toukokuu 13, 2024, 13:09:19 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tuoretta & Laadukasta Chiliä marketeista

Aloittaja Lihamestari, kesäkuu 08, 2011, 16:12:34 ip

« edellinen - seuraava »

Nakki

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 01, 2011, 17:54:23 ip
Tästä on väännetty foorumilla jo paljon aikaisemminkin. Nuo tuotteet eivät kilpaile kaupan hollantilaisen bulkkichilin kanssa millään tavalla, vaan ovat ns. premium- eli herkkutuotteita, joita ei ole muualta saatavissa mihinkään hintaan. Ei niitä ole tarkoitettukaan kilokaupalla ostettaviksi, vaan esim. päivän herkulliseksi välipalaksi tai tyyliin "pilkotaan yksi palko salaattiin/paistokseen".

Se on se aivan sama juttu kuin vaikka huippuluokan mikrofoneissa tai kaiuttimissa. Molemmissa saa useimpiin tarkoituksiin aivan kelpo tavaraa hyvinkin edullisesti, mutta jos tahtoo parasta tai muuten vaan eksoottista, silloin myös niissä "kilohinta" pomppaa ulkoavaruuteen. Mutta siitä voi olla varma, että jos nämä chilit menestyvät jatkuvasti ja kunnolla, niiden kilohinta tulee kilpailunkin myötä väistämättä laskemaan. Nyt lähinnä testautetaan sitä, pitävätkö chilin tosiystävät niiden mausta ja laadusta, vai ei.


Kyllä mä ainakin söin kilon Aji Cristallia parissa viikossa (ellei jopa viikossa) edellisen Penan Tammelantorin käynnin jälkeen. Välipalaksi lihapullan ja ketsupin kanssa, sellaisenaan jos ei muuta keksinyt ja muutenkin siel sun tääl. Puhumattakaan ruoanlaitosta. Siks tuntuikin hullulta tuijottaa C-Marketissa Fatalii Gourmeen muovirasiaa missä on kolme Aji Cristallia ja hinta  n. 5€, kun niistä kaks söis jo automatkalla kotiin. Noh, onneks saa taas kohta Penalta Chilifestareilta, niin että riittää talveksikin. Vaikkakin pimeimpinä aikoina voi olla että joutuu syömään Hollannin habaneroa. Niillä on ainakin hyvä treenata tekemään chilikastikkeita, ei tuu kalliiks. :)
Any marriage where the female is allowed to speak and wear clothing is doomed to failure. -Quark-

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Nakki - elokuu 01, 2011, 18:03:25 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 01, 2011, 17:54:23 ip
Tästä on väännetty foorumilla jo paljon aikaisemminkin. Nuo tuotteet eivät kilpaile kaupan hollantilaisen bulkkichilin kanssa millään tavalla, vaan ovat ns. premium- eli herkkutuotteita, joita ei ole muualta saatavissa mihinkään hintaan. Ei niitä ole tarkoitettukaan kilokaupalla ostettaviksi, vaan esim. päivän herkulliseksi välipalaksi tai tyyliin "pilkotaan yksi palko salaattiin/paistokseen".

Se on se aivan sama juttu kuin vaikka huippuluokan mikrofoneissa tai kaiuttimissa. Molemmissa saa useimpiin tarkoituksiin aivan kelpo tavaraa hyvinkin edullisesti, mutta jos tahtoo parasta tai muuten vaan eksoottista, silloin myös niissä "kilohinta" pomppaa ulkoavaruuteen. Mutta siitä voi olla varma, että jos nämä chilit menestyvät jatkuvasti ja kunnolla, niiden kilohinta tulee kilpailunkin myötä väistämättä laskemaan. Nyt lähinnä testautetaan sitä, pitävätkö chilin tosiystävät niiden mausta ja laadusta, vai ei.


Kyllä mä ainakin söin kilon Aji Cristallia parissa viikossa (ellei jopa viikossa) edellisen Penan Tammelantorin käynnin jälkeen. Välipalaksi lihapullan ja ketsupin kanssa, sellaisenaan jos ei muuta keksinyt ja muutenkin siel sun tääl. Puhumattakaan ruoanlaitosta. Siks tuntuikin hullulta tuijottaa C-Marketissa Fatalii Gourmeen muovirasiaa missä on kolme Aji Cristallia ja hinta  n. 5€, kun niistä kaks söis jo automatkalla kotiin. Noh, onneks saa taas kohta Penalta Chilifestareilta, niin että riittää talveksikin. Vaikkakin pimeimpinä aikoina voi olla että joutuu syömään Hollannin habaneroa. Niillä on ainakin hyvä treenata tekemään chilikastikkeita, ei tuu kalliiks. :)


Joo, ymmärrän kyllä pulman noilla käyttömäärillä! :D  Itselläni tuoretta chiliä kuluu sen verran vähän ja satunnaisesti, että Fataliinkin hinnat tuntuvat hyväksyttäviltä. Ne ovat sellaista "vähän juhlaa arkeen" -juttua mulle, ja pakkauskokokin siksi sopiva. ;) Mutta helkkarin hyvä, että jengi syö noita paljon!

Nakki

elokuu 01, 2011, 18:38:09 ip #62 Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2011, 18:40:11 ip käyttäjältä Nakki
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 01, 2011, 18:26:13 ip
Joo, ymmärrän kyllä pulman noilla käyttömäärillä! :D  Itselläni tuoretta chiliä kuluu sen verran vähän ja satunnaisesti, että Fataliinkin hinnat tuntuvat hyväksyttäviltä. Ne ovat sellaista "vähän juhlaa arkeen" -juttua mulle, ja pakkauskokokin siksi sopiva. ;) Mutta helkkarin hyvä, että jengi syö noita paljon!

Oon jääny koukkuun. Joskus illalla oon vaan haistellut Nagan kantapalaa mikä on jäänyt ruoanlaitosta jäljelle ja miettiny että oot sä suloinen pikku paholainen millä on ihanan tuoksun lisäksi karmea salaisuus. Onneks tykkään sen verran leppoisasta oleskelusta ettei tuu testattua Nagan pahantuulisuutta liian usein, että oliko sen tuoksun takana muka jotain ilkeetä poltetta. Vaikka kyl se mun mielestä kuiskii: Syö mut, syö mut, sä oot ostanu mut, ollaan kavereita... :D
Any marriage where the female is allowed to speak and wear clothing is doomed to failure. -Quark-

PP

Paljonko ne Fantasyt sitten maksoi? Saman n. 5 € rasia kuin Cristalit?

Ei näkynyt muuta kuin Cristalia tänään Viikin Prismassa joten pitääkin heittää niitä viestillä.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 01, 2011, 20:12:50 ip
Paljonko ne Fantasyt sitten maksoi? Saman n. 5 € rasia kuin Cristalit?

Ei näkynyt muuta kuin Cristalia tänään Viikin Prismassa joten pitääkin heittää niitä viestillä.


Melkeen samoissa, fantasyt tais olla 5,10€ ja finlandiat 5,60€.

ottulo

Olihan niissä hintaa, ja kahteen kertaan piti itsekin vilkaista sitä lappua. Toisaalta, kun kyseessä on noinkin erikoinen lajike, niin hinnan ymmärtää. En tule niitä ostamaan jatkuvasti käyttöön, mutta kyllä sen yhden paketin ilkeää ostaa ihan kiinnostuksesta. Jos on hyvää niin ensi vuonna omaan purkkiin kasvamaan.  ;D

InkRose

Olivat tuohon kylän K-Markettiin ottaneet FinGron chilejä lajitelman. Golden Cayennet jätin suosiolla pois kun Intian F1-ihmettä on tulossa ihan riittävästi ja Cheyennekin sai vielä jäädä hyllyyn. Hungarian Wax -nimellä olleen 2 hedelmän paketin ostin ja silppusin leiville. Ai että, olihan hyvää! Maku aika pitkälti kuin hieman normaalia makeampi kellopaprika (ei kuitenkaan ihan suippopaprikamainen vaan vähän robustimpi maku), ja tulisuus miellyttävällä tasolla, tuntui kivasti muttei kuumottanut hirmuisesti. Annuumiksi suorastaan pehmeä. Taitaa olla sama kaveri kuin Hungarian Hot Wax, vai lieneekö joku mieto variantti aiheesta? Pakkauksen asteikolla 1-10 tulisuus oli 2.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 02, 2011, 10:52:05 ap
Olivat tuohon kylän K-Markettiin ottaneet FinGron chilejä lajitelman. Golden Cayennet jätin suosiolla pois kun Intian F1-ihmettä on tulossa ihan riittävästi ja Cheyennekin sai vielä jäädä hyllyyn. Hungarian Wax -nimellä olleen 2 hedelmän paketin ostin ja silppusin leiville. Ai että, olihan hyvää! Maku aika pitkälti kuin hieman normaalia makeampi kellopaprika (ei kuitenkaan ihan suippopaprikamainen vaan vähän robustimpi maku), ja tulisuus miellyttävällä tasolla, tuntui kivasti muttei kuumottanut hirmuisesti. Annuumiksi suorastaan pehmeä. Taitaa olla sama kaveri kuin Hungarian Hot Wax, vai lieneekö joku mieto variantti aiheesta? Pakkauksen asteikolla 1-10 tulisuus oli 2.


Muistan tuon Hungarian (Hot) Waxin yhtenä aivan ensimmäisistä chililajikkeista, jotka lisäsin 1997 paikkeilla ensimmäiseen versioon Infernon chilisivustosta. :) Se oli tuolloin samalla ainoita suomen kaupoista silloin tällöin saatavia oikeasti hyvänmakuisia, mielenkiintoisia chilejä. Jos jotakuta kiinnostaa moisen herkun historia, niin Wax juontaa juurensa meksikolaiseen Chilaca/Pasillaan, samoin kuin amerikkalaisten versio teemasta, Anaheim (ja monet muut ns. NuMex-chilit). Unkarilaiset poikkesivat kaikista muista euroopan maista siinä, että he eivät pyrkineet poistamaan Meksikosta tuoduista lajikkeista niiden tulisuutta, vaan alkoivat jalostaa sitä mieleisekseen. Niinpä siinä, missä esim. meksikolaisesta Poblanosta kehitettiin muualla täysin tuleton Paprika, unkarilaiset säilyttivät sen miedon tulisuuden! Oikeaa asennetta! ;)

Chilivaari

Tuon tapaisilla nimillä sitten liikkuu vaikka mitä mietoa lajiketta. Englantilaisista siemenistä kasvoi minulla viime kesänä Hungarian Hot (ilman waxia). Chili oli komea ja helppo, mutta mauton, ilman poltetta.
http://chilivaari.blogspot.com/2010/09/nelja-eurooppalaista_18.html

Pari vuotta aikaisemmin kasvoi jonkun kukkakaupan siemenistä Hungarian Hot Wax Yellow. Sama juttu, mauton, tuleton, kaunis, mutta turhan tuntuinen.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 02, 2011, 12:20:39 ip
Tuon tapaisilla nimillä sitten liikkuu vaikka mitä mietoa lajiketta. Englantilaisista siemenistä kasvoi minulla viime kesänä Hungarian Hot (ilman waxia). Chili oli komea ja helppo, mutta mauton, ilman poltetta.
http://chilivaari.blogspot.com/2010/09/nelja-eurooppalaista_18.html

Pari vuotta aikaisemmin kasvoi jonkun kukkakaupan siemenistä Hungarian Hot Wax Yellow. Sama juttu, mauton, tuleton, kaunis, mutta turhan tuntuinen.


Totta. Yksi noista nimikkeistä, joiden alta tosiaan löytyy jo mitä vain, koska nimike kuvaa vain ulkonäköä - ja sitäkin summittaisesti.

Raimo Rintalihas

Kouvolan Citymarketin tuoreiden chilien valikoima on huono. On tuoretta Nagaa 5€/paketti, mutta miedompia lajikkeita vain hollantilaisia Haboja ja lähes tulettomia Jalluja, sekä tietysti näitä hyvin hyvin mietoja punaisia chilejä. Ei mitään helvetillisten ja tulettomien väliltä. Onneksi siellä on runsaasti Poppamiehen tuotteita, niin ei ihan nälkään näänny. Ei nimittäin nuo hollantilaiset ole minusta mitään hyviä ja on myös huonoja kokemuksia: Ostin pari pakettia hollantilaisia punaisia Jalluja. Ihan hyvän näköisiä olivat, pienen palan varovasti maistoin ja totesin, että tulisuutta ei ollut yhtään. Vedin lopun kokonaisena ja pientä poltetta löytyi siemenkiinnikkeistä, mutta hyvin pientä. Maku oli mukavan makea, vaikkei tulisia olleetkaan ja söin niitä kokonaisina elokuvaa katsoessa. Viimeinen yksilö oli puolet muita pienempi ja kun sen vetäisin, niin inhottava, pistävä polte iski. Mitä nyt olen Jalluja elämäni aikana syönyt, niin missään ei ole ollut noin pistävä polte, vaikka monet tulisempia olivatkin. Maitokin oli loppu, joten oli aika tuskallista ruisleivällä ja sokerilla lieventää poltetta... 

Minbaari

^Satuitko pyytämään sitten citymarketin hevipuolen vastaavalta, että ottaisivatko lisää chilejä myyntiin? Esim. Aji finlandiaa, fantasya ja cristallia? Viimeisenä mainittua myy tosin prisma kadun toisella puolen.
#816

Raimo Rintalihas

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - elokuu 02, 2011, 19:37:23 ip
^Satuitko pyytämään sitten citymarketin hevipuolen vastaavalta, että ottaisivatko lisää chilejä myyntiin? Esim. Aji finlandiaa, fantasya ja cristallia? Viimeisenä mainittua myy tosin prisma kadun toisella puolen.

En jaksanut alkaa kyselemään, siinä menisi kuitenkin vähintään jouluun asti, ei täällä junttikylässä mikään toimi...
Pitää Prismassa käydä pyörimässä, kiitos tiedosta! En ole pahemmin viitsinyt siellä käydä, kun tekevät sitä laajennusta kuin Iisakin kirkkoa...

mohla

Tuli ostettua kokeeksi rasiat Aji Fantasyä ja Finlandiaa Launeen Shittarista (Lahesta).

Puolikkaalla Finlandia-chilillä tuunattu subwayn clubi tuplalihalla oli mainio ja itse chili maisteltuna oikein hedelmäisen herkullinen. Olisiko kuitenkaan paljoakaan Aji Cristallia tulisempi? Ehkä juuri ja juuri sen pykälän verran eli paketin 8 saattanee täyttyä.

Fantasy on kuin karkkia söisi. Tätä on yritettävä kasvattaa itse, että saa paljon syötäväksi. 5e per 4 chilin rasia johtaa konkurssiin minulla ja Fataliilla kissanpäiville. ;D

Suosittelen kokeilemaan ja tukemaa Fataliin erinomaista työtä chilien parissa. Tuskin minä ja moni muukaan tätä harrastelisi ilman ko. ukkoa. =)

Hubert

Lainaus käyttäjältä: mohla - elokuu 02, 2011, 21:05:08 ip
Fantasy on kuin karkkia söisi.


Omassa rasiassani oli yksi hedelmä huomattavasti tulisempi kuin muut.  :o Laitoin välittömästi **** pystyssä siemenet talteen ja toivon hartaasti, että siemenistä kasvaa samanlaisia hieman ärhäkämpiä fantasyjä!  :P

Jahvetti

En kyllä ymmärrä nagan vertaamista sahramiin(väriaine käytännössä), nagaahan kasvaa lähes meillä kaikilla jossakin määrin?
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

mohla

Lainaus käyttäjältä: hubert - elokuu 02, 2011, 21:35:26 ip
Omassa rasiassani oli yksi hedelmä huomattavasti tulisempi kuin muut.  :o


Täytyypä maistella noi loput tuosta rasiasta, jos noissa onkin vaihtelua. Mulla on ollut Penalta ostetuissa Jalluissa tosi suurta vaihtelua tulisuuden suhteen tänä vuonna. ??? Mua ei satunnainen oikein tulinen Jallu haittaa miedompien joukossa, mutta tutuille kokkaillessa pari pekoniin käärittyä juustotäytteistä oikein tulista Jallua oli liikaa. Noh, oppivatpahan olemaan... ;D

InkRose

Nytpä on Kausalan K-Marketissakin Fataliin koko tuorekavalkadi, kun tänään saapui Aji Fantasya, Aji Finlandiaa ja Aji Cristalia satsit kutakin pitämään Nagoilla seuraa. Kyllä meidän kauppias on aika mukava... ;D

Hubert

Lainaus käyttäjältä: hubert - elokuu 01, 2011, 16:40:51 ip
Lainaus käyttäjältä: DoZe - elokuu 01, 2011, 15:32:53 ip
Onkohan nuo Fantasyt nyt keltaisena ihan kunnolla kypsiä. Lähinnä mietin siemeniä ja niiden itävyyttä.. Voisi laitella näitä ensi kesäksi :)

Miettisin ihan samaa ja otin yhden podin pois jääkaapista "kypsymään" pakastekippoon. Vielä ei ainakaan ole väri muuttunut yhtään. Tänään laitoin myös molempien lajikkeiden kypsimmän näköisistä podeista pari siementä itävyystestinä lautalle ja lisäksi vielä turpeeseen.

Nyt on molemmat lajikkeet itäneet: finlandia on työntänyt alkujuurensa ulos lautalla ja fantasy on tehnyt jo lenkin turpeen pintaan.

PP

Mistä Fantasya löytyy Helsingissä tai Vantaalla? Suomen chili-Mekassa Tammistossa ei ollut, eikä Viikin Prisma ole vielä vastannut toiveeseen.