Pyretriinin turvallisuus

Aloittaja lisb3la, kesäkuu 26, 2014, 16:06:17 ip

« edellinen - seuraava »

lisb3la

Hei, olen suihkutellut chilejä ja muita hyötykasvejani pari kertaa sprutzitilla. Kerran kun edellisestä kerrasta oli pitkä aika, sekotin aineen ohjeen mukaan ja kaadoin sen multiin ajatuksissani kannusta, tajusin vasta sitten että sehän piti suihkuttaa. Tarkoituksenahan oli nimenomaan tappaa harsosääsken munat mullista. Nyt jännitän sitä, vaikuttaako tämä varoaikaan? Imeytyykö tökötti jotenkin syvemmälle kasvuun näin? Yrittäessäni guuglailla tarkempaa tietoa aineen vaikutuksesta, sain myös ristiriitaista tietoa siitä, onko tämä ns. luonnon pyretriini edes haitallista ihmiselle ja jos ei ole, miksi siinä ylipäätään olisi joku varoaika? Valmistajan sivuilla sanotaan myös että ainetta voi huoletta käyttää myös vihanneksiin, mutta yrteistä ei varsinaisesti puhuttu mitään. Onko yrtit jotenkin eri asia tässä suhteessa kuin vihannekset tai chilit jotka kasvattavat erillisen hedelmän? Uskallanko syöttää perheelleni valkosipulin versot, mintut ja persiljat joiden multiin on lorautettu sprutzittia joitakin viikkoja sitten?

Jani M

Hyvä kysymys sinänsä. Itse en välttämättä kovin usein moisia söisi, mutta tuskin pieninä annoksina tulee mitään haittoja. Älä ainakaan pienemmille syötä, jos moisia perheessä on.

lisb3la

Hei,

Kiitos paljon vastauksestasi! Laitan siis käsitellyt yrtit  ja versot pois. Zucchinit ja chilit varmaan uskaltaa syödä vaikka tuotetta lorautettiin hieman suihkuttelun sijaan, vai kuinka?

lisb3la

Siis zucchinit ja muut, joiden hedelmät ovat lähteneet kehittymään vasta varoajan jälkeen..?

MiM

En olisi itse ollenkaan huolestunut. Omassa kasvimaassa saa käyttää tosi paljon myrkkyjä, että pääsisi lähellekään kaupallisten viljelmien käyttöä.

Tässä jonkin verran tietoa pyretriinistä. http://www.hyonteismaailma.fi/tuotteet/torjuntatuotteiden-tehoaineet/
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Huru-ukko

Pyretriini hajoaa toki nopeasti valossa, mutta "vesiympäristöön" joutuessaan on pitkäikäinen.
Mitä tuo sana sitten tarkoittaneekin......

lisb3la

Hmm jaa, no ehkäpä sitten voisi kokeilla myös antaa multien kuivua pari kertaa kunnolla, jos selviävät siitä. Suurin osa kasvateistani ovatkin kaiken aikaa suorassa auringossa. Ja kaiken varalta odottaa reilusti yli valmistajan viikon varoajan. Vaikka kuukauden? Ehkä perheen isoimmat ainakin voi kokeilla sitten...

Huru-ukko

Aikani kuluksi pistin Bernerille postia ko. aiheesta, vastaus tulenee viikon sisällä.
Pyretriinillä on mainittu riskiksi mahdollinen altistuminen allergioille, jos nyt oikein muistin käyttöturvatiedotteen selostuksen  :o.......

lisb3la

Kiitos tosi paljon! Enpä tullut itseajatelleeksi tuota. Laita sitten tänne kun kuulet jotain.

lisb3la

Hei!

@Huru-ukko: Onko Berneriltä kuulunut mitään? Tossa alkais olla satoa korjattavana,jos vaan tietäis uskaltaako niitä syödä ja lapsille syöttää... 

Ja sitten: noi perhanan harsosääsket ei ole silti hävinneet! Mitä ihmettä niille pitäis tehdä? Pari lentelevää pikkuhöttiäistä ei nyt sinänsä haittais mutta tietoisuus noissa mullissa ryömivistä tuholaislieroista kyllä puistattaa! Viimeksi heitin multineen päivineen kaikki roskiin, nyt oli kasvaneet niin paljon etten raaskinut, mutta ruiskutin ja kastelin mullat tosiaan sillä sprutsitilla kahteen otteeseen, ne jotka eniten epäilytti käsittelin kolmasti. Annoin kaikkien multien kuivua kunnolla ja laitoin sitten kaikkiin kevytsorat päälle sekä keltaisia liima-ansoja ja fairy-hunaja-ansoja sinne tänne. Tästä on nyt toista kuukautta aikaa ja tuntuu että pirulaisia on vaan enemmän. Onko kaiken vihreän hävittäminen kodista todella ainoa tapa päästä näistä vai pitäisikö vaan oppia elämään niiden kanssa ja yrittää unohtaa soran alla ryömivien lierojen ällötys?

Sanovat että noiden ainoa haitta niistä on että ne lierovaiheessa kiusaavat varhaistaimien juuria. Kaikki yritykset versottaa uusia taimia suojakannen alla ovat homehtuneet piloille, voiko näiden tuholaisten kanssa kasvattaa enää mitään uutta? Apua!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: lisb3la - heinäkuu 15, 2014, 11:26:17 apJa sitten: noi perhanan harsosääsket ei ole silti hävinneet! Mitä ihmettä niille pitäis tehdä?

Minä olen edelleen sillä kannalla, että pintamullan pitäminen kuivana riittää hävittämään harsosääsket. Minulla ainakin on toiminut. Kertakuivuminen ei riitä, vasta muutama viikko helpottaa. Kevytsorasta minulla ei ole kokemusta, mutta epäilen, että sen alle voi muodostua sääskihautomo, eikä sen kanssa tiedä, milloin multa on kuivaa.

Pinnan kuivana pitäminen koskee sitten kaikkia kodin kasveja, ei vain chilejä. Ne pörrääjät voivat lisääntyä muualla. Jos sinulla on ns. altakastelu- eli säiliöruukkuja, niiden vedenkaatoputket pitää tulpata, sieltä niitä tulee.

Edelleen muistutan, että kaupan yrtti- ja salaattiruukuista niitä saa lisää, jos ruukkuja pitää pidempään kotona kosteana.

lisb3la

@Chilivaari: Joo kaikki kaupan salaatit ja yrtit on olleet pannassa, joskus olen antanut tuoda sellaisen kotiin tieukasti suljetussa muovipussissa josta se on heti saksimisen jälkeen heitetty suljettuna pois. Myös uudet mullat on aina ensin uitettu kiehuvassa vedessä.

Meinaatko että jos ottaisin levytsorat kaikista kasveista pois ja sitten lakkaisin kokonaan kastelemasta mitään kolmeen-neljään viikkoon (sekä tukkisin altakasteluruukkujen vedenottoaukot, eli ne mistä vettä kaadetaan sisään), niin ongelma häviäisi? Eikö silloin useampi kasvi kuolisi kuivuuteen?

Huru-ukko

Hei,

Kiitos yhteydenotostasi ja mielenkiinnostasi Berner Oy:tä kohtaan. Viestinne on ohjattu tuotteesta vastaavan henkilön käsiteltäväksi ja pyrimme vastaamaan siihen kahden työpäivän aikana.
Toivomme ymmärrystä mikäli asian käsittely vie pidemmän ajan.


Tämä on vieläkin ainoa vastaus sieltä, eli ymmärrystä tarvitaan  :o....

Jos ne harsosääsket syntyvät siellä ruukuissa johon pyretriiniä lipsahti, niin eiköhän ihminenkin sen kestä ilman pelkoa myrkky jäämistä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: lisb3la - heinäkuu 15, 2014, 11:55:15 apMeinaatko että jos ottaisin levytsorat kaikista kasveista pois ja sitten lakkaisin kokonaan kastelemasta mitään kolmeen-neljään viikkoon...

Ymmärsit väärin (tahallasi?).
Totta kai niitä kastellaan, mutta alakautta, aluslautaselta. Ei vain pidä makuuttaa vettä sielläkään, että eivät kastu läpimäriksi. Tällä tavalla eivät ehkä kevytsoratkaan haittaisi, kun niiden alle ei jäisi kosteata vyöhykettä. Ellei sopivia "tasseja" ole huushollissa, kaikenlaisista elintarvikepakkauksista löytyy nykyisin muovilaatikoita, esim. lihan alustoina. Kauniita lautasia myydään ruukkukaupoissa.

Ongelmia tulee, jos ruukkujen pohjassa ei ole reikiä, eivätkä ne pysty imemään vettä sitä kautta. Tällaiset ovat yleensä jotakin koristeruukkuja. Jotkut ovat ratkaisseet tämän ongelman työntämällä muoviputken (sähköasennusputkea tms) ruukun pohjalle asti ja kastelemalla sen kautta ohi pintamullan.

lisb3la

@Chilivaari: Anteeksi, en ymmärtänyt tahallani väärin, olen vain tosi kokematon tässä hommassa... : )

Okei, hyvä ettei kaikkia tarvitse pistää lihoiksi. Altakasteluruukkujen pintamulta on vaan vaan mielestäni aina ollut ihan märkä, vaikka päältä ei ole kastelukaan, ehkä niiden säiliön voisi antaa tyhjetä kerran kunnolla? Mutta ainakin niiden täyttöluukku pitää siis tukkia. Noihin kaikkiin, myös punasaviruukkuihin, olen laittanut alimmaiseksi mullan alle sitä kevytsoraa, jossain neuvottiin tekemään niin, ilmeisesti jotta ruukut olisi helpompi  vaihtaa. Joku tosiaan sanoi myös että kevytsora pinnalla estäisi ketään pääsemästä multiin munimaan mutta ei pitänyt sekään sitten paikkaansa...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: lisb3la - heinäkuu 15, 2014, 13:04:24 ipAltakasteluruukkujen pintamulta on vaan vaan mielestäni aina ollut ihan märkä, vaikka päältä ei ole kastelukaan...

Siinäpä se on.
Altakasteluruukut normaaliohjeilla eivät sovi chileille. Säiliössä ei pidä makuuttaa vettä. Minulla on muutama tuollainen ja annan veden kulua loppuun ja pidän vielä muutaman päivän säiliötä tyhjänä. Viimeistään kun kasvin lehdet alkavat veltostua, lisään vettä, mutta vain mitan puoliväliin. Noin ne toimivat chileilläkin. "Normaalit" huonekasvit voivat kestää jatkuvan märkyyden.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 15, 2014, 11:40:26 ap
Jos sinulla on ns. altakastelu- eli säiliöruukkuja, niiden vedenkaatoputket pitää tulpata, sieltä niitä tulee.


Kiitän myös tästä tiedosta, en ole tullut ajatelleeksi. Helpottuu tuholaisten kanssa taistelu, kun eivät pääse lisääntymään... ::)