekkeelle ei tule tarpeeksi valoa, ensinnäkin se on väärällä puolella taloa ja lisäksi takapihan puut varjostavat. (Tiedätte tämän tuskan. :o)

Chileistä mulla ei ollut mitään kokemusta ennen viime vuotta. Ostin silloin Lombardo-nimisen lajikkeen siemeniä ja pistin kasvamaan. Muutama itikin, ja kasvoi jopa taimiksi. Kukkiakin niihin tuli mutta ei koskaan podeja. Niitä oli kolme kappaletta lopulta yhdessä purkissa, kunnes lähdimme syksyllä kahdeksi viikoksi Kyprokselle, ja tietenkin sillä aikaa suurin osa kasveista oli kuollut. Yksi noista chileistä kitkutteli talven yli kuolematta, ja keväällähän se innostui kukkimaan, ja sitten siihen alkoi ilmestyä vihreitä mötiköitä! Olimme ihmeissämme. Nyt ollaan nautittu satoa koko kesä :D Tästähän mieleni tietysti villiintyi ja ostelin muitakin siemeniä, nyt on Prairie Fireä, Early Jalapenoa ja Joe's Longia kasvamassa. Early Jalapeno on kasvanut koko ikkunan (ja ylikin) korkuiseksi jätiksi ja kukkii valtaisasti, nyt siinä on niitä podejakin, joten jännään mielenkiinnolla saadaanko me oikeasti satoakin siitä. Jotenkin tuntuu että se on kasvanut liiankin valtavaksi ja lätsähtää kuoliaaksi vielä. Kaiken lisäksi niitä kasvaa samassa purkissa kaksi mikä ei taida olla hyvä asia, toisaalta ne on niin isoja etten niitä kyllä mene enää erottamaankaan. Lombardo on helppohoitoinen ja kiva kasvi, ja olen pitkin kesää idättänyt sitä lisää siemenistä ja jakanut kavereille. Hyvä pitää aina laittaa kiertoon :D Toisaalta me jännätään milloin tulee virkavalta ovelle kysymään mitä meidän lastenhuoneen ikkunassa kasvaa noin rehevästi...

Viimeksi ostin kaupasta suippopaprikaa (Palermo) ja pistin sellaisen sisältä löytyneet siemenet multaan. Nyt mulla on sitten reilu kymmenen tainta, joille en keksi mitään käyttöä kun niitä ei taida olla järkeä edes täällä kasvatella. Lajikkeesta en oikein tiedä mitään, paitsi mitä googlettelin, että niistä ei koskaan tiedä mitä niistä kasvaa :D

Prairie Firet on vielä pieniä (kasvaako ne aina noin hitaasti?) ja Joe's Longeista toinen näyttää liikakastelun myötä kuukahtavan (olen itse ollut kesällä lasten kanssa maalla, ja jättänyt kastelun miehen huoleksi, ja hän näyttää omistautuneen asialle jopa vähän liikaakin) joten jos tuon toisen saan pidettyä hengissä, olis aika kiva.

Niin - täydellisesti chilinkasvattamiseen ei pysty innostumaan, koska kasvihuone (ja oma piha, jne) puuttuu, mutta koitetaan mitä saadaan tästä ikkunalautakasvattelusta irti :) Kun on van yksi sovelias, aurinkoinen ikkuna ja ikkunalauta, pitäisi yrittää jotenkin pysyä nahoissaan. Tältä palstalta tulin hakemaan vinkkejä ja kenties kysymään muutaman tyhmän kysymyksen. ;)

Toby

Tervetuloa!
Niin ja on muuten aikamoinen kasvimaa teidän parvekkeella :o
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Lizzie81

heinäkuu 23, 2014, 13:19:34 ip #2 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2014, 13:27:23 ip käyttäjältä Lizzie81
Ai miten niin?  ;D Muutama hassu kasvi.... Tänä vuonna ei oikeastaan mitään, kun viime vuonna oli vähän sellaista etten meinannut enää itse mahtua sinne...Joten tänä vuonna en sitten laittanut sinne oikeastaan mitään. (Kun ei siellä mikään edes kasva.)

Muoks. niin siis käytännössä, siellä on chilien lisäksi vain krasseja, kesämalvikkia, mustasilmäsusanna, lehtisalaattia & pinaattia, pari palsamia ja kahdessa ämpärissä perunaa. (Perunat ei siellä kasva, kun eivät saa tarpeeksi valoa, mutta pakko mun oli taas ne pari jääkaapista talven yli selvinnyttä työntää multaan, juu nou...) Niin ja yhdessä pönikässä on tilliä :)

Toby

Lainaus käyttäjältä: Lizzie81 - heinäkuu 23, 2014, 13:19:34 ip
Muutama hassu kasvi.... Tänä vuonna ei oikeastaan mitään

niin siis käytännössä, siellä on chilien lisäksi vain krasseja, kesämalvikkia, mustasilmäsusanna, lehtisalaattia & pinaattia, pari palsamia ja kahdessa ämpärissä perunaa. (Perunat ei siellä kasva, kun eivät saa tarpeeksi valoa, mutta pakko mun oli taas ne pari jääkaapista talven yli selvinnyttä työntää multaan, juu nou...) Niin ja yhdessä pönikässä on tilliä :)

Niin, totta. Vain muutama hassu kasvi... Eihän siellä ole oikeastaan mitään ;)
Olisi kyllä mukava nähdä kuva kyseisestä "tyhjästä" parvekkeesta.
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Lizzie81

heinäkuu 23, 2014, 22:27:37 ip #4 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2014, 23:06:24 ip käyttäjältä Lizzie81
Otan ehkä sen kuvan kun saan siivottua siellä.  ;D
Ja selvitän miten tänne saa liitettyä kuvia. En ole nääs insinööri (onneksi mies on, mutta kun se ei ole kotona!)

Oikeesti mä haluaisin kasvattaa siellä porkkanoita. Mutta kun niistä tuli noin puolentoista sentin kokoisia =D




0lli

Tervetuloa mukaan kirjoittelemaan! :) Itselläkin early jalapeno tehnyt satoa ikkunalla minne ei paista aurinko juuri ollenkaan :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Lizzie81

Kiitos :) Meillä on vain 2 ikkunaa, joissa on ikkunalauta. Toinen on parvekkeen kohdalla ja ihan kamalan pimeä. Luuletko siis että jalapeno menestyisi siinäkin?
Toinen on sitten aurinkoisempi ikkuna, jossa olen nyt chilejäni kasvatellut. Se on valitettavasti puolet pienempi.. Viime vuonna yritin kasvattaa tomaatteja parvekkeella, mutta eihän ne mitään tehnyt koko kesänä partsilla. Siirsin ne sitten syksyn tullen tuohon valoisalle ikkunalle sisälle ja nehän alkoi sitten tuottaa punaisia minitomaatteja siinä ::) Vähän turhautti. :D

0lli

Lainaus käyttäjältä: Lizzie81 - heinäkuu 24, 2014, 13:47:04 ip
Kiitos :) Meillä on vain 2 ikkunaa, joissa on ikkunalauta. Toinen on parvekkeen kohdalla ja ihan kamalan pimeä. Luuletko siis että jalapeno menestyisi siinäkin?
Toinen on sitten aurinkoisempi ikkuna, jossa olen nyt chilejäni kasvatellut. Se on valitettavasti puolet pienempi.. Viime vuonna yritin kasvattaa tomaatteja parvekkeella, mutta eihän ne mitään tehnyt koko kesänä partsilla. Siirsin ne sitten syksyn tullen tuohon valoisalle ikkunalle sisälle ja nehän alkoi sitten tuottaa punaisia minitomaatteja siinä ::) Vähän turhautti. :D

En kyllä uskolla luvata että siinä parvekkeen kohdalla olevalla ikkunalla menestyisi, siihen ikkunalle missä itse kasvatan sitä paistaa illasta n. 1-1,5h kuitenkin :) Voihan sitä kokeilla, jos ei muuta niin koristekasvina sitten jos ei satoa tule!
Joo itsekin tänä kesänä tomaattia yritin, mutta siitä tuli niin harva hujoppi että en jaksanut kasvattaa sitä loppuun :D
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

NPhoBiaz

Tervetuloa joukkoon kaikenkarvaiseen! ;)

Lizzie81

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - heinäkuu 24, 2014, 16:37:07 ip
Tervetuloa joukkoon kaikenkarvaiseen! ;)


Kiitos!

Taisin selvittää kuvanlisäämisongelman. Ihan ite ! (Polleena  :o )
Ei tuolla parvekkeella paljon mitään oo mun mielestä. Mahtuu jopa aamukahvit vielä juomaan. Pikkutaimet tossa pöydällä on Prairie Fireä, kun kasvatin niitä jo alkukesästä, mutta menin vahingossa antamaan kaikki taimet hövelyyksissäni pois :D En tiedä selviääkö noi talven yli, kun ovat vielä niin pieniä.



Tuo isompi chili pöydällä on Joe's Long, odotan kuoleeko se kun on mielestäni tyvestä mädännyt kun mies kastellut sitä (juurelle) ja hieman turhan reippaasti. Ikkunallakin oleva Joe's Long on kaatua kupsahtanut, näinkö mun pitää lähteä metsästämään sille joku tukikeppi...

Toby

No on siellä kasvia jos jonkinlaista! Kivan näköinen parveke.
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

ChiliChillailija

Tervetuloa foorumille!
Kyllä sinne parvekkeellekkin kunnon viidakon saa aikaan! ;)
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Lizzie81

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - heinäkuu 30, 2014, 20:50:31 ip
Tervetuloa foorumille!
Kyllä sinne parvekkeellekkin kunnon viidakon saa aikaan! ;)


Saa...Siis onneksi et nähnyt sitä viime kesänä  ;D