huhtikuu 19, 2024, 05:52:51 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Johannesh - kausi 2

Aloittaja Johannesh, marraskuu 01, 2010, 16:05:37 ip

« edellinen - seuraava »

Johannesh

Ajattelin nyt että voisi tälläisen päiväkirjan tänne tehdä. Eli aloittelin chilien kasvatuksen tuossa keväällä ja monien kömmähdyksien kautta olen pari kourallista satoakin saanut. Kuitenkin nyt on aika aloittaa kausi 2011 sekä ottaa mukaan myös natikka ja vesiviljely. Joitain siemeniä olen jo laittanut itämään ja aijon vielä laittaa lisääkin, kunhan vain posti ne suvaitsisi ne tuoda.. Mutta nyt laitan listan siemenistä jotka minulla jo on itämässä.

C.annuum
Jalapeno gaucho

C.baccatum
Aji cristal
Lemon drop
Champion
Kondom paprika
Aji white wax
PI260567
CO4318

C.chinense
Orange habanero
Habanero sudden death
Naga morich
Habanero large brown

C.pubescens
Rocoto manzano
Canario

C.praetermissum
CAP 1487

C.chacoense
C.exile

Pari pistokastakin ostin timpalta.

C.cardenasii 904750136
C.lanceolatum
Pitää vain toivoa että juurtuvat.

Elikkä 4 villichiliä/siemeniä on tällä hetkellä ja lisää tekisi mieli. Tosin minulla on jo valmiiksi yksi Tepin Guatemala, mutta jostain syystä se on jäänyt todella pieneksi.
C.annuumeja listallani ei ole montaa, koska ne eivät jostain syystä miellytä minua. Rocotojakin on pari (ja lisää pitäisi tulla), kun niitä on täällä niin paljon kehuttu. Minulla oli yksi Turbo Pube, mutta se ei oikein innostunut kasvamaan.

Talvehtineista laitan jossain vaiheessa kuvia, vaikka niissä nyt ei ole paljon nähtävää. Olen muutamat leikellyt alas ja niistä olisi tarkoitus tehdä boncheja. Saa nähdä mitä siitäkin tulee.

Kasvihuonetta minulla ei valitettavasti ole, vaan chilit pitäisi kasvatella kesällä ulkona. Luulen kyllä että saan aivan tarpeeksi satoa, kun esikasvatan kasvit tuuheiksi puskiksi sisällä. Tarkoitus tosiaan olisi leikellä chilejä ahkerasti ennen ulosvientiä.

Tuli tosiaan hankittua http://chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=8/91 tuollainen. Pumpun mukana tuli haaroituspala kahdeksalle letkulle, eikä kuudelle kuten tuolla lukee. Haaroitan luultavasti nuo vielä kerran, että saisin tehtyä yhteensä 16 bubleria. Minulla on jo yksi bubbleri, jossa on habanero, large brown. Se on kasvanut isoksi ja nyt olen saanut jo yhden podin syödä, ja toinen kypsä on vielä puskassa kiinni. Luulisin että pumppu hapettaa ihan riittävästi 16 bubbleria, koska siitä pitäisi tulla 70l/min eli vajaa 4,5l/min jokaiselle. Ja nykyisen bublerini pumppu pumppaa 1,3l/min, eli huima ero! Ebbiäkin koittaisin mieluusti, mutta ulos sitä ei ilmeisesti voi viedä?

Siemenet olen saanut omista chileistäni, Heinän Penan chileistä, sekä Timpalta tilasin pistokkaat ja 4 eri siemenlajia, mutta sieltä tulikin 9 eri lajia joten kiitokset Timpalle, jos nyt sattuu tätä lukemaan! Chilifellowilta pitäisi tulla vielä 15 eri lajiketta.
Vielä kiinnostaisi jotkut lajikkeet esimerkiksi Pink habanero, Harold st barts ja Habanero peruvian white. Myös villichilit kiinnostaa, niitähän ei koskaa ole liikaa.  ;) Joten jos löytyy näitä siemeniä niin saa ottaa yhteyttä. Olen valmis maksamaankin jotain.

Näin lopuksi esittelen itseni, eli olen 14vuotias poika Mynämäeltä, Turun läheltä. Chilien kasvatuksesta innostuin maaliskuussa, kun luin murobbs keskustelufoorumilta chilienkasvatuksesta. Laitoin heti kaupan chileistä siemeniä itämään, mutta sitten löysin tämän foorumin ja tilasin samalla siemeniä fataliista. Siitä lähtien olen lukenut tätä foorumia päivittäin. Monet ovat harrastustani ihmetelleet, mutta monet ovat myös pyytäneet chilejä itselleen ja olen siemeniä sekä taimia muille antanutkin. Koulussakin monet saivat kokea chilin poltteen kunnolla, kun otin kouluun mukaan tuoreita Naga Morichin podeja. Moni niitä maistoi, mutta ei ketään yli 1/3 podia, paitsi tietysti minä, söin kokonaisen nagan koulun ruokalassa ja maitoa sekä piimää meni kyllä kunnolla. Sain sitten rehtorilta kunnon valitukset tämän hirvittävän epäterveellisen pippurin kouluun tuomisesta, mutta se ei ole kasvatusintoani vähentänyt. Chilin kasvatuksen lisäksi harrastan myös skeittausta ja talvisin vähän lumilautailen. Joskus olen jotain kaktuksia sekä muita viherkasveja kasvatellut, mutta loppujen lopuksi ne kuihtui.

Tulipas muuten tekstiä kerrakseen.. Kommentoinnistakaan en pahastu, joten muistakaa se.  ;)

Johannesh

marraskuu 03, 2010, 19:25:04 ip #1 Viimeisin muokkaus: marraskuu 03, 2010, 19:28:15 ip käyttäjältä Johannesh
Tänään tuli häärättyä kasvien kanssa. Tein 2 bonchia, Tepin Guatemala ja Aji cristal. Ovat ensimmäiset bonchit jotka olen tehnyt.

Tässä kuva boncheista.


Tässä kuva Tepin Guatemalasta


Tepin ei oikeastaa edes ole bonchi, koska en leikellyt sitä lainkaan (paitsi juuria). Tepin on kyllä loistava kasvi, noin pieni, mutta varsi on silti puumainen sekä juuret todella paksuja kasvin kokoon nähden. Jos jollain on tepinin siemeniä minulle antaa, niin yksityisviestiä tulemaan. :) Jostain syystä tuo Tepin ei ole yhtäkään hedelmää vielä tehnyt kunnolla, vaikka kukkia on kyllä ollut varmaan parikymmentä. Jokainen on vain tullut podinaluksi ja tipahtanut ehkä päivän päästä. Olisi hienoa jos se nyt tekisi hedelmiä kypsäksikin asti.

kuje

Onko ollut liian typpipitoinen lannoitus vai oletko lannoittanut ollenkaan?

Johannesh

marraskuu 03, 2010, 19:47:01 ip #3 Viimeisin muokkaus: marraskuu 03, 2010, 19:49:33 ip käyttäjältä Johannesh
En ole lannoittanut.

Mulla on tälläinen setti:
http://chilikauppa.fi/product_info.php?cPath=93&products_id=438
Pitäisi varmaan tota bloomia antaa?

kuje

Tossa sun linkittämässä sivulla on linkki annosteluohjeisiin.
http://www.eurohydro.com/pdf/tabs/gb/fs-terre.pdf

Johannesh

Olen tarkastellut tuota pdf jo monta kertaa. Tarkotin enemmänkin että olisiko vika jossain muualla, kun http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7125.0 tuolla sanotaan villien annuumien pitävän juurikin vähälannoitteisista hiekkaisista maaperistä. Mutta ensi kastelukerralla laitan joukkoon hieman lannotteita, jos se vaikka auttaisi.

kuje

Tossa kipossa ei paljon näytä olevan multaa, joten siitä on varmaan ravinteet jo käytetty.
Ainakin ylemmäs kuvassa Tepinin lehdet vähän kellertää.

Johannesh

Kipossa oleva turve on aivan uutta, joten siinä on ravinteita. Tiedä sitten onko kekkilän puutarhaturveen ravinteet parhaat mahdolliset sadottamiseen?

Mutta itse aiheeseen. Tänään tuli siemeniä postissa (ainoastaan viikon myöhässä) , 15 eri lajiketta. Pistin heti jokaista lajiketta itämään, yksi tai kaksi kpl lajikkeesta riippuen. Pistin myös muutamat mansikat

Tässä kuvassa on kaikki mullassa olevat idätykset, jotkut ovat jo itäneet.



Tämmöiset lajikkeet on nyt itämässä/itäneet.

C.annuum
Jalapeno drh-7400

C.baccatum
Aji amarillo
Aji cristal
Lemon drop
Aji white wax
Champion
PI260567
CO4318
Kondom paprika

C.chinense
Naga morich
Caribbean red habanero
Habanero Mustard
Orange habanero
Habanero sudden death
Habanero large brown
Fatalii
Fatalii Orange
Habanero Red Uganda
Goronong Yellow
Royal Gold PI315023
Cumari O Passarinho

C.pubescens
Rocoto red
Orange rocoto
Red peruvian rocoto
Rocoto manzano
Canario

C.frutescens
Tabasco

C.praetermissum
CAP 1487
Cumari Pollux

C.chacoense
C.exile

Johannesh

Noniin, on taas aika päivitellä.
Eilen puuhailin vähän ja tein tällisen taimibublerin sängynaluslaatikosta. 16 aukkoa joissa ei kaikissa ole vielä taimea.. En uskaltanut vielä laittaa lannotetta kun on jotkut vasta itäneet..


En talveta kuin 2 tai 3 chiliä ja tässä ne ovat:
Habanero, Large brown ja oikealla puolella pieneksi jäänyt naga morich.


Ja kolmas on kaupan jalapeñosta otetuista siemenistä kasvanut, jonka olen katkaissut ja nyt siihen on tullut monta kukkaa ja podin alkukin on. :)


Tässä on neljä chiliä jotka olen kylmästi katkaissut aivan tapiksi ja laittanut pieniin ruukkuihin:

Alhaalla näkyy uusia idätyksiä ja parit pikku taimet.

Parit iloiset multataimet:

Vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas:
Naga morich, Habanero sudden death, Kondom paprika, jalapeño DRH7400, Naga morich, Lemon drop ja CO4318.

Johannesh

Eilen tuli siemeniä Tonipetteriltä. Laitoin heti jokaista lajiketta pari kappaletta itämään. Tälläiset lajikkeet:

Serrano
Tepin, Eastern Travis County
Trinidad scorpion morouga blend
Peruvian white habanero
Pink habanero
Congo

Vallan mainiot lajikkeet siis.
Kiitos Tonipetterille ilmaisista siemenistä!

Johannesh

Tasan viikko sitten Aco-318 pumppu meni rikki. Aivan yhtäkkiä ei vaan toiminut enää. Mutta chilitarvike korvasi uuden pumpun jonka hain postista tänään. Kiitokset chilitarvikkeelle hyvästä asiakaspalvelusta.

Tonipetterin antamista siemenistä ei mitkään ole vielä itänyt. Kaikki taimet kasvaa jostain syystä pirun hitaasti...

Johannesh

joulukuu 03, 2010, 13:42:47 ip #11 Viimeisin muokkaus: joulukuu 03, 2010, 13:45:09 ip käyttäjältä Johannesh


Tuossa joitain kuvia taimista. Pahoittelen huonoja kuvista. jalapeño on aika mutaatio, meinaan sillä oli aluksi ainoastaan yksi sirkkalehti, mutta nyt sillä ei ole sitäkään. Kummasti se silti uusia lehtiä pukkaa. Kondom paprika on taasen pudottanut molemmat sirkkalehdet.  :o Toivottavasti selviäisi..