Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Ihan taivasalla en osaa sanoa ...
Cajamarca oli kerran täysin ulkona ja tuulisessa paikassa koko kesän. Sehän kukki ja teki hedelmää paljonkin, kun siinä keskellä peltoa oli valoa varmasti riittämiin. Marjat vaan jäivät tosiaan marjoiksi ...

Muita chinensejä olen kasvatellut vain kasvihuoneessa sekä kasvitunneleissa. Reikämuovisessakin tunnelissa viihtyivät hyvin syksyyn asti toissa- ja viime kesänä. Naga sekä Petenero tekivät satoa oikein kivasti muovisessa "köyhänmiehen kasvarissa" joka oli maapohjalla alumiinikaarien päälle pingotettua kasvihuonemuovia. Siinä tuskin yölämmöt paljonkaan poikkeavat ulkolämmöstä. Päivisin sensijaan on helposti liiankin kuuma jos ei käy avaamassa vähän muoveja aurinkoisina päivinä.

Kahtena kesänä on suurin osa sadosta kypsynyt elokuun lopussa ja syyskuunkin puolella kun öisin voi olla jo 5 astettakin. Nyt on kesää jäljellä pari kuukautta joten jos kasvit ovat täysikasvuisia ja kukkivat, niin kyllä satoa ehtii tulla ainakin tunneli- tai kasvihuonekasvatuksessa. Harsotelttakin toimii ...

Sisätiloissa harvoin riittää valoa kunnon satoon. Ilma on kuivaa ja tasainen lämpö ympäri vuorokauden ei sekään ole parasta. Jonkunlainen telttaviritys ulkona on ilman muuta parempi jos ei nyt ihan koko kesää ole sadekausi ja lämmöt 10-15 asteessa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tulipuu

Tosiaan parveke, jossa lasit itään/etelään eli toivoa siis on. Kunhan vain lopettaisivat kukkien pudottelun...

sorrii

Mä korjasin "sadon" Tapaninpäivänä parvekkeeltani ;) ..
Siellä oli pari Ajia [Peppadew ja Trepadeira W] isossa ebbissä [resossa akvaariolämmitin 20 asteessa] ja yksi Aji Cristal pienessä ebbissä ilman lämmitintä.

Ikkunat teipattu; kaiteiden edessä 2cm styrofoamit; lattiassa 2cm styrofoam + faneri ja terassimatto; katossa 3cm styrofoami alakatto. Ovi auki 5cm kokoajan.
Parvekkeella pysyi kunnon pakkasellakin ~1m korkeudella minimi 10 astetta mutta lattialla taisi jo mennä pakkaselle, kun AC'n resossa oli jäähilettä Tapanina  ???
-ulkona kylläkin -25 ...

Ei tossa kyllä mitään järkeä ollut. Ne syksyn aikana tulleet viimeiset hedelmät olivat aika mauttomia ...
Silti lasiparvekkeella voi kypsytellä hyvin pitkälle syksyyn kunhan pitää oven rakosellaan ettei mene liian kylmäksi. Mulla ainakaan ei se 5cm rako jäähdyttänyt kämppää mitenkään. Ja tietysti lasien teippaaminen vaikutti varmaan myös paljon.

Jos mun kasvatteluni motiivina olisi vain saada riittävästi chilejä omaan käyttöön, niin parveke riittäisi ihan hyvin. Ehkä joku koristepuska keittiössä lisäksi ...  :)
Aika huoletonta olisi kun voi kasveja laittaa ulos [=parvekkeelle] jo huhtikuussa ja pitää ihan sujuvasti loka-marraskuulle. Itsellä vaan on se partsi melkein itään eikä oikein aurinko riitä chinenseille. Varjoon menee kesäajalla ~klo13 ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chiljonka


Ostin tommosia poistomyynnistä. Osaisko joku kertoa mitä näillä alla olevilla vermeillä tehdään niin ei jäis ainakaan käyttämättä pelkästään tietämättömyyden takia?

-AP-

Nuo 'veitset' näyttää jonkun trimmerin / viimeistelyleikkurin 'teriltä', muut osat istutuspuikku ja jonkinlainen rikkaruohohara?

Jani M

Tuo vasemmanpuoleinen on kai tarkoitettu sellaiseksi, että se tökätään multaan ja siihen vedetään tukinaru jostakin kattorakenteesta.

Chiljonka

Ok, kiitos näistä tiedoista. Ehkä jollekin näistäkin on joskus käyttöä...

unenkuva

Valakoset nimilappuja varten ja noi nippusiteet yleiseen sidontaa, onse sitten varret tukikeppiin ja oksia yhteen tms

J.J Chili

Moro,

olisi tällänen kyssäri tällä kertaa: tilanne on sellainen että mun chilit on kasvaneet tän kevään ja kesän isolla terassilla joka on lasitettu,oon tietenkin lämpötilojen mukaan siirrelly niitä sisälle(varsinkin alku kesästä.) Nyt olen muuttanut uuteen asuntoon ,ja chilit pitäisi laittaa taivas´alle takapihalle,niin kysynkin että tarviiko niitä totutella hallaharson kanssa aurinkoon,vai ovatko ne jo "karaistuneet" tarpeeksi? Vai blokkaako parvekelasit sen verran säteitä että ne tarviis totuttelua kun suoraan aurinkoon siirrän ne. Ihan keväästä ne olivat myös ikkunalaudalla auringonpaisteessa,eli suoraa,mutta vähän blokattua aurinkoa ne ovat kokoajan saaneet kun loisteputken alta pääsivät pois kevään alussa..

Wolfman

Minkä valmistajan parvekelasit ja minkä ikäiset ? Pelkkä lasi yksinkertaisena laskee jonkunverran UV-säteilyä läpi mutta monella parvekelasivalmistajalla varsinkin uudemmat lasit ovat "UV-suojattuja" eli suodattavat UV:n suurimmaksiosaksi pois. Melkein kannattaa varmuuden vuoksi laittaa vähän harsoa päälle jokatapauksessa.

Fredrik-flugarn

heinäkuu 06, 2015, 17:02:58 ip #9170 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 06, 2015, 17:05:39 ip käyttäjältä Fredrik-flugarn
Harso! Ehdottomasti. Jos sinulla siis ei ole mitään puita siellä että saat niitä varjoon. Minun rehut palaavat aina kun epähuomiossa jää parvekelasit  jossain auki.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

J.J Chili

Oliskohan ollut Lumon lasit? Vai mikä se merkki onkaan.. Vanhat ne joka tapauksessa ovat koska faija ne jostain purkutyömaalta kävi hakemassa,ja näppäränä viritti ne vanhempieni terassille jossa chilini ovat viime kuukauden olleet. Mutta lähetään harsolla totuttaa hilejä aurinkoon kun saan ne siirrettyä  omaan kotiin. Ja eikös sitä totutusta voi pilvisellä ilmalla tehä ilman harsoakin? Kun ei täällä Lahessa taida hirveesti aurinko paistella seuraavien päivien aikana jos Forecaan on uskomista..

Kiitokset avusta jälleen!

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: J.J Chili - heinäkuu 07, 2015, 11:11:33 ap
Oliskohan ollut Lumon lasit? Vai mikä se merkki onkaan.. Vanhat ne joka tapauksessa ovat koska faija ne jostain purkutyömaalta kävi hakemassa,ja näppäränä viritti ne vanhempieni terassille jossa chilini ovat viime kuukauden olleet. Mutta lähetään harsolla totuttaa hilejä aurinkoon kun saan ne siirrettyä  omaan kotiin. Ja eikös sitä totutusta voi pilvisellä ilmalla tehä ilman harsoakin? Kun ei täällä Lahessa taida hirveesti aurinko paistella seuraavien päivien aikana jos Forecaan on uskomista..

Kiitokset avusta jälleen!


Sadepilvet riittää mutta tunnin kahden aurinko voi tehdäkin jo tuhojaan... poutapilvistä ei ole kuin lämpötilaa laskemaan, UV pysähtyy tehokkaasti vasta sadepilvien kohdalla.

Laita vain jo parvekkeelle mutta kannattaa harsot hankkia ettei tarvitse huolehtia kun kuitenkin se aurinko pilkahtaa. Itselläni käynyt pienet aurinkoviotukset, laittanut lasitetulle kulmalle ilman harsoja kun olettanut pilvisen sään jatkuvan niin tullut sen viikon ajan paahdetta (kun olen ruukuttanut isompiin ruukkuihin ja siirtänyt pois sisältä) enkä ole jaksanut harsotella niin hieman ottaneet itseensä.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Moukka

heinäkuu 27, 2015, 10:13:07 ap #9173 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 27, 2015, 12:16:53 ip käyttäjältä Moukka
Lueskelin chiliwikiä ja lannoite kohdassa jäi hieman mietityttämään kun ensin puhutaan stokkiliuoksesta ja sitten määristä.
Kysymys siis:Onhan nuo määrät mL lannoitetta eikä mL stokkiliuosta?

LainausAnnostus vesiviljelyssä

HYDRO stokkiliuos = 40%

Calcinit stokkiliuos = 10%

Pienille taimille (n. 2-10cm), HYDROa 0,5ml/L + Calcinitia 0,5ml/L = EC 0,77

Taimille (n. 10-20cm), HYDROa 1ml/L + Calcinitia 2ml/L = EC 1,28

Isommille kasveille (n. 20-50cm), HYDROa 1,5ml/L + Calcinitia 2ml/L = EC 1,62

Ison kasvin aloittaessa kukintaa, HYDROa 2ml/L + Calcinitia 1ml/L = EC 1,72

Ison kasvin aloittaessa tuottamaan satoa, HYDROa 3ml/L = EC 2,04

Aktiivisilla kasvualustoilla (multa, turve...) annostus puolitetaan.



calm

Lainaus käyttäjältä: Moukka - heinäkuu 27, 2015, 10:13:07 ap
Lueskelin chiliwikiä ja lannoite kohdassa jäi hieman mietityttämään kun ensin puhutaan stokkiliuoksesta ja sitten määristä.
Kysymys siis:Onhan nuo määrät mL lannoitetta eikä mL stokkiliuosta?


Kyllähän nuo äkkiseltään katsottuna ovat stokkiliuosta / litra, eikä puhdasta lannoitetta. Miksipä se pelkkänä lannoitteena olisikaan ilmoitettu, tulisi vain ylimääräistä laskemista johonkin väliin. Henkilökohtaisesti olen kyllä suosinut molemmista 20% stokkiliuosta, mutta kyllähän sitä aika määriä näin kesällä kuluu 40-prosenttiseen verrattuna.

Moukka

Lainaus käyttäjältä: calm - heinäkuu 27, 2015, 13:37:30 ip
Kyllähän nuo äkkiseltään katsottuna ovat stokkiliuosta / litra, eikä puhdasta lannoitetta. Miksipä se pelkkänä lannoitteena olisikaan ilmoitettu, tulisi vain ylimääräistä laskemista johonkin väliin. Henkilökohtaisesti olen kyllä suosinut molemmista 20% stokkiliuosta, mutta kyllähän sitä aika määriä näin kesällä kuluu 40-prosenttiseen verrattuna.


Kiitos selvennyksestä,tätä mä vähän pelkäsinkin.No pitääpä laskea nuo sitten raa´aksi tavaraksi takas,että saan muutettua nuo omiin korkki/litra liuoksiin.

PP

Ihmetyttää nuo annossuhteet, koska calcinitin ollessa vahvuudeltaan vain 1/4, typen määrä jää aika pieneksi. Monet käyttää kuitenkin suhdetta 2:1 tai 3:1 hydro:calcinit.

Moukka

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 27, 2015, 23:49:23 ip
Ihmetyttää nuo annossuhteet, koska calcinitin ollessa vahvuudeltaan vain 1/4, typen määrä jää aika pieneksi. Monet käyttää kuitenkin suhdetta 2:1 tai 3:1 hydro:calcinit.


Huomasin saman laskiessani suhteita tuon ohjeen pohjalta.

Esim ,
LainausIson kasvin aloittaessa kukintaa, HYDROa 2ml/L + Calcinitia 1ml/L = EC 1,72

Puhtaaksi lannaksi muutettuna suhde on  Hydroa 8ml/10L ja Calcinitiä 1ml/10L. Joka ainakin näin alottelijan mielestä on vähän hassua.

Ec mittari taitaa tässä olla se juttu. ;)

kasvi

Tuli maisteltua tossa kesän ensimmäinen Aji Fantasy. Onko todellaki näin, että maku ei juuri paprikaa hurjempi ole? :D Vai tuleeko noihin lisää potkua kun ne vielä kypsyy lisää? (oli jo tosin keltainen)

MiM

Poistitko siemenet ja kiinnikkeet? Ainakin minun Fantasyt menevät melko lähelle paprikaa, jos syö ainoastaan keltaisia osia.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-