toukokuu 14, 2024, 05:21:25 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilien siirto sisälle

Aloittaja kuje, elokuu 21, 2009, 22:06:06 ip

« edellinen - seuraava »

kuje

Terve!

Ottaako chilit pahasti nokkiinsa jos siirrän ne maasta ruukkuihin?
Kannattaako siirtää ennen podi-vaihetta vai vasta kun podeja on?
Chilit on vähän molemmissa vaiheissa, kun tuli liikaa nypittyä kukkia alku kesästä.  ::)

Rupeehan se taas kukkimaan, mutta ois kiva vielä saada satoa.
Isoin podi on about 10c kolikon kokoinen ja muut jotain hernettä ja pienempää.

Chilivaari

Hyvä ja ajankohtainen kysymys. Vastaisin, jos osaisin, mutta ei ole kokemusta tuollaisesta. Yhden rocoton kohdalla joudun tuota vakavasti miettimään minäkin. Se vasta aloittelee kukintaa.

Tämä on siis pelkkää spekulaatiota.  ::)
Luultavasti lajike vaikuttaa aika tavalla. Jotkut ovat herkempiä, toiset eivät välitä muutoksista. Erityisen tarkkoja taitavat olla pubescensit. Niiden kukinta näyttäisi tuottavan tulosta vasta, kun antaa kasvin jököttää paikoillaan samassa asennossa ja kasvaa toispuoleiseksi. Ne myös pudottelevat pienet raakileetkin, kun olosuhteet muuttuvat ja kukinta keskeytyy muutamaksi viikoksi. Joitakin saman tapaisia epäilyksiä on chinenseistä ja muutamasta annuumistakin viime syksyltä.

Jos ajatellaan, että muillakin on jonkin verran samanlaista taipumusta reagoida muutoksiin, olisi mielestäni varminta antaa podien kasvaa vielä niin kauan, kuin lämmintä riittää. Silloin ehkä muutama suurin kehittyisi siirron jälkeen kypsäksi asti. Jos sinulla ei ole paljon lisävaloa sisällä, kukat voi kohta alkaa raksia pois. Eivät ne kuitenkaan enää ehdi kehittyä ennen talven tuloa. Leikkaus voi nopeuttaa muiden kehittymistä.  Mutta kuten sanoin, pelkkää spekulaatiota kaikki. Löytyisikö jostakin kokemuksen syvä rintaääni?

kuje

elokuu 23, 2009, 01:14:34 ap #2 Viimeisin muokkaus: elokuu 23, 2009, 16:47:31 ip käyttäjältä kuje
No niin. Ruukutin tänään pari chiliä.

Toinen on 20cm Bhut Jolokia mikä ei ole kasvanut kesän alusta yhtään pituutta.
Se oli jo kuolemassa ylilannoitukseen, mutta nyt runko on täynnä pientä lehteä ja esikukintojakin pukkaa.

Toinen chili onkin sitten eri maata. Se taitaa olla Ring of Fire tai Inca Red Drop..  ???
Kasvanut nätisti ulkona 10cm taimesta yli metrin korkuiseksi. Siinäkään ei kyllä ole kuin esikukintoja.

Miten muuten vaarin Fatalii x Peruvian Chinense?
Itellä se on nätti puska. Reilu puoli metriä korkea ja monta haaraa joka suuntaan.
Koulutin sitä vaan vähän liikaa keväällä/alku kesästä. Nyt vasta puskee kukkaa.

Saas nähdä miten noi ehtii...

edit.

Nyt on loputkin ruukutettu ja ainut podillinen jätetty maahan.
Toivottavasti ei kukat tipu.
Tässä linkki kuviin kasveista.
Jos joku viitsii käydä tunnistamassa lajit olisin kiitollinen.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: kuje - elokuu 23, 2009, 01:14:34 ap... Miten muuten vaarin Fatalii x Peruvian Chinense?
Itellä se on nätti puska. Reilu puoli metriä korkea ja monta haaraa joka suuntaan.
Koulutin sitä vaan vähän liikaa keväällä/alku kesästä. Nyt vasta puskee kukkaa.

Saas nähdä miten noi ehtii...


Reilu puolimetrinen tuo on minullakin, mutta sato on kypsää, maistelua vaille. Paljon sitä ei tullut, mutta lisää on tulossa. Ehkä se ei pitänyt koulutuksestasi tai sitten vain parvekkeella lasien takana oli mieluisampi kasvupaikka. Minun havaintoni ulkokasvatuksesta on tähän asti, että sinne kannattaa viedä vain jo kukkivia kasveja ja niillekin mielellään seinä pohjoispuolelle kylmiltä tuulilta suojaamaan. Avonaisella paikalla ei monikaan lajike kasva ulkona pienestä taimesta satoa tuottavaksi.

Bhut Jolokiaa on jo maisteltu ja uusia isompia on kasvamassa. Itse asiassa tämän hetkisen Nagakilpailun kärkeen pääsisin noilla vihreillä, vaikka pieniä ovatkin. Toivottavasti sinulla on noille valoa ikkunalla, jotta saat tulista omaa satoa. Jos muutaman podin saat kehittymään, ne kyllä kypsyvät vaikka marraskuussa.

Tunnistuskuvista en varmuudella osaa sanoa kuin että kolmonen on baccatum.

kuje

elokuu 30, 2009, 19:33:45 ip #4 Viimeisin muokkaus: elokuu 30, 2009, 19:43:46 ip käyttäjältä kuje
Noniin! Nyt on kaikki chilit ruukutettu ja siirretty.
Chilit selvisivät muuton Turusta Tampereelle.
Eniten pelotti tuo X3 jonka ruukutin muuttoa edeltävänä päivänä.
Hengissä selvittiin! Ainoastaan muutamia lehtiä oli tippunut.

Ei paljon tressaa nämä chillit. Sopii mulle. :D

Tuo X1 näyttäisi kukan perusteella olevan annuum. -> Ring Of Fire.
X3:n taas olisi kukkien perusteella baccatum -> Criolla Sella / Inca Red Drop

X2 ei vielä kuki, joten paha sanoa, mutta baccatum sen pitäisi olla.
Ajattelin pistää sen poikki ja pitää sen vähän pienempänä talvea silmällä pitäen.
Jos joku haluaa pistoja niin Ruotulasta saa tulla hakemaan.

Kuvat löytyy täältä!

PS. Millon chilit pitää ottaa kokonaan sisälle? Eilen oli yöllä parvekkeella 9'C.

jeQQ

Mulla meni muutto osittain läskiksi, pudotin yhden multaruukun ja chiliraukka meinasi ottaa nokkiinsa, toivottavasti tuosta vielä virkoaa hieman paremmin. :-\

kuje

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - elokuu 31, 2009, 07:56:38 ap
Mulla meni muutto osittain läskiksi, pudotin yhden multaruukun ja chiliraukka meinasi ottaa nokkiinsa, toivottavasti tuosta vielä virkoaa hieman paremmin. :-\


Katkesto se jostain vai mitä sille kävi?
Eiköhän se joka tapauksessa siitä vielä lähde. :)

jeQQ

Ei katkennut, juuret vaan vähän ottivat varmaan vahinkoa. Nyt kun on vielä eri ikkunalaudalla(ennen aamu, nyt keskipäiväaurinkoa) niin näyttää kyllä todella nuupahtaneelta. No, tuo on "kuollut" jo kolme kertaa aikaisemminkin...

kuje

Pistin eilen ton X2:n pieneksi.
Aika paljon tuli pistoja. :D
Tämä jäi jäljelle. Pituutta ~20cm.

smz

Itse siirtelin muutamapäivä sitten 2 chocolate habaneroa sisälle ja jätin muut lasitetulle parvekkeelle vielä, kaikki kasvit noin 50cm korkeita ja latvastaan samanverran leveitä. Nyt nuo sisälle siirretyt ovatkin tiputtaneet kaikki kukkansa yhteensä noin 100 kpl mutta podit pysyy ja kasvaa. ulkona olevilla kukat pysyvät ja uusia podeja ilmestyy melkein päivittäin. Nuo sisällä olevat majailevat 250w esl lampun alla, onko muilla samanlaista kukkien tiputtelua vai ottivatko nuo vaan nokkiinsa sisälle siirrosta?

Hombre

Yölämmöt täällä hämeenlinnan seudulla näyttäisi seuraavan viikon ajan pysyttelevän 10 asteen molemmin puolin.
Ei siis ole mitään kiirettä tuoda chilejä edes ulkoa sisälle, saati sitten kasvarista. Suurin osa kaikista muistakin kasveistani hengailee
vielä pihassa. Kyllä on mahtava syksy  :o
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

kuje

Lainaus käyttäjältä: smz - syyskuu 08, 2009, 09:20:36 ap
Itse siirtelin muutamapäivä sitten 2 chocolate habaneroa sisälle ja jätin muut lasitetulle parvekkeelle vielä, kaikki kasvit noin 50cm korkeita ja latvaskaan samanverran leveitä. Nyt nuo sisälle siirretyt ovatkin tiputtaneet kaikki kukkansa yhteensä noin 100 kpl mutta podit pysyy ja kasvaa. ulkona olevilla kukat pysyvät ja uusia podeja ilmestyy melkein päivittäin. Nuo sisällä olevat majailevat 250w esl lampun alla, onko muilla samanlaista kukkien tiputtelua vai ottivatko nuo vaan nokkiinsa sisälle siirrosta?


Oliko ne parvekkeella ruukuissa vai ruukutitko uudelleen? Jos niin minkä kokoisiin?
Mulla ne eivät pahemmin ottaneet nokkiinsa vaikka juuritila pieneni huomattavasti.
Muutama lehti ja nuppu kyllä tippui, mutta ei noin moni.

smz

10 litran ruukuissa olivat parvekkeella ja siirsin vaan sisälle, mahtaakohan olla vikana sitten kuiva sisäilma verrattuna ulkoilmaan.

Fransu1


Mulla kävi samanlainen ilmiö omille ilm. annuumeille, kun toin terassilta sisälle. Eli pudottivat tosi paljon nuppuja ja kukkia, mutta ei podeja. Ovat hieman liian pienissä ruukuissa (aloittelija kun olen =)) enkä nyt uskalla ruukkuja vaihtaa isompiin, kun podeja on kuitenkin jonkin verran. Tuuli tahtoo keikutella kumoon, kun terassille sopii puhaltamaan.

Sitten säätä uhmaten kiikutin takaisin ulos kaikki (yritin rakennella hieman tuulensuojaa), ja nyt on taas kukat ja nuput pysyneet kiinni. Jännä ilmiö, mutta ei kyllä houkuta tuomaan sisälle, ennenkuin on ihan pakko...

Chilivaari

Oletteko Fransu1 ja smz kiinnittäneet huomiota valon tulosuuntaan?
Pubeilla olen varmaksi todennut ja chinenseitäkin epäilen: Kun kasvin kääntää ympäri niin, että valon tulosuunta muuttuu, se pudottelee kukkansa ja ainakin jotkut pubet myös pienet raakileensa.

jeQQ

Mun annuumi ei pudottanut kukkia, mutta valon tulosuunta ja tuloaika muuttui täysin(uudessa kämpässä ikkuna erisuuntaan), tuloksena oli muutaman kerran totaalinen nuukahtaminen, vaikka vettä ja lannoitetta oli varmasti sopivissa määrin. Nyt alkaa jo tottumaan..

Fransu1


Periaatteessa kyllä ikkunat ovat samaan suuntaan kuin terassikin, mutta valon määrä on tietty vähäisempi ja ehkä tulee hieman suppeammin kuin taivasalla. Se on näköjään oppia ikä kaikki, ja ehkä ihan hyvä niin.=)

Lisävalaistusta ei ainakaan toistaiseksi sisälle tuloa varten ole rakennettu, saas nähdä kuinka kypsymässä olevien podien kanssa käy...vai tyssääkö kehitys siihen paikkaan.

jeQQ

Jos kypsyviä on useita ja tahdot pari kypsäksi, niin mulla ainakin yksi chili kypsytti yhden podin, kun leikkasi viisi pois. :D (Oli muutenkin tehnyt lantakuoleman, ja päätin kokeiluksi jättää yhden, kypsähän siitä tuli..)

Fransu1


"Jos kypsyviä on useita ja tahdot pari kypsäksi, niin mulla ainakin yksi chili kypsytti yhden podin, kun leikkasi viisi pois.  (Oli muutenkin tehnyt lantakuoleman, ja päätin kokeiluksi jättää yhden, kypsähän siitä tuli..)"


Ok, hyvä tietää...=)

Quini

Minulla on chilit vielä kasvihuoneessa ja kyllä minä ne sisälle joudun ruukuttamaan aika piankin koska meillä on ollut jo nolla- asteita ja jopa hallaöitä eikä kasvihuoneessa ole lämppäriä. Tilapäisillä lämmitysvirityksillä on menty jo pari viikkoa.

Eli jos lähtökohta on paleltua pakkasessa niin voisin kuvitella että vähemmän vahingollista on sisälle siirtäminen. Tuskin kasvia pitkän elinkaaren ajatuksella juurikaan haittaa jos pari lehteä tai podia tippuu. Aikaisempina vuosina annuumit on kestäneet siirrot ihan ok. Mutta kyllähän se satoon on tietty vaikuttanut. Ei vaan taida oikein olla vaihtoehtoja, jos haluaa pitää chilit monivuotisina.