toukokuu 05, 2024, 10:05:51 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ulkolaiset chilinkasvatusvinkit

Aloittaja MasaT, huhtikuu 04, 2009, 21:45:43 ip

« edellinen - seuraava »

MasaT

Nettiä surffatessa törmää aina välillä lontoon murteella kirjoitettuihin chilien kasvatus oppaisiin.
Tässä uusin ja mielenkiintoisin tähän asti löytämistäni http://www.ecoseeds.com/Pepper.growing.tips.html
Vähän varauksella yleensä suhtaudun näihin mutta tämä tuntui aika mielenkiintoiselta. Ihan kaikki ei minun englannin kielen taidoillani avaudu, mutta korjailkaa jos tämän oppaan neuvoissa on mennyt jotain pahasti pieleen. :)

MasaT

Lainaus käyttäjältä: MasaT - huhtikuu 04, 2009, 21:45:43 ip
Nettiä surffatessa törmää aina välillä lontoon murteella kirjoitettuihin chilien kasvatus oppaisiin.
Tässä uusin ja mielenkiintoisin tähän asti löytämistäni http://www.ecoseeds.com/Pepper.growing.tips.html
Vähän varauksella yleensä suhtaudun näihin mutta tämä tuntui aika mielenkiintoiselta. Ihan kaikki ei minun englannin kielen taidoillani avaudu, mutta korjailkaa jos tämän oppaan neuvoissa on mennyt jotain pahasti pieleen. :)

Hups. ??? Tuollahan luki ettei saa pistää muille sivustoille ilman tekijöiden lupaa. Toivottavasti ei nyt kuitenkaan koskenut linkitystä.

Herpiili

Linkitystä tuo ei voi koskea - ainakaan suomen lain mukaan. Tuosta on jo ennakkotapauksia olemassa :)

Masokisti

"Severe need for bonemeal, needed by pepper plants. Leaves should be flat between the veins."
Vai että tasaiset pitäisivät olla lehtisuonien välit, pitääkö tässä nyt ruveta etsimään jauhettua luuta jostain :P

cix

Lainaus käyttäjältä: Masokisti - huhtikuu 06, 2009, 10:09:36 ap
"Severe need for bonemeal, needed by pepper plants. Leaves should be flat between the veins."
Vai että tasaiset pitäisivät olla lehtisuonien välit, pitääkö tässä nyt ruveta etsimään jauhettua luuta jostain :P


hmm mielenkiintoista. Mutta saako kaupat myydä luujauho nykyjään suomessa? mikä ois muuten hyvä Ca lähde?

Rince

Ainakin Exotic Garden näyttää myyvän luujauhoa, mutta jos itse haluaa tehdä niin kananmunankuoret ovat varmaan helpoin lähde. Kuivataan vaan kunnolla ja jauhetaan huhmareella.

MasaT

Joo. Kovasti tuossa tunnuttiin suosivan tuota luujauhoa. Jos joku nyt innostuu kokeilemaan sitä niin löysin siitä yhden lehtiartikkelinkin vaikka tässä puhutaan kyllä enemmän lihaluujauhosta.http://www.honkajokioy.fi/cms/images/stories/honkojokioy/materiaalit/luomulehti_1_2006.pdf
Noita kananmunan kuoria voisi kyllä kokeilla yhteen nagaan, kun siinä tuntuu olevan vähän noita oireita lehdissä.
Tuossa ecoseedsin jutussa puhuttiin myös jostain "chimayo"-chilistä josta kuulemma saa satoa jo kuukaudessa.
Onkos kenelläkään kokemuksia sellaisesta chilistä?

Chilicutter

Lainaus käyttäjältä: MasaT - huhtikuu 06, 2009, 21:46:39 ip
Joo. Kovasti tuossa tunnuttiin suosivan tuota luujauhoa. Jos joku nyt innostuu kokeilemaan sitä niin löysin siitä yhden lehtiartikkelinkin vaikka tässä puhutaan kyllä enemmän lihaluujauhosta.http://www.honkajokioy.fi/cms/images/stories/honkojokioy/materiaalit/luomulehti_1_2006.pdf
Noita kananmunan kuoria voisi kyllä kokeilla yhteen nagaan, kun siinä tuntuu olevan vähän noita oireita lehdissä.
Tuossa ecoseedsin jutussa puhuttiin myös jostain "chimayo"-chilistä josta kuulemma saa satoa jo kuukaudessa.
Onkos kenelläkään kokemuksia sellaisesta chilistä?


Kyllä siitä saa satoa nopeasti mulla tosin meni vajaa 2 kuukautta.
Kasvattelin sitä anaheiminä mutta ei täsmännyt siihen,ameriikan foorumilla isot pojat tiesi kertoa että se on chimayo.
Siemeniä on mulla vielä ylmääräsenä jonkin verran jos kiinnostaa kokeilla.Tuleehan noita siemeniä koko ajan lisää :D
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - huhtikuu 06, 2009, 22:37:45 ip
Kyllä siitä saa satoa nopeasti mulla tosin meni vajaa 2 kuukautta.
Kasvattelin sitä anaheiminä mutta ei täsmännyt siihen,ameriikan foorumilla isot pojat tiesi kertoa että se on chimayo.
Siemeniä on mulla vielä ylmääräsenä jonkin verran jos kiinnostaa kokeilla.Tuleehan noita siemeniä koko ajan lisää :D

Voishan tuota kokeilla, että saa jotain eväsleipien väliin. :)
Tästä chilistä on muuten olemassa tällainenkin projekti.http://home.mindspring.com/~sfinhc/id19.html

pete79

omissa hydrochileissä oli juuri samaa ongelmaa joten päättelinpä että eikös ne kasvit saa sitä kalkkia helpoiten ihan puutarhakalkista... heitinpäs hydron pönttöön reilun ruokalusikallisen puutarhakalkkia. tais olla dolomiittikalkkia ja seurailin ph:ta. ph pysyi siinä reilussa kuudessa ja nyt parin päivän jälkeen kasvit vaikuttivatkin huomattavasti paremmilta. nimen omaan tuo lehtien ryppyisyys väheni huomattavasti... seuraillaan nyt kuinka käy, mutta ainakin viime kesältä sain todella hyviä tuloksia kalkituksesta kasvihuoneessani..

O

Luulin, että tuo kupruilu tulee ylilannoituksesta, joka hoituu laimentamalla. Menikös multa nyt jotain ohi tässä?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

pete79

ilmeisesti tuo kupruinen pinta on jostakin muusta esim juuri tuosta kalkin puutteesta ja koko lehden käpristyminen liika ravinteista.. tiedä tuosta, mutta tuntui tuo kalkki hydrossa selvästi kasveja auttavan....