huhtikuu 19, 2024, 03:32:47 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

mikkoo

Lainaus käyttäjältä: MiguP - huhtikuu 20, 2010, 19:47:44 ip
Kai sen vois hoitaa ebbin ja bubblerin samalla ilmapumpulla letkun haaroituksella? Olis 24/7 hapetus päällä.


Ebbissä ravinneliuos pumpataan ravinnesäiliöstä muutaman kerran päivässä kasvualustaan, josta se valuu takaisin ravinnesäiliöön. Eli tähän tarvitset vesipumpun, ilmapumpulla et saa ebbiä tehtyä.

MiguP

Lainaus käyttäjältä: mikkoo - huhtikuu 20, 2010, 20:50:01 ip
Lainaus käyttäjältä: MiguP - huhtikuu 20, 2010, 19:47:44 ip
Kai sen vois hoitaa ebbin ja bubblerin samalla ilmapumpulla letkun haaroituksella? Olis 24/7 hapetus päällä.


Ebbissä ravinneliuos pumpataan ravinnesäiliöstä muutaman kerran päivässä kasvualustaan, josta se valuu takaisin ravinnesäiliöön. Eli tähän tarvitset vesipumpun, ilmapumpulla et saa ebbiä tehtyä.


Juu sen tiedän, mutta ilmapumpulla aion hapettaa sen ravinnesäiliön(/säiliöiden) liuoksen. Vesipumppu sitten vain tuohon ebbiin juurikin niin kuin sanoit.

Soul eater

Onko normaalia että bublerissa ilmestyy valkoista ainetta siihen kivivillan pintaan?

ddog

Lainaus käyttäjältä: Aloittelemassa :D - huhtikuu 20, 2010, 21:19:50 ip
Onko normaalia että bublerissa ilmestyy valkoista ainetta siihen kivivillan pintaan?


Tuntuu ainakin ebbissä ja passiivihydrossa kasaantuvan jos jää kivivilla pintaan, todennäköisesti lannoitesuoloja vain kuivahtanut pintaan.

Eikä ebbi tunnu tarvitsevan litkun hapetusta enempää, juuret saa kivasti happea aina kun litku on valunut pois.

MiguP

Bubleriinhan ei tarvi oikeestaan mitään muuta ku ämpärit, verkkoruukut, ilmapumppu, kivivilla ja hydrosora? Puuttuuko tosta nyt joku osa?
Alan kallistua bubblerin puolelle tässä, ei tarvis ajastinta kuin valolle sitten joskus. Tiiä sit mikä ero kasvussa on bubbler vs. ebb...
Tungen 75cm X 120cm pöydän täyteen ämpäreitä (6). Saa 250W esli auttaa aurinkoa ikkunalla, sanokoon naapurit mitä vaan. :)

Mietiskelen "ääneen" jos jollakin olis jotain kommentoitavaa tästä.

jeQQ

No, alan ammattilaiset suosittelevat ebbiä. Laita molemmat, niin voit vertailla eroja. Nyt mitä itse tullut asiaa enemmän tutkiskeltua(laitoin bubblerin tohon ebbin rinnalle), niin olen saanut kuulla, jotta 10l bubbleri tuppaa kesäaikaan jäämään pieneksi, vesi haihtuu nopeasti ja kasvi juo paljon. Myös nesteenvaihdossa voi olla mietittävää, jollei laita jotain kunnon systeemiä siihen, esim hana ämpärin alareunaan.

Kyllä mä silti ääneni annan ebbille, helppo, toimiva ja pitää ääntä vain pari kertaa päivässä, jos silloinkaan(riipppuu miten ulosvienti on ratkaistu). ;)

Paprikaana

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - huhtikuu 21, 2010, 13:04:26 ip
10l bubbleri tuppaa kesäaikaan jäämään pieneksi, vesi haihtuu nopeasti ja kasvi juo paljon. Myös nesteenvaihdossa voi olla mietittävää, jollei laita jotain kunnon systeemiä siihen, esim hana ämpärin alareunaan.



voi darn! just hommasin väliteet bubbleria varten ja juuri noita 10l ämpäreitä. Pieni kämppä niin valtavia saaveja ei tänne mahdu. täytyykö bubblerissa olla tuo ilmapumppu kokoajan päällä vai riittääkö ajastimella jos sillon tällön pärähtää päälle?
Il Mondo Cambia, Io No!

Paprikaana

ja missä kohti vedenrajaa ajatellen tuon ilmakiven tulisi olla? Onko sillä edes mitään merkitystä?
Il Mondo Cambia, Io No!

jeQQ

No kyllä niillä 10l pärjää, muistaa vaan täytellä, ei mulla ole tarkoitusta suurempia ostaa. ;)

Mulla on ilmakivi pohjassa, jotta varmasti hapettaa koko satsin. Jotkut käyttää ajastimella esim 14h päivässä päällä, mutta se säästö on siinä niin minimaalinen, että mulla posottaa 24/7 omani. Pienentääpähän ainakin teoriassa riskiä juurimädästä ja liuoksen paskaantumisesta.

MiguP

Yksi ilmapumppu varmaan riittää 6:een 10L sankoon kun haarottelee vaan letkun jokaiseen?

biblo

Lainaus käyttäjältä: MiguP - huhtikuu 22, 2010, 08:46:00 ap
Yksi ilmapumppu varmaan riittää 6:een 10L sankoon kun haarottelee vaan letkun jokaiseen?


Riippuu pumpusta aivan varmasti.

Tätä ketjua taaksepäin/bluesmanin päiväkirjaa selaamalla löydät sopivan.
"Grow food, not lawns"

Larski

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - huhtikuu 21, 2010, 16:04:46 ip
täytyykö bubblerissa olla tuo ilmapumppu kokoajan päällä vai riittääkö ajastimella jos sillon tällön pärähtää päälle?


Mä oon pitäny tässä pari kuukautta bubblerin ilmapumppua päällä 4,5h päivässä nii että yöt on kiinni ja päiväsaikaanki pohottaa lähinnä niihin aikoihin ku kukaan ei oo olohuoneessa metelistä häiriintymässä. Ainaki tähän asti kasvit on ihan tuntunu viihtyvän.

Paprikaana

minulla on tällainen pumppu http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=629 onko kenelläkään kokemusta kyseisestä masiinasta? 4lle ämpärille aion  ilmaa pumpata. piisaakohan tehot kuinka monelle ämpärille? Joku kehui tuossa aikaisemmin jotain toista akvaariokauppaa josta olisi halvemmalla saanut 4 lähtöisen pumpun (olin jo kerennyt tuon tilata) noh, ei voi mitään enää...

Luin tämän koko viestiketjun ja olipahan urakka  :D
Il Mondo Cambia, Io No!

jeQQ

Pyörittää ainakin kahdeksaa.

Caderusso

Miten vesiviljellä? Vastataan tähän nyt ytimekkäästi ja minun näkökulmastani  :)

Mikäli on 99-199 euroa ylimääräistä likviditeettiä sukanvarressa, kannattaisi hydroilu aloittaa hankkimalla kotimainen ZenGrow-pöytäpuutarha(hydro).
99 euron sijoitus riittää varsinaiseen 6-paikkaiseen dripperi-hydroon. Jos ei viitsi toista satasta pistää ZG-valaisimeen, käy siihen mikä vaan pöytävalaisin johon on tökätty mielellään 22+ wattinen esli.

Itse ainakin suosittelen tätä ratkaisua sen takia että siinä ei oikeastaan voi epänonnistua vesiviljelyn suhteen. Sitä osaa käyttää ja ylläpitää aloittelijakin ja sillä saa todella hyvän käsityksen siitä kuinka tehokasta vesiviljely voi olla.
Siinä kuitenkin käy siten että kun pöytäpuutarhan myötä rupeaa vannomaan hydron nimeen, alkaa sitten rakentelemaan omaa isompaa hydroa.
Zen Grow on varsin hyvä ja vaivaton tapa tutustua vesiviljelyyn, vaikkakin vähän kallis joidenkin mielestä onkin. No, mutta äkkiä sen satasen saa tuhlattua baariinkin  ;)

Omat ZenGrow hydroiluni chilien parissa löytyy täältä: http://caderusso.blogit.fi/zen-grow-hydro-chileille/

jeQQ

Mä sanoisin, että kannattaa ekana kokeilla bubbleria, halvimmillaan alle 10e.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - huhtikuu 22, 2010, 21:40:04 ip
Mä sanoisin, että kannattaa ekana kokeilla bubbleria, halvimmillaan alle 10e.

siis mistä saa tuohon hintaan valmiin bubblerin?

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Caderusso - huhtikuu 22, 2010, 22:24:50 ip
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - huhtikuu 22, 2010, 21:40:04 ip
Mä sanoisin, että kannattaa ekana kokeilla bubbleria, halvimmillaan alle 10e.

siis mistä saa tuohon hintaan valmiin bubblerin?


Kun tekee itse saa juuri sellaisen kun sattuu tulemaan.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - huhtikuu 22, 2010, 18:03:40 ip
minulla on tällainen pumppu http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=629 onko kenelläkään kokemusta kyseisestä masiinasta? 4lle ämpärille aion  ilmaa pumpata. piisaakohan tehot kuinka monelle ämpärille? Joku kehui tuossa aikaisemmin jotain toista akvaariokauppaa josta olisi halvemmalla saanut 4 lähtöisen pumpun (olin jo kerennyt tuon tilata) noh, ei voi mitään enää...

Luin tämän koko viestiketjun ja olipahan urakka  :D


Mulla on sama mutta vanhempi malli 2kpl käytössä ämpärihydroissa, siis bubblereissa. Olisko liki 20 ämpäriä + pienempiä hydroja. On tehokas ja laadukas ja minusta hinta on kohdallaan. Yleensä halvempi=huonompi vaan nyt on paha sanoa kun ei oo kokeillut muita 4-lähtöisiä. Laatumerkki.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - huhtikuu 22, 2010, 23:10:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Caderusso - huhtikuu 22, 2010, 22:24:50 ip
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - huhtikuu 22, 2010, 21:40:04 ip
Mä sanoisin, että kannattaa ekana kokeilla bubbleria, halvimmillaan alle 10e.

siis mistä saa tuohon hintaan valmiin bubblerin?


Kun tekee itse saa juuri sellaisen kun sattuu tulemaan.

Juu, ja pohdiskelin vaan sitä että moni vesiviljelyä aloitteleva ei välttämättä osaa/jaksa/viitsi alkaa rakentelemaan mitää diy-projekteja. Itse toki jaksan, mutta ihan kaikki eivät. Siinä tapauksessa valmis kaupan hydro (zengrow, aerogarden ja vastaavat) on suht.vaivaton ratkaisu.