Kirjoittaja Aihe: Venti-Pot -ruuukuista  (Luettu 2610 kertaa)

Poissa jussa

• Chiliyhdistyksen jäsen
  • Jalapeño
    • Profiili
Venti-Pot -ruuukuista
« : Syyskuu 25, 2017, 16:24:36 ip »
Olen nyt kohta kaksi kautta kasvattanut chilejä ja alusta asti olen käyttänyt Venti-Pot -ruukkuja. Ensimmäisellä kaudella minulla oli käytössäni pienempiä tavanomaisia ruukkuja taimikasvatuksessa, nyt enää 1,5dl taimipotteja ihan aluksi. Halusin vähän jakaa kokemuksia näistä.

Viime kesänä kasvatin chilini mullassa, eikä Venti-Pot ihan päässyt parhaimpaan tulokseen. Toimi toki ihan yhtä hyvin kuin tavallinenkin ruukku varmastikin. Hintahan näissä on mielestäni hyvin edullinen, joten tykkäsin kuiteskin ja ostin tälle kaudelle lisää.

Venti-Potin ideahan on että ruukussa olevat raot ja ruukun muoto ohjaavat juurten kasvua kahdella tavalla: juuret eivät lähde kiertämään kehää ruukun sisäpinnalla ja raoista ulos työntyvät juurenpäät kuivuvat jolloin juuri alkaa haarautua voimakkaammin. Vähän niinkuin latvoessa tapahtuu oksille.

Kookoskuidun kanssa Venti-Pot toimi tällä kaudella vallan loistavasti. Ruukut ovat yleensä olleet täynnä juuria:

Ensimmäisessä kuvassa paakku juuri nostettu 9,5l Venti-Pot -ruukusta ja toisessa paakun alapäätä.

Tässä kuvassa olen ravistellen, taputellen ja hellästi hieroen koittanut irrottaa mahdollisimman paljon kookoskuitua juurten seasta. Sanoisin että aivan loistava juurten kasvu! Suurin osa purkamistani ruukuista on ollut aivan saman näköisiä. Joitakin poikkeuksia kuitenkin on, kuten tässä pieneksi jääneen leekin (C. annuum) kanssa:

Multakasvatuksessa juuripaakut näyttivät yleisesti tältä (tämä kuitenkin kookoksessa kasvanut). Kuvasta näkyy, että juurikasvu on ollut vahvinta ruukun alapäässä, koska käytössä altakastelu. Ylemmät juuret ovat kooltaan pienemmän ruukun halkaisijan mukaisia, ei ehkä näy kuvasta mutta siis 1,5dl taimiruukku, 1,3l Venti-Pot ja lopullisena 5l Venti-Pot. Osa vanhoista juurista tuolla ylempänä on myös selvästi kuollut. Hauskana yksityiskohtana Jiffy -turvepelletti, missä idätys on tapahtunut, näkyy myös kuvassa.

Jos jotain huonoa sanottavaa noista on, niin tällä kaudella harsosääsket ovat päässeet villiintymään. Ruukkujen raoista johtuen altakastelu ei auta pitämään niitä kurissa.

Tässä vielä linkki Chilitarvikkeen Venti-Pot -osioon: http://www.chilitarvike.fi/venti-pot, sieltä voi käydä katselemassa kuvia ja muita tietoja ko. ruukuista.

Poissa kasvattaja

• Serrano
  • **
    • Profiili
Vs: Venti-Pot -ruuukuista
« Vastaus #1 : Syyskuu 26, 2017, 23:50:53 ip »
Hei.

Olen miettinyt onko kastelun tarve suurempi venti-pot ruukuissa kun on noita reikiä pitkin ruukkua vs. "normaali" pohjasta rei`itetty ruukku. Tiedän toki, että kasvin koko ja kuun asento aurinkoon nähden vaikuttaa asiaan, mutta jos ei noihin asioihin tartuta  ;)

Noin niinkuin yleisestä mielipidettä kastelutiheydestä Venti-pot ja tavallisten ruukkujen kanssa pelanneilta.
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa.

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2017, 18:23:04 ip »
Mä olen käyttänyt Venttipotteja jo useana kesänä ulkokasvatuksissa: On aika kätevää, kun voi esikasvattaa esim. 5l. ventipotissa isonkin chilin ja sitten vaan upottaa (puoliksi!) maahan: Juuret kasvavat alta aikayksikön maahan ruukun rakosista. Oma tapani on ollut, että kaivan (pelto-) maahan ~ämpärin kokoisen reiän, johon lapiollinen turvemultaa ja kourallinen kananpaskaa: Siihen sitten Ventipotissaan se taimi. Käytössä on ollut Suomen olosuhteissa aika tarpeelliset muovitunnelit kuitenkin. Harvat chililajikkeet ihan ulkona tuulisella pellolla viihtyvät. Aji Cristal sekä Lemondrop tuottivat kyllä aurinkoisella pellolla aika kivasti ilman suojaakin ...

Nyt on juuri se aika, että on harkinnassa joidenkin Ventipotti-kasvien kaivaminen maasta ja kuskaaminen takaisin kotiin kypsyttelemään raakileensa. Sekin käy aika kätevästi: Ruukku ylös maasta ja vähän raapii multapaakkuja pois ja aluslautasen kanssa kotiin ikkunoille rehut ...

Vaikka itsellä on ollut käytössa joka kesä kaikenmaiilman kokeiluvirityksiä, vesisysteemeitä, Autopotteja ym. sekä kasvihuone mökillä, niin tuo Ventipotti-kookos esikasvatuksessa ja kesäksi 90-120cm korkeisiin kaaritunneleihin keskelle peltoa [=viljelypalsta] on ollut hyvinkin tuottoisa ja vaivaton kasvatustapa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Joskus on mahdotonta erottaa onko joku tosissaan vai vittuileeko vain `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2017, 18:26:38 ip »
Niin-joo. Kasteluntarve voi olla vähän suurempi, kuin tavallisissa ruukuissa. Itsellä kuitenkin on aina pari senttiä pohjalla hydrosoraa ja alustana perliitillä (3-4 +1) jatkettu kookoskuitu, niin olen lorotellut vettä niin paljon, että aluslautasille jää pari senttiä reserviä. Ei ole ikinä ollut juurimätää tms. ongelmaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Joskus on mahdotonta erottaa onko joku tosissaan vai vittuileeko vain `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø