toukokuu 14, 2024, 12:43:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kamerat ja valokuvaus

Aloittaja Lihamestari, tammikuu 16, 2011, 18:19:23 ip

« edellinen - seuraava »

MiM

Tuttu fiilis, Inferno. Listalle pitänee lisätä myös Kodak, vaikka se olikin tunnetumpi filmistä kuin kameroistaan. Pentax lienee kuitenkin vielä leikissä mukana, ainakin muutama vuosi sitten niiltä tuli halvahko järkkäri, joka sai raikuvat arvostelut.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Caide

Otin mun 90mm tamronin makrolla kuvan kukista. Joku ötökkä tuli pahasti eteen. Käsillä seisty ilman kallistuksenvakaajia tai valonheittimiä.


Caide

Jossain vaiheessa pähkäilin kauan, että minkälaisen laajakulman ostaisi maisemakuvaukseen. Sitten hogasin, että voihan ottaa panoraamakuvia, vaikka tuolla mun Nikkorin 50mm 1.8 objektiivilla.



Olisihan mulla tuo tamronin 18-270, mutta se tekee mielestäni välillä aika suttua ja kymmenen kuvan panoraama tolla Nikkorilla on kyllä tarkka, kuin faan. Alkuperäisen kuvan leveys oli vaan jotain 30k (k=kilo=tuhatta) pikselin luokkaa :D

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Horna - elokuu 07, 2014, 19:18:42 ip
Niin, Sony osti Konica Minoltan kamera toiminnot itselleen vuonna 2006. Voisinpas melkein uskoa, että ainakin Konica soittelee kelloja päässä monillakin vanhan kansan kuvaajilla :) Ainakin itse muistan edelleen isäni Konica merkkisen järkkärin, millä hän otti tavattoman hyviä kuvia :)

Tällä tarkoitan sitä, ettei Sony suinkaan tyhjältä pöydältä aloittanut kameratuotantoaan.


Ei todellakaan, ja Minolta oli jopa paremman pään merkki filmijärkkäreissä.

Lizzie81

Mun eka järkkäri oli nimenomaan Konica Minolta Dynax 5 ja sitä seurasi luonnollisesti Konica Minolta Dynax 5D ja sitten Sony :)

Tänään mä totesin että mun ei tarvinnut lähteä luontoon etsimään luontoa, kun luonto päätti loikkia mun luo ihan pitkin jaloin.  ;D


ottulo

elokuu 10, 2014, 01:20:50 ap #365 Viimeisin muokkaus: elokuu 10, 2014, 01:23:08 ap käyttäjältä ottulo
Lainaus käyttäjältä: Caide - elokuu 07, 2014, 22:23:29 ip
Jossain vaiheessa pähkäilin kauan, että minkälaisen laajakulman ostaisi maisemakuvaukseen. Sitten hogasin, että voihan ottaa panoraamakuvia, vaikka tuolla mun Nikkorin 50mm 1.8 objektiivilla.


Milläs kasaat panoraamat? Multa löytyy Hugin ja olen sitä muutamaan otteeseen käyttänyt, mutta tuntuu vaativan aika paljon käsisäätöä että saisi kaikki langat ja oksat jatkumaan normaalisti. Tosin turhan usein kuvat on otettu käsivaralta, eikä siis ihan täsmälleen samasta pisteestä...


Caide

Käsivaralla mäkin olen ottanut ja photarilla. Se osaa parsia noi hyvin kasaan automaagisesti.

Jani M

Millä objektiiveilla, tai lähinnä, millä polttoväleillä ootte panoraamat ottaneet? Jos polttoväli on liian pieni, ts. kuva-alue liian laaja, se aiheuttaa vääristymiä ja panoraamat on sen jälkeen kyllä todella vaikeita saada hyviksi. Itse olen tolla Nikonin DX-kennoisella päätynyt siihen, että 35mm on sellainen sweet spot panoramojen suheen, ei hirveämmin vääristele. Photoshopia käytän itse panoramojen koostamiseen, hyvänä puolena on se, että jokainen kuva on omana layerinaan, joka on valmiiksi maskattu. Sitä maskia voi säädellä sitten jälkeenpäin mielensä mukaan ja mahdolliset virheet korjailla sillä tavoin.

Aji Inferno

Mielettömän resoluution full-frame kameroiden omistajat, mikäli vielä linssit sattuvat olemaan huippuluokkaa (= kalliita) voivat kuvata kohteita kaukaakin, sitten jälkikäteen käsitellen kuvia mieleisikseen. Siinä pienempikennoisemmat ammattilaiskameratkaan mallia Olympus OM-D M1/5 tai Fujifilmin X-T1 eivät voi yksinkertaisesti mitään. Näiden noin 16 megapikselin erottelukyky riittää loistavasti normaaliin kuvaukseen, mutta kun eteen tulee hyvin kaukana lentävä merikotka, Nikonin ja Canonin superkalliit hirmut ottavat pelikentän haltuunsa. Toivottavasti asiaan tulee kilpailua!

Caide

Lainaus käyttäjältä: Jani M - elokuu 10, 2014, 10:37:41 ap
Millä objektiiveilla, tai lähinnä, millä polttoväleillä ootte panoraamat ottaneet? Jos polttoväli on liian pieni, ts. kuva-alue liian laaja, se aiheuttaa vääristymiä ja panoraamat on sen jälkeen kyllä todella vaikeita saada hyviksi. Itse olen tolla Nikonin DX-kennoisella päätynyt siihen, että 35mm on sellainen sweet spot panoramojen suheen, ei hirveämmin vääristele. Photoshopia käytän itse panoramojen koostamiseen, hyvänä puolena on se, että jokainen kuva on omana layerinaan, joka on valmiiksi maskattu. Sitä maskia voi säädellä sitten jälkeenpäin mielensä mukaan ja mahdolliset virheet korjailla sillä tavoin.

Mä olen tosiaan tolla 50mm yleensä ottanut, kun maisemakuvauksessa sen laajuus ei yhdessä kuvassa usein riitä. Olen myös tolla mun "matka" tamronilla ottanut välillä 18mm panoraamoja. Panoraamakuvahan vääristää aina jos mennään vähänkin leveempään kuvaan. Kuuden kuvan panoa ei juuri välttämättä 50mm obiskalla huomaa, mutta kyllähän sen jälkeen alkaa kuva taipumaan liian selkeästi.

MiM

Hugin olen itse käyttänyt, ja tehnyt sillä jopa 360 panoja. Sellaisen tekeminen vaati useimmiten jo enemmänkin käsityötä. Gimpillekin näyttäisi nykyään löytyvän useita plugineja panojen tekemiseen, jos haluaa pysyä ilmaisissa. Pitänee testata niitä jossain vaiheessa.

Tuollainen metsäpano, jossa on paljon detaljeja eri syvyydellä vaatii huomattavasti enemmän kuin perusmaisema, eli kolmijalka on ehdottomasti suositeltava, mieluiten vielä panoraamapäällä. Vinkki jos haluaa kuvata panoraamoja kantamatta sitä kolmijalkaa metsään on pitää langanpätkä jossa pieni paino (itse käytän mutteria) kameralaukussa. Toinen pää narusta kiinnitetään (vaikkapa kuminauhalla) linssin "parallaxitasoon" (no parallax point), joka on yleensä lähellä linssin etuosaa, ja sitten huolehditaan siitä, että kamera pysyy suorassa, ja mutteri roikkuu koko kuvaussession aikana saman pisteen yläpuolella.

Oman linssin parallaxittoman pisteen voi etsiä näin: https://www.youtube.com/watch?v=1jAhwFLimM0, mutta jos käyttää tuota mutterikikkaa, niin ei tarvitse noin tarkasti etsiä. Yleensä riittää että sen mutterin roikottaa jostain kohtaa lähellä linssin etuosaa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 07, 2014, 18:41:23 ip
Kivoja kuvia tosiaan! :)

Tuntuu jännältä nähdä porukan diggaavan SONYn kameroita! Miksikö? Meitsi on kai sen verran vanhempaa polvea, että aktiivisimpana valokuvausaikanani Sony ei ollut lainkaan kamerabisneksissä mukana. Teki lähinnä keskitason stereolaitteita. :) Ehkä siksi on vieläkin vähän hankalaa mieltää Sonya kameravalmistajaksi - vaikka niillä onkin nyt esim. objektiiveihin uskottavia kumppaneita. Monelle täällä on itsestäänselvää, että Sony on vakavasti otettava kameramerkki siinä, missä Nikon, Canon, Olympus tai Fuji - jne. Eli "vanhat jäärät". ;) Mutta sama pätee Panasoniciin. Sekin oli nuoruudessani stereolaitevalmistaja, joka ei koskenutkaan kameroihin! Nyt se kilpailee perinteisen Olympuksen kanssa, kumppaninaan vieläpä legendaarinen linssivalmistaja Leica...

Tavallaan mielenkiintoista! Vanhojen valmistajien on ollut pakko keksiä itsensä "uudelleen" pärjätäkseen Sonylle, Panasonicille ja muille yleiselektroniikan jättiläisille. Moni valmistaja ei siihen kyennyt. Filmikamera-aikana arvostetut Konica ja Minolta hävisivät itsenäisinä merkkeinä. Ja missä on esim. Asahi Pentax, aikansa suursuosikki keskihintaisissa laatujärjestelmäkameroissa? Oikeastaan ainoat pienemmät perinteiset valmistajat, jotka nyt pistävät tosissaan kampoihin monikansallisten elektroniikkajättien kuten Panasonic ja Sony (huippuluokan optiikkaliittolaisineen) jyräykseen ovat Fujifilm ja Olympus. Molemmat ovatkin tehneet tosissaan töitä luodakseen jotain täysin uutta valokuvaukseen, säilyttäen silti paljon vanhasta filmiajan "taiastaan" esim. kameroiden käytettävyydessä ja tyylissä. Molemmat ovat myös hyvin ylpeitä yrityksiä. Siinä, missä japanilaiset massavalmistajat (ja mm. Nokia!) turvautuvat esim. saksalaisten perinteisten huippuoptiikkafirmojen apuun mallia Zeiss, Leica, Voightländer, jne, sekä Fujifilm että Olympus käyttävät omaa vuosikymmenien osaamistaan. Ja tekevät siten yhä objektiiveja, jotka ovat kalliita, mutta samalla täysin alansa parhaiden tasolla. Joskus jopa kaikkein parhaita. Se on ammattiylpeyttä. Pienen on oltava parempi pysyäkseen elossa!

Jos itselläni olisi rahaa tarpeeksi, ostaisin sekä Fujifilmin X-T1:n parhailla linsseillä (Fuji on TODELLA hyvä optiikassa), että Olympuksen OM-D M1:n samaten parhailla mahdollisilla linsseillä (Olympus tunnettiin jo filmiaikana Canonia ja Nikonia paremmista objektiiveista, eikä tuo taito ole kadonnut). Tuolla kaksikolla hoitelisi aivan kaiken, mitä eteen voisi tulla. Tarkoittanee taas lottoamista (huokaus)... :)


Lisättäköön tässä vielä että Sonyn kameroihinhan saa Carl Zeiss -optiikkaa. Joka on kyllä aivan sikahintaista, mutta isot pojat kertoi että aivan huikeeta laatua  ;)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Aji Inferno

elokuu 10, 2014, 18:47:09 ip #372 Viimeisin muokkaus: elokuu 10, 2014, 18:51:25 ip käyttäjältä Aji Inferno
Carl Zeissin lasit ovat kyllä sitä parasta, mitä rahalla saa. Omaakin kokemusta on filmikamera-ajalta. Samaa laatu- ja hintatasoa ovat sitten mm. Olympuksiin ja Panasoniceihin saatavat Leican ja Voigtländerin hirmulinssit.

Esim. tässä Voigtländeriltä sellainen lasi, että oksat pois: http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/id/pa_f0_95_25.html

Ja tämän ostaisin lottovoiton jälkeen heti: http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/id/pa_f0_95_17_5.html

akselsson1

On kyllä uskomattomat aukot noissa Infernon linkkaamissa laseissa... Uskomattomat ovat kyllä hinnatkin  ;D
Tässäpä Pari kuvaa viikonlopulta..
Kuu laski puiden taakse. A58, 300mm 30s ISO100 F7.1

Sitten kuvailin tähtiä 50mm 1.8 objektiivilla, 15s

Ja koiraa

löysin myös elukoita


ja kukkia, kuten aina ;)

Koiran nimeksi tulee varmaankin Esa, Bambilla ei ole nimeä.  ;)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jani M

elokuu 10, 2014, 20:52:23 ip #374 Viimeisin muokkaus: elokuu 10, 2014, 21:03:34 ip käyttäjältä Jani M
Joopa. Ehkä tän illan aikana ehdin jopa perkata, noin 15Gt, tai vähän ylikin, olis matskua Oulun Tour de Sky -lentonäytöksestä. :D Kameran nenällä viihty koko reissun ajan Tamronin SP 70-300 F/4-5.6 Di.



Frecce Tricolori

PP

Olisi voitu pitää Tour De Sky chilimiitti. :)

Vastavalo häiritsi kuvaamista aika pahasti, mutta joitain kohtuuotoksia on tarttunut kennolle. Nämä valkattu ja säädetty hyvin pikaisesti. Putkena oli Minoltan vanha F4 70-200.


Hyvät perät.


Frecce Tricolori ja köhköh.


Frecce Tricolori.


Frecce Tricolori.


F-16.


F/A-18 Hornet.


F/A-18 Hornet.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 10, 2014, 21:26:01 ip
Olisi voitu pitää Tour De Sky chilimiitti. :)


No joo! En tiennyt että olit täällä päin. Ois nyt voinut morjestaa edes, todennäköisesti ei ihan kovin hirveän kaukana pyöritty toisistamme kuvista päätellen. :D

Loput kuvat löytyy tuolta:
http://jarok.kuvat.fi/kuvat/Tour+de+Sky+2014+Oulu/

PP

Olisi tosiaan pitänyt mutta ei tullut siellä mieleen. Oli muuten vähintään huikea show. Turussa muutama vuosi sitten jenkkien Thunderbirds oli hyvä, mutta eilinen oli paljon parempi.

Tämä viesti tulee n. 11 km korkeudesta. Ihme kyllä halpalentoyhtiön ilmainen wlan toimii.

ChiliChillailija

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 11, 2014, 09:09:44 ap
Olisi tosiaan pitänyt mutta ei tullut siellä mieleen. Oli muuten vähintään huikea show. Turussa muutama vuosi sitten jenkkien Thunderbirds oli hyvä, mutta eilinen oli paljon parempi.

Tämä viesti tulee n. 11 km korkeudesta. Ihme kyllä halpalentoyhtiön ilmainen wlan toimii.

Omasta kokemuksesta nuo halpalentoyhtiöiden wlanit toimivat paremmin kuin kalliimpien.    ???

Ei sattunut kukaan chilifoorumilainen kuvaamaan eilen tuota hehkutettua "superkuuta"?
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Juso

Täällä näyttää olevan OM-D:n  omistajia, enkä tiedä onko tätä joku jo postannut, mutta Verkkokaupan kameramessuilla Matti Sulannon sessio OM-D:n hyödyllisistä perusvirityksistä löytyy täältä. Vaikka tämä onkin kuvattu huonosti niin ettei menuja yms näe, seuraamalla selostusta pääsee äkkiä taakille, missä mennään. Auttoi ainakin itseä ymmärtämään uudesta kamerasta monia asioita ja veivaamaan näytöistä yms paljon paremmin sopivia.

Selostuksen "hammaspyörävalikko" = Menu - nappi ja siitä alas hammaspyörään (custom menu) ja oikealla siinä näkyy aina käytetyt alamenut kirjaimen perusteella.