maaliskuu 28, 2024, 14:25:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bioponinen vesiviljely / chiliwiki.fi

Aloittaja Zabi, joulukuu 22, 2010, 22:01:30 ip

« edellinen - seuraava »

Fredrik-flugarn

Bakterikasvustoa en nähnyt! Minulla on kyllä aina jotain möhnää pohjalla mutta siinä on ainakin akvariokalojen kakkaa ja muuta jäämiä fisulootasta. Enkä voi sanoa litkun millään kirkaaks. Kekkilän ruukkusora ei myöskään yhtä sisässitiä ole kun hydrosoraa. Tuoksu resoista kuitenkin on "terve" jotain mullan ja akvarioveden välillä ::).

Olisi kiva rakenna kesäksi vähän bubblereita että saisi ihmetellä vitivalkoiset juuret :) Näiden mimosien ja pauliinojen kanssa menee hermot kun vetäävät siististi vaan 7dl vettä.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Huru-ukko

Vulcaponic on huokoista, hiekka ei. Vulcaponicilla on juurimätää ehkäisevä vaikutus sen sisältämän silikaatin vuoksi. Hiekasta en tiedä. Eli tuossa on ne erot hiekkaan nähden.
Mutta se hiekka on kyllä liki ilmaista vulcaponiciin nähden. Sitähän voi jopa löytyä hylättynä lenkki- tai koirapolun varrelta.... ;)
Joskus hain sitä eräältä kuorma autoilijalta peräkäryllä. Maksoi kympin se peräkärryllinen, ja kaveri sanoi että saa ottaa niin paljon kuin haluaa ja kärry vetää...Lapion noin kolmanneksen kärryn tilavuudesta, eli sellaisen 600 kg...
Oma mirrivainaa ja kaikki naapuriston kollit merkkasi sen mirriponiciksi, ei voi käyttää kuin korkeintaan kuohkeuttamaan naapurin kasvimaata.

Chiliputti

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 20, 2013, 13:40:07 ip
Vulcaponic on huokoista, hiekka ei. Vulcaponicilla on juurimätää ehkäisevä vaikutus sen sisältämän silikaatin vuoksi. Hiekasta en tiedä. Eli tuossa on ne erot hiekkaan nähden.
Mutta se hiekka on kyllä liki ilmaista vulcaponiciin nähden. Sitähän voi jopa löytyä hylättynä lenkki- tai koirapolun varrelta.... ;)
Joskus hain sitä eräältä kuorma autoilijalta peräkäryllä. Maksoi kympin se peräkärryllinen, ja kaveri sanoi että saa ottaa niin paljon kuin haluaa ja kärry vetää...Lapion noin kolmanneksen kärryn tilavuudesta, eli sellaisen 600 kg...
Oma mirrivainaa ja kaikki naapuriston kollit merkkasi sen mirriponiciksi, ei voi käyttää kuin korkeintaan kuohkeuttamaan naapurin kasvimaata.

Mitä etua tuolla vulcaponicin huokoisuudella saavutetaan?
Aivan, unohdin tosiaan tuon vulcaponicin sisältämän silikaatin positiiviset vaikutukset juurimätään. Tosin eipä ole hiekankaan kanssa kyseisiä ongelmia ilmennyt, mutta kokemusta ei vielä järin masiivisita systeemeistä olekaan. Ei taida luonnon hiekassa kauheita määriä silikaattia olla?
Eikös naapurin isännän hiekkamonttu ole paras paikka hakea sitä "ilmaista" hiekkaa? Eiku!

Huru-ukko

Bakteerille on koloja enemmän asustella... Eli samaan määrään hiekkaa verattuna, elintilaa on enemmän.
Se ainakin mainitaan laavakiven eduksi.

Chiliputti

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 20, 2013, 14:19:17 ip
Bakteerille on koloja enemmän asustella... Eli samaan määrään hiekkaa verattuna, elintilaa on enemmän.
Se ainakin mainitaan laavakiven eduksi.

Tässä asiassa uskallan kyllä nyt olla eri mieltä. Ymmärtääkseni mitä pienempi on raekoko sitä suurempi on kokonaispinta-ala ts. ala johon bakteerit voivat tarttua. Muistaakseni hiekassa pinta-alaa on ~150m2/g. Täytyy yrittää kaivella tarkempaa faktaa.

Huru-ukko

Kysymys onkin huokoisuudesta, eli laavakivessä on onkaloita ja taskuja...

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Chiliputti - helmikuu 20, 2013, 12:44:29 ip
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - helmikuu 20, 2013, 08:43:44 ap
Se vulcaponic on just niin halpaa, että ihmettelen miksei kaikki vesiviljelijät käytä sitä..  ;)

Rahamiehellehän kaikki on halpaa.  ;) Minulle vulcaponic on aivan järjettömän ylihintainen tuote, joka ei tarjoa mitään erityistä hyötyä hiekkaan verrattuna. Hiekka on edullista/ilmaista ja siinä on kaiken lisäksi enemmän tartunta pinta-alaa bakteereille. Muttan niin, toiset tykkää joka toiset ei.


http://www.chilitarvike.fi/vulcaponic_1_l
LainausVulcaponic 1 L
Hinta: 1,50 €


Tuosta riittää kahteen vesiviljelyjärjestelmään ja kyseessä on ikuinen tuote, ei kertakäyttöinen. Ja ei, en ole rahamies. Jos 0,75€ per vesiviljelmä on sinulle järjettömän ylihintainen tuote, niin parempi varmaan jatkossakin käydä ronkkimassa sorat luonnosta. Triviatietona, kissanhiekka maksaa saman mitä vulcaponic:

http://www.zooplus.fi/shop/kissat/kissanhiekat/catsbest/142324

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Larski

Ainoa heikkous vulcaponicissa on mun mielestä sen huono saatavuus. Vihdoin Chilitarvikkeeseen päästyäni kahmaisinkin tuota tavaraa kauppakassillisen mukaani. Hintaa taisi tulla huimat n. 12€.

Lopulta kasvit rehottivat ebbeissä mallikkaasti, mutta en tietenkään tiedä oliko vulcaponicilla mitään tekemistä tämän kanssa.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Chiliputti - toukokuu 15, 2012, 19:10:13 ip
Bioponisen viljelyn kannalta tärkeässä roolissa olevat erilaiset nitrifikaatiobakteerit tarvitsevat jonkinlaisen tartuntapinnan. Juuri huokoisuutensa vuoksi vulcanoponic on hyvä alusta bakteereille. Itse aion kokeilla reson pohjalla ohutta hiekkakerrosta ~1cm, koska hiekanjyvissä on bakteereille vähintäänkin riittävästi tartuntapintaa. Tämän lisäksi virittelen  kiertovesipumpusta akvaarioissa käytetyn mattosuodattimen tyyppisen kasvualustan bakteereille. Näihin ratkaisuihin olen päätynyt lähinnä akvaarioharrastuksen pohjalta saatuihin kokemuksiin.

Näillä tätä touhua itselleni perustelen ja uskottelen, notta kannattavaa on  ;D

Lainataan tuota sun omaa, muutaman kuukauden takaista kirjoitusta. Olen samaa mieltä, että hiekan ominaispinta-ala on isompi, kuin vulcaponicin. Hiekan liikkuvuus tosin mietityttää, samoin hapen pääsy alimpiin kerroksiin.

Toisaalta vulgaaninen "laavakivi" Vulcaponic puskuroi vesiviljelmän pH:ta ja on todettu olevan tehokas juurimätää vastaan. Hiekan vastaavia etuja ei varmaan ole vielä testattu, joten kai tuollainen nyt pitää tieteen vuoksi järjestää. Aloitan testin pikapuoliin:

Kaksi ämpäribubleria, toisessa hiekkaa, toisessa vulcaponiccia. Hapetetaan kuukausi ja annetaan chilien kasvaa (nopea annuum). Sen jälkeen hapetus pois ja seurataan mitä tapahtuu. Toki tuossa kuukaudenkin aikana voidaan jo seurailla systeemin toimivuutta.

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Fredrik-flugarn

Mut... Miten bakut ilman hapetus...? Miten rasitustesti? Kaksi bubblereita ja sit syöttämään niille amoniakkia. Se joka nopeiten saa sitä pilkottu kai sit o paras.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Chiliputti

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - helmikuu 20, 2013, 15:23:52 ip
Lainaus käyttäjältä: Chiliputti - helmikuu 20, 2013, 12:44:29 ip
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - helmikuu 20, 2013, 08:43:44 ap
Se vulcaponic on just niin halpaa, että ihmettelen miksei kaikki vesiviljelijät käytä sitä..  ;)

Rahamiehellehän kaikki on halpaa.  ;) Minulle vulcaponic on aivan järjettömän ylihintainen tuote, joka ei tarjoa mitään erityistä hyötyä hiekkaan verrattuna. Hiekka on edullista/ilmaista ja siinä on kaiken lisäksi enemmän tartunta pinta-alaa bakteereille. Muttan niin, toiset tykkää joka toiset ei.


http://www.chilitarvike.fi/vulcaponic_1_l
LainausVulcaponic 1 L
Hinta: 1,50 €


Tuosta riittää kahteen vesiviljelyjärjestelmään ja kyseessä on ikuinen tuote, ei kertakäyttöinen. Ja ei, en ole rahamies. Jos 0,75€ per vesiviljelmä on sinulle järjettömän ylihintainen tuote, niin parempi varmaan jatkossakin käydä ronkkimassa sorat luonnosta. Triviatietona, kissanhiekka maksaa saman mitä vulcaponic:

http://www.zooplus.fi/shop/kissat/kissanhiekat/catsbest/142324




Ai sinä laitat sitä noin vähän  :o Itse laskeskelin, että menisi alussa kolmen sentin kerroksella ~20l eli 25L säkki hintaan 30,0eur + perinteinen nälkä kasvaa syödessä jne. Kun tuota summaa vertaa hiekan kustannuksiin (0 eur) on se kyllä järjettömän kallista. Niin ja siis hiekan!! Vaikka kyllähän ne jotkut soraakin noissa bioponisissa systeemeissä maailmalla käyttää, mutta mutta. Onkohan tuosta kissanhiekan paakkuuntuvuudesta jotain haitaa? Itse en välttämättä lähtis kokeilemaan, mutta voihan tuon onneksi kompostoida jos ei toimi.   ;D

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - helmikuu 20, 2013, 16:24:22 ip
Lainataan tuota sun omaa, muutaman kuukauden takaista kirjoitusta. Olen samaa mieltä, että hiekan ominaispinta-ala on isompi, kuin vulcaponicin. Hiekan liikkuvuus tosin mietityttää, samoin hapen pääsy alimpiin kerroksiin.

Toisaalta vulgaaninen "laavakivi" Vulcaponic puskuroi vesiviljelmän pH:ta ja on todettu olevan tehokas juurimätää vastaan. Hiekan vastaavia etuja ei varmaan ole vielä testattu, joten kai tuollainen nyt pitää tieteen vuoksi järjestää. Aloitan testin pikapuoliin:

Kaksi ämpäribubleria, toisessa hiekkaa, toisessa vulcaponiccia. Hapetetaan kuukausi ja annetaan chilien kasvaa (nopea annuum). Sen jälkeen hapetus pois ja seurataan mitä tapahtuu. Toki tuossa kuukaudenkin aikana voidaan jo seurailla systeemin toimivuutta.


Hiekka pysyy nätisti reson pohjalla. Muistelen että noin kymmenen sentin paksuisen hiekkakerroksen pohjalla alkaa tapahtua denitrifikaatiota, eli  en usko parin sentin paksuisen kerroksen aiheuttavan ongelmia hapetuksen kannalta.

Jos näihin on luottamista niin ainakaan bakteereille tuo vulcaponic ei tarjoa kummoista kasvu alustaa. Olen kyllä aika yllättynyt, että vulcaponic on noinkin huonoa tässä suhteessa. Eli enemmän vaikutusta lienee tuolla pH:n puskurointi kyvyllä ja juurimädän ehkäisyllä.
http://saltaquarium.about.com/od/filtersfiltrationsetup/ss/ssbiomaterial.htm
http://www.russellwatergardens.com/Styles/filtermediassa.php

Iso peukutus testille.

Aku

Myös pesusientä voisi käyttää bakteerien kasvualustana. Pistän varmaan itsekin jonkinlaisen bioponisen ämpärihydrokokeilun tänä vuonna pystyyn. Bakteerikannan saanee siirrettyä akvaarion hiekasta hydroon.

-V-

Lainaus käyttäjältä: Chiliputti - helmikuu 20, 2013, 13:59:30 ip
Ei taida luonnon hiekassa kauheita määriä silikaattia olla?


Saattaa ollakin; http://fi.wikipedia.org/wiki/Silikaattimineraali

Mitäs kamaa tuo Vulcaponic tarkalleen ottaen on? Juurimädän ja silikaattien suhteista pikaisesti googlatessani mainittiin kaliumsilikaatti.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: -V- - helmikuu 20, 2013, 19:48:38 ip
Lainaus käyttäjältä: Chiliputti - helmikuu 20, 2013, 13:59:30 ip
Ei taida luonnon hiekassa kauheita määriä silikaattia olla?


Saattaa ollakin; http://fi.wikipedia.org/wiki/Silikaattimineraali

Mitäs kamaa tuo Vulcaponic tarkalleen ottaen on? Juurimädän ja silikaattien suhteista pikaisesti googlatessani mainittiin kaliumsilikaatti.


Laavakiveä kai

-V-

helmikuu 21, 2013, 02:40:01 ap #194 Viimeisin muokkaus: helmikuu 21, 2013, 15:03:20 ip käyttäjältä -V-
Lähinnä meinasin vähän tarkempaa määrittelyä. Google tuottaa vain kaupallisia tuloksia, eikä vulcaponicin valmistajan tai myyjän tietenkään kannata mainita, jos pihalta haettu hiekka on silikaattimielessä ihan vastaavaa. Bioponisen systeemin kannalta näköjään väitetään yleisesti, että tuo huokoisuus olisi nimenomaan se juttu.

Semmoinen juttu tuossa kyllä selvisi, että kaliumsilikaattihan tunnetaan myös nimellä vesilasi, jota saa sitten huomattavasti halvemmalla kuin esim. Liquid Silicon -tavaraa. LS on 6% kaliumsilikaattia ja ~20€/l, vesilasi 100% ja <10€/l.

EDIT: Äh, eihän tuo tietenkään ole 100%, kun on liuoksena. Alle 50% kaiketi. Oli vähän aivot jäässä kaiken googletuksen jäljiltä.

Wonka

Viime kesänä minulla oli yhdessä ebbissä tuota vulcaponicia parin sentin kerros hydrosoran joukossa ja syksyllä kun tutkailin juuria huomasin, ettei vulcaponic kerroksen seassa ollut juuria ollenkaan, vaan ne olivat kiertäneet tuon kerroksen ympäri. Vertailuksi toisen ebin vastaava kerros silikageelikiteitä (kissanhiekkaa) oli yhtä täynnä juuria kuin sitä ympäröivä hydrosorakin.


Upcider

Nyt mielipiteitä! N. viikko sitten lisätty merileväuutetta bubleriin ja juuret näyttävät tältä:

Ennen lisäystä kaikki juuret olivat kirkkaan valkoisia. Onko tämä paha? Vai kestääkö vain, että bakteerit alkavat toimimaan?
Resossa pari desiä vulcaponia sukkahousuissa.

Kasvit näyttävät ainakin toistaiseksi hyvinvoivilta.

jaolsten

Paljonko laitoit? Itse olen laittanut korkillisen/10l resovettä. Ja viikossa on yleensä ollut jo todella kirkasta ja ah niin raikkaan tuoksuista  8)

Ja Vulcaponicciakin sais olla mielestäni enemmän. Mulla on 0,5-1 litra isommissa EBB:eissä ja bublereissa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Upcider

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - maaliskuu 01, 2013, 13:03:52 ip
Paljonko laitoit? Itse olen laittanut korkillisen/10l resovettä. Ja viikossa on yleensä ollut jo todella kirkasta ja ah niin raikkaan tuoksuista  8)

Ja Vulcaponicciakin sais olla mielestäni enemmän. Mulla on 0,5-1 litra isommissa EBB:eissä ja bublereissa.


Laitoin juuri sen korkillisen ja 10L on tossakin vettä. Noh seuraillaan, jos ei muuta niin aina voi kokeilla putsata juuria ja vaihtaa vedet vielä kun kasvit on jossain määrin kompakteja.