Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Minbaari

Kukapa nyt ei siemeniään tahtoisi jakaa... ;)
#816

Miquel

Nii! Ja sit on kans näitä jotka tarjoaa pistokasta! hih!  ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

unenkuva


Voiko kukkimista jotenkin "käynnistää"/edesauttaa sen alkamista. Minulla on hyvän ikäinen ja kokoinen Aji Blando (korkeutta n.130cm ja lehtipinta-alaa kyllä piisaa), joka ei ole tehty koskaan nupun nuppua. Samoissa olosuhteissa (eli siis ihan vieressä) kasvaa muitakin chilejä, sekä baccaa, että annuumia ja chinenseä. Olen koittanut antaa välillä pelkkää Bloomia lannoitteena, muutoin lannoitan joka kastelukerta Biobizz Bloomin ja Growin sekoituksella. On ollut auringonpaisteessakin, ja saa valoa 200w eslistä, saanut siis kunnolla valoa. Ja tosiaan vieressä kasvaa muitakin lajeja ja lajikkeita, jotka idätetty samaan aikaan, ja ne kyllä tuottaa palkoa.

Aikanaan kun taimi oli nuori, joutui kissahyökkäyksen kohteeksi, eikä jäljelle jäänyt kuin kaksi lehteä ja varsi. Lähti toipumaan ja haarautui kahteen latvaan. Varsi kyllä meni verrattain pitkäksi ennenkun lehtiä kasvaa, mutta kyllä paljon haarautunut.

Onko chilini kuitenkin voinut tulla kyvyttömäksi kukkimaan, vai voinko jollakin keinolla sen saada kukkimaan? Vai onko vain siemet olleet huonoa, josta tullut kukkimiskyvyttömiä taimia?

Huru-ukko

Muija joskus tokaisi että kasvit saa kiusaamalla kukkimaan....Päteneekö sitten chileihin  ;).
Kyllä täälläkin mainintoja on ollut mm. lannoituksen reilusta vähentämisestä kukinnan laukaisemiseksi.

Jame

Ei löytynyt päiväkirjapuolelta vastausta eli foorumi oli ilmeisesti väärä. No kysytään sitten Kärsältä.

Eli kysymys liittyen "adoptoituun" Prairie Fireen: Chiliwikin kuvissa (ks. linkki) hedelmät ovat kypsyysasteesta riippuen punaisia tai keltaisen eri sävyjä. Tuossa omassa muuttuvat vihreistä punavihreän kautta punaisiksi. Onko tuollainen vaihtelu eri yksilöillä normaalia vai onko kyseessä kuitenkin eri laji?

http://chiliwiki.fi/index.php?title=Tiedosto:Prairie_fire_passiivissa.jpg
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

sorrii

LainausOnko chilini kuitenkin voinut tulla kyvyttömäksi kukkimaan, vai voinko jollakin keinolla sen saada kukkimaan?


Mä sain kerran vinkin, että päästää kasvin ensin ihan kuivaksi, niiettä lehdet lurpattaa. Sitten kunnon tömäys PK'ta ei kukitusravinnetta jossa paljon phosphoria ja kaliumia eikä yhtään typpeä. Kun alkaa pukkaamaan raakiletta palataan normilantaan tai jopa lisätään typpilannoitusta podien kasvun ajaksi.

Kokeilin tuon Nutriforten syyslannoitteella, jossa nuo fosfori ja kalium näytti olevan ihan samoissa kuin "oikeassa" kukituslannassa. Sekoittelin näppituntumalla samanvahvuisen [ec-arvo] litkun kuin yleensäkin, eli ~1tl/4l. Kyllähän nuo kokeilemani kasvit kukkivat, ja sattui samaan aikaan maaliskuu, valon lisaantyminen ym. joten en tiedä olisiko kukkineet ilman tätä kukitustakin. Kerran siis kokeilin eli kokemusta on  ...  8)

Kaikki chilit joita mulla on ollut ovat alkaneet kukkia viimeistään kun olen siirtänyt ulos aurinkoon (tai parvekkeelle, kasvihuoneeseen ym.)  ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - toukokuu 20, 2013, 20:08:23 ip
Voiko kukkimista jotenkin "käynnistää"/edesauttaa sen alkamista?  ...Biobizz ...


Biobizzilla on "kukitusstimulantti"  Topmax

Maradoona

Minkä värisenä mahtavat Omnicolorit olla kypsiä? Oksissa roikkuu muutamia oransseja, keltaisia ja valkoisia..
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

Chilivaari

Kun ne ovat vaaleimman vaiheen ohittaneet, ne ovat ihan syötäviä, mutta kypsä on punainen. Siitä saa varmimmin itävät siemenet.
Tuossa minun Omnicolorini: http://chilivaari.blogspot.fi/2011/05/omnicolor-amppelisuosikki.html

paprikaksi

Lainaus käyttäjältä: Dethlock - toukokuu 08, 2013, 21:24:08 ip
Se varmaan juo vielä jatkossakin ja kun sinulla on tuollainen ilmava kasvatuspohja plus poistoreiät ylimääräiselle vedelle niin kastele vaan suht reilusti etenkin jos kasvi on auringossa. Tuonkokoinen kasvi ottaa jo aika reilusti vettä päivässä.


Tänään saatiin ensimmäinen kypsä hedelmä Caucho jalapenosta ja kysyisin jatkoa aiheeseen.. saattoiko jalapenon "rääkkäys" liian vähällä kastelulla aiheuttaa ylimääräistä tulisuutta hedelmään? luokitus moiselle on ollut tulisuusluokkaa 5 ja heittäisin sen murheetta vähintään 7-8 luokkaan.. sen verran pisti itkettämään ja niistämään

Dethlock

Eikös sen pitäisi olla about 200k Scoville? Menee minulla luokkaan tulinen.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

paprikaksi

Lainaus käyttäjältä: Dethlock - toukokuu 25, 2013, 17:57:15 ip
Eikös sen pitäisi olla about 200k Scoville? Menee minulla luokkaan tulinen.


mulla on ollut sitten väärä käsitys tulisuudesta kun muistan lukeneeni että se olisi miedompi.. mutta jos se laitetaan 200 000 scovillen hujakoille niin kyllä tulisuus sitten täsmää... yllätti vain kovin kun tuoreena haukkasin kuin "paprikaa"  :o

Dethlock

Saattaahan se purasta siinä kohtaa. Mistä nappasit tuon luokituksen 5?
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

bobster

Ei 200000 shu:ta ole 7-8, kyllä se olis 10. Jalapeno gaucho on 5 ja kyllä tänään söin sellaisen ja itkin minäkin. Johtuu koska annuum ja mulla on toleranssit tippunut reilusti vähästä chilin käytöstä johtuen. Olisko ne scovillet luokkaa 50000 kyllä se annuumiksi ihan tarpeeksi on.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Dethlock

Onko missään noita Scovilletuloksia yhdessä (luotettavassa) paikassa? Itse kerännyt tietokantaan perustietoja chileistä netin kautta ja luokitus mieto/keskitulinen/tulinen on niin subjektiivinen ettei mitään rajaa.

Gauchollekin löytyy Scovilletuloksia 50k-400k joten tuo oma 200k on hyvin todennäköisesti pielessä sekin. kaikki 1-10 taulukot joihin olen kiinnittänyt huomiota ovat loppujenlopuksi laittaneet luokkaan 10+ kaikki oikeasti tuliset lajikkeet.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

PP

toukokuu 25, 2013, 19:19:16 ip #6615 Viimeisin muokkaus: toukokuu 25, 2013, 23:56:02 ip käyttäjältä PP
Gauchon tulisuudessa on isoja vaihteluita. Osa voi johtua siitä, että samalla nimellä kulkee hieman erilaisia lajikkeita, mutta saman kasvin podeissakin voi olla tosi isoja eroja.

Lainaus käyttäjältä: Dethlock - toukokuu 25, 2013, 18:55:37 ip
Onko missään noita Scovilletuloksia yhdessä (luotettavassa) paikassa? Itse kerännyt tietokantaan perustietoja chileistä netin kautta ja luokitus mieto/keskitulinen/tulinen on niin subjektiivinen ettei mitään rajaa.


Tuskin on, tai sanoisin jopa ettei varmasti ole. Tulisuuden mittaaminen luotettavasti on niin kallista ettei sitä tee(tä) juuri kukaan ja toisaalta nuo vaihtelut on yleisiä.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Dethlock - toukokuu 25, 2013, 18:55:37 ip
Onko missään noita Scovilletuloksia yhdessä (luotettavassa) paikassa? Itse kerännyt tietokantaan perustietoja chileistä netin kautta ja luokitus mieto/keskitulinen/tulinen on niin subjektiivinen ettei mitään rajaa.

Gauchollekin löytyy Scovilletuloksia 50k-400k joten tuo oma 200k on hyvin todennäköisesti pielessä sekin. kaikki 1-10 taulukot joihin olen kiinnittänyt huomiota ovat loppujenlopuksi laittaneet luokkaan 10+ kaikki oikeasti tuliset lajikkeet.


Aivan varmasti ei missään jallussa ole 400 kshu:ia. 50 kshu:iakin on jo todella tulinen jallu.

Täällä on asiaa tulisuudesta ja luotettavia mittaustuloksia joistakin lajikkeista.

Maradoona

laitetaan nyt vielä tännekin.. Mikähän lajike on kyseessä?



Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

Whili

Lainaus käyttäjältä: paprikaksi - toukokuu 25, 2013, 17:47:15 ip
Tänään saatiin ensimmäinen kypsä hedelmä Caucho jalapenosta ja kysyisin jatkoa aiheeseen.. saattoiko jalapenon "rääkkäys" liian vähällä kastelulla aiheuttaa ylimääräistä tulisuutta hedelmään? luokitus moiselle on ollut tulisuusluokkaa 5 ja heittäisin sen murheetta vähintään 7-8 luokkaan.. sen verran pisti itkettämään ja niistämään

Torilta sattui mukaan tänään muutama Penan Caucho Jallu ja Grillin kautta suuhun...

Osa oli sopivan tulisia ja osa oli hieman enempi..
mutta jumalaisen maukkaita olivatten kaikki.

Niin että on aivan normaalia tuollainen 4 - 8 asteikko..

ChiliK

Mitäs bubblerin ilmapumppu tykkää kasvihuoneen lämmöstä ja kosteudesta?