huhtikuu 19, 2024, 05:51:45 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ajisiton chilejä ja pohdintoja

Aloittaja Ajisito, elokuu 19, 2015, 23:28:34 ip

« edellinen - seuraava »

Ajisito

Yli 1,5 vuoden tauon jälkeen alkaa uusi alku chilien parissa. Aiemmin olin kasvatellut lähinnä perulaisia lajikkeita sillä saan silloin tällöin podeja mitä perulaiset sukulaiset lähettää mulle. Tällä kertaa olen ajatellut laajentaa. Into chilien kasvatukseen alkoi jo lapsena mutta omat kasvattelut aloitin muutama vuosi sitten muutettuani ensimmäiseen omaan kämppään. Lapsena mutsi kasvatti pihaterassilla perussa chilejä ja tapasin ihailla niiden värikkäitä podeja. Olen aiemmin kokeillut omatekoisia bubblereita sekä ostettuja viritelmiä kuten autopotteja, Wilma vesiviljelyjärjestelmää ja kerran sain kaverilta lainaan aeroponisen järjestelmän joka kerran melkein aiheutti vesivahingon (samoin wilma 2 kertaa. Tällä hetkellä asustan naisystäväni kanssa kerrostaloasunnossa joten tuo kasvattaminen rajoittuu sisätiloihin ja isoon ekan kerroksen parvekkeeseen. Myöskin eksoottisemmat ja isommat viritelmät saavat tällä hetkellä odottaa sillä en tiedä miten naisystävä ja koirat niistä tykkäävät. Olen saanut vaihdettua siemeniä muutaman foorumilaisen kanssa ja sain myöskin ison naga morichin tänne asustelemaan (kiitos Monsesterille siitä).

Mulla on muitakin huonekasveja ja puita ja saatan laittaa niistä tänne kuvaa mutta ajattelin lähinnä postailla chileistä sillä se on tän koko foorumin tarkoitus. Löysin muuton jäljilta yhdestä laatikosta pussillisen sekalaisia perulaisia chilin siemeniä ja muutaman bolivian rainbown siemeniä joten laitoin ne innokkaana poikana itämään plugboxiin.



En lähtenyt nimeämään noita sen kummemmin sillä aattelin et kyl sen bolivian rainbown tunnistaa ja ne muut siemenet oli valmiiksi sekalaisessa paketissa niin niistä olis tunnistanu vaan rocotot (mustat siemenet).
Noi lähti itämään plugboxissa ihan mukavasti ottaen huomioon että siemenet oli jo vähintään 3 vuoden ikäisiä.

Näiden lisäksi laitoin noin 4 pv sitten itämään aji charapitaa jonka siemenet sain sukulaisten lähettämistä tuoreista podeista tän kuun alussa ja kuivatin ne sekä aji pancaa minkä siemenet sain kuivista podeista jotka löysin äitini keittiöstä noin viikko sitten.
Nuo kaksi lajiketta laitoin kivivillakuutioihin sillä noita siemeniä mulla on yllin kyllin ja haluan kivivilloista eroon, ne oli jääny yli vanhoista kasvatuksista ja oon siirtynyt muihin materiaaleihin sen jälkeen. Noissa ruskeissa root riot kuutioissa on itämässä lemon droppia ja birds eye babya (kiitos niistä siemenistä kuuluu Monsesterille). Root riottia käytän nykyään koska vaikka ne on hieman hintavia niin ne on paljon parempia kuin mitkään muut idätys/kloonausalustat mitä oon käyttäny.



Root riotin materiaali on pesusienimäinen ja päästää hyvin ilmaa kulkemaan joten siemenet ei tukehdu samallalailla kun noissa kivivilloissa. Kivivilla pitää hyvin kosteuden mutta mun omaan makuun vähän liiankin hyvin, esim kloonit saattaa helposti lähtee mätänemään ja samoin juuri itäneet kasvit. Kloonauksesta voin joskus tehdä jonkinlaisen oppaan jos sellaista ei foorumilla vielä oo ja jos ihmisiä se kiinostaa. Mullassa ja kookoskuidussakin oon joskus idättänyt mutta noi root riotit on vieny voiton kaikista nopealla itämisajalla ja nopealla juurtumisajalla. Noi perulaiset ja bolivialaiset taimet pitää pian siirtää plugboxista ensimmäisiin pikkuruukkuihinsa jotta saadaan parempaa kasvua. sitten kun saan tietää mitä lajiketta kukin on niin ajattelin pitää jokaista lajiketta 1-2 kasvia ja laittaa loput lahjoituksina eteenpäin halukkaille.

Koska noita erilaisia kasvatusmetoja on tullut kokeiltua vuosien varrella niin kerron mielelläni halukkaille kokemuksistani niistä. Tämän talven yli ajattelin pitää kasvit altakasteluruukuissa sillä ne on yksinkertaisesti helppoja, hiljaisia ja kirotut sääsket ei iske niissä oleviin kasveihin niin innokkasti sillä pintamulta pysyy suht kuivana niin niiden munat ja toukat ei mielellään viihdy siellä. Ensi kesänä mahdollisesti autopottiin parvekkeelle sillä autopot on vakaa ja luotettava ja on toiminut itsellä menneisyydessä hyvin.