huhtikuu 19, 2024, 04:53:26 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ylöjärven polte 2013

Aloittaja jaolsten, marraskuu 02, 2012, 21:46:29 ip

« edellinen - seuraava »

jaolsten

Jep, ensi kausi menee omilla siemennyksillä ja Fataliin tuotteilla. Kummatkaan eivät tosin ole absoluuttisen varmoja, mutta mielestäni varmimmasta päästä.

Tarinaa ei työnhakujumppauksen välissä nyt paljoa heru, mutta muutamat aamulla otetut kuvat pitää laittaa näytille:


Nyt sirisee OBH:n kasvikuivuri, illalla surisee Krupsin kahvimylly.


Näkymä kasvarin ovelta. Nuo keskikäytävän multakasvit 3kpl siirtelen päiväksi ulos. Etualalla Bonda ma Jacques.


Kasvarin katossa kiemurtelee Starfish ja on vallannut lonkeroillaan jo toisen puolen katosta. Toisella puolella vasta Goronong yltää harjalle, muut ovat keskittyneet vaaka-kasvuun.


Vasemmalla puolella bublerit ja ikea-dripper



Keskellä NFT, johon olen laiskuuttani ja välinpitämättömyyttäni jättänyt kolme kasvia: Nagan, Trinidad Scorpionin ja Orange Habaneron.



Oikealla puolella EBB:t, etualalla 7pot chaguanas.


Goronongia tulee tolkuttomat määrät, siksi ei pääse ensivuoden kasvatuksiin. Tätä riittää nimittäin vuosiksi eteenpäin.


Edelleen baccatumpusikkoon ein tahdo nähdä, mutta arviolta 100kpl lemon droppeja alkaa olla kypsyneitä. Menee ensi viikonvaihteessa savustukseen.


Ensi vuonna voisi sijoittaa kasvit hieman harvemmin.


Air-potissa kymmenisen valtavaa Beaver Damin hedelmää


Tapaus vale-peperoncinon pyöreät möllykät.


Tapaus vale-beaver Damin podimeri. Taitaa olla fresno tai joku muu pieni "jalapenon tyyppinen"






Rocotoissa muutama kilo hedelmiä vielä kypsymässä



DRH 7400 tuottaa vielä pari kiloa




Mullassa kasvavan 7pot Primon kauniit hedelmät


Ananaskirsikka ja villit loppuhuipennukseksi

Ja kesä jatkuu! Kunhan ilmat pysyvästi viilenevät, aloitan latvojen katkomisen. Näin lämpimillä ilmoilla kukista kehittyy vielä normaalikokoisia ja -makuisia podeja.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

wille

Sangen komeaa.

Mun piti kanssa vesuroida kasvihuoneessa, mutten ole joutanut. (Tai sit oon vaan taas liian hellämielinen)
Eipä siellä enää olekaan kuin satunnaisia kukkia siellä täällä. Viimeaikojen koleat säät kai saivat ne keskittämään energiansa jälkikasvun turvaamiseen, joten nämä lämpimät ovat enemmän kuin tervetulleita.

Kiva kuulla noista Semillaksen siemenistä. Itsellä kun ensikausi on ikäänkuin niiden varaan laskettu... Raaah.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

bluesman

 Tutulta näyttää. Tuut saamaan huippusadon jos vaan hiukan vielä pitelee lämpimiä päiväkelejä. Vieläpä terveennäköisiä rehuja. Onko mitään ötököitä näkynyt?

jaolsten

Tänään aamulla litistin yhden punaisen kirvan Rhombosta. Muita ei ole näkynyt, eivätkä kirvat muutenkaan enää kautta pilaa tässä vaiheessa. Nyt pelätään härmää ja muita homeita ja sairauksia. Sitä varten taidan öisin jopa pikkaisen lämmitellä ja kuivatella auton sisätilalämppärillä, varmuuden vuoksi.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Täti-E

Moikkeliskoikkelis!

Tein pikkuruisen salapoliisitutkimuksen ja selvisi että mun Moruga Scorpionin siemenet oli sulta peräisin (ainaki oranssissa lapussa lukee Jaolsten 2012). Mikähän mahtaa olla sattuma näissä siemenissä / risteytyneitä? Podit ovat meinaan oranssihtavia eikä varsinaisia "pahoja nyppylöitä" ole pinnassa kuin osalla. Ne nyppylätkin tasottuu kun podit kasvaa kokoa.
Mä vähän meinaan veikkaan että jonkin kanssa ovat risteytyneet ja ois kiva tietää minkä  ;D

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - elokuu 28, 2013, 18:19:58 ip
Mä vähän meinaan veikkaan että jonkin kanssa ovat risteytyneet ja ois kiva tietää minkä  ;D

Moruga oli tosiaan viime kaudella kasvihuoneessa, etelänurkassa. Lähimpänä tuota olivat Habanero Orange ja Pea (villi baccatum). Muut kasvihuoneen chilit olivat Brown large habanero, Bonda ma Jacques, Aji Fantasy, Habanero Caribbean Red ja Flexuosum. Tietääkseni muista tuon kasvin siemenistä on tullut sitä itseään, harmi jos sulla on tullut jotain muuta.

Onko olosuhteet kuitenkin kunnossa, eli lannoitus, valo ja riittävä lämpö? Mulla on jostain chinenseistä, etenkin ensimmäisistä podeista ja kylmässä hedelmöityneistä tullut muotopuolia ja eritoten pieniä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Täti-E

No valoa olisi voinut olla enemmänkin (liikaa rehuja pienessä tilassa) ja koosta en valitakkaan edellämainitusta syystä ;)
Musta nuo vaan näyttää enemmän habanerolta kuin miltään muulta.
Ja nyt kun asiaa alkaa mahdollisesti tulemaan selvyyttä niin voin kertoa, että sinulta saamasi Bondan hetelmät ovat täsmälleen saman värisiä vaikkakin isompia. Saman vuoden satoa (2012) nekin siemenet olivat. Voisko olla mahdollista että mulla on maailman huonoin tuuri ja oon saanut kaksi risteymää?



jaolsten

Samanlaisilta minipodeilta näyttää, kuin munkin Scorpparit viime vuonna. Tuo väri muuttuu vielä tuosta, mutta ryppyisiä podeja tulee vasta kun olosuhteet on kunnossa.


*Tämän parempaa kuvaa en löytänyt.. Tuossa vasemmalla yläkulmassa on hieman isompi podi, jossa jo ryppyisyyttä. Nuo keskellä roikkuvat jäivät samanlaisiksi, mitä sulla noissa kuvissa.

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - elokuu 28, 2013, 19:58:42 ip
Ja nyt kun asiaa alkaa mahdollisesti tulemaan selvyyttä niin voin kertoa, että sinulta saamasi Bondan hetelmät ovat täsmälleen saman värisiä vaikkakin isompia. Saman vuoden satoa (2012) nekin siemenet olivat. Voisko olla mahdollista että mulla on maailman huonoin tuuri ja oon saanut kaksi risteymää?

No aika samntyyppiseksi Bondakin jää jos on jäädäkseen pikkupodiksi. Epäilisin ongelmaksi kylmiä hedelmöittymishetkiä tai juuriston, lannoituksen tai kasvualustan ongelmaa. Mulla oli viimevuonna ongelmia kirvojen ja etenkin niiden torjunnan suhteen, kun pari kertaa viikossa pesin kasvit jääkylmällä vedellä, paineella. Suurin osa lehdistä varisi kesälämpimillä pois, ja hedelmistä tuli tuollaisia puolukoita.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Osittainen sadonkorjuu tuotti reilun kilon läjän chilejä. Samalla täyttyi 10 kg punnittuja chilejä tänä vuonna. Toivon ja uskon, että vielä toinen samanlainen satsi roikkuu oksilla ja ensiviikon mahdolliset lämpöiset yöt voivat vielä lisätä podimäärää. Hiano vuasi.


Nagaa, Lemon droppia, Rocotoa, white Fataliita sekä vähän muitakin.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Huru-ukko

Onnea sadosta. Hyvän näköinen salaattilautanen, taidat olla vegaani myös  ;).

jaolsten

Mua lihansyöjempää saa etsiä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Venetsialaisten, kesän päättymisen, 6v. hääpäivän ja 14,5v. vuosipäivän kunniaksi pipertelin vähän hauskaa kalasta ja ketin kattilallisen tillirapujakin. Chiliä oli vain aikuisille tarkoitetussa smetanassa, nimittäin viimevuotista stripe-jauhetta, aji fantasy-jauhetta ja vihreää naga morich-jauhetta. Vuosi sitten olin muuten maapallon toisella puolella, Kiinan kauniissa pääkaupungissa.


Aloitetaan patongista. Monivilja- ja valkosipulitäytepatonkia. Päällä yrttismetanaa, vuohenjuustoa/gorgonzolaa, sekä tonnikalaa. Ripaus ruususuolaa ja mustapippuria.


Aikuisten smetanat, päällä sk:lta saatua savujauhetta koristeena. Takana ei sushia, vaan sen tapaista. Jätskilusikalla muotoiltuja riisikakkusia, jonka päällä tilkka riisietikkaa, sekä soijakastiketta ja tonnikalaa. Ripaus ruususuolaa ja mustapippuria.


Taimenta ahvenanmaalta. Kypsyys tärähti aivan täydelliseksi, mehevämpää taimenta en olekaan ennen syönyt, sillä yleensä kuivaan nuo jalokalat lankulla ja loimulla.


Ravut Espanjasta pakastimeen, josta mun kattilaan. Työttömän on pakko tyytyä kompromisseihin.  :-[
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Metsäretkeltä kotiuduttu ja muutama herkkukin tarttui mukaan..



Joo, smetana-kerma-herkkutattikeitto sekä herkkusieni-kanttarelli-kermapasta tehty, ja syöty. Kuohuviinin kera.  8)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Ja paluu chileihin.


Flexua tulee tasaisesti.


7pot primon isohkoja marjoja


Kasvihuoneen lasin ja vinoreevan väliin joutunut Starfish 2D


Orange habaneroja tarttis taas kerätä.


Samaan kuvaan mahtuu neljä lajiketta Baccatumeja. Ahasta.


Goronongia tulee jatkuvalla syötöllä ja paljon

Samoin 7pot chaguanasia

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Feint

Johtuuko kuvakulmasta tms vai onko nuo flexut kohtuullisen isoja? Siis, ei mitään kaupan paprikan kokoisia, mutta kuitenkin isompia kuin muut samannäköiset villit, rhombo/galapagoense? Olisi melkein voinut luulla kirsikaksi :)

jaolsten

Onhan nuo isoimmat melko turpeita, puolukan kokoisia. Mutteivät sentään kirsikan kokoisia  :D

Noissa isoimmissa marjoissa saattaa muuten olla jopa 15kpl siemeniä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Marjis

Muistutuksena että ne luumupuut odottaa noutajaa.  :)

jaolsten

Yksi pettymys, muka-peperoncino, joutui bonsaiksi. Paksuja juuria tuosta ei löytynyt, joten jouduin piilottamaan tuon runkoa myöten maahan. Mennee lahjaksi tai myyntiin.








Tällaisen oksan piti tuosta poistaa, että sai ylipäätään pysymään pystyssä...
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Feint

Hups, kommentoin jo tuonne foorumin alaosaan tuohon, mutta täällä olikin enemmän kuvia  ::)


Näyttäisi samalta kuin mun C. annuum Aji Cereza. Podit pyöreitä, kiiltäviä vihreitä palleroita, kypsänä punaisia. Tulisuutta oli omaan makuun liikaa ja se oli tosi äkäistä sorttia. Mielettömän hienon bonchin sait siitä kuitenkin aikaiseksi! Mitä toi vihreä tavara on tuolla ruukussa?