Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Jonkka

Kiitokset teille. Ehkä oon vaan vähän liian varuillaan tuon kanssa.

unenkuva

elokuu 18, 2012, 11:56:53 ap #841 Viimeisin muokkaus: elokuu 18, 2012, 12:06:59 ip käyttäjältä unenkuva
Aloittelija kun olen niin en ihan varma asiasta, siispä kysyn kokeneemmilta. Vaivaakohan jokin chilejäni...? Isoimmissa lehdissä lehden varret ja lehtiruoti ovat menneet purppuran väriseksi. Kasvit muutoin tuntuvat voivat hyvin, eivät roikuta lehtiä/pudota niitä tms. Väri on terveen vihreää ja kasvupisteitä tullut kivasti. Purppura väri ei ole jokaisessa lehdessä/ruotissa, vaan isoimmissa.

Kuvaa en valitettavasti saa, koska käytössä vain Nokian E7, jonka kameraominaisuudet ovat aika kehnot, eikä saa tarkennettua niin lähelle, eikä ohueen varteen. Mutta jos joku osaisi sanoa jotain kuvauksen perusteella.

EDIT: en ole löytänyt öppiäisä mullasta, enkä kasveista.

Yuzzi


Hubert

No worries.
Monet lajikkeet värjäävät varttansa lilaksi. Jotkut näistä myös tummentavat lehtensä tai podinsa uv:n vaikutuksesta tummiksi.

snuffy

Unenkuvalle vielä vakuuttelen myös, että normaali joillakin. Esimerkiksi oma bolivian rainbow on lähes täysin violetti. Vain uusi kasvu on vihreää, ja sekin muuttuu nopeasti auringossa violetiksi.

Sitten oma kysymykseni:
Jo aikaisemminkin murhetta aiheuttanut Naga Morich rupesi tuottamaan kesällä hedelmiä, vaikka ei aluksi meinannut. Ensimmäinen rupesi kasvamaan joskus jo alkukeväästä ja kasvoi mielestäni ihan normaalin kokoiseksi. Kaksi seuraavaa jäikin sitten puolta pienemmäksi. Kun sitten rupes hedelmiä tulemaan oikein kunnolla, ne jäivät erittäin, erittäin pieneksi ja kypsyivätkin sitten sen kokoisina. Pienimmät jäi nuppineulan päässä olevan pallon kokoisiksi toiset vain hieman isommiksi. Puuteluettelosta löysin Typen puute voisi aiheuttaa hidasta kehitystyä, voisiko tämä aiheuttaa sen?

Olen kastellut kasvejani niin, että olen laittanut sade veteen jonkin verran puutarhan kesää. Muilla kasveistani ei näytä olevan vastaavaa ongelmaa ja ainakin Bolivian rainbow, malavi Bird's eye, aji Cristal tuottavat (mielestäni) oikean kokoisia hedelmiä. Voisiko olla tarpeen lisätä kasteluveteen vähän tyyppisempää värkkiä kylkeen? vai onko kyseessä jokin toinen ongelma?

Kasvini ovat pidetty aika pieninä, leikkaamalla ja pienessä ruukussa kasvattamalla.

Hubert

Jotkin chinenset tuottavat minipodeja, kun kukka hedelmöittyy kylmällä ilmalla. Esim. Räyhiksen ja Bluesmanin päivyreissä on kuvia.

JN

Nyt on saapunut, jokin ongelma chileihini. Osa varmaan kuolee pois. :-[

http://kuvapilvi.fi/k/YVff.jpg
Hieman huono on kuva.

http://kuvapilvi.fi/k/YVf3.jpg

Monessa chilissä on ylemmän kuvan mukaisia oireita. Liekkö punkkeja?

Koittanut myrkyttää raidilla, mutta aina tulee oireet takaisin.
Kannattaako leikata puska ihan pieneksi?

sorrii

Tuota violettia väriä kommentoin vielä:
Mä oon hämmästyksekseni tänä(kin) kesänä huomannut että monetkin chilit värjääntyy suorassa auringossa violeteiksi, melkein mustiksi joskus. Tänä kesänä ovat jopa Lemondropin hedelmät ihan mustia. Viime(kin) kesänä Rocotot värjääntyivät samoinkuin unkarilaiset suippopaprikat. Innolla odottelen että nuo mustat lemondropit alkavat kypsyä: voivat olla aika villin näköisiä jos tulee musta/kelta-kirjavia.
Lehdet ja varret värjääntyykin selvästi harvemmissa lajeissa joka mainitaan yleensä kuvauksissakin: esim. Bolivian Rainbow, Maui Purple, Black Pearl ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva


Lajike minulla voi olla melkein mitä vaan. Tosiaan kuten "uusien esittelyssä" kerroinkin, että tein aluksi melkein kaiken mahdollisen väärin mitä alkuun voi tehdä, mm. en ottanut selvää mitä lajia edes alan kasvattamaan...  ;D ;D  ilmeisesti Cayanne long se on... Ostin siis Prismasta vaan siemenosastolta käteen sattuvan paketin.

Nyt tästä(kin) vahingosta viisastuneena, uusiin idätyksiin tilasin Fataliilta tarkat lajit, ja merkkasin idätyksiin, missä on mitäkin :)

PP

Lainaus käyttäjältä: JN - elokuu 19, 2012, 11:22:15 ap
Nyt on saapunut, jokin ongelma chileihini. Osa varmaan kuolee pois. :-[

http://kuvapilvi.fi/k/YVff.jpg
Hieman huono on kuva.

http://kuvapilvi.fi/k/YVf3.jpg

Monessa chilissä on ylemmän kuvan mukaisia oireita. Liekkö punkkeja?

Koittanut myrkyttää raidilla, mutta aina tulee oireet takaisin.
Kannattaako leikata puska ihan pieneksi?


Ei näytä tyypillisiltä punkkituhoilta, ja nuputkin on kiinni ja vihreitä, mitä ne tuskin olisi punkkien jäljiltä. Ekasta kuvasta on vaikea sanoa mitään muuta, mutta toisessa on selviä auringon polttamia lehtiä. En leikkaisi pieneksi vaan tarkkailisin suurennuslasin kanssa, löytyykö ylimääräistä elämää.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 19, 2012, 16:15:14 ip... toisessa on selviä auringon polttamia lehtiä.....



Ei vaan Raidin jäädyttämiä. Luultavasti.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 19, 2012, 16:42:46 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 19, 2012, 16:15:14 ip... toisessa on selviä auringon polttamia lehtiä.....


Ei vaan Raidin jäädyttämiä. Luultavasti.


Kiitos korjauksesta. Noinhan se on erittäin todennäköisesti.

Lisäyksenä kysyjälle, että niille ei voi eikä kannata yrittää tehdä mitään.

ChIlIDoG

Mitäs tämä? Ödeemaa, joku sairaus vai ötökkä? kuvissa sama lehti eri puolilta.

Kuvan lehti ei suinkaan ole pahimmasta päästä.



Yuzzi

En voi sanoa olevani kauhean yllättynyt että näin käy, mutta dutch mikä lie (tietääkseni ihan marketin ns. punainen chili) tiputtaa kaikki kukkansa varsineen sadon tuottamisen sijaan. Pari alinta lehteä myös kellastuneet ja tippuneet.

Varmaan ensimmäisen mahdollisen sadon jälkeen teen ikkunalaudalle tilaa ja annan tuon pois...

tuom01

Hei foorumilaisille!

Aloittelija kyselee ötököistä :) Ystäväni lähti muutamaksi viikoksi reissuun ja antoi oman Habanero Brown Large -kasvinsa minulle. Kasvilla on pituutta metrin verran ja ensimmäiset kukatkin ovat auenneet. Tänään huomasin, että kasvin rungossa on jonkinlainen ötökkä. Ötökkä on punertavan valkoinen ja  hieman punkin tai jonkinlaisen kirvan näköinen. Niitä löytyi muualtakin kasvista, mutta noita kookkaampia on varmaan alle kymmenen. Pituutta ötökällä on ehkä noin 2-4mm. Koitin etsiä netistä vastaavasta kaverista kuvia huonolla menestyksellä. Lisäksi joissain lehdissä on valkoista "höttöä" jonka luulin aikaisemmin olleen likaa tai pölyä. Onko näillä tekemistä keskenään? Ovatko kaikki kasvini kohta kuolleet ja huonekalut syöty jos en hankkiudu kasvista eroon?

Kuva kaverista: http://dl.dropbox.com/u/3064079/20120911_171139.jpg

Kalakukko

En voi auttaa, mutta pakko sanoa et ensimmäistä kertaa näen kyseisenlaisen öttiäisen elämässäni :o

-V-

No eipä ole tuonnäköistä (sikäli kun kuvasta kovin hyvin mitään näkee) eteen sattunut... mutta kokeilepas googlettaa "villakilpikirva", onko samannäköisiä epeleitä? Oma silmä vähän olisi huomaavinaan samannäköisyyttä.

pöyski

syyskuu 19, 2012, 17:30:38 ip #857 Viimeisin muokkaus: syyskuu 19, 2012, 20:16:31 ip käyttäjältä pöyski
Puolikypsät podit alkoivat yhtäkkiä nahistumaan pilalle puskissa, melkein kaikissa lajikkeissa mitä sisälle kannoin.
Myrkytinköhän minä ne mäntysuovalla jotenkin, kun piti antaa tuju käsittely öttiäisten vuoksi? Ainoa joka ei nahistu, on mäntysuovalla käsittelemättä jäänyt puska. Viittaisi siis omaan mokaan, mutta luulin ettei mäntysuopaliuoksella ihan hevillä saa kukkia hengiltä  ???

Muokk...  Tarkempi tutkiskelu paljasti hetelmistä pieniä ruskeita reikiä. Joku öttiäinen niitä nyt vaivaa vaan yhdenkään marjan sisältä en löytänyt toukkia tai vastaavaa.

exa

Minulla kanssa ulkoa kantamisen jälkeeen nahistuu raakana ja puoliraakana podit kiinni ja koko kasvi on jotenkin flegun olonen. Mikäköhän kusee? Varmaan olosuhteiden dramaattinen muutos? No ressiä en oo tosta jaksanu ottaa, kun kyllähän noita nahistuneenakin safkan sekaan pilkkoo.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Jani M

Mulla lemon droppi tekee samaa joillekin podeille, alkavat nahistua vaikka kannan lähellä on vielä vihreää. Todella terävä se vihreän ja keltaisen raja niissä. Maistuvat toki hyvältä noinkin, joten nou hätä.