maaliskuu 28, 2024, 11:12:31 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Vaihtoehtona kasvisruoka

Aloittaja Toni.A, tammikuu 05, 2012, 21:26:02 ip

« edellinen - seuraava »

Toni.A

tammikuu 05, 2012, 21:26:02 ip Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2012, 21:27:58 ip käyttäjältä Toni.A
Itse olen henkeen ja vereen lihansyöjä, sekä tykkään tehdä ruokaa. Nyt kaipaisin erillaisia kasvisruoka reseptejä, ehkä myös joku toinenkin. On ystäviä ja tuttuja jotka ovat vegetaristeja ja vaikea heille ruokaa loihtia, kun on tottunut sitä eri lihoista omaan tarkoitukseen tekemään. Mukava olisi siis heille tarjota hyvää purtavaa, à la omatekemää, unohtamatta sitä seikkaa, että se maistuu myös lihansyöjällekin. Olkaatten hyvät, jos omistatte hyviä reseptejä, niin kirjoittakaa niitä itseni ja muiden iloksi. Tiedän, että googlettamalla löydän vaikka kuun taivaalta, mutta omia ahaa elämyksiä lähinnä ajan takaa. Sana on vapaa, silivuplee!!!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Larski

Linkin takaa löytyvän ohjeen mukaan on tullut tehtyä punajuuripihvejä muutamaan kertaan -> http://www.vihrealanka.fi/node/5263 . Omaan makuun nuo on aivan loistavia, vaikkakin helposti vähä kuivia. Vaimo moitti noita liian suolaisiksi. Esim. jonkinlainen sinihomeuustokastike toimii hyvin noille kostukkeena. Punajuuri pelittää yleisestikin rosmariinin tai sinihomejuuston kanssa erinomaisesti.

Esim. kasvislasagne suppilovahveroilla, juureskastike, sienirisotto, chili con soija ja marokkolainen kasvispata toistuvat ruokalistalla myös tasaiseen tahtiin.

Täti-E

Teen itse aika usein eräänlaista linssipataa, joka maistuu itselle (lihansyöjä) sekä niille muille, kiitettävästi. Ruokahan riippuu myös usein siitä ovatko kanssasyöjät kasvissyöjiä vai vegaaneja/ovovegejä..lisää haastetta asteittain! Omat ohjeeni sopivat tavallisille kasvisyöjille, ei lihaa, eikä lihalientä. Juustot tms ovat olleet luvallisia.

Purkki tomaattimurskaa
Tölkki papuja (ääs-marketeista saa ainakin tarkoitukseen sopivaa jtn. mixed bean organic tölkkejä, ovat mustia) Kidneyt toimii myös.
Punaisia linssejä
Sipulia
Valkosipulia
chiliä

Hmmm. En muista enempää(noloa). Pitääpä tehä sitä tossa viikonlopun aikana ja laittaa tönne sörsselien puolelle se ohje kuvien kanssa. Toivottavasti kerkeää odottamaan?
__________________________
Pitsa:
Tee itse pohja
Perussetit tomaattimössöö
Pilkottua aurinkokoivattua tomaattia (paljon)
Sipulia
Maa-artisokkaa pilkottuna
fetaa
hyviä oliiveja
juustoa
___________________________
Punajuuripihvit, smetanalla?

Viipaloi esikypsytetyt punajuuret
kuorruta muna/korppujauhoseoksella
paista kauniin kullankeltaisiksi

tarjoa muussin/bataattimuussin kera tai kukkakaalisurvoksen

Tälläistä tuli ensimmäisenä mieleen.

TunturiTiger

Ihme juttu, että itsekin olen ollut aikonani kasvissyöjä. Sitten tosin aloin metsästämään.. Kuitenkaan noita kasvisruokareseptejä ei ole tullu koskaan oikein mietittyä. Niitä tulee vaantehtyä. Pitääpä tehdä jossain välissä ja kirjottaa joku resepti ylös.

biblo

Pastaa ja tomaattikastiketta/soijarouheella bolognesea, chili sin carne, kasvissosekeitto, perunapurjososekeitto, tomaattikeitto jne, onhan näitä.


Kasvissosekeitto neljälle:

2-3 porkkanaa
3-4 tomaattia
1 iso sipula
1-? kynttä valkosipulia, maun mukaan
parsakaalia, itse laittanut n.200-300gr
kukkakaalia, itse laittanut n.200-300gr
1-2 paprikaa
(+optiona pieni kuorittu kesäkurpitsa)

Kattilaan vettä jonnin verran pohjalle ja sekaan herbamarea/luomukasvisliemikuutio, yrtti/normi. Ainekset veitsen alta kattilaan, palojen koolla ei niin hirveästi väliä. Anna kiehua pehmeäksi, lisää loraus soijakastiketta ja vedä sauvasekoittimelle soseeksi. Jos epäilet nestettä olevan liikaa, voit kasvisten kypsyttyä kaataa osan nesteestä toiseen astiaan josta sitten tarpeen mukaan lisäilee. Maku paranee yleensä jääkaapissa kun vetäytyy seuraavaan päivään, itse toki syönyt yleensä heti. Lisänä leipää.

Tippi: Chiliä oman maun mukaan, ei paljoa kuitenkaan jottei ole liian dominoiva. Myös koskenlaskijajuusto on approved tähän jos ei ihan vege ole.
"Grow food, not lawns"

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 06, 2012, 10:01:46 ap
Ihme juttu, että itsekin olen ollut aikonani kasvissyöjä. Sitten tosin aloin metsästämään.. Kuitenkaan noita kasvisruokareseptejä ei ole tullu koskaan oikein mietittyä. Niitä tulee vaantehtyä. Pitääpä tehdä jossain välissä ja kirjottaa joku resepti ylös.
Suorastaan vaadin kirjoittamaan. ;) Hyvä vaan, jos noita reseptejä saisi tähän koottua kaikkien kokeiltavaksi paljonkin.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Whili

Tomaattijuustotäytteiset jalapeñot uuniin (tietenkin pekoniverhoilun kera),
ja viereen muutama chorico-makkara (eiks chorico ole jokin kasvis?)  ;)

Kasvisruokaa ??  Onhan ?    Mutta hyvää ainakin  ;D

Nosiseptori

Chilijauheella terästettyä hummusta kehiin! :)

Whili


Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Toni.A

Reseptejä vaan tähän lisää rustailemaan. Kyllä niitä löytyy, eikun niskasta vaan kiinni.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

bluesman

 Ihan perusresepti spaghetti Bolognesesta ; vaihtaa jauhelihan liotettuun tummaan soijarouheeseen niin saa kasvisversion.

Eli

4 hengelle

2-3 dl soijarouhetta, liotetaan 20min
Iso sipuli tai 2 pienempää
Runsaasti valkosipulia
Varsiselleriä
Tomaattimurskaa ja puréta , 2 purkkia, 1 pieni purkki tai tuubi
Suolaa tai kasvisliemikuutio
Mustapippuria, chiliä maun mukaan. Aji cristal savustettuna passaa oikein hyvin
Kuivattuja herkkutatteja tai sienijauhetta (eivät ole sen enempää kasviksia kuin eläinkuntaakaan)
Tuoretta tai pakastettua persiljaa (kuivattu on kuin saunavihtaa)

- Sipuleista aloitetaan, kuullotetaan oliiviöljyssä, selleri ja valkosipuli ja pippurit kehiin
-Lisätään liotettu soijarouhe ja tomaattitöhnä, sienet
-Juuri ennen tarjoilua (pastan keittämisen jälkeen tietty) lisätään runsaasti persiljaa soosiin joka sekoitetaan keitetyn spaghetin kanssa
-Päälle raastettua parmesaania tai mielijuustoansa, ei sinihomejuustoa joka on liian suolaista

Annetaan vieraiden luulla syövänsä lihaa.

exa

Heitän oman lusikan soppaan. Olen itse kiinnostunut erittäin paljon vegesafkan tekemisestä, vaikka omnivore-heimoon kuulunkin.

Kasvissosekeitto on ihan kingiä, biblon ohje vaikuttaa vähintään kokeilemisen arvoiselta. Itse on tullut tehtyä vähän tärkkelyspitoisempaa.

Seuraavia ainesosia yhdistelemällä saa loihdittua jos jonkinmoista kasvisherkkua.
perunoita
bataattia
porkkanaa
sipulia
palsternakkaa
mustajuurta
valkosipulia
chiliä

Hyväksi koettu menettelytapa: keittämisen sijaan pilko käytettävät vihannekset pellille ja ripottele öljyä päälle. Paista kunnes pehmeitä (about 200 °C), puolisen tuntia siis. Seuraavaksi kattilaan ja soseeksi kasvisliemen kanssa, jonka jälkeen kiehautus.

Jos et tee ruokaa vegaanille lisää purkki crème fraichea, smetanaa, tuorejuustoa, kermaa, kommarimaitoa tai jotain muuta makoisaa (mascarpone...) ja sekoittele valinnainen maitotuote huolellisesti soseeseen.

Muista toki maustaa sen kuuluisan oman maun mukaan.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Lanttu on kanssa kasviksien aatelia, siitä saa erinomaista lisuketta esimerkiksi seuraavasti. Kuutioi lantut mukaviksi kuutioiksi, paista voissa (jos vegaanivieras kysyy niin oliiviöljyssä), kumoa pyrex-vuokaan ja lorottele siirappia päälle. Tyrkkää uuniin ja kisko kaksin käsin tummaa olutta makoisaa lisuketta odotellessa (tulipas muuten mieleen, että voisihan niitä lanttuja kuullotellessa kaataa pannullekin vahvan karaktäärin omaavaa mallasjuomaa). Ai että!
__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Lienee sanomattakin selvää, että salaatit ovat melko turvallisia vaihtoehtoja kasvisruoasta puhuttaessa. Miljoonia eri reseptejä tietenkin löytyy, mutta joskus unohtuu, että yleensä salaatin kruunaa kastike. Hyvälaatuista halut herättävää ekstraneitseellistä oliiviöljyä kera valinnaisen hapon toimii pohjana. Kastiketta voi työstää ihan mihin suuntaan tahansa, miltä milloinkin tuntuu ja mitä milloinkin kaapista löytää.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Tepi

Omassa blogissani on muutama;
http://paahtaja.vuodatus.net/blog/category/kasvisruokaa
Kaikki kategorian reseptit eivät ole täysvegejä...olen näköjään pistänyt munakkaankin vahingossa kasvisruuaksi. Mutta...ainakin kesäkurpitsapihvit, pinaattiperunapitsa, tomaattiriisi ja soijapihvit ovat lähes vegejä (kanamunat voi jättää poiskin). Lisäksi pinaattirisotosta ja täytetyistä paprikoista saa helposti viilattua kaikkien ruokavaliota miellyttäviä.
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

bluesman

Kaalipata

Suikaloi n.300g keräkaalia. Anna pehmetä öljyssä tai mieluummin voissa rautapadassa 15min välillä sekoittaen. Lisää 1 suikaloitu sipuli ja 2-4 valkosipulinkynttä. Voi lisätä tilkan vettä jos tuntuu kaali tarttuvan padanpohjaan kiinni.
15 min haudutuksen jälkeen lisää 1.5dl kaura-riisiyhdistelmää (saa valmiina tuotteena) sekä punaisia linssilastuja 1dl. Vettä voi taas lorauttaa hiukan.
Jos löytyy vihreitä papuja pakkasesta voi loppuvaiheessa (n.45 min aloituksesta) vielä täräyttää satsin mukaan. Suolaa jkv.
Olen chilin jättänyt tahallaan reseptistä pois sillä salsat voi lisätä jokainen jälkeenpäin makunsa mukaan.
Pientä vaihtelua saa kun laittaa 1/4 kaalimäärästä hapankaalia joukkoon. Samoin soijarouhe passaa mukaan myös hyvin.

mikestones

Lainaus käyttäjältä: Whili - tammikuu 06, 2012, 16:42:18 ip
Lainaus käyttäjältä: Nosiseptori - tammikuu 06, 2012, 16:36:04 ip
Chilijauheella terästettyä hummusta kehiin! :)

Mikä on hummus ??


komppaan

hummustahan on helppo ja halpa tehdä ite

intialaiset kasvisruoat on kans must

Larski

Sienirisotto

- 1 l kasvislientä
- 2 rkl oliiviöljyä
- 1 iso sipuli
- valkosipuli + pari valkosipulinkynttä
- ½ varsiselleri
- 400 g risottoriisiä
- 2 lasillista kuivaa valkkaria
- merisuolaa & mustapippuria
- 70 g voita + paistamiseen vähän
- 100 g parmesaania raastettuna
- 200 g sieniä, alkuperäisessä ohjeessa taidettiin puhua tateista tms., mutta toimii esim. suppilovahveroillakin.
- pieni nippu timjamia
- sitruuna


Kuumenna liemi. Kaada oliiviöljy ja voinokare toiseen kattilaan ja hauduta siinä pienellä lämmöllä pari pilkottua valkosipulinkynttä ja pilkotyuja sipulia ja selleriä n.15 min. Älä päästä ruskistumaan. Kun kasvikset ovat pehmenneet, heitä sekaan riisi ja nosta lämpöä.

Riisi paistuu hiljalleen, jotenka sekoita koko ajan. Noin minuutissa riisi muuttuu läpikuultavaksi, jolloin lisätään valkoviini ja jatketaan sekoittamista. Esim. Wolfberger W3 on pelittänyt tuossa oikein hyvin. Alkuperäisen ohjeen mukaan tässä vaiheessa ruoka "tuoksuu huumaavaasti". Vähättelyä.

Kun valkoviini on imeytynyt riisiin, lisää eka kauhallinen kasvislientä ja vähän suolaa. Laske lämpöä ja jatka liemen lisäilyä sitä mukaa kun riisi sitä kaipaa, anna kauhallisten imeytyä aina ennen kuin lisäät lientä. Sekoita ja hiero riisistä kermainen tärkkelys ulos. Aikaa riisin keittelyyn menee ~15 min. Riisistä pitäisi tulla kypsää, mutta napakkaa.

Riisiä keitellessä kannattaa alkaa hoidella sieniä. Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen. Sieniä paistetaan pannussa öljyssä muutama minuutti, niin että saavat vähän väriä. Mausta ne lopuksi suolalla ja pippurilla. Pyöräytä mukaan valkosipulinkynnet halkaistuna, timjami ja rkl voita ja sekoita hyvin. Kippaa kaikki pannusta uunivuokaan ja laita vuoka uuniin n. 6 minuutiksi, kunnes sienet ym. ovat kypsiä.

Ota risottokattila levyltä, pilko puolet uunivuoan sisällöistä ja sekoita ne risoton sekaan voin, parmesaanin ja hienonnetun persiljan kanssa. Purista sekaan sitruunamehua ja anna vielä seistä pari minuuttia kannen alla. Tarjoile lopun sieni-valkosipulisekoituksen ja parmesaanin kanssa.

tomppa,

Noniin..  Itse olen monesti myös laittanut kasvisruokaa ja parhaiksi olen luokitellut seuraavia aterioita.
Mutta ei pidä unohtaa sitä tosiasiaa että mielikuvituksella ja hieman hullunkurisella asenteella saa aikaiseksi jotain hyvää syötävää.

Oma suosikkini

Punajuuri artisokkamousse:

400g maa-artisokkia
4-6 etikkaan säilöttyä punajuurta
100 grammaa tuorejuustoa
2dl kevytvispikermaa
sitruuna
4 liivatelehteä
rakuunaa
suolat pippurit,yms.. sitten ! sinihomejuustoa!

Eli kuori maa artisokat vaikka kirveellä. Sitten keität ne kypsiksi suolavedessä. kun sokat ovat kypsiä niin poraa ne soseeksi punajuurten kanssa.Tähän on hyvä olla yleiskone tai betonimylly.
Sitten tulee se jännä vaihe, liivatelehdet kylmään veteen pehmenemään.. Sekoita tuorejuusto siihen mössöön jonka juuri sekoitit
ja kun liivatteet on pehmeitä niin liuotat ne kiehuvaan veteen(tilkka) ja lisäät tuohon seokseen jossa siis on jo tuorejuustot sekä punajuuret ja sokat.
mausta vaikka rakuunalla ja sitruunalla tai millä tahdot.

Sitten tärkein vaihe: Vatkaa kerma vaahdoksi ja heitä seokseen mukaan. annostele mousse valmiiksi ja laita jääkaappiin kylmenemään pariksi tunniksi. koristele vaikka homejuustolla ja basilikalla.
-----------------------------------------------------------------------------------

Karibialainen parsasalaatti:

noin 500 grammaa parsaa
salaatinlehtiä(saat valita itse,fantasia!)
ananasta
viinirypäleitä
mangoa
hunajamelonia tai papaijaa,kumpaa löydät takapihalta

Kastikkeeseen: 2 rkl limettimehua 2 Rkl öljyä sekä ruokalusikallinen inkiväärisilppua. Ja tuoretta mustapippuria suoraan myllystä.

Ei se salaatti sen kummoisempi tarvitse olla  ;)

-mtk-

Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 17, 2012, 13:10:35 ip
4 liivatelehteä


Tässä kohtaa kannattaa pitää resepti salassa, mikäli tarjoaa ruokaa jollekin kasvissyöjälle. Itselle se ei ole ongelma, kun en sellaisia tunne (paitsi HK:n sinisestä nauttivia) :)

Resepti kuulostaa kyllä varsin kokeilemisen arvoiselta, sinihomejuusto kyllä kruunaa punajuuren :)

Kebabmaniac

Lainaus käyttäjältä: -mtk- - tammikuu 17, 2012, 14:11:16 ip
Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 17, 2012, 13:10:35 ip
4 liivatelehteä


Tässä kohtaa kannattaa pitää resepti salassa, mikäli tarjoaa ruokaa jollekin kasvissyöjälle. Itselle se ei ole ongelma, kun en sellaisia tunne (paitsi HK:n sinisestä nauttivia) :)

Resepti kuulostaa kyllä varsin kokeilemisen arvoiselta, sinihomejuusto kyllä kruunaa punajuuren :)


Liivatelehdet voi korvata agar-agarilla, löytyy ainakin ituhippien kaupoista :). Itse kokkailen perheenjäsenelle vegaaniruokaa (en välttämättä itselle vrt. nimim.) joten tässä tapauksessa nuo juustotkaan ei toimisi.

Jonkinverran tottakai olen noita omia vegaanikeitoksia maistellut* ja vaikken suuri soijan ystävä olekaan niin vegaanisesta lasagnesta saa ihan minunkin mielestä hyvää syötävää. Korvaa vaan "aidon" asian soijajuustolla/kauramaidolla ja tekee vaikka bolognesekastikkeen tuolla bluesmanin rouheohjeella. Erilaiset linssikeitot on myös meikäläisen makuun ja vegaanisia leivänpäällysteitä tulee myös usein tehtyä, esmes hummusta, tapenadea tai sovellettua avokadotahnaa.

* Lääkärit hautaa virheensä mutta kokit joutuu syömään ne...