huhtikuu 26, 2024, 21:30:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Liikennekulttuuri

Aloittaja Minbaari, joulukuu 01, 2011, 00:13:43 ap

« edellinen - seuraava »

Ryhis

Taas näki, että koulut alkavat ja savolaiset tulivat pönttövuoren takaa takaisin "kaapunkiin". Tänään oli meinaan junttijoonasta liikenteessä, ajettiin kuin kaktus hanurissa ja hiplattiin vaihdekeppiä kuin tautista heppiä (hyvin rimmaa).

Uutiskynnyskin ylittyi näin maanantain kunniaksi, oli taas savokarjalan mokeltajilla kiire ossuuspankin omistamille sakemanneilla päästä ensimmäiseksi prismaan työpäivän jälkeen.

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kolarit_tukkivat_keha_in/?ref=tf_iOKboksi_news_p2
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

primorsk

On meillä savolaesilla parempaakin tekemistä, kuin tulla sinne hesaan ;). Muuttakee tänne luonnonrauhaan, niin ei tarvii siellä ruuhkissa kiroilla ;D.

Ryhis

Hah hah. Taas sai skodakuski koulutusta.

Vetelin Mechelininkatua antaumuksella kohti kohtia ja jääkaappikylmiä oluisia, tiesin jo lähtiessä että matkasta ei välttämättä tule helppo, kun pakun takana oli helvetin iso peräkärry. Tuommoista +10 metristä yhdistelmää on pirun nasta ajaa kun junttijoonakset eivät tiedä mikä on ennakoiva ajotapa. Nynnynhommat ja leasingauto takaavat ehtimisen kaikista risteyksistä, vaikka sitten jäätäisiin spårakiskoille makaamaan.

Summa summarum, Mechelininkadulla. Panin jo Marian nurkilla merkille viininpunaisen Suberbin, jota ajoi ylipainoinen, turkulaisen ammattimasturboijan näköinen kaljuuntuva häviäjä puhelin korvallaan. Tämä vesseli yritti muutamissa valoissa jonkinnäköistä rallilähtöä, mutta epäonnistui surkeasti, kuten homppelit yleensäkin. Ennen ja jälkeen Perhon heppu yritti kaasutella ja ilman vilkkua änkeä eteeni, pidin kuitenkin tarkan 2,2 metrin turvavälin edelläajavaan MAN-kuorma-autoon, periaatteesta en anna tilaa mulkulle joka yrittää kiilata ilman vilkkua eteen. Jos aivokapasiteetti ei riitä kännykässä hölöttämiseen ja auton hallintaan ja/tai vaihtoehtoisesti ei ole tarpeeksi cojones  "ottaa tilaa haltuunsa" niin sitten pitää ajaa pakun perässä tai mennä bussilla.

~50m ennen Caloniuksenkatua tämä pelle alkaa tosissaan menettää autonsa hallintaa, kädet hiplailevat hallintalaitteita ja pää pyörii kuin tavilla. Nyt se vilkkukin löytyy ja hetken aikaa tsekkiromu on 45 asteen kulmassa Urhon ja MANnin välissä. Tein kuitenkin periaatepäätöksen, että tämmöiset savonlinnan nukkumalähiössä korttinsa ajaneen, lehmänpaskalta haisevan urpon TULEE kiertää Nordiksen kautta.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Finprick

Äiti ja n. 2-3-vuotias lapsi kävelivät keskellä jaettua jalka- ja pyörätietä. Olivat siis selät minuun päin. Äiti puhui kännykkään.

No, soitin kelloa, lapsi kääntyi katsomaan ja meni tien reunaan. Soitin uudestaan, äiti tokaisi lapselle taakse katsomattaan "tules tänne sieltä", ja jatkoi keskellä tietä. Lapsi sanoi jotain tyyliin "äiti mä väistin". Tässä vaiheessa olinkin jo heidän kohdallaan ja ajoin n. kävelyvauhtia. Sitten äiti huomasi minut, jäi keskelle tietä seisomaan ja alkoi kehumaan lastaan: "Hienosti väistetty! Hyvä!"

Olisi pitänyt tokaista: "Vielä kun äitikin olisi osannut."

T. Talvipyöräilijä

Finprick

Avaudutaan nyt sitten samalla rahalla vielä lisää.

Olin menossa kävellen liikenneympyrään. Suurinpiirtein samaa tahtia kuin äiti ja taas n. 3-vuotias lapsi. Kävelin aivan normaalisti liikenneympyrän suojatielle, ja lapsi lähti seuraamaan minua. Tämä liikennepoliisiäiti sitten tokaisi lapselleen: "Älä mene sinne autotielle!" ja he jäivät odottamaan, kun bussi valui suojatien eteen ja pysähtyi.

Ei ihme, että suomalaiset eivät osaa käyttää liikenneympyröitä.

Huru-ukko

Voisi melkein sanoa, että joka päivä saa lukea että jossain päin Suomea auto on töytäissyt jalankulkijaa...Joku joskus kuoleekin. Äiteillä on varmaan suuri huoli jälkikasvustaan, joten tuollainen ylivarovaisuus on ymmärrettävää.
Jostain kumman syystä muuten se liikenneympyrään sisäänmeno ja pois ajaminen on parantunut juuri tuon suojatien merkityksen korostumisena. Muualla sitä ei juurikaan kukaan huomaa, mutta ympyrässä väistetään ja annetaan tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Siis omana huomiona.....
Sitä bussikuskia käy sääliksi, verenpaine nousee. Juuri kun hän päättää lähteä, äiskä ja lapsi astelee suojatielle aiheuttaen äkkijarrutuksen.

Janne

Lainaus käyttäjältä: Finprick - joulukuu 28, 2012, 18:22:28 ip
Avaudutaan nyt sitten samalla rahalla vielä lisää.

Olin menossa kävellen liikenneympyrään. Suurinpiirtein samaa tahtia kuin äiti ja taas n. 3-vuotias lapsi. Kävelin aivan normaalisti liikenneympyrän suojatielle, ja lapsi lähti seuraamaan minua. Tämä liikennepoliisiäiti sitten tokaisi lapselleen: "Älä mene sinne autotielle!" ja he jäivät odottamaan, kun bussi valui suojatien eteen ja pysähtyi.

Eli sinua otti päähän kun äiti ei päästänyt 3 -vuotiasta kävelemään suojatielle luottaen täysin autojen noudattavan pysähtymisvelvollisuuttaan?
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Kadotus

Jos ihmiset ei pian opi pitämään turvaväliä, asennan autoni takapuskuriin liekinheittimen.  >:(
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Paska maa + paskat ihmiset = paskat kuljettajat.

Ryhis

Nagaa tankkiin.

Jouluna kun tuli 48h putkeen tuli sellaista tiskirätin kokoista, märkää hiutaletta ja kadut kutistuivat liukkaiksi, spoorien halkomiksi kusiränneiksi, niin jopa - siis JOPA - leasing-sakemanneilla ajaneet merkantit ja muut käytäväkiitäjät ajoivat varovasti, pitivät turvavälin ja alensivat nopeutta. Olin aivan pöyristynyt!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Noli Me Tangere


Ryhis

Kolumni on hyvä, aivan kuin vuosi sitten kirjoitettukin. Silkkaa asiaa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

meikkupeikko

Pyöriessäni enemmän Kotkassa huomasin, että vaikka venäläisiä autoilijoita muuten kirotaan, niin suojatietä osaavat varoa, toisin kuin suomalaiset. Mä olin ihan natsimutsi siellä asuessa, muksut pidin koko ajan käden ulottuvilla ja joka ikisessä valoristeyksessäkin katsottiin monta kertaa saako se rekka jarrutettua vai tuleeko päälle.

Oli nimittäin kerran autolla liikkuessa ihan pikkusen lähellä, ettei rekka tullut kylkeen. Olin menossa huoltoasemalle ja sinne päästäkseni piti ajaa seiskatien yli. Sillan toisella puolella on ramppi Venäjän suunnasta ja ramppi on mallia suora. Katsoin jo sillalta, että tulee melko lujaa rekka ramppia ylös. Ei vissiin kuskilla jarrut toimineet, koska eipä saanut rekkaansa pysähtymään risteykseen, vaan veti rampista suoriksi vastapäiseen ramppiin n. neljääkymppiä. Jos en olisi tajunnut jarruttaa, olisi pikku-Nissanista ollut vain märkä läntti jäljellä.

Helsinkiin en autolla uskalla. Jo kehä III on melkoista koettelemusta. Haluan ajaa rajoituksen mukaan ja pitää turvavälin, mutta se tuntuu olevan kehällä ihan tuntematon käsite. Pahimmillaan menee autoa molemmin puolin ohi yhden roikkuessa takapuskurissa ja toisen kiilatessa kiinni etupuskuriin. En haluu edes kuvitella mitä se on keskustassa. Vielä kun ei tunne paikkoja ollenkaan, niin katastrofi olisi valmis.  ::)


masaiman

huhtikuu 03, 2013, 19:39:49 ip #132 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2013, 19:42:32 ip käyttäjältä Mattson
^ Talvikeli? Venäläinen puoliperäyhdistelmä? Ah-niin-tuttu näky, kas niillä on 99% allaan ns. "economy" luokan renkaita joissa on mahdollisimman pieni vierintävastus ja kova kumiseos jotta pystytään minimoimaan polttoaineenkulutus ja maksimoimaan renkaan käyttöikä. Pienenä toissijaisena sivuoireena on pakkasella kivikovaksi menevä pinta ja sitä kautta jäällä lähes nollapito. Olen käynyt oman kuorma-autoni työkalulaatikosta heittämässä ainakin kuuden lähes tasaiselle jumahtaneen "pitkäkilpisen" veturin renkaiden alle soraa kun ei ressukat pääse omin avuin eteen eikä taakse valoista...


Siinä muistaakseni Puolalainen taidonnäyte parin vuoden takaa...

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: meikkupeikko - huhtikuu 03, 2013, 19:25:20 ip
Pyöriessäni enemmän Kotkassa huomasin, että vaikka venäläisiä autoilijoita muuten kirotaan, niin suojatietä osaavat varoa, toisin kuin suomalaiset. Mä olin ihan natsimutsi siellä asuessa, muksut pidin koko ajan käden ulottuvilla ja joka ikisessä valoristeyksessäkin katsottiin monta kertaa saako se rekka jarrutettua vai tuleeko päälle.


Tuolla idempänä (ja puhun nyt vuosien kokemuksesta Lappeenrannasta) on Suomen mulkuimmat kuskit. Järkytyin muuttaessani Helsinkiin vuosia sitten, kun autot jopa hidastivat ennen suojatietä, jolloin pääsin kävelemään yli. Näytin varmasti tyhmältä maalaiselta. Vuotta myöhemmin, tottuneena pääkaupunkiseutulaiseen autoiluun, meinasin jäädä auton alle Lappeenrannassa. Auto kiihdytti ennen suojatietä.

Ilmeisesti pienemmissä kaupungeissa on edelleen vallalla "autoilija on jumala" -tyyppinen asenne.

P.S. Olen aivan varma, että kohta joku heittää jotain auton eteen päättömästi rynnivistä jalankulkijoista.

meikkupeikko

Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 03, 2013, 19:39:49 ip
^ Talvikeli? Venäläinen puoliperäyhdistelmä?

Kas kun arvasit! Noiden venäläisten talvirenkaiden toimimattomuus tuli kyllä huomattua monena vuotena. Joka talvi kolisi jossain päin Kotkaa, kun rekka ei vain pysähtynyt. Kaksi pahinta kohtaa oli Mussalontien risteys ja Hyväntuulentien risteys. Molemmat menivät satamiin ja sen kyllä huomasi. Kolarit olivat onneksi lähinnä pieniä, koska suurin osa niistä venäläisistä kuskeista kyllä tiesi renkaidensa ominaisuudet ja osasivat ennakoida edes vähän.

En kyllä sanois idässä asuvia huonoimmiks kuskeiks. Kyllä ihan yhtä sikaa on esim. Lahdessa, jossa nykyisin asioin säännöllisesti. Suojateitä ei sielläkään kunnioiteta pätkän vertaa. Ja se parkkeeraus.  >:( Kotkassa asuessa sai kirota lähinnä venäläisiä, mutta Lahdessa ei tavan tallaajakaan tunnu osaavan parkkeerausta. Viimeksi käydessäni Päijät-Hämeen keskussairaalassa meinasi käpy palaa. Automaatin mukaan parkkialueella oli tilaa. Olisi siellä ollutkin, jos olisi osattu parkkeerata niin, ettei autojen välissä olisi ollut juuri sen verran väliä, ettei pikkuautolla mahtunut. Eipä ikinä tarvinnu Kotkan keskussairaalan pihassa niin kauan parkkipaikkaa etsiä.

masaiman

^ Jep... Lahdessa jos pyörit niin tööttää jos tuun vastaan.

PP

Veneläiset rekkakuskit ei välitä 7-tiellä turvallisuudesta paskaakaan. Olen nähnyt pari sellaista ohitusta, että vain tuuri on säästänyt vahingoilta. Ei ilmeisesti voi ajaa yksin yli 100 m päässä kaverista, vaan suomalaiset rekat pitää ohittaa. Nopeuseroa on 5 km/h, joten ohitus kestää kilometrin verran riippumatta risteyksistä ja maalatuista liikenteenjakajista.

ElliOop

Lainaus käyttäjältä: Sir Badger - huhtikuu 03, 2013, 20:00:07 ip
Lainaus käyttäjältä: meikkupeikko - huhtikuu 03, 2013, 19:25:20 ip
Pyöriessäni enemmän Kotkassa huomasin, että vaikka venäläisiä autoilijoita muuten kirotaan, niin suojatietä osaavat varoa, toisin kuin suomalaiset. Mä olin ihan natsimutsi siellä asuessa, muksut pidin koko ajan käden ulottuvilla ja joka ikisessä valoristeyksessäkin katsottiin monta kertaa saako se rekka jarrutettua vai tuleeko päälle.


Tuolla idempänä (ja puhun nyt vuosien kokemuksesta Lappeenrannasta) on Suomen mulkuimmat kuskit. Järkytyin muuttaessani Helsinkiin vuosia sitten, kun autot jopa hidastivat ennen suojatietä, jolloin pääsin kävelemään yli. Näytin varmasti tyhmältä maalaiselta. Vuotta myöhemmin, tottuneena pääkaupunkiseutulaiseen autoiluun, meinasin jäädä auton alle Lappeenrannassa. Auto kiihdytti ennen suojatietä.

Ilmeisesti pienemmissä kaupungeissa on edelleen vallalla "autoilija on jumala" -tyyppinen asenne.

P.S. Olen aivan varma, että kohta joku heittää jotain auton eteen päättömästi rynnivistä jalankulkijoista.


SB:tä komppaan ja rankasti. Lappeenrannasta Ouluun muutettuani olen ihmetellyt täkäläisen liikennekulttuurin herttaisuutta. Jalankulkijat päästetään suojatien yli, eikä vaan paineta kaasua! Usein jopa pysähdytään siihen suojatien eteen eikä vaan porhalleta läpi! Bussikuskit sanovat koko autolle terhakkaan iloisesti päivää vuoroon tullessaan pysäkiltä! Lappeenrantalaiseen peltilehmä-on-pyhä-lehmä -mulkeromentaliteettiin tottuneelle tämmöinen oli ja on vieläkin outoa. En tiedä, onko kyseessä joku geneettinen ihmisviha (jonka itsessäni ainakin supermarketeissa tunnistan ja tunnustan) vai kaupunkimaasturin laukaisema marttyyrikompleksi, mutta lappeenrantalaista autoilijaa "vainotumpaa" ja vaarallisempaa kuskia en ole vielä tässä maassa tavannut.... ja sitten ne vielä ajavat kännissä ylinopeutta. Hurraa!

Paljon voisi sanoa itä-Suomessa pelmuilevista venäläisturisteista pahaakin, mutta ikinä ei ole yksikään "tullut kintuille" autoineen. Ilmeisesti uusrikkailla on siellä rajan toisella puolella varaa ostaa GPS:n lisäksi autoonsa myös jarrut lisävarusteena.

wille

Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 03, 2013, 20:49:10 ip
^ Jep... Lahdessa jos pyörit niin tööttää jos tuun vastaan.


Sitä on sitten ratapihalla kiipeilty vaunuun kuvaamaan! Soosoo! ;)
Itse tulee liikuskeltua kuvasi keltaisemmalla liikenöintivälineellä, ja jos tuun vastaan niin töötätkää niin helvetisti.
Meidän tve:llä kun ei ole lupaa poistua omalta ratapihaltaan. :D
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

masaiman

hö, ihan tasamaalta otin... Siitä viereiseltä laiturilta...