toukokuu 14, 2024, 05:29:56 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ei-tavallisia huonekasveja?

Aloittaja ottulo, syyskuu 06, 2009, 18:56:20 ip

« edellinen - seuraava »

Koppelo

Kuinkakohan kiivi sopisi akvaariokasvatukseen? Sen lehdethän ovat samalla tavalla karvaiset kuten sant paulialla, joten senkin lehdet vioittunevat, mikäli vesipisarat jäävät kellumaan lehtien päälle. Akvaariokasvatuksessa ilmankosteus on suurempi, joten pisaroitakin voisi muodostua lehtien päälle.

Jotain tällaista oli itselläni mielessä, tosin ilman sammakkoa.
http://www.vivariumconcepts.com/gallery/main.php?g2_itemId=88

ottulo

Laitetaas taas kuvaa kaakaoista. Valitettavasti kännykkä ei osaa tarkentaa lähelle, joten fokus on kauempana. Kuvasta erottuu kuitenkin kolme uutta lehteä vasemmanpuoleisessa taimessa. Kasvu kiihtyy, sillä tähän asti lehtiä on kasvanut vain yksi kerrallaan. :D Pitänee piakkoin siirtää tuosta isompi taimi omaan purkkiinsa, pienempi saanee olla vaikka tuossa samassa vielä. Näkeepähän vaikuttaako purkin koko kasvunopeuteen näillä.


bluesman



Lootukset itävät. Liottelin kuukauden ennenkuin tajusin että kuorta piti nirhata jotta imee vettä. Tahko teki työn viidessä sekunnissa.



Mantsurianaprikoosi. Satoa ehkä 7 vuoden kuluttua.     Passiflora edulis "Amigo". Saatan laittaa ebbiin josko tekisi jopa hedelmää.


Fredrik-flugarn

Olisko stevia liian "mainstream"?

makeat oltavat ainakin... ::)
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0


bigchili

Onkos pasuuna kukat tavallisia? itellä ei taida olla kuvaa mutta iso kasvi ja komeet kukat, _oli_ kun haisi niin perhanasti kukkiessaan että en kestänyt enää ja viskasin kompostiin  :-\

Dendrochili

Pystyykö tuota kiiviä kasvattamaan ihan ympärivuotisena sisällä? Eli tarvitseeko levon?

Roskankerääjä

Onko kellään kokemusta Feijoasta (Acca Sellowiana)? Oli pakko laittaa siemeniä multaan ku sellanen tuli syötyä ja niinhän sieltä kaks itua pukkas...
Helevetin hiki!

Mandrake

Mistä löysit moisia hedelmiä? En ole koskaan aikaisemmin kuullut Feijoasta!

Roskankerääjä

K-Citymarket Vantaa Tammisto

Todella laaja valikoima kaikenlaista hedelmää ja vihannesta yleensä.
Helevetin hiki!

Siku

Laitetaan tännekin. Kuukauden verran ollut kasvamassa aitokissanminttua. En edes ole ihan varma mitä tältä odottaisin, kissoille ainakin iloa  :)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aitokissanminttu

http://sikunchilit.blogspot.fi/search/label/Aitokissanminttu


ottulo

Idätit ilmeisesti suoraan turpeeseen/multaan? Laitoin itse suoraan turpeeseen noita, mutta ei ilmeisesti ole itänyt vielä. Toisaalta seuranta on mennyt vähän vaikeaksi, viljelin meinaan samaan purkkiin ympärille kissanruohoa (ohraa), ja kun kissa löysi ko. purkin niin siirsin sen lattialle. Eipähän ole tainnut hyppiä pöydällä sen jälkeen, ja ohrat pysyneet hyvin trimmattuina. ::)

Siku

Joo, suoraan turpeeseen. Idätys kesti parisen viikkoa.
Siemeniä mulle jäi vielä jonkinverran ja varmaan taimikin vois herua, jos haluat.

ottulo

Mullakin on siemeniä jäljellä, en kaikkia uhrannut kissoille heti. Idättälen ehkä muutenkin vielä jotain, menee sit samalla vaivalla tätäkin.

ElliOop

Itellä on belladonna, avokadoa tulossa, ja koiruohon, väinönputken ja intiaaniputken siemeniä tuolla parvekekautta odottamassa. Melkoisen "Midsomerin murhat"-setiltähän tuo äkkiseltään kuulostaa, mutta ihan viinaa ajattelin niillä maustaa. :D

tretjakov

Thaimaan-tuliaisina tuli tuoreita hedelmiä tamarindista ja manilan tamarindista. Jälkimmäisen nimihän selittyy sillä, ettei se itse asiassa ole kotoisin Manilasta eikä ole läheistä sukua tamarindille.

Tamarindin hedelmä on suuri ruskea palko, jossa on sisällä suuria kiiltäviä mustia siemeniä. Ainakin minulla itävät hitaasti, menee kolmisen viikkoa kosteassa ja siemen halkeaa samaan tapaan kuin avokadon kivi työntäen jykevää itua ulos. Katotaan nyt, mitä tuosta tulee. Tamarindi-puu mulla on joskus vuosia sitten ollut ja siinä on vekkulit pihlajamaiset viuhkalehdet, jotka reagoivat valoon ja kosketukseen. Yöksi menee suppuun. Tamarindihan on se maustehedelmä, joka antaa kirpeän makunsa mm. HP:n maustekastikkeelle.

Manilan tamarindissa on kanssa palkoja, mutta erilaisia ja sisällä punaisia melko mauttomia marjoja ja pienemmät mustat kiiltävät siemenet. Silti isot, mutta tamarindia pienemmät. Ainakin nää mulla iti vauhdilla parissa päivässä ja tekee hassua pienilehtistä versoa. Maailmalla tästä on kasvateltu komeita bonsaita, sellaisen voisi ottaa tavoitteeksi lähivuosina, jos saan pärjäämään pohjoisikkunallani.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: ElliOop - maaliskuu 25, 2013, 13:05:45 ip
Itellä on belladonna, avokadoa tulossa, ja koiruohon, väinönputken ja intiaaniputken siemeniä tuolla parvekekautta odottamassa. Melkoisen "Midsomerin murhat"-setiltähän tuo äkkiseltään kuulostaa, mutta ihan viinaa ajattelin niillä maustaa. :D


Väinönputki ja viina, toimii. Itse olen väinönputkimehua sekoitellut viinaksiin ja aivan loistavaa tavaraa. Väinönputkimehu itsessäänkin on jo todella hyvää. Eikös väiskin kasvattaminen kotioloissa ole vähän haastavaa? Tuolla lapissahan ne kasvoi ihan luonnossa.

Feint

Lainaus käyttäjältä: ElliOop - maaliskuu 25, 2013, 13:05:45 ip
Itellä on belladonna, avokadoa tulossa, ja koiruohon, väinönputken ja intiaaniputken siemeniä tuolla parvekekautta odottamassa. Melkoisen "Midsomerin murhat"-setiltähän tuo äkkiseltään kuulostaa, mutta ihan viinaa ajattelin niillä maustaa. :D


Onko Belladonna sama kuin Devil's Cherry? Eli kasvi, joka nautittuna aiheuttaa hallusinaatioita? Saattaa tulla aika äkästä viinaa!

ElliOop

Lainaus käyttäjältä: Jarok - maaliskuu 25, 2013, 14:30:34 ip
Lainaus käyttäjältä: ElliOop - maaliskuu 25, 2013, 13:05:45 ip
Itellä on belladonna, avokadoa tulossa, ja koiruohon, väinönputken ja intiaaniputken siemeniä tuolla parvekekautta odottamassa. Melkoisen "Midsomerin murhat"-setiltähän tuo äkkiseltään kuulostaa, mutta ihan viinaa ajattelin niillä maustaa. :D


Väinönputki ja viina, toimii. Itse olen väinönputkimehua sekoitellut viinaksiin ja aivan loistavaa tavaraa. Väinönputkimehu itsessäänkin on jo todella hyvää. Eikös väiskin kasvattaminen kotioloissa ole vähän haastavaa? Tuolla lapissahan ne kasvoi ihan luonnossa.


En tiedä, en ole Oulun korkeudella vielä koittanut. Kaakossa sain kyllä Väiskin kasvamaan iloisesti parvekelootassa. Mainion makuinen kasvi joka tapauksessa, toivottavasti lähtee tänäkin vuonna kasvamaan! Siemenet ovat kyllä melko antiikkisia...


LainausOnko Belladonna sama kuin Devil's Cherry? Eli kasvi, joka nautittuna aiheuttaa hallusinaatioita? Saattaa tulla aika äkästä viinaa!


Heh, nyt kävi lauseenjäsennysfailit. :) Pirunkirsikoista en tiedä, mutta Atropa belladonna on kasvi, joka kyllä tekee kauniit ja makeat tummat marjat, joista voi saada hallusinaatioita... tai hengitysjärjestelmähalvauksen. Kyseessä on myrkyllinen elätti, jonka yksi marja tappaa lapsen, ja 2-3 täyskasvuisen aikuisen. Viinaan en meinannut sitä lisätä, kasvattelen ihan esteettisistä syistä. Onhan sillä lääketieteellisiä sovelluksia - atropiinia voidaan tiputella ihmisten silmiin silmälääkärillä asioidessa, ja ilmeisesti suonensisäisesti sitä on joskus käytetty joissakin leikkaussalicocktaileissa.

Feint

Lainaus käyttäjältä: ElliOop - maaliskuu 27, 2013, 11:13:47 ap
Lainaus käyttäjältä: Jarok - maaliskuu 25, 2013, 14:30:34 ip
Lainaus käyttäjältä: ElliOop - maaliskuu 25, 2013, 13:05:45 ip
Itellä on belladonna, avokadoa tulossa, ja koiruohon, väinönputken ja intiaaniputken siemeniä tuolla parvekekautta odottamassa. Melkoisen "Midsomerin murhat"-setiltähän tuo äkkiseltään kuulostaa, mutta ihan viinaa ajattelin niillä maustaa. :D


Väinönputki ja viina, toimii. Itse olen väinönputkimehua sekoitellut viinaksiin ja aivan loistavaa tavaraa. Väinönputkimehu itsessäänkin on jo todella hyvää. Eikös väiskin kasvattaminen kotioloissa ole vähän haastavaa? Tuolla lapissahan ne kasvoi ihan luonnossa.


En tiedä, en ole Oulun korkeudella vielä koittanut. Kaakossa sain kyllä Väiskin kasvamaan iloisesti parvekelootassa. Mainion makuinen kasvi joka tapauksessa, toivottavasti lähtee tänäkin vuonna kasvamaan! Siemenet ovat kyllä melko antiikkisia...


LainausOnko Belladonna sama kuin Devil's Cherry? Eli kasvi, joka nautittuna aiheuttaa hallusinaatioita? Saattaa tulla aika äkästä viinaa!


Heh, nyt kävi lauseenjäsennysfailit. :) Pirunkirsikoista en tiedä, mutta Atropa belladonna on kasvi, joka kyllä tekee kauniit ja makeat tummat marjat, joista voi saada hallusinaatioita... tai hengitysjärjestelmähalvauksen. Kyseessä on myrkyllinen elätti, jonka yksi marja tappaa lapsen, ja 2-3 täyskasvuisen aikuisen. Viinaan en meinannut sitä lisätä, kasvattelen ihan esteettisistä syistä. Onhan sillä lääketieteellisiä sovelluksia - atropiinia voidaan tiputella ihmisten silmiin silmälääkärillä asioidessa, ja ilmeisesti suonensisäisesti sitä on joskus käytetty joissakin leikkaussalicocktaileissa.


Mä jo mietinkin, että on täällä kovaa porukkaa kun tollasia vetelee ;) hieno kasvihan toi on, ei siinä mitään, mut kannattaa kyllä pitää lasten ja eläinten ulottumattomissa!